Gå til innhold

For sant til å være godt

Vera Vinge

Anbefalte innlegg

:hallo: Jeg er flink til å strikke, men får så himla vondt i nakken at det har blitt lite de siste årene. (Jeg er jo en gammel dame, og da må man ta hensyn til at kroppen forfaller. :nigo: )

Men når jeg leser her, MÅ jeg jo bare finne frem pinner og garn igjen. Jeg har et stort lager. Aller først skal jeg strikke åttebladsrosemønstret etui til den fine, lille PC'en min, tror jeg. Og hvis ikke nakken går helt av skaftet etter det, blir det den uberkule genser-på-en-kveld som O'Hara linket til. Den var bare så fin. :hjerte: Og jeg er jo sånn forskerdame som godt kan gå i slikt. Kleskoden på kontoet mitt er ganske avslappet.

Forresten har jeg en veldig snill og ditto strikkekyndig mamma. Hun har strikket Marius-genser til meg i år. Den er koksgrå med lysegrått og off-white mønster, og den er virkelig utrolig fin. Pøbelprinsessen får lik til jul, heldiggrisen. :)

Forresten synes jeg de julekjolene Onyx linket til, var utrolig nydelige.

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Magic loop:

Jeg har en oppskrift på en puff som strikkes, men man hekler bunnen og toppen. Kan se om jeg finner den? Står i et håndarbeidsblad.

Vurderer å strikke lommer på jakken, er det vanskelig, vet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, genseren var kjapp å strikke! :Nikke:

Tror faktisk ikke jeg brukte mer enn 7-8 timer?

Det er kjapt! Nesten så jeg fikk lyst til å strikke selv hadde det ikke vært for at slike plagg får meg til å se ut som en dårlig stappet pølse... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho:

Hvorfor tror du jeg ga det til tantebarnet??

:skratte:

:fnise:

Nei si det....

Bra det var et sånt kjapt plagg. Sånne bomstrikk (og bomkjøp for den del) er utrolig irriterende og jeg har et par sånne på samvittigheten. Det verste er at jeg hverken klarer å kvitte meg med dem eller bruke dem.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen skrupler med å kvitte meg med både det ene og det andre...

Mulig jeg er skadet etter x antall flyttinger. Utrolig kjedelig å pakke ned de samme tingene gang etter gang etter gang... :fnise:

Men ja, litt kjipt å bruke såpass med tid og penger på noe man ikke kommer til å bruke, men kjekt for de som får bruk for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tenkt litt på de kjolene og vil ha fargehjelp fra dere. Har sett på Drops alpaca baby silk , men hvilken farger? Lyse eller mørke kjoler? Vil helst ha kjoler like lyse/mørke og synes egentlig at den fargen pickles har brukt på bildet er fin, men er den marineblå? Lilla? Ser på marineblå dropsgarn, lyng, grønn, gammelrosa, grålilla og pistasj... Marineblå kjole med lyng/grønn bærestykke + en grønn kjole med marine/lyng bærestykke? Andre innspill??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige farger! :hjerte: Jeg tenker at fargene på kjolene er avhengige av jentene, dine, O. Men hva med en marine med lyng og mørk grønn med syrin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånn typisk porselensblonde jenter med blå øyne og muligens hvitt hår på begge... (er bare ene som har fått litt, mens søstra enda er ganske snau.). Og ja, det er mange nydelige farger å velge i... marineblått og grønt tror jeg er to fine hovedfarger, så da trenger jeg å pønske ut bærestykkene. Lyng er jeg glad i og tror det vil gå til både grønt og marine. En lys blålilla er også fint til marine. Og pudder virker som en litt spennende kombinasjon også. Vanskelig!!! Og ekstra siden jeg må sende svigermor på handletur og ikke kan sammenligne i butikken selv! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette settet synes jeg er veldig søtt og skulle gjerne sett det i litt str størrelser til jentene. MEN jeg merker at det irriterer meg litt at de kaller det frynser når det vitterlig er rysjer det er snakk om. Alt man kan henge seg opp i... :sjenert:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nettopp fylt ett år, så tiden går ja. På ettårskontrollen var de begge ca 73 cm lange og 8,6 kg så ikke akkurat digre, men veldig aktive og alt for smarte for sitt eget beste.... vel, ihvertfall for mitt beste... :fnise: Jeg strikket nettopp garnstudiokjoler i str 6/9 mnd og de er nesten for store! Jeg får sammenligne målene med pickles, så finner jeg vel ut hvilken str jeg går for.

Men jeg mener altså at garnstudio sine oppskrifter ofte er store i størrelsene. Blir litt som å sammenligne størrelser på HM og Kapp Ahl (for voksne).

:hallo: Jeg er flink til å strikke, men får så himla vondt i nakken at det har blitt lite de siste årene. (Jeg er jo en gammel dame, og da må man ta hensyn til at kroppen forfaller. :nigo: )

Men når jeg leser her, MÅ jeg jo bare finne frem pinner og garn igjen. Jeg har et stort lager. Aller først skal jeg strikke åttebladsrosemønstret etui til den fine, lille PC'en min, tror jeg. Og hvis ikke nakken går helt av skaftet etter det, blir det den uberkule genser-på-en-kveld som O'Hara linket til. Den var bare så fin. :hjerte: Og jeg er jo sånn forskerdame som godt kan gå i slikt. Kleskoden på kontoet mitt er ganske avslappet.

Forresten har jeg en veldig snill og ditto strikkekyndig mamma. Hun har strikket Marius-genser til meg i år. Den er koksgrå med lysegrått og off-white mønster, og den er virkelig utrolig fin. Pøbelprinsessen får lik til jul, heldiggrisen. :)

Forresten synes jeg de julekjolene Onyx linket til, var utrolig nydelige.

Pøbelsara! :goodbye: Jeg har en venninne som klarte å strikke da hun gikk over fra metallpinner til bambus og var veldig opptatt av avspenning underveis. Før klarte ikke hun heller å strikke pga. nakkespenninger. Men du har sikkert forsøkt det meste hvis du er en erfaren strikker.

Så heldig du er som har en strikkemamma. Det høres ut som en utrolig fin genser. :)

Da har jeg tenkt litt på de kjolene og vil ha fargehjelp fra dere. Har sett på Drops alpaca baby silk , men hvilken farger? Lyse eller mørke kjoler? Vil helst ha kjoler like lyse/mørke og synes egentlig at den fargen pickles har brukt på bildet er fin, men er den marineblå? Lilla? Ser på marineblå dropsgarn, lyng, grønn, gammelrosa, grålilla og pistasj... Marineblå kjole med lyng/grønn bærestykke + en grønn kjole med marine/lyng bærestykke? Andre innspill??

Jeg mener kjolen til pickles er mørk lilla, og jeg syns det var veldig fint. Men det høres jo ut som du er inne på noe også. :) Det er rett og slett utrolig vanskelig å velge farger når man ikke kan se og kjenne på garnet. Ellers så er vel ofte alpakka-farger så duse at mange passer fint sammen.

Dette settet synes jeg er veldig søtt og skulle gjerne sett det i litt str størrelser til jentene. MEN jeg merker at det irriterer meg litt at de kaller det frynser når det vitterlig er rysjer det er snakk om. Alt man kan henge seg opp i... :sjenert:

Morsomt at du også har irritert deg over dette, for det har jeg også. :ler: Slike språklige unøyaktigheter er merkelig, spesielt siden jeg tror noen har påpekt det i kommentarfeltet allerede.

Men jeg liker også det settet. Og når jeg ser på slike oppskrifter, tenker jeg at det er mye morsomt man kan strikke til jenter. Men nå er jeg så heldig å ha en mini-niese, så evt. behov for å få utløp for jentestrikk kan uansett dumpes på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magic loop:

Jeg har en oppskrift på en puff som strikkes, men man hekler bunnen og toppen. Kan se om jeg finner den? Står i et håndarbeidsblad.

Vurderer å strikke lommer på jakken, er det vanskelig, vet du?

Ja, nå husker jeg at jeg har sett den teknikken før. Er den tidkrevende når man først har fått litt trening i det? Jeg hater egentlig å strikke med fem pinner, selv om det ble betraktelig mer utholdelig etter at jeg startet utskifting av alle strømpepinnene mine til bambus. Å strikke smått med tunge pinner som man må passe på at ikke faller ut er jo bare tortur.

Jeg har aldri strikket lommer på noe, men det kan da ikke være så vrient? Er ikke det bare å strikke løse lapper som du syr på? Du kan jo sjekke i en annen oppskrift med lommer bare for å se framgangsmåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt at du også har irritert deg over dette, for det har jeg også. :ler: Slike språklige unøyaktigheter er merkelig, spesielt siden jeg tror noen har påpekt det i kommentarfeltet allerede.

Men jeg liker også det settet. Og når jeg ser på slike oppskrifter, tenker jeg at det er mye morsomt man kan strikke til jenter. Men nå er jeg så heldig å ha en mini-niese, så evt. behov for å få utløp for jentestrikk kan uansett dumpes på henne.

Jeg blir klikkende gal av sånne unøyaktigheter, eller feil, som jeg liker å kalle det... :sjenert: Kan ikke se at det er kommentert i kommentarfeltet. Kanskje de har slettet den? :fnise: Uansett synes jeg de burde rette det opp når de gjør slike feil, om ikke annet enn av hensyn til oss som er litt følsomme for sånt. :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå husker jeg at jeg har sett den teknikken før. Er den tidkrevende når man først har fått litt trening i det? Jeg hater egentlig å strikke med fem pinner, selv om det ble betraktelig mer utholdelig etter at jeg startet utskifting av alle strømpepinnene mine til bambus. Å strikke smått med tunge pinner som man må passe på at ikke faller ut er jo bare tortur.

Jeg har aldri strikket lommer på noe, men det kan da ikke være så vrient? Er ikke det bare å strikke løse lapper som du syr på? Du kan jo sjekke i en annen oppskrift med lommer bare for å se framgangsmåten.

Jeg strikket det først på den "Genser på en kveld", og det ble litt knotete, men litt grunnet pinne 20 som krøllet seg, og at det var første gang jeg gjorde det. Men jeg synes resultatet ble bra, viser ikke overgangene slik det blir hos meg med ermepinner..

Nå strikker jeg noen armvarmere, og driver med ML på pinne 4, og synes det går greit. Krever jo litt trening, så jeg prøver å strikke slik så ofte jeg kan.

Tenkte jeg henter opp masker og strikkerlommer rett på? Det blir kanskje finere enn å sy på? Jeg erså utrolig dårlig til å montere fint... :sjenert:

Synes fargene høres fine ut Onyx :)

Jeg strikker en genser til tøtta her i str 1 år, og den ser ut til å ville passe hele vinteren. Frøkna er 73 cm og 10 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir klikkende gal av sånne unøyaktigheter, eller feil, som jeg liker å kalle det... :sjenert: Kan ikke se at det er kommentert i kommentarfeltet. Kanskje de har slettet den? :fnise: Uansett synes jeg de burde rette det opp når de gjør slike feil, om ikke annet enn av hensyn til oss som er litt følsomme for sånt. :nei:

:5:

Jeg strikket det først på den "Genser på en kveld", og det ble litt knotete, men litt grunnet pinne 20 som krøllet seg, og at det var første gang jeg gjorde det. Men jeg synes resultatet ble bra, viser ikke overgangene slik det blir hos meg med ermepinner..

Nå strikker jeg noen armvarmere, og driver med ML på pinne 4, og synes det går greit. Krever jo litt trening, så jeg prøver å strikke slik så ofte jeg kan.

Tenkte jeg henter opp masker og strikkerlommer rett på? Det blir kanskje finere enn å sy på? Jeg erså utrolig dårlig til å montere fint... :sjenert:

Ja, hente opp blir sikkert best. Lurer på om jeg ikke må prøve sånn magisk strikking. Det kan virke som om strikkefastheten blir litt tettere? Og tror du at du nå bruker kortere tid på magic loop enn vanlig strømpepinne-strikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke om det går fortere.. Jeg var ikke så trenet på pinnestrikk i utgangspunktet :fnise:

Men ja, jeg føler det blir bedre, utfra mitt minimale sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det går fortere.. Jeg var ikke så trenet på pinnestrikk i utgangspunktet :fnise:

Men ja, jeg føler det blir bedre, utfra mitt minimale sammenligningsgrunnlag.

Hm, ok, jeg tester det nok ut på en av de mange julekulene jeg har planer om å strikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilbringer ettermiddagen med nettsøk på fødselsstudier. Jeg har nemlig vært på kontroll i dag og fått vite at babyen ligger i seteleie. Nå har det visst ikke så stor betydning før om et par-tre uker, hvor man enten vil gjøre forsøk på vending (hvor de prøver å snu babyen utenpå magen) eller ta beslutning om man skal planlegge en setefødsel eller keisersnitt. Hvis babyen ikke har snudd seg selv innen da, altså.

Nå mistenker jeg at babyen har snudd seg med hodet opp i løpet av de siste dagene, og den er såpass aktiv at jordmoren mener den veldig fint kan snu seg på egenhånd de nærmeste ukene. Og så kan jeg visst gå til akupunktur for å oppfordre barnet til å snu seg (vet ikke om jeg tror på det, men) og gjøre noen øvelser selv. Så jeg bekymrer meg ikke før jeg må, men jeg blir nå nysgjerrig på hva man gjør i de tilfellene hvor babyen ligger i seteleie ved termin. Og det er tydelig at forskere og leger er uenige. Typisk nok har Norge sin egen praksis sammenlignet med veldig mange andre land, inkl. våre naboland. Mens de rundt om i Europa anbefaler keisersnitt ved setefødsler uansett, anbefaler man i Norge vanlig fødsel, så fremt barnets hode ikke er for stort, kvinnens bekken er stort nok og det ikke er noen andre spesielle risikofaktorer. Man kan jo lure på hvorfor vi i Norge er så spesielle, men man har tydeligvis tolket forskningsfunn på annen måte her. For sikkerhets skyld er det en norsk overlege som kaller det fødselsangst når gravide med babyer i seteleie ber om keisersnitt. Interessant bruk av ordet angst, når man ved mange sykehus i Norge selv får velge keisersnitt selv om man anbefaler vanlig fødsel og det gjennom internasjonale studier er antydet økt risiko dødelighet for barnet ved vanlig fødsel. Men så er ikke keisersnitt uten potensielle komplikasjoner heller.

Jaja, jeg gidder ikke å spekulere mer rundt dette før jeg må. Men jeg syns det er greit å ha lest litt om temaet, selv om jeg uansett ikke vil kunne ha en kvalifisert mening om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tvilling 1 (altså den nærmest utgangen;) ) i seteleie hele svangerskapet, mens tvilling 2 lå med hodet ned. Her var det egentlig aldri snakk om annet enn keisersnitt, men vet at ved sykehus i Norge (spesielt i Bergen) er det ikke uvanlig å tvinge igjenom vaginal fødsel, som ofte ender i hastesnitt... Da jeg leste meg opp på emnet så er det tydeligvis snakk om flere typer seteleie med ulik risiko i forhold til fødsel, navlestreng i klem etc. Jeg vet ikke hvordan din ligger, men hos meg lå tvilling 1 med rompa ned lenge for så å strekke seg ut med tærne nedover helt på slutten. Sistnevnte stilling er vel blant de mest risikofylte i forhold til å få navlestreng i klem. I tillegg hadde tvilling 2 lagt seg med hodet presset nedover, så de lå side om side kilt fast... Jeg kan ikke helt se for meg at det hadde blitt en uproblematisk fødsel nei...

Uansett synes jeg det er viktig at du blir hørt og får snakket om mulig løsninger i god tid. Her hadde jeg fin samtale med jordmor og senere med lege og fikk svar på alt jeg lurte på. Selv synes jeg ikke det var noe nederlag med keisersnitt (jeg vet mange synes man er mindre kvinne/mor hvis man ikke har lidder seg gjenom fødsel, men jeg tilhøre ikke den gruppen..) og hadde en fin og ganske spesiell opplevelse. Utover komplikasjoner i forbindelse med svangerskapet, var det største problemet med keisersnittet at det viste seg at jeg er allergisk mot kirurgisk tape og fikk derfor litt trøbbel med sårhelingen frem til det ble oppdaget. :fnise: Etter at tapen var vekke, gikk det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...