Gå til innhold

For sant til å være godt

Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Fint å se at du (tydeligvis) fremdeles er gravid! :hoppe: Men håper det blir ganske snart - spennende! :)

Godt nytt år! :)

Ja, nå er det kun få dager til termin, så nå kan virkelig alt skje. Jeg er ikke så utålmodig ennå da. Jeg gleder meg veldig, men har det samtidig helt greit nå også.

God nytt år til deg også!

Jeg gjorde alt med babyen i sjalet, alt fra baking av brød til surfing. Skjønner ikke hva jeg gjorde når jeg hadde babyer før :ler:

Det er fint å høre. :) Sånn hvis en voldsom brødbakerlyst skulle komme over meg. Ja, jeg har hvertfall lært at det er lurt å si sånt, så jeg ikke dummer meg ut eller skuffer meg selv dersom hele permisjonen forløper og jeg knapt klarer å lage frokost til meg selv, i tillegg til å ta meg av den lille...

Godt nyttår til deg!

Jeg regner med at du ser frem til fødselen. Det er jo et under!

Mine to barn er nå 18 og 19 år men jeg husker begge fødslene veldig godt - hver eneste detalj!

Lykke til!

Ja, jeg gleder meg veldig. Eller, ikke til fødselen i seg selv forsåvidt, bl.a. siden den nå viser seg å bli så totalt annerledes enn jeg hadde håpet (går fra alternativ fødeavdeling til legestyrt fødsel pga. seteleie). Men jeg gruer meg ikke direkte heller og jeg har hele tiden visst at ting kan skje som gjør at man ikke får føde som man helst vil. Jeg gleder meg hvertfall veldig til å se hvem som har bodd inni meg i alle disse månedene. Det er jo virkelig et under alt sammen, ja!

Takk for lykkeønskninger og riktig godt nytt år til deg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine fødsler ble heller ikke slik jeg forventet. Den første sønnen lå i ansiktsleie så det endte med keisersnitt etter noen timer i fødsel. Den andre kom ut ved planlagt keisersnitt fordi han lå på tvers. Men - det viktigste er jo at de kommer ut friske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om jeg har sagt det, men frisøren min fødte i seteleie og sa det var helt enkelt og hun kunne godt gjort det igjen.

Er det forresten en sjanse for at h*n kan snu seg før fødsel? :vetikke:

Uansett, spennende tider nå! :hoppe:

Og, jeg er enig i at bæresjal/-sele er gull verdt. Jeg hadde frøkna mye i Becoen, synes det var lettere mtp temperatur og ta henne inn og ut, men hun lå utrolig godt i sjalet til ticket, så jeg er sikker på at du kommer til å bruke det. Så ut som det ikke var et sånn som måtte knytes hele tiden?

Godt nytt år til deg! Tnk, du er snart mamma! Gled deg!! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fødsler ble heller ikke slik jeg forventet. Den første sønnen lå i ansiktsleie så det endte med keisersnitt etter noen timer i fødsel. Den andre kom ut ved planlagt keisersnitt fordi han lå på tvers. Men - det viktigste er jo at de kommer ut friske!

Jeg tenker også det, at ut kommer de på det ene eller det andre viset. Og alvorlige fødselsskader er sjeldent. Så jeg går ikke og funderer mye på hvordan det kommer til å bli. Jeg ser det heller ikke som noe nederlag om det ender med keisersnitt. De må gjøre hva de må. Samtidig håper jeg jo å unngå det om mulig, fordi jeg har mer tro på at fødsler forløper som normalt om det er ikke er noe spesielt som skjer underveis.

Men det er rart at mine to venninner som fødte i høst begge hadde sterke ønsker om epidural og glatt ville valgt keisersnitt om de kunne, og de fikk ikke epidural selv om de ba om det flere ganger. Mens jeg som har satt alle kluter inn på "naturlig fødsel" (vegrer meg for å kalle fødsler med medisinsk smertelindring "unaturlig"), nærmest blir tvunget til epidural, må ha massevis av folk tilstede underveis og sannsynligheten for keisersnitt er mye større enn normalt. Jaja, sånn kan det gå. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om jeg har sagt det, men frisøren min fødte i seteleie og sa det var helt enkelt og hun kunne godt gjort det igjen.

Er det forresten en sjanse for at h*n kan snu seg før fødsel? :vetikke:

De gir meg lite håp om spontan snuing på sykehuset når det er så nærme termin. Babyen er fortsatt aktiv og kaver mye rundt der inne, men det virker ikke som den skjønner at den har det best med hodet ned. Det kan jo være grunner til at den ikke kan snu seg også, har jeg skjønt, som at den har viklet seg inn i navlestrengen eller at jeg har en avvikende form på livmoren. Men jeg forholder meg altså ikke til at den kan snu seg - tar det heller som en positiv overraskelse i så fall.

Jeg har også hørt om raske og enkle setefødsler, så det er ingen grunn til å anta at jeg skal få en fødsel fra helvete bare fordi den ligger feil vei. Jeg har jo også "fødekropp", i følge legen, så. :sexy:

Og, jeg er enig i at bæresjal/-sele er gull verdt. Jeg hadde frøkna mye i Becoen, synes det var lettere mtp temperatur og ta henne inn og ut, men hun lå utrolig godt i sjalet til ticket, så jeg er sikker på at du kommer til å bruke det. Så ut som det ikke var et sånn som måtte knytes hele tiden?

Jeg vet ikke, men i følge min mann som nå er selverklært ekspert på dette, krever ikke 3 kg gjentatt knyting. Men nå vokser den vel fort også, så vi får se, men det er jo et relativt tykt sjal sammenlignet med de veldig tynne, så satser på at ting holder seg relativt greit på plass en stund hvertfall.

Godt nytt år til deg! Tnk, du er snart mamma! Gled deg!! :strix:

Godt nytt år, ja! Rar tanke, å være mamma.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, jeg hører om denne saken på radioen. Saken gjelder en lege som ga blodoverføring til en kvinne som er medlem av Jehovas vitner. Legen oppfattet situasjonen som livstruende da kvinnen hadde stort blodtap etter fødselen, og ga henne da blod mot hennes vilje. Jeg er egentlig for at en hver voksen og oppegående person skal få bestemme hvilken legehjelp de skal motta, men det er likevel totalt uforståelig for meg hvordan noen heller kan ønske å frata sitt nyfødte barn muligheten til å vokse opp med sin mor, enn å motta blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ticket

Det er en praksis jeg aldri kommer til å forstå. Jeg lurer på hvordan en ektemann kan stå å se på sin kone dø når han vet det finnes muligheter til å berge livet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en praksis jeg aldri kommer til å forstå. Jeg lurer på hvordan en ektemann kan stå å se på sin kone dø når han vet det finnes muligheter til å berge livet hennes.

Altså, jeg skal selvsagt ta høyde for at de har et forhold til Gud som jeg ikke har og aldri helt vil forstå. Men likevel, her handler det om flere enn kvinnen, men om et lite barn og familien rundt. Og som du sier, hvordan mannen kan se henne dø når det fins så enkle måter å holde henne i live på. Men de tror gjerne at sjelen hennes vil nektes inngang til livet etterpå hvis ting ikke går riktig for seg?

Noe helt annet, men jeg husker da bestemoren min hadde kreft og det tydelig gikk feil vei. Min kusine som er pinsevenn hadde vanskelig for å forholde seg til at bestemoren min var ateist, og ringte henne daglig den siste tiden for å forsøke å omvende henne. Vi rundt oppfattet det som veldig respektløst og det ble veldig vanskelig for bestemoren min. Samtidig kan jeg se for meg at kusinen min var livredd, fordi hun var redd for at bestemoren min skulle havne feil sted etter at dette livet var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ticket

Jeg hadde en venninne som var veldig kristen. Hun trodde at alle kristne (og barn) kom til gud/himmelen når de døde. Hun var livredd for at de rundt henne som ikke var kristne skulle dø, da kom hun til å miste dem helt. Dersom de var kristne og døde ville hun senere møte dem igjen og de ville ha evigheten sammen.

Jeg kan jo forstå at dersom man virkelig og oppriktig tror på dette så vil døden være veldig vond når det står mellom å aldri se hverandre igjen og det å få evigheten sammen. Så klart vil man velge evigheten med mennesker man er glad i! Jeg ville gjort ganske mye rart for å oppnå dette, sikkert også ringt ned de jeg var glad i.

Derimot, fra mitt synspunkt, blir det en ganske uheldig oppførsel. Jeg innser jo at jeg tenker slik fordi jeg ikke forstår tankegangen bak, og jeg prøver derfor å ha et åpent sinn. Likevel merker jeg at kamelen er vanskelig å svelge når enkelte går til det skrittet at de lar sine kjære dø i dette livet for å sikre et liv i det neste.

Jeg tror på at den ubetingete kjærligheten vi har til hverandre er viktigere en kjærligheten til en gud. Hedensk som jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har det skjedd store ting!

Vi har fått en liten gutt, som bestemte seg for å komme ut på selveste termindatoen. Jeg klarer nesten ikke å beskrive hvordan jeg har det, for dette er bare for stort for ord. Han er så utrolig nydelig og jeg har bare lyst til å ligge inntil ham og se på ham, snuse og stryke. Det er som å være forelska og jeg og mannen er helt oppslukt. Morsfølelsen kom momentant og det er en utrolig sterk og rar kraft. Jeg kan fint høre ham gråte så lenge en av oss kan trøste, men jeg ble helt satt ut av å høre ham gråte utrøstelig da han skulle bli undersøkt av barnelegen i går. Tårene sitter generelt løst hos meg, men det er bare gode tårer. Og jeg som egentlig aldri gråter av positive ting.

Fødselen gikk overraskende bra og det er noe av det som virkelig har sjokkert meg. Legene var kjempefornøyde og sa at det var en veldig vellykket setefødsel. Jeg kan fortelle mer om fødselen senere, hvis noen er interessert. Jeg har nok et behov for å skrive om det også, for det er noe som spinner en del rundt i hodet mitt fortsatt. Og da fordi det var en enormt stor opplevelse.

Ups, baby kaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer, kjære deg! Så utrolig nydelig å høre at alt gikk bra og at du er nyforelsket. :hjerte: Det er deilig å få en slik start. Han er sikkert vidunderlig vakker - jeg synes nyfødte er noe av det vakreste vakre som finnes. De er så små, så perfekte og har så nydelig uttrykk. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten. Jeg gråt heller aldri av positive ting før jeg fikk barn. SÅ fikk jeg barn, og etter det gråter jeg av alt. Rørende filmer :grine: , folk som er hyggelige mot hverandre :grine: , hjertlig applaus :grine: , vakker musikk :grine:, og ikke minst barn. Barn som opptrer, barn i Lucia-tog :grine: og nå i det siste; barn som spiller tverrfløyte. :grine:

Det er slitsomt og kom fullstending overraskende på meg. Jeg trodde ikke jeg var slik, og var ubarnhjertig ertende overfor moren min, som alltid har vært sånn så lenge jeg kan huske, (hun ble sikkert slik da jeg ble født) men nå vet jeg bedre. Og enda klarer jeg gang på gang på gang å forlate heimen uten lommetørkle.

Og du - selvsagt må du skrive fødselshistorie. :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååååå! :strix:

Gratulerer så mye med gutten! :hoppendeglad:

Det er en helt fantastisk opplevelse, og plutselig skjønner man mer om hva andre har sagt.

Nyt tiden!! :strix:

Hør gjerne på fødselshistorie, og godt å høre at alt gikk helt fint til tross for seteleie.

Gratulerer så mye til dere begge to!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...