Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har ingen kontakt med sitt barn.

Nå skal han begynne å betale barnebidrag (grunnen til at han ikke har gjort det før vil jeg helst ikke gå inn på), og NAV har regnet ut at 1 barn koster ca 4200kr pr mnd, og at han da skal betale 3000kr pr mnd i bidrag.

De regner kun utifra brutto inntekt, og har ikke tatt i betraktning faste utgifter som husleie, strøm og livsopphold som da betyr for oss at han rett og slett ikke har råd til å betale så mye hver måned.

Kan virkelig NAV bare gå ut i fra brutto inntekt? Og koster virkelig et barn så mye hver måned? Barnet er 7 år og bor i et annet land med sin mor, noe som også tilsier at de 3000kr i norske kroner vil bli ca 4000kr i det andre landets valuta. Om et barn koster så mye pr måned, skal ikke utgiftene deles mellom mor og far da? Eller skal far betale alt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer har ingen kontakt med sitt barn.

Nå skal han begynne å betale barnebidrag (grunnen til at han ikke har gjort det før vil jeg helst ikke gå inn på), og NAV har regnet ut at 1 barn koster ca 4200kr pr mnd, og at han da skal betale 3000kr pr mnd i bidrag.

De regner kun utifra brutto inntekt, og har ikke tatt i betraktning faste utgifter som husleie, strøm og livsopphold som da betyr for oss at han rett og slett ikke har råd til å betale så mye hver måned.

Kan virkelig NAV bare gå ut i fra brutto inntekt? Og koster virkelig et barn så mye hver måned? Barnet er 7 år og bor i et annet land med sin mor, noe som også tilsier at de 3000kr i norske kroner vil bli ca 4000kr i det andre landets valuta. Om et barn koster så mye pr måned, skal ikke utgiftene deles mellom mor og far da? Eller skal far betale alt?

Koster nok å ha barn som man ikke har samvær med.

Barnebidraget blir regnet av bruttolønn og mor og fars inntekt. Far kan måtte betale inn til 5/6 av satsene på barnebidraget i måneden. Til mindre samvær til mer å betale.

Hva far har i lån spiller ingen rolle. Mener Nav at han er bidragsdykktig med 3000 i måneden så må han nok betale og dere må spare inn de pengene et annet sted.

Skrevet

Vi har vridd og vendt på hver minste lille ting her, og om vi lever for under minimum (ifølge sosialkontoret) så har vi fortsatt ikke råd til å betale barnevidraget.

Eneste mulighet vi har er å la det gå til statens innkrevingssentral, og betale mindre pr måned men da blir det jo over mye lengre tid selvfølgelig.

Betyr jo at barnets mor kommer til å leve utrolig godt, når vi satt og regnet på hvor mye hun får for hvert enkelt barn (hun har barn med andre også) i tillegg til hva hun får selv, så kommer hun til å ha mye bedre råd enn oss som bare er to.

Barn koster, det vet jeg, men det kan umulig koste over godt over 10 lapper pr mnd som er det hun får nå i tillegg til andre ting....

Skulle kanskje skaffet meg en del barn selv ....

Skrevet

Tja, dere hadde vel kommet bedre utav det dersom mannen din hadde brukt kondom! :P

Og; Nå har han "spart" bidrag i mange år, så han kan vel godt betale litt.

Les litt på nav.no om bidrag og regler, du, så finner du nok ut av det.

Skrevet

Vi har vridd og vendt på hver minste lille ting her, og om vi lever for under minimum (ifølge sosialkontoret) så har vi fortsatt ikke råd til å betale barnevidraget.

Eneste mulighet vi har er å la det gå til statens innkrevingssentral, og betale mindre pr måned men da blir det jo over mye lengre tid selvfølgelig.

Betyr jo at barnets mor kommer til å leve utrolig godt, når vi satt og regnet på hvor mye hun får for hvert enkelt barn (hun har barn med andre også) i tillegg til hva hun får selv, så kommer hun til å ha mye bedre råd enn oss som bare er to.

Barn koster, det vet jeg, men det kan umulig koste over godt over 10 lapper pr mnd som er det hun får nå i tillegg til andre ting....

Har dere ingen inntekt?? Når far bor sammen med en annen person ,bor han per definisjon billigere og kan da betale mer i bidrag. Hadde han hatt barn som bor hos seg ville det komt til fradrag, men barn som bor hjemme koster også penger.

Min mann betaler 1500,- hver måned for 2 barn som han har 13 døgn pr.mnd selv om han har barn som bor hos oss også.

Skrevet

Tja, dere hadde vel kommet bedre utav det dersom mannen din hadde brukt kondom! :P

Og; Nå har han "spart" bidrag i mange år, så han kan vel godt betale litt.

Les litt på nav.no om bidrag og regler, du, så finner du nok ut av det.

Tja, han brukte faktisk kondom da, er jo det som er problemet. Han vil ikke ha barn. I tillegg så gikk hun på p-piller påstod hun, men det viste seg i etterkant at hun kastet pillene i håp om å kanskje bli gravid. Så han lurer litt på om hun ikke fiklet med kondomene hans også, forbanna kvinnfolk.

Han har forsøkt å være sammen med barnet sitt, men hun lager så mye kvalme hver eneste gang at det går utover barnet også. Noe som har gjort at min mann har trukket seg unna.

Jeg personlig er helt for å betale når et barn først har blitt satt til verden, men det burde jo være grenser for hvor mye man skal betale også, når vi må leve på fattiggrensa hver eneste måned til han blir 18år (11 altså), mens hun lever såpass godt.

Har jo sett på facebook at hun reiser på ferier hele tiden, har en blogg hvor hun viser frem alle nye klær, sminke og fotoutstyr hun kjøper.

Her sitter vi og har ikke råd til å kjøpe ett par sårt trengte jeans til min samboer pga bidragene. Vi trenger ikke leve i luksus, men med 3000kr mindre pr mnd utgjør at vi må gå ganske drastisk til verks som at vi kanskje må omplassere hunden vår, vi kan bare se langt etter å kjøpe nye klær når det trengs, bilen må selges noe som gjør det veldig vanskelig for min mann å komme seg til og fra jobb.

Skrevet

Et barn koster faktisk en del penger i måneden. Og dere betaler da ikke hele summen?

Et enkelt regnestykke på min 8-åring:

Mat - 900 kroner

Sfo - 2600 kroner

Ekstra husleie og strøm - 1500 kroner

Fritidsaktiviteter - 500 kroner

Reisepenger - 400 kroner

Klær og utstyr - 600 kroner

Har da ikke regnet inn ferie og annet som egentlig ligger i sifos takster. Etter at jeg har trukket fra barnetrygden blir summen 4630 kroner.

Far her bidrar ingenting, det gjør heller ikke staten - så hele summen må jeg ta fra egen lomme.

Skrevet

Tja, han brukte faktisk kondom da, er jo det som er problemet. Han vil ikke ha barn. I tillegg så gikk hun på p-piller påstod hun, men det viste seg i etterkant at hun kastet pillene i håp om å kanskje bli gravid. Så han lurer litt på om hun ikke fiklet med kondomene hans også, forbanna kvinnfolk.

Han har forsøkt å være sammen med barnet sitt, men hun lager så mye kvalme hver eneste gang at det går utover barnet også. Noe som har gjort at min mann har trukket seg unna.

Jeg personlig er helt for å betale når et barn først har blitt satt til verden, men det burde jo være grenser for hvor mye man skal betale også, når vi må leve på fattiggrensa hver eneste måned til han blir 18år (11 altså), mens hun lever såpass godt.

Har jo sett på facebook at hun reiser på ferier hele tiden, har en blogg hvor hun viser frem alle nye klær, sminke og fotoutstyr hun kjøper.

Her sitter vi og har ikke råd til å kjøpe ett par sårt trengte jeans til min samboer pga bidragene. Vi trenger ikke leve i luksus, men med 3000kr mindre pr mnd utgjør at vi må gå ganske drastisk til verks som at vi kanskje må omplassere hunden vår, vi kan bare se langt etter å kjøpe nye klær når det trengs, bilen må selges noe som gjør det veldig vanskelig for min mann å komme seg til og fra jobb.

Dei fleste som har ei normal inntekt her i dette landet klarer å betale 3000 i bidrag om dei må og Nav sine utrekninger stemmer med rett bidragsevne. Mener dere at det er feil utregna så får han gå til Nav og klage på vedtaket. Mange som betaler mer en 3000 også. Har du selv en inntekt?? For utregninga til Nav går ut på at du betaler halvparten av det det koster å bo og leve sammen som samboere/ektefeller.

Skrevet

Han holder på å klage nå. Har sitti i telefon i hele dag, sendt inn skriftlig klage, skal koble inn advokat neste uke.

Det er mulig de med normal inntekt klarer å betale 3000kr pr mnd, men vi klarer det ikke.

Jeg er vant til å leve trangt, sløser aldri med penger da jeg aldri har hatt penger å sløse med, jeg klarer ikke se se hva mer som kan kuttes ned på, bortsett fra å omplassere hunden min. Den koster meg 700kr pr mnd i mat og veterinær da jeg legger 100kr til side hver mnd til uforutsette veterinærugifter.

Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å levere fra meg hunden min som jeg har hatt i 5 år nå, men ser ingen annen utvei. Uten utgiftene på hunden, så kan vi kanskje klare å betale 3000kr hver mnd...

Skrevet

Men hvis de har regnet på hans bruttoinntekt, så kan jeg ikke skjønne at beløpet er feil. Da har enten han for mye lån i forhold til inntekt eller du altfor lav inntekt til driftsutgiftene i hjemmet deres. Og det er nå riktigere at han støtter ungen sin med 3000 kr i måneden enn at han støtter deg og bikkja di med det beløpet, siden du faktisk er et voksent menneske som burde klare å forsørge deg selv.

Skrevet

Jeg klarer å forsørge meg selv dersom vi flytter fra hverandre, for da har jeg rett på støtte til strøm, husleie og bostøtte. Jeg er kronisk syk så jeg kan ikke jobbe, bikkja er det eneste jeg har i livet bortsett fra samboeren min og som jeg fikk før jeg traff han.

Så ja, det er vel en mulighet at vi rett og slett flytter fra hverandre da slik at barnemoren får sine penger.

De har regnet på bruttoinntekten, men har ikke tatt i betraktning at han betaler skatt, husleie og det mest nødvendige.

Skrevet

Nei, og det skal de heller ikke. Det er bruttoinntekten hans de skal ta utgangspunkt i. Det slår jo veldig uheldig ut for dere, da, i og med din situasjon og de lave satsene som gjelder i forhold til å få bostøtte gjennom husbanken. For øvrig har ikke din samboer forsørgelsesplikt overfor deg, så du skal kunne få støtte til din andel av størm og husleie. Har du fått avslag fra sosialkontoret pga. samboer, bør du klage til fylkesmannen. Du har vel såpass lav inntekt at du har krav på fri rettshjelp. Det kan være en fordel at klagen er utformet og underskrevet av en advokat.

Skrevet

De har regnet på bruttoinntekten, men har ikke tatt i betraktning at han betaler skatt, husleie og det mest nødvendige.

Eh, joda, de gjør det, skjønner du. Han skal ha igjen 4488,- til boutgifter i følge nav. Skatt er noe alle betaler, både bidragsyter og bidragsmottaker, og dette legges også inn i regnestykket.

Mannen din tjener nok en del mer enn sin eks når han må betale ca 70% av underholdskostnaden. Og nei, det er faktisk ikke beregna at han skal forsørge deg i tillegg. Sant å si har han i utregningene bedre bidragsevne når dere er to voksne enn han ville ha hatt alene.

Skrevet

Nei, og det skal de heller ikke. Det er bruttoinntekten hans de skal ta utgangspunkt i. Det slår jo veldig uheldig ut for dere, da, i og med din situasjon og de lave satsene som gjelder i forhold til å få bostøtte gjennom husbanken. For øvrig har ikke din samboer forsørgelsesplikt overfor deg, så du skal kunne få støtte til din andel av størm og husleie. Har du fått avslag fra sosialkontoret pga. samboer, bør du klage til fylkesmannen. Du har vel såpass lav inntekt at du har krav på fri rettshjelp. Det kan være en fordel at klagen er utformet og underskrevet av en advokat.

Ja, har søkt om dette og fått avslag. Klagd to ganger men fått avslag begge gangene.

Skal ringe fylkesmannen i morgen og spørre hvordan jeg kan gå videre, for om jeg får bostøtte så kan vi klare det. Kommer jo ann på hvor mye jeg kan få.

Om jeg betaler halvparten av husleien og strømmen, så har jeg 3000kr igjen å leve for. Når jeg bodde alene så betalte fikk jeg dekt nesten hele husleien og fikk bostøtte i tillegg.

Skrevet

Du får neppe dekket halv strøm og halv husleie, for de venter at man betaler disse utgiftene forholdsvis etter inntekt.

Har dere mulighet til å kutte boutgifter og bilutgifter?

Skrevet

Du får neppe dekket halv strøm og halv husleie, for de venter at man betaler disse utgiftene forholdsvis etter inntekt.

Vi bor så billig vi bare kan allerede. Det finnes ingenting som er billigere eller samme pris her i byen. Har leita etter det i flere måneder siden vi begge vil ut fra denne leiligheten pga en huseieren og leilighetens tilstand. Bilutgfter er så lavt vi bare kan. Bruker ikke bilen dersom det ikke er helt nødvendig, det betyr kun til og fra jobb for samboeren min.

Vi lever veldig sparsommelig med mat, der klarer vi ikke å spare inn mer enn vi allerede har gjort.

Bruker ikke penger på meg selv. Kjøper nesten aldri klær, og må jeg handle så venter jeg til et klesplafg går i stykker før jeg kjøper ett nytt og da handler jeg det som er billigst.

Jeg unner meg aldri noe luksus, ikke han heller, så jeg aner rett og slett ikke hva jeg kan spare inn på.

Gjest SmallTalk
Skrevet

TS skrev at de kunne selge bilen, men at det vil føre til at samboeren får store problemer med å komme seg på jobb.

Skrevet

Jeg syns det hørtes kjempe mye ut. Det er i allefall MYE mere enn hva min mann må betale, men nå har han ungene sine litt også da. Men hva dere må betale kommer jo ann på hans inntekt kontra mors også. Har hun ingen inntekt??

Skrevet

Så ja, det er vel en mulighet at vi rett og slett flytter fra hverandre da slik at barnemoren får sine penger.

Sa den bitre bitch... du kan kanskje klare å se forbi ditt eget egoistiske jeg et øyeblikk, og innse at det ikke er BARNEMOREN som får sine penger, men BARNET?

Skrevet

Hvis det er noen trøst så mottat jeg (les:mitt barn) kr 0,- i bidrag fra sin far. De har ikke samvær og han tjener 130.000,-mere enn meg i året, deler boutgifter med konen og de produserer unger i fleng. Og om noe alvorlig skulle skje og jeg satt med 0,- i inntekt ville han fortsatt ikke blitt krevd for bidrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...