Vera Vinge Skrevet 9. februar 2014 Forfatter #1381 Del Skrevet 9. februar 2014 Så spennene at du føler at det er fødsel på gang snart. Det er jo slettes ikke usannsynlig at du har rett, siden de gjerne starter litt tidligere for hver gang. Og også veldig spennende at du fødte så fort sist, selv med epidural og setefødsel. Det betyr vel at du ikke bør gå hjemme og kjenne på det så lenge, men heller være litt føre var med å kontakte føden når du kjenner at det starter? Ang. serier anbefaler jeg House of Cards på netflix, hvis du kan like den type serie. Veldig bra! Ja, når er det egentlig man skal kontakte føden? To rier på ti minutter? Jeg vil egentlig gjerne drøye hjemme så lenge som mulig, men det er kanskje lurt å ringe tidlig. Sist var det heller ingen tvil om når vi måtte ringe, siden det startet med vannavgang og skikkelig rier i ett. Siden setet trolig ikke var festet, måtte jeg bare legge meg ned og komme meg på sykehus, fikk jeg beskjed om. Det med festing er litt annerledes med seteleie enn hodeleie, har jeg skjønt. Har håp om å kunne legge meg i badekaret hjemme og sånt, men ja, vi får se. Ja, alle anbefaler den serien, men om det bare handler om maktkamp, vet jeg ikke om jeg gidder... Må minst ha noe kjærlighetsgreier i tillegg i så fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nesevisa Skrevet 9. februar 2014 #1382 Del Skrevet 9. februar 2014 Oisann, så spennende! Her i gården er det fint lite tegn på noe som helst - så om du føder en uke før den 18., kan nok jeg ta ansvar for å opprettholde gjennomsnittet ved å føde en uke etter Så skjønt å lese om lillemann som utvider verdensoppfatning og begrepsapparat! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 9. februar 2014 #1383 Del Skrevet 9. februar 2014 Høres ut som om du kan få en rask fødsel. Jeg har også ganske raske fødsler - min første fødsel tok 7,5 timer fra aller første ri (og da var det komplikasjoner på slutten, så det "burde" gått fortere), mens andre tok 5,5 timer fra første ri. Jeg ringte tidlig, fikk beskjed om at jeg bare kunne vente leeeenge, men så bestemte jeg at vi skulle dra likevel. Jeg tror man ofte bare merker det, at det kan være det samme hva andre sier, man må bare dra. Og godt var det, for jeg hadde fem cm da vi ankom, ti minutter senere hadde jeg ti cm (!) - lillebror ble født en time etter vi kom på sykehuset Så ikke vær bekymret, tror intuisjonen din kommer til å være nyttig. Jeg tenkte også som så at jeg heller ville vandre rundt på sykehusområdet med rier enn å være engstelig hjemme. Serier? Foreslår Dexter, Homeland, Six feet under (verdens beste serie!) eller Mad men Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 10. februar 2014 Forfatter #1384 Del Skrevet 10. februar 2014 Oisann, så spennende! Her i gården er det fint lite tegn på noe som helst - så om du føder en uke før den 18., kan nok jeg ta ansvar for å opprettholde gjennomsnittet ved å føde en uke etter Så skjønt å lese om lillemann som utvider verdensoppfatning og begrepsapparat! Hehe, ja, vi får se. Nå er jeg hvertfall så klar som jeg kan bli, etter å ha fått slappet av et par uker etter jobbslutt. Men typisk nå om jeg faktisk går over tiden denne gangen. Mannen har dessuten noen spesifikke ønsker om fødsel pga jobb. Han er veldig ønsket på et stort møte som innebærer overnatting på et tidlig tidspunkt. Så jobben lurer på om jeg bare kan føde de og de dagene, sånn at han rekker tilbake til møtet etter to ukers-permen. Men til det siste, så lurer jeg seriøst på hvordan jeg skal klare å håndtere to småttiser til legging kanskje to uker etter fødsel. Ettersom vi har vært så "dumme" og venne storebroren til at vi ligger i senga med ham til han sovner de siste ukene. Han har slitt ganske mye med noen jeksler en stund nå, så det er jo det som har avstedkommet det. Og vi har alltid vært pragmatiske på sånt, siden det alltid har gått i korte perioder med sånne ting utenom det jeg egentlig syns er lurt (altså, vi ligger gjerne og prater og synger før han skal sove, men vil helst at han skal klare å sovne alene, slik han alltid har gjort). Ser for meg å skulle ligge der inne i senga med begge barna. Ang. sistnevnte virker det helt utenkelig for meg at jeg denne gangen plutselig skal få en baby som kan sove inne alene eller legges ned noe sted. Jaja, alt går vel. Heldigvis for oss har vi en fleksibel liten fyr nå, som gjerne tar igjen tapt søvn morgenen etter dersom det blir sen legging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 10. februar 2014 Forfatter #1385 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Høres ut som om du kan få en rask fødsel. Jeg har også ganske raske fødsler - min første fødsel tok 7,5 timer fra aller første ri (og da var det komplikasjoner på slutten, så det "burde" gått fortere), mens andre tok 5,5 timer fra første ri. Jeg ringte tidlig, fikk beskjed om at jeg bare kunne vente leeeenge, men så bestemte jeg at vi skulle dra likevel. Jeg tror man ofte bare merker det, at det kan være det samme hva andre sier, man må bare dra. Og godt var det, for jeg hadde fem cm da vi ankom, ti minutter senere hadde jeg ti cm (!) - lillebror ble født en time etter vi kom på sykehuset Så ikke vær bekymret, tror intuisjonen din kommer til å være nyttig. Jeg tenkte også som så at jeg heller ville vandre rundt på sykehusområdet med rier enn å være engstelig hjemme. Serier? Foreslår Dexter, Homeland, Six feet under (verdens beste serie!) eller Mad men Jøss, det var raskt etter sykehusankomst, ja. Ja, jeg føler det vel på meg, forhåpentligvis. Mannen er for øvrig fortsatt sur for at jeg sist gang lå våken tre-fire timer på natta og kjente på økende murringer uten å vekke ham. Jeg skjønte da at fødselen var nært forestående, men ville gjerne ha ham så uthvilt som mulig. Hva skal det hjelpe at vi begge ligger våkne lenge før riene en gang har begynt? Han stoler heller ikke på meg, etter at jeg fortalte at jeg hadde ligget våken med mye vonde kynnere en natt for en stund siden. Men det er jo så mye rart som skjer med kroppen om natta nå, at det virkelig ikke er noe poeng å varsle ham om alt. Og jeg mener, helt alvorlig, at vi begge har mer nytte av en uthvilt mann enn to dautrøtte. Han skal tross alt kjøre bilen inn også. I natt lå jeg f.eks. våken i rundt to timer fordi lillegutten turnet så voldsomt rundt der inne. Da tenker jeg igjen på hvordan storebror ble helt vill i døgnet før fødselen, etter å ha roet seg litt den siste uka eller to før. Man kan jo bli helt sprø av sånt, altså ikke bare av turningen, men av det å lure. Om jeg kunne ønske meg noe, var det at fødsler aldri startet nattestid. Så slapp man hvertfall å ligge og gruble på det. Endret 10. februar 2014 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 10. februar 2014 Forfatter #1386 Del Skrevet 10. februar 2014 Ang serier, så er Six feet under en av mine absolutt favorittserier. Har ofte tenkt på å se den igjen, men det koster for mye. Den er så krevende, at jeg ikke orker. Spesielt når jeg tenker på deler av slutten. Dexter og Homeland har jeg også sett alt av. Igjen, må de alle lage så dustete slutter? (Homeland er vel ikke ferdig, men for mitt vedkommende er den nok det.) Mad men burde jeg kanskje se. Har også Breaking bad liggende. Er det tingen? Puh, så krevende å skulle investere i en ny serie, altså... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 10. februar 2014 Forfatter #1387 Del Skrevet 10. februar 2014 Men nå skal jeg komme meg ut. Trene og kjøpe bursdagsgave til Herr V. Jeg er aldri tidlig ute med noe, men må bare innse at det kan være bursdagsshopping vanskeliggjøres av helt ny baby. Han har egentlig fått Spotify-årsmedlemsskap på forskudd, fordi vi kjøpte nytt anlegg. Men det er vel mer som en fellesgave å regne, mener jeg (men han prøver alltid å snike seg unna gaver og å bli gjort stas på, så typisk ham å mene at jeg ikke trenger å kjøpe gave til ham fordi han kjøpte seg en ny spade for to måneder siden, liksom...). Så vil finne noe mer. Enten klær eller noe sporty. Egentlig vil jeg strikke en genser, siden jeg liker så godt synet av menn med skjeggstubber i gode strikkegensere. Men det stresset skal jeg ikke påta meg igjen. Altså, strikke stor mannegenser med tidsfrist, hvor prosessen kan bli stoppet når som helst (egentlig ikke mest av baby, siden jeg strikket mye med baby sist, men av at mannen faktisk da skal være hjemme i to uker). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kokkos Skrevet 10. februar 2014 #1388 Del Skrevet 10. februar 2014 Hei, jeg er fast snikleser av boka di Liker skrivemåten din, samt strikking og oppussing (sistnevnte mer inteorien enn praksis, må innrømmes. Egen oppussing går veldig trått for tida). Skulle til å anbefale homeland, men så har du sett den. Så da nøyer jeg meg med å ønske lykke til med forestående fødsel og barseltid! Og håper du vil skrive litt mer om hvordan dere løser det med legging av to små når den tid kommer. Vi har også nemlig for vane å ligge ved siden av barnet til han sovner (det er så koselig!! Også er det både behagelig og avslappende og vanligvis fort gjennomført, så da er det vanskelig å finne tiltak til å gjøre endringer). Og vi har en småsøsken på gang, så jeg skjønner at det er grenser for hvor lenge vi kan utsette det å gjøre endringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 10. februar 2014 #1389 Del Skrevet 10. februar 2014 Jeg ble veldig overrasket over hvor forståelsesfull min eldste kunne være (dit ikke alltid...) for at jeg måtte ta hensyn til lillebror. Jeg kunne si at "i kveld kan jeg dessverre ikke lese for deg, for lillebror gråter og må ha mat. Men når pappa er tilbake skal jeg lese igjen." - og faktisk møte forståelse. Så kanskje det løses så enkelt? Noen ganger viste problemet seg å være ikke-eksisterende fordi lillebror hadde sovnet når storebror krevde sitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 10. februar 2014 Forfatter #1390 Del Skrevet 10. februar 2014 Hei, jeg er fast snikleser av boka di Liker skrivemåten din, samt strikking og oppussing (sistnevnte mer inteorien enn praksis, må innrømmes. Egen oppussing går veldig trått for tida). Skulle til å anbefale homeland, men så har du sett den. Så da nøyer jeg meg med å ønske lykke til med forestående fødsel og barseltid! Og håper du vil skrive litt mer om hvordan dere løser det med legging av to små når den tid kommer. Vi har også nemlig for vane å ligge ved siden av barnet til han sovner (det er så koselig!! Også er det både behagelig og avslappende og vanligvis fort gjennomført, så da er det vanskelig å finne tiltak til å gjøre endringer). Og vi har en småsøsken på gang, så jeg skjønner at det er grenser for hvor lenge vi kan utsette det å gjøre endringer. Hei, så hyggelig med en snikleser. Og grattis med nytt søsken på vei! Enig i at det er utrolig koselig både å ligge ved siden av og prate, synge og kose, samt å høre at han sovner. Jeg har bare argumentert for en noe strikt linje i heimen på visse ting for å ikke skape dårlige vaner, når mannen gjerne har ønsket å ta gutten i senga om natta osv. Samtidig som jeg har vært fleksibel når jeg har mistenkt at det har vært noe i veien, som tenner. Så en balansegang har alltid funket. Men utover legging, så har jeg også oppdaget at de to gutta på loftet har kjørt sitt eget opplegg nattestid, siden pjokken nå stort sett kommer inn midt på natta og legger seg i dobbeltsenga. Nå har mannen blitt så vant til det at han ikke våkner før om morgenen og finner gutten der. Men ja, så jeg tror vi er forbi vår vante periodevise fleksibilitet og over i flere uvaner. Dette blir spennende når jeg etter planen flytter tilbake på soverommet vårt med babyen når han kommer. Det er nemlig noe litt trist ved å ikke sove på samme soverom og ikke en gang i samme etasje som resten av familien. Men jeg har innsett at det trengs akkurat nå, etter at jeg hadde en del netter hvor jeg bare lå og så i taket etter å ha blitt vekket av mannen som bare snudde seg i senga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 10. februar 2014 Forfatter #1391 Del Skrevet 10. februar 2014 Jeg ble veldig overrasket over hvor forståelsesfull min eldste kunne være (dit ikke alltid...) for at jeg måtte ta hensyn til lillebror. Jeg kunne si at "i kveld kan jeg dessverre ikke lese for deg, for lillebror gråter og må ha mat. Men når pappa er tilbake skal jeg lese igjen." - og faktisk møte forståelse. Så kanskje det løses så enkelt? Noen ganger viste problemet seg å være ikke-eksisterende fordi lillebror hadde sovnet når storebror krevde sitt Du sier noe der. Jeg har nemlig sett at ettersom språkforståelsen har skutt fart hos lillemannen nå, godtar han plutselig ting han ville protestert vilt på før. Det du sier forutsetter vel at sjalusien ikke er den verste. Men jeg tror hvertfall forståelsen av tidsperspektiv kom i grevens tid. Han er ikke glad i å skifte bleie f.eks, men etter å ha tenkt seg om, kan han si "føst sifte bleie, så leke ettepå". Han er så utrolig glad for å forstå ting også, så de aller fleste forklaringer kjøpes og gjentas gjerne flere ganger med megetsigende mine. Dette er jo rett og slett grunnen til at han ikke er så fryktelig rampete heller, fordi han generelt liker spilleregler, både å forstå og følge dem. Det er liksom en egen glede i seg selv. (Ikke at han alltid er et englebarn, men det forundrer meg litt hvor "lettlurt" han kan være på en del ting jeg tror skal bli en kamp iom. at han i utgangspunktet ofte har sine preferanser.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 11. februar 2014 #1392 Del Skrevet 11. februar 2014 Snart klar?! Allerede? Liberty-stoffer er supergode Myke og deilige, og mange flotte mønstre. Janus-ullen på rull er mye av det samme som de har i klærne. Har sydd litt av de og. Har vært skrekkelig lite på KG i det siste, sikkert 2 måneder siden sist, alt for opptatt med andre ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 11. februar 2014 Forfatter #1393 Del Skrevet 11. februar 2014 Snart klar?! Allerede? Liberty-stoffer er supergode Myke og deilige, og mange flotte mønstre. Janus-ullen på rull er mye av det samme som de har i klærne. Har sydd litt av de og. Har vært skrekkelig lite på KG i det siste, sikkert 2 måneder siden sist, alt for opptatt med andre ting Allerede, det kan du si! Jeg syns denne graviditeten har gått i superfart selv også. Jeg fikk en liten systopp etter at jeg opplevde at trykknappene på den ferdig babydressen i ull (som faktisk ble ganske bra, selv med ribbkanter både her og der, noe som var litt plundrete, spesielt siden jeg ville ha dem ekstra lange til å kunne brettes) ikke lar seg åpne uten at jeg faktisk ødelegger dressen. På pakken stod det at man skulle bruke hammer, men det stemmer kanskje ikke, for nå sitter de vel godt. Ganske demotiverende. Så nå ligger den der, en fin og praktisk dress, helt umulig å bruke... Kanskje jeg bare skal sy bukser, det krevde svært lite. Men jeg vurderer også å bestille mer Liberty-stoff. Har bare lyst til å ha det liggende for å se på, fordi mønstrene er så fine. Men tror jeg vil sy en foret lue. Eller kanskje jeg hiver meg rundt og syr en sparkebukse i ullfrotte jeg allerede har til minstemann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 11. februar 2014 #1394 Del Skrevet 11. februar 2014 Ja, trykknapper på ull kan være litt plundrete… Og det er ikke så lett å evt ta de bort uten å få huller i ullen.. :/ Bukser er sydd i en fei! Moro er det og Liberty-stoffene har mye fint. Selv har jeg handlet mye fra USA, har noen butikker der jeg liker godt; Pink Chalk og The Fabric Stash. Liker godt Alexander Henry, Allison Harris, Erin McMorris, Michael Miller, MoMo, for å nevne noen. Spennende å se hva du tryller frem :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 12. februar 2014 Forfatter #1395 Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Ja, trykknapper på ull kan være litt plundrete Og det er ikke så lett å evt ta de bort uten å få huller i ullen.. :/ Bukser er sydd i en fei! Moro er det og Liberty-stoffene har mye fint. Selv har jeg handlet mye fra USA, har noen butikker der jeg liker godt; Pink Chalk og The Fabric Stash. Liker godt Alexander Henry, Allison Harris, Erin McMorris, Michael Miller, MoMo, for å nevne noen. Spennende å se hva du tryller frem :DMan burde kanskje heller satse på glidelås i ull i framtiden, da? Mye fint der, ja. Det er bare litt nervepirrende å bestille uten å ha sett ting i virkeligheten, men jeg finner jo lite fint i butikkene her også, så. Endret 12. februar 2014 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 12. februar 2014 Forfatter #1396 Del Skrevet 12. februar 2014 Jeg måtte bare stå opp og sende av gårde den lille harepusen min i dag, selv om det stort sett er far som styrer showet om morgenen om dagen. Karneval i barnehagen og så klart min personlige bakeassistent måtte være harepus. Så det ble en stor dusk på hvit strømpebukse, hvit body, hjemmesydde ører på en hårbøyle og påtegnede værhår. Det eneste er at jeg plutselig innså at han selvsagt burde vært bakemester harepus med kokkelue og mel i ansiktet, siden det er hans vedtatte kallenavn når vi baker. Dumme mamma. Vel. De andre skal trolig være Kaptein sabeltann og sånt, men han er ikke opptatt av sånne tøffas-greier ennå, så det var morsomt å kle ham ut som et lite dyr når jeg hadde muligheten. I går innså jeg dessuten at jeg hadde laget den optimale leken, da han gikk rundt og dro den store dusken etter seg. Kalte den lille harepus, koste med den og sørget for at sen fikk mat og drikke og sånn. Det er ikke alltid mer som skal til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 12. februar 2014 Forfatter #1397 Del Skrevet 12. februar 2014 Jeg skal gå og legge meg igjen, men måtte bare snike et par av gårsdagens kanelboller. Og siden jeg ikke liker curling, ble det "Toddlers & tiaras" som underholdning i mens. Jeg vet jo at sånne padgaent-greier er sykt, men jeg hadde glemt hvor sykt. Så mye triste unger som tvinges til å smile falsk (og ha på seg løstenner ). Og jeg vet ikke hva som var verst - hun som framstod som en proff og som hadde det hele under huden eller hun stakkars jenta hvis mor mente at hun ikke hadde trengt å øve fordi hun var et "naturtalent", slik at hun bare følte seg dum. Nei, de greiene der er vanskelig å forstå seg på. Av alt man vil at barna skal drive med så velger man dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 12. februar 2014 #1398 Del Skrevet 12. februar 2014 Ååh, jeg sendte avgårde en liten kokk i dag, jeg. Med en liten snurrebart og kokkelue. Han er kjent for å lage masse spennende mat han her karen min, så han kunne liksom ikke være noe annet. Håper dagen blir fin, til tross for at den startet med toddlers and tiaras. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 12. februar 2014 Forfatter #1399 Del Skrevet 12. februar 2014 Ååh, jeg sendte avgårde en liten kokk i dag, jeg. Med en liten snurrebart og kokkelue. Han er kjent for å lage masse spennende mat han her karen min, så han kunne liksom ikke være noe annet. Håper dagen blir fin, til tross for at den startet med toddlers and tiaras. Hørtes veldig søtt ut. Du er tydeligvis bedre på å tilpasse utkledningen til guttens interesser enn jeg er (det er vel snart et år siden det å "koke" ble en del av hans daglige virke, både med lekeutstyr og som aktiv deltaker på kjøkkenet). Men er det den offisielle karnevaldagen i dag? Eller viser det seg bare at vi har barn i samme barnehage? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 13. februar 2014 Forfatter #1400 Del Skrevet 13. februar 2014 Ja, da tar jeg meg i å være lett utålmodig. Egentlig litt rart, siden jeg syns det har vært veldig deilig å ha ferie siden permisjonen startet. Men, det er litt nervepirrende at det murrer og holder på stadig mer. Jeg var på kontroll hos jordmor der jeg skal føde i dag, og hun tippet at jeg føder i løpet av de neste dagene. Det er visstnok ikke så vanlig at man går over tiden når man ikke gjorde det første gangen. Babyen lå også langt nede i bekkenet, godt festet. Det kan jo forklare alle ilingene jeg har kjent nedover beina i det siste, så det mistenkte jeg allerede. Og, jeg har kjent at fordøyelsen virkelig har skutt fart de siste dagene, noe som også skal være et tegn på noe nært forestående. Hovedgrunnen til at jeg nå er ordentlig klar, er at det litt vel spennende å gå og legge seg for tiden. Finner liksom ikke roen, både fordi gutten er svært aktiv og fordi jeg tenker at jeg kanskje kommer til å våkne av rier snart. I tillegg gleder jeg meg mer og mer til å treffe den lille pjokken. Akkurat når det gjelder det, kan jeg være veldig tålmodig når jeg vet jeg venter på noe godt, så jeg har tatt den biten med ro. Sånn var det sist også. Nysgjerrig, men rolig avventende. Men nå lurer jeg liksom mer og mer på hvordan han er. Mannen er helt sprekkferdig nå, så han truer med å dra meg ut på akebrett sammen med storebror i morgen, hvis det ikke har skjedd noe. Stakkars, jeg har gått og snakket for mye om murringer, så han føler at vi er på overtid allerede nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå