Gjest Donna Skrevet 1. oktober 2003 #1 Del Skrevet 1. oktober 2003 Hvordan griper dere an problematikken med barn som biter? Da fortinsvis de minste. Dette er ikke biting som oppstår fordi de vil ha oppmerksomhet, men biting fordi de er uenige eller sinte eller rett og slett ikke greier å la være .... hvordan få bukt på dette? Biting er en skikkelig uting - svært vondt -og det er ikke bra dersom de biter hull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 1. oktober 2003 #2 Del Skrevet 1. oktober 2003 Dette med biting er en vanskelig problematikk. Jeg har jo sett en del av det i min tid som ansatt i barnehage, men like ofte følt meg opprådd for hvordan man egentlig burde gripe det an. De minste barna forstår antagelig heller ikke hvor vondt det faktisk gjør for den som blir bitt, men selv eldre barn som faktisk forstår alvoret kan bite en gang i blant. Noen barn biter voldsomt i perioder, til stor fortvilelse for foreldrene. En mor i barnehagen fortalte tok salt på tunga til sin 3 år gamle jente. Straks jenta beit, var moren der med saltbøssa og drysset litt på tunga. Hvor riktig eller galt dette er, skal jeg ikke begynne å diskutere; men effektivt - det var det unektelig! Jenta sluttet ganske fort med bitingen sin i alle fall! Og farlig er det jo heller ikke, bare ubehagelig! Her skapes det en assosiasjon mellom bitingen og saltet, så barnet vil nok tenke seg om en gang ekstra før h*n setter tennene i noen annens skinke... En mer tradisjonell løsning er å "ta barnet ut av situasjonen" og la det sitte litt for seg selv og tenke seg om, mens barnet som ble bitt får sin rettmessige oppmerksomhet. Altså ikke gi oppmerksomhet til den som biter (eller slår, klorer...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 1. oktober 2003 #3 Del Skrevet 1. oktober 2003 Begge deler hørtes igrunnen ut til å kunne hjelpe. Vi praktiserer det med å ta barnet vekk og å trøste den andre ...... men de skjønner ikke hvorfor de blir satt vekk ...kravler bare ned igjen ....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 1. oktober 2003 #4 Del Skrevet 1. oktober 2003 Jeg var fæl til å rette tunge da jeg var liten. Når folk snakket til meg, svarte jeg ikke, bare Min far kurerte dette fort og effektivt, han sto klar med snus og gnudde det på tunga mi da den kom ut. Det smakte veldig vondt, og jeg sluttet på flekken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
achillea Skrevet 2. oktober 2003 #5 Del Skrevet 2. oktober 2003 Begge mine to , har hatt en periode der de var flink til å bruke tennene. Det som hjalp hos oss var å prøve å stoppe de før de fikk bite, noe som også betydde å ha øynene i nakken. Spesielt minstemann var fæl å legge seg i bakhold og angripe når en minst ventet det. Heldigvis gikk det over etter et par uker hos begge to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest User Skrevet 2. oktober 2003 #6 Del Skrevet 2. oktober 2003 Bit tilbake så de kjenner at det er LITT vondt så de kjenner hvordan det er...Da slutter de. Om det ikke hjelper så rop AU! og lat som om at du blir veldig lei deg og holder hendene foran ansiktet, det kan aktivere litt skyld følelse og da skjønner de at det er slemt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pocahontas Skrevet 2. oktober 2003 #7 Del Skrevet 2. oktober 2003 Hvordan griper dere an problematikken med barn som biter? Hei. jeg har en datter på 14mnd som hadde en periode hun var ekstrem til å bite for en mnd tilbake. hun krøp under bordet å bet oss i toa. jeg :klø: å ante ikke hva jeg skulle håndtere dette på. prøvde å forklare at man skal kose ikke bite,ingen respons.psøvde å klype pent i haka, ingen respons.så gikk jeg litt drastisk til verk å bet forsiktig igjen,det som skjedde da var at ho satt ti ganger hardere i fingeren min. " har en bestemt føken. men så oppdaget vi at det var bare kos hun mente ikke for å vere slem. så hver gang ho provde å bite så ristet jeg på hode å sa"kysse" så kysset jeg henne der hun prøvde å bite. så nå går hun rundt å kysser oss på føttene. henner hun prøver seg,men det er svert skjeldent. lykke til. Det gir seg til slutt. man må ha litt tolmodighet"noe jeg har svert lite av " alle barn er jo så forskjellige. prøv å finn en måte som passer ditt barn. kommer jo litt ann på barnet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 3. oktober 2003 #8 Del Skrevet 3. oktober 2003 Jeg har god erfaring med å la barnet bite seg selv, i det du ser ungen hive seg fremover med biting i blikket skal du putte ungens egen arm i munnen som biter.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Floga Skrevet 4. oktober 2003 #9 Del Skrevet 4. oktober 2003 Hah! Jeg har faktisk opplevd, på en bensinstasjon oppe i gokkland på fjellet et sted, at en unge gikk mot bilen og beit i støtfangeret Etterpå smilte hun lurt og lo veldig "evilaktig" Blikket mitt var temmelig :o Hehe :D Gi ungene noe å tygge på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 4. oktober 2003 #10 Del Skrevet 4. oktober 2003 Guttungen biter og har gjort det lenge.. Men bare i peroder heldigvis. Plutselig fikk han det for seg at vis han bet seg selv fikk han masse oppmerksomhet og trøst.. Men det ga seg fort når han kjente hvor vondt det egentlig var, og ikke fikk han trøst heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå