Gå til innhold

hva koster en lærling?


Magdalena

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sunshine-t

det er jeg ikke sikker på, men jeg vet jaffal at når jeg var lærling, så fikk bedriften 80 000 i året av staten eller noe sånt jaffal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lærlingen er ung og har rett til videregående opplæring er det noe penger å få. Er dette ikke tilfelle, kan man bare få støtte dersom det er et verneverdig fag. Jeg er 33 år og salmakerlærling, hadde gymnaset fra før av, så bedriften får 35 kr. pr time i støtte kun fordi faget er verneverdig. Av dette skal arb.giver betale arb.giveravgift. I tillegg må du betale yrkesskadeforsikring.

Et annet viktig poeng er at en lærling er på vei til en fag-/svenneprøve og har rett til å lære, og du vil sette av mye tid til dette, noe som ikke er produktiv tid for deg eller den som lærer han/henne opp, det kan ta lang tid før lærlingen blir lønnsom for bedriften. Jeg får 55,- pr time og sjefen min har sagt at han regner med at jeg kommer til å være en utgift for han det 1. året. I en annen type bedrift hvor man har en viss masseproduksjon kan vel lærlingen være lønnsom tidligere, men man må jo huske at lærlingen skal lære alt om faget.

Du kan ta kontakt med fagopplæringskontoret i fylket du holder til i. Se ellers på norge.no. [http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=266]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.

er ikke arbeidsgiver, men ute etter lærlingeplass. siden jeg er over 21, og går etter spesielle regler(voksenopplæringsgreier), må jeg finne plassen selv, og lurte på om det er lurt for en arbeidsgiver å ta inn en lærling fremfor en ferdig utdannet. det gjelder resepsjonsfaget, på et hotell. det komme rvel kanskje mye an på om de har mulighet for at en person gir opplæring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...