Gå til innhold

Bestemødre

Kamuran

hvor ofte passer besteforeldre barnebarna?  

1 stemme

1. 1. hvor ofte passer besteforeldre barnebarna?

• 1 gang i uka
      4
    • en gang i mnd
      15

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan andre har det m.h.t. bestemødre og hvordan de stiller opp for familien o.s.v trenger og sammenligne litt for å vite hva som er mest normalt, tenker kanskje at jeg krever for mye av mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Savnet noen flere alternativer her jeg... "Som sjeldnere enn en gang i mnd" og "et par ganger i året" Og "aldri"... Ikke alle har barnevakt i ett sett. Og aldri i verden om jeg ville krevd at pappa eller svigers skulle være barnevakter for oss. Vi har selv satt barna til verden og vi får selv følge dem opp. Men innimellom, når det passer for dem, og for oss, og alle parter har lyst så må de gjerne få låne dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke særlig til alternativer du satte opp. Jeg kunne i hvertfall ikke svare. Her har bestemødrene(eller bestefaren(den ene er død, så det er bare en) for den del) aldri passet barna og eldstemann er over 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et alternativ til men det falt ut så dette ble litt feil :oops:

Mener IKKE at bestemødre skal passe barna i tide og utide, lurer bare på om de bruker mye eller lite tid med barna og om de tilbyr seg å passe osv,

mine har aldri passet om natten men en skjelden gang på dagtid og mine barn er 2 og fem. De har et par tanter som ofte vil passe barna og det synes jeg er koselig, føler bare at besteforeldrene ikke er så sammensveiset med oss andre i familien og da blir det litt avstand som jeg synes er dumt :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har aldri og kommer aldri til å kreve at besteforeldrene skal være barnevakt. Det vi som har valgt å få barn, og ikke besteforeldrene. De er faktisk færdig med barna og har ingen plikt til å være barnevakt.

Men de fleste besteforeldre ønsker å være barnepasser en gang i blandt, og det er en helt annen sak.

Besteforeldrene på den ene siden ringer ofte og spør om gutten kan få komme å ligge over (de to minste er så små enda), og etterhvert blir vel de yngste også med. Men dette er noe de ønsker, og ikke fordi vi har behov for barnevakt.

Bestefar og gamleste gutten er kjempekompiser og er masse på sykkelturer og andre turer.

Har vi behov for barnevakt, spør vi om det passer og som regel er det greit, men hvis de skal noe annet eller det ikke passer respekterer jeg den avgjørelsen.

Krysset ikke av for noen alternativ, fordi det var litt lite å velge mellom. Jeg hadde krysset for variabelt. Noen ganger kan det bli 2 ganger den månende, og neste gang kan det gå måneder mellom.

mine har aldri passet om natten men en skjelden gang på dagtid og mine barn er 2 og fem.

Det var jo veldig lite da, med tanke på at de er besteforeldre.

Du kan jo spørre hvorfor det er slik, uten å være sur.

Det ene besteforeldreparet vårt er faktisk likedan og har nesten aldri passet barna. Gamleste på fem år ha ligget over 2-3 ganger, mens de minste har aldri ligget over. De stiller opp litt på dagtid, hvis det er noe da. Mens det andre besteforeldreparet gjør det de kan for å hjelpe da, men de er flink til å si i fra hvis det ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kjempeheldig som har friske forledre som stiller opp når det trengs. Det har de gjort fra førstemann ble født, og jeg er evig takknemlig.

Men å kreve......

Det blir for drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Dessverre finnes det noen som KREVER at besteforelderne stiller opp. Som f.eks en onkel av meg og hans kone (de bor i samme hus som mine besteforeldre)

Ja, for tenk, ungen har spysyke, nei da må han nok sove hos besteforeldrene, for foreldra skal på jobb neste dag, så de må sove... Hvem var det som valgte å få unger, snakker vi om? Det er ikke spørsmål om "kan han sove hos dere", nei, besteforeldra har sktra madrass på soverommet fast, for ungen kommer stadig, og SKAL sove der, frisk eller syk, uansett.

Når den tid kommer at vi gjør våre foreldre til besteforeldre, så blir det nok særdeles annerledes. Siden det er fare for at hver av besteforedreparene ikke SER ungen mer enn 2-3 ganger i året... KREVER uansett ikke at de skal stille opp på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er et stort problem at folk krever at besteforeldrene skal passe. De fleste besteforeldre vil gjerne være sammen med branebarna sine, og vil gjerne stille opp for foreldrene ettersom de ofte opplever at de hart mer tid enn foreldrene har.

Jeg bor så langt borte fra mine foreldre og fra svigerfar at besteforeldrene sjelden passer. Men foreldrene mine har faktisk kommet på besøk hit for å passe barnebarnet når vi var helt opprådde for barnevakt.

Må innrømme at jeg ofte er misunnelig på de som har velvillige besteforeldre i "nabolaget" og som har noen som ønsker å tilbringe tid sammen med barnet så ofte de kan. Hadde jeg hatt mine eller annamannens foreldre i nærheten, og de IKKE ville passe barnebarna en gang i blant. Da hadde jeg faktisk blitt skuffa og såra påmine barns vegne.

Ikke fordi de har en plikt til å passe, eller fordi jeg ikke tar ansvaret for mine egne barn. Men fordi jeg hadde opplevd det som en avvisning, og sårende at de IKKE ville være sammen med barnebarna alene en gang i blant. For jeg tror nemlig at alenetid sammen med besteforeldrene er viktig for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Kan heller ikke svare siden ikke noe passet for min situasjon... :wink:

Min mor og hennes mann bor 2,5 time unna (inkl. en ferge).

De har ham kanskje på overnatting en helg eller to i løpet av et år.

Ikke fordi vi har behov, men fordi gutten selv vil reise til mormor uten mamma...

Min far har stilt opp en kveld i uken de 2 forregående årene da jeg gikk på kveldsskole.

Har bare godord om mormor og morfar med sine bedre halvdeler...

Farmor og farfar er ikke på banen i det hele tatt.

De er nemlig mormor og morfar for 3 jenter - nok da... :roll:

Gutten er litt lei seg for det, men det er lenge siden han har spurt etter å være hos dem nå...

Hvor mye han kommer til å besøke sine respektive besteforeldre når han selv blir større - blir nok påvirket av kontakt nå i ung alder... :wink:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på noen alternativ. Mine foreldre bor alt for langt unna, så de ser vi kun i ferier. Når det er sagt, så har de aldri tilvudt seg å passe noen av de andre barnebarna som bor nærmere...

Min manns mor er for gammel til å passe ungene. Men hadde hun vært yngre hadde hun mer enn gjerne stilt opp om vi trengte det. Det vet jeg, for min manns bror har unger som er mye eldre enn våre, og de har vært mye hos bestemor både på dagtid og kveldstid når foreldrene trengete det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har bestemorrollen endret seg igjennom tidene. Bestemor eller andre besteforeldre er ikke slik de en gang var. I dag er ofte fam.splittet(skilte)

Man bor spredt. Startet man tidlig selv med barn, er gjerne besteforeldre skilte og har startet på nytt. Ikke uvanlig at besteforeldre er småbarnsforeldre selv.

Før i tiden var bestemor hjemme og bestefar på jobb. Det ble et naturlig tilholdsted for fam. der hjemme.

I dag er besteforeldre unge, i jobb og kansje foreldre til småbarn/tenåringer.

Det kan kansje oppfattes "feil" om eks.mormor er hjemmeværende mens farmor er utearbeidende.Klart mormor har bedre mulighet til å ha barna da. Har hørt før at farmor/mormor vil aldri ha barna, men grunnen kan være opplagt.

Hadde vel slike tanker selv den gangen vi var unge med småbarn. Bf. bodde i samme hus, men de hadde lite barna til avlastning. De var begge i full jobb,skiftarbeid. Hadde to tenåringer boende hjemme. Helgene gikk ofte til sine syke svigerforeldre. Når skulle de få frerie selv? Det ble da i sommerferien.

I dag er jeg/vi besteforeldre. "nyetablerte" med nytt hus. Jeg ble skilt for noen år siden og er gift på nytt.

Vi er begge i full jobb, vi jobber også skift. Det er mye som skal ordnes med hus og hjem ved siden av. Det går på bekostning av fritid.

Selvsagt skulle jeg ønske at barna var her oftere, men når skal vi få tid? Man skal ha overskudd også.

Mine barn skjønner dette og det er aldri noen sure miner av den grunn. De andre besteforeldrene er også i full jobb. Jeg er 45 år og i full aktivitet.

Det er heller ikke bare å reise på fritiden til de. Da det er noen mil som skiller oss. 4 timer med tog og bil.

Mulig noen har et drømmebilde av å ha besteforeldre slik de selv hadde.

Bestemor sitter ikke i gyngestolen med strikketøy og grått hår.

Om det er noen som forventer at besteforeldre skal stille opp for avlastning/ferier så syns jeg det er egoistisk.

Det er slitsomt og ha barn (det vet besteforeldre) Men kansje man burde tenke på slike ting når man får barn. Hvor bor fam, har vi fam.nettverk rundt oss?

Antagelig får jeg kosa med småbarn slik jeg vil når vi blir oldeforeldre. Da er jeg pensjonist. Da har jeg/vi tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er besteforeldre unge' date=' i jobb og kansje foreldre til småbarn/tenåringer [/quote']

det er vel minst like vanlig å ha gamle besteforeldre i dag som tidligere, da folk får (i gjennomsnitt) barn senere og senere i livet

besteforeldre kan være alt fra 40 årige småbarnsforeldre til døde før de ble besteforeldre, de kan ha god tid og de kan være aktivet, god eller dårlig helse; med andre ord -like forskjellige som "alle andre"

hvilket forhold man har til familiemedlemmer og i hvilken grad man stiller opp for hverandre er individuelt og er noe hver enkelt må komme frem til seg i mellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla mi er jo bare 3 mnd da... så jeg kunne heller ikke svare å de alternativene.

Hittil har mine foreldre passet tre ganger.

Første gang i 2 timer når jeg skulle til frisøren, da trillet mamma utenfor der jeg var.

Andre gang 1 1/2 t når vi bowlet, og tredje og "største" en natt vi var borte...

MEN jeg er redd for å "bruke opp" besteforeldrene også! De skal jo være gøy de, ikke reserve foreldre!

Så jeg venter nok en stund til neste gang!

Men kreve at de passet tulla vår... NEI det hadde jeg aldri kunne gjort! Jeg er heller takknemelig for at de vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg snakket utifra min egen generasjon som startet veldig tidlig. Dagens unge vil få barna senere. Ser i mitt nabolag,fam.jobb. Ingen besteforeldre over 60. I nabolaget er den eldste 54 år.

Alle undersøkelser viser at dagens besteforeldre er yngre,yrkesaktive.

Selvsagt finnes det gamle besteforeldre som er pensjonerte også, men det er da de fleste som er i yrkesaktiv alder.

Det er noen som er yngre feks.trygdet eller hjemmeværende som har muligheten, men nå tok jeg opp meg selv og mange av mine medsøstres situasjon.

Det var en debatt på tv for ikke lenge siden. Da tok en forsker opp samme tema. Bestemorrollen har forandret seg. Han oppfordret dagens unge til å skaffe seg et nettverk utenom besteforeldre/fam. Grunnen var det jeg nevnte i forige innlegg. I storbyen hvor mange etablerer seg etter endt studie så har det vist seg at mange er ensomme der uten fam. som kan tre støttende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er klart alle besteforeldre er forskjellige. (Og det er også ofte forskjell på besteforeldre på den ene eller den andre siden i familien også)

Vi var så heldige at da barna var små ville mine foreldre gjerne låne en eller begge - helst hver fredag - og helst til overnatting... så kunne de kose seg - (er egentlig usikker på hvem som koste seg mest ... besteforeldre eller barnebarn) ... og det var også godt for oss å kunne slappe av litt uten barn --- gjerne sove litt lenge lørdagsmorgen.

Ellers var barne velkomne dit når som helst... Bodde heldigvis nærme - og barna har hatt et fantastisk forhold til disse besteforeldrene.

Har i ettertid forstått hvor enestående dette var... og håper jeg kan være på samme måte hvis jeg en gang blir bestemor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri krevd at mine foreldre skal passe barna.

Men jeg må innrømme at jeg ble veldig skuffet da eldstejenta ble født og min mor overhodet ikke var interressert i å passe henne.

Da hun var 1 1/2 år ble jeg gravid med nr 2, begynte min mor å passe henne en gang i uken. Dette ble til overnatting etterhvert som hun ble større, og hun er fremdeles hos henne hver onsdag.

Ellers stiller mamma opp når det er noe spesielt. Hun tar gjerne begge barna på overnatting.

Nå skal det sies at jeg vegrer meg for å "misbruke" denne ordningen, så det blir veldig sjelden at jeg spør henne om barnepass.

Barna er også en sjelden gang hos min far, enten på søndagstur i skogen eller på overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av alternativene passer her. Besteforldrene stiller opp når vi trenger det. Det er sjelden/aldri noe problem. Men våre foreldre er skilt og etablert på nytt, så det gir oss jo fire forskjellige hjem å velge i. Da skal det litt til at alle er opptatt samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri problemer med barnevakt.

Svigermor og svigerfar bor like i nærheten, og svigermor ringer nesten hver dag og spør om det er noen som vil gå på tur. Nå er eldste på skolen og mellomste i barnehagen, så det er bare minsten ho går tur med nå. Ho liker å gå tur og trives med barnebarna rundt seg. Eldste har sovet hos farmor i natt, og alle skal sove der på onsdag til torsdag, da jeg reiser på seminar med jobben og mannen er på jobb.

Mine foreldre bor et stykke unna, men de passer og ungene dersom jeg skal på noe. Er jeg på klubb eller noe i nærheten så ligger vi over der. Nå var det meningen at guttene skulle ut til mamma og de fra onsdag, men svigermor sa at alle kunne være hos henne. :D

Svigermor er et fantastisk menneske, og stiller opp for oss. Vi har aldri krevd at de stiller opp. Og det kan vi ikke kreve heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...