Gå til innhold

Burde alle ha rett til og få barn ?

gfas  

29 stemmer

1. 1. Burde alle ha rett til og få barn ?

• Ja det er en menneskerett
      0
    • Nei det finnes mennesker som aldri burde få barn
      29
  2. 2. Burde det bli vanskeligere og få barn

• Ja
      15
    • Nei
      14

Fremhevede innlegg

Skrevet

Med tanke på hvor mange foreldre det finns og hvor mange av de som ikke egner seg til og ha barn. Så det er 2 spm

Burde egentlig alle ha rett til og ha barn.

Og burde det bli vanskeligere og få barn

Jeg synes det burde bli vannskeligere og få barn. Og jeg synes ikke alle mennesker burde ha rett til og få barn. Rett og slett fordi det er allt for mange mennesker som ikke egner seg til og få barn.

jeg får sikkert mye kritikk for dette men det er ikke noe jeg bryr meg om

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke en menneskerett å få barn. Men det er litt praktisk vanskelig å gjøre det vanskeligere ettersom alt som skal til er et samleie.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg er veldig interessert i å vite hvordan du ville gjort det vanskeligere.

Skrevet

Jeg er veldig interessert i å vite hvordan du ville gjort det vanskeligere.

Merkelig har jeg sakt at jeg vet hvordan man kunne gjort det vanskeligere ?

Gjest Violently Happy
Skrevet (endret)

Totalitær orden kanskje?

Har sett så altfor mange foreldre som aldri burde ha fått barn.

Endret av Violently Happy
Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Merkelig har jeg sakt at jeg vet hvordan man kunne gjort det vanskeligere ?

Nei, men jeg trodde du hadde tenkt godt igjennom temaet siden du lager et emne om det.

Endret av Raindrops
Skrevet

f.ex som i kina hvor det bare er LOV å ha 1 barn. en annen måte er å gjøre det vanskeligere å få dekka kunstig befruktning osv!

og verden er overbefolket. mange steder i verden burde det bedrives tvangssterilisering :)

Skrevet

Det burde være en rett fordi det er naturlig at det å ha barn er viktig for oss. Det burde være alt annet enn en rett fordi en del er uegnet som foreldre.

Skrevet

f.ex som i kina hvor det bare er LOV å ha 1 barn.

Et slikt samfunn vil ikke jeg ha. Kinesiske jentefostre aborteres i stor stil på grunn av denne loven, og Kina er fullt av små "keisere", bortskjemte enebarn (gutter) som kommer til å slite med å finne seg kone når den tid kommer.

en annen måte er å gjøre det vanskeligere å få dekka kunstig befruktning osv!

Jeg har inntrykk av at de som ber om hjelp til kunstig befruktning jevnt over er relativt ressurssterke; det å få barn for dem er et resultat av langvarig prøving og utredning. Å innskrenke sdisses miligheter er ikke rett vei å gå etter min mening.

og verden er overbefolket. mange steder i verden burde det bedrives tvangssterilisering :)

Voldelige mennesker burde tvangssteriliseres.

Om dette damemennesket er skyldig, f.eks, burde hun vært en soleklar steriliseringskandidat.

Dette sadistiske mennesket burde også blitt forhindret i å spre sine gener videre.

Skrevet

f.ex som i kina hvor det bare er LOV å ha 1 barn. en annen måte er å gjøre det vanskeligere å få dekka kunstig befruktning osv!

Jeg synes at det også burde ha vært en grense på hvor mange aborter man kan ta. Ikke det at man ikke skal kunne ta det, men 3+ aborter er for mye synes jeg.

Hvis grunnen ikke er noe medisinsk eller voldtekt.

Problemet med bare 1 barn er vel også at dette burde gjelde for alle mennesker og ikke bare her i Norge (og i Kina). Man trenger egentlig ikke 4 barn i dag. :P

Skrevet

Jeg synes at det også burde ha vært en grense på hvor mange aborter man kan ta. Ikke det at man ikke skal kunne ta det, men 3+ aborter er for mye synes jeg.

Hvis grunnen ikke er noe medisinsk eller voldtekt.

Kom med argumenter?

Skrevet

angående abort av jentefostre i kina, så blir jeg så forbanna. jeg vil ikke ha en liten keiser ihvertfall! jeg vil kun ha jenter ;) men drit i det for jeg har valgt å ikke få barn uansett.

syns heller at de som absolutt skal ha barn selv om de fysisk ikke klarer det uten hjelp, burde ADOPTERE istedet. er nok av uskyldige småtroll som trenger foreldre og da er det ganske bortkasta og egoistisk å insistere på at man bare vil ha barn med sitt eget dna. idioter!

Skrevet

Kom med argumenter?

Hvorfor skal man argumentere mot alt? Man har det litt for lettvint synes jeg- bare å ta abort hvis det ikke passer med en unge. Hva med å lære å ta litt mer ansvar?

Man snakker om menneskeverd, men det virker pokker ikke sånn når man hører om hvor mange som faktisk tar abort i Norge idag. Mellom 13000-15000 utføres på friske foster i vårt eget land, hvert år.

Ikke at jeg er kristen eller no, men synes det er etisk forkastelig å ta abort hvis det ikke er fare for noens liv, noe galt med ungen eller voldtekt.

Skrevet

Hvorfor skal man argumentere mot alt?

Nei, hvorfor det? Hva hadde du ment dersom staten bestemte seg for å kreve mer skatt og fjerne halvparten av norges sykehus uten fortelle hvorfor? Vil du si at det er rett at en gruppe mennesker prøver å forandre norge, uten å kunne fortelle hvorfor de vil ha de forandringene de ønsker? Argumenter får mennesker til å (om)bestemme seg, og mennesker kan forandre samfunnene de lever i.

Skrevet

Jeg syns det blir feil å sette grenser ved antall aborter.

En venninne av meg ble voldtatt av bestefaren sin og ble gravid flere ganger. Hun måtte ta 6 aborter ...

Heldigvis har hun det fint idag. Hun har et veldig godt liv. Har t-o-m et barn med mannen sin.

En abort er noe man velger om man trenger det. Er nok mange voldtekter, fare for liv og helse, altfor unge mødre, uønsket graviditet rett og slett(prevansjonsmiddelet kan svikte), eller at mannen stikker av og kvinnen sitter gravid alene

Syns ikke vi skal bry oss så mye om det. Ikke at jeg er kristen eller noe, men Gud har gitt menneskene fri vilje, og med fri vilje gjør vi hva vi vil og bestemmer selv.

Tror ikke vi kunne ha funnet opp måter å ta abort på om ikke Gud hadde syns det var greit, liksom.

Uansett, av og til skulle jeg ønske at man måtte sende inn søknad for å bli gravid.

At man kunne ikke bli gravid før søknaden var innvilget eller noe.

Da hadde bare vanlige mennesker blitt gravide, mens de uskikkete menneskene aldri ble gravide.

Skrevet (endret)

Nei, det burde ikke være en menneskerett å få hverken barn eller kjæledyr.

Ikke menneskrett + aldersgrense. Flertallet av 16-20 åringer som får barn er ikke modne nok og er heller ikke økonomisk trygget med utdannelse / jobb og dertil inntekt slik at hun kan gi de beste forutsetninger for barnet her i livet. Jeg tenker her ikke at alle barn skal ha forutsetninger til å bli f.eks. lege eller advokat, men at barnet skal ha samme forutsetninger som andre barn til å kunne delta på fritidsaktiviteter/ skoleturer som koster penger i form av kontigenter og sportsutstyr.

Modenhet ved at man forstår ansvaret og tiden som man investerer i barnet, med veiledning og støtte gjennom årene, følge opp for at barnet skal kunne utnytte sitt potensiale, følge sine drømmer og blir et trygt, velbalansert voksent menneske med mål og mening.

Endret av miss daisy
Skrevet (endret)

Jeg stemte nei på om det burde være en menneskerett å få barn, og nei på om det burde bli vanskeligere å få barn. Det blir vanskelig å regulere hvem som skal få barn når befruktelsen skjer på den naturlige måten, og mennesker som adopterer eller bruker assistert befruktning, er vanligvis ressurssterke mennesker som har tenkt grundig igjennom det de gjør.

angående abort av jentefostre i kina, så blir jeg så forbanna. jeg vil ikke ha en liten keiser ihvertfall! jeg vil kun ha jenter ;) men drit i det for jeg har valgt å ikke få barn uansett.

syns heller at de som absolutt skal ha barn selv om de fysisk ikke klarer det uten hjelp, burde ADOPTERE istedet. er nok av uskyldige småtroll som trenger foreldre og da er det ganske bortkasta og egoistisk å insistere på at man bare vil ha barn med sitt eget dna. idioter!

Har det falt deg inn at ikke alle kan adoptere?

Endret av Harlekin
Gjest Blondie65
Skrevet

Så var det dette med ventetiden og godkjenningen man må gjennom - og ikke minst kostnaden med adopsjon. Det er ikke alle som har råd til det.

Så kommer moralsk/etiske innvendinger: rykke et barn opp med roten fra sitt hjemland for å plassere det i vesten der det kan bli mobbet for sin hudfarge etc.

Så den der "burde adoptere" er i alle fall ikke noen "bare". Jeg tror også at man skal være spesielt resurssterk for å gjennomføre en adopsjon og gi et barn som kanskje har fått en helt j... start på sitt liv en bedre fortsettelse.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, det burde ikke være en menneskerett å få hverken barn eller kjæledyr.

Ikke menneskrett + aldersgrense. En 16-20 åring som får barn er ikke moden nok og er heller ikke økonomisk trygget med utdannelse / jobb og dertil inntekt slik at hun kan gi de beste forutsetninger for barnet her i livet. Jeg tenker her ikke at alle barn skal ha forutsetninger til å bli f.eks. lege eller advokat, men at barnet skal ha samme forutsetninger som andre barn til å kunne delta på fritidsaktiviteter/ skoleturer som koster penger i form av kontigenter og sportsutstyr.

Modenhet ved at man forstår ansvaret og tiden som man investerer i barnet, med veiledning og støtte gjennom årene, følge opp for at barnet skal kunne utnytte sitt potensiale, følge sine drømmer og blir et trygt, velbalansert voksent menneske med mål og mening.

Man skal være svært så forsiktig med å generalisere. Jeg kjenner en som fikk barn i svært ung alder - men hun er født til moring. Hun har klart seg helt fint og barna hennes er helt utrolig flotte og veloppdragne voksne i dag.

Så det er ikke rett å si at alle 16-åringer bør ta abort fordi mange av dem er umodne. Jeg mener at det må være selvbestemt abort - dvs. at den som faktisk er gravid er den som faktisk tar avgjørelsen.

Skrevet

Man skal være svært så forsiktig med å generalisere. Jeg kjenner en som fikk barn i svært ung alder - men hun er født til moring. Hun har klart seg helt fint og barna hennes er helt utrolig flotte og veloppdragne voksne i dag.

Så det er ikke rett å si at alle 16-åringer bør ta abort fordi mange av dem er umodne. Jeg mener at det må være selvbestemt abort - dvs. at den som faktisk er gravid er den som faktisk tar avgjørelsen.

Selfølgelig finnes det unntak, jeg skulle ha ordlagt meg bedre med å sagt at mest sannsynlig flertallet, jeg får ta en edit på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...