mousepad Skrevet 14. august 2010 #1 Del Skrevet 14. august 2010 Har du fordommer mot de som mottar en større andel av sitt livsgrunnlag fra det offentlige , uten at dette er i form av vanlig lønn ? Feks de som mottar sosial stønad , arbeidsledighetstrygd ,langtidssykemeldte uføretrygd mfl . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #2 Del Skrevet 14. august 2010 Nei, det har jeg ikke. Livet byr på så mange kromspring. Noen ganger er man nødt til å be om hjelp fra det offentlige. Har mottatt sosialstønad flere ganger, men da kun i kortere tid. Som en nødløsning når min livssituasjon endret seg. Så som samlivsbrudd og skadet etter en ulykke. Jeg har selv mottatt den type hjelp da jeg ble kronisk syk. Ingenting jeg selv valgte. Jeg trengte hjelp noen år for å klare å komme meg tilbake til arbeidslivet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gbnj Skrevet 14. august 2010 #3 Del Skrevet 14. august 2010 Har du fordommer mot de som mottar en større andel av sitt livsgrunnlag fra det offentlige , uten at dette er i form av vanlig lønn ? Feks de som mottar sosial stønad , arbeidsledighetstrygd ,langtidssykemeldte uføretrygd mfl . Hva legger du i "fordom"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lavendela Skrevet 14. august 2010 #4 Del Skrevet 14. august 2010 Jeg har fordommer mot de som utnytter systemet, ikke de som faktisk trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bazibaz Skrevet 14. august 2010 #5 Del Skrevet 14. august 2010 Det spørs på hvorfor. Så generelt så har jeg ikke fordommer, nei. Om jeg derimot vet at det er fordi de ikke gidder eller orker å ha en vanlig jobb pga latskap, syns jeg det er patetisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lavendela Skrevet 14. august 2010 #6 Del Skrevet 14. august 2010 Jeg har fordommer mot de som utnytter systemet, ikke de som faktisk trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #7 Del Skrevet 14. august 2010 Mitt forhold til hjelp fra staten er at det er en ypperlig tjeneste som kan hjelpe de som ikke er i stand til å jobbe, slik at de faktisk kan være litt selvstendige. Alternativet for dem hadde jo vært å være avhengige av at familien gir dem alt, så jeg synes det er fantastisk at staten gir dem en sjanse til et nogenlunde verdig liv. Jeg synes det er kjempebra at vi har et samfunn som tar vare på mennesker slik som vi gjør. Derfor har jeg ingen fordommer mot mennesker som mottar statlig støtte. Det eneste som gjør meg irritert er om jeg finner ut at en mottaker jukser. Men da er det ikke fordommer, da er det jo faktisk en slaskete person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mousepad Skrevet 14. august 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 14. august 2010 Hva legger du i "fordom"? Ja , ser poenget ditt . Jeg burde nok ha formulert det noe annerledes . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #9 Del Skrevet 14. august 2010 Jeg har fordommer mot de som tydeligvis er oppegående nok til å leve et ellers så normalt liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beauté Skrevet 14. august 2010 #10 Del Skrevet 14. august 2010 Jeg kjenner til folk som utnytter systemet fordi de selv er så forbanna late at de ikke gidd å jobbe. Har hørt ting som: Jeg får hjemmehjelp for jeg klarte å snu dem rundt lillefingeren (latter). Da blir jeg temmelig fordomsfull ja. Jeg setter spørsmålstegn til folk som får hjelp, som tydeligvis kan drikke og feste hver helg men klarer ikke å jobbe for ryggen verker litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bazibaz Skrevet 14. august 2010 #11 Del Skrevet 14. august 2010 som tydeligvis kan drikke og feste hver helg men klarer ikke å jobbe for ryggen verker litt. Eller som er sjukemeldt fordi ryggen er altfor vond til å jobbe, men ikke har problemer med å stå på taket og måke snø for foreldra sine. Kan ikke si jeg klagde på akkurat det da, for jo lenger hu var sjukemeldt, jo mer jobb ble det på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 14. august 2010 #12 Del Skrevet 14. august 2010 (endret) Jeg kjenner til folk som utnytter systemet fordi de selv er så forbanna late at de ikke gidd å jobbe. Har hørt ting som: Jeg får hjemmehjelp for jeg klarte å snu dem rundt lillefingeren (latter). Da blir jeg temmelig fordomsfull ja. Jeg setter spørsmålstegn til folk som får hjelp, som tydeligvis kan drikke og feste hver helg men klarer ikke å jobbe for ryggen verker litt. Eller som er sjukemeldt fordi ryggen er altfor vond til å jobbe, men ikke har problemer med å stå på taket og måke snø for foreldra sine. Kan ikke si jeg klagde på akkurat det da, for jo lenger hu var sjukemeldt, jo mer jobb ble det på meg. Nå vet ikke jeg om de dere kjenner er snyltere, kanskje er de av dem som kunne klart å jobbe, kanskje er de reelt arbeidsuføre. Men det dere beskriver her, opplever jeg til stadighet, uten at jeg mener at noen jukser av den grunn. Som de fleste andre, har de fleste uføre også gode og dårlige dager/perioder. Dere ser dem på de gode dagene, når de måker snø og går på fest, men dere ser de ikke de dagene de ikke klarer å gå utenfor døren, da til og med turen til postkassen blir for lang og slitsom. Jeg kjenner en som er ufør. Hun måker for seg selv, og for foreldrene, fordi foreldrene er begge hjertesyke, og klarer ikke gjøre det selv. Hun blir sengeliggende i dager etterpå, men det er det ingen som ser... Og når det gjelder kommentaren om hjemmehjelp. Mange uføre bruker galgenhumor og sarkasme som "våpen" mot selvmedlidenhet og dumme spørsmål. Det er ikke måte på hva enkelte spør uføre om. Det virker som om de tenker: "du får pengene mine, og jeg vil vite hva du bruker dem på". Det er ikke alt uføre har lyst til å dele med "gud og hvermann", og da brukes som sagt galgenhumor og sarkasme som et virkemiddel, for ikke å virke som om de går i forsvar. Har du tenkt på at det for en ung kvinne kan være ydmykende å ikke klare å holde hjemmet sitt i orden på egen hånd, selv om hun ikke har en jobb å gå til? Kan det være at hun spøker om å ha hjemmehjelp, fordi hun ikke orker fortelle utenforstående at hun ikke klarer det selv? Endret 14. august 2010 av Rosemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #13 Del Skrevet 14. august 2010 Det man må være obs på er at selv om man ser en som går på trygd som ser frisk ut der og sa, så kan det som nevnt være på en av de bedre dagene til den personen. Det finnes uføretrygda folk som kan gjøre litt arbeid i en kort stund, men de er ikke i stand til å holde det gående en hel arbeidsuke. Derfor kan de ikke jobbe, fordi hvis de kun skulle jobbet når de var friske ville de aldri tjent nok penger. Man må også ta i betraktning at man aldri kan være sikker på hva folk skjuler fra andre mtp personlige lidelser. Dette er private saker som folk ikke vil dele med andre, og det kan f. eks. hende at en ufør person har problemer som han/hun aldri deler med andre fordi det er personlig. Andre kan kanskje si at de er ufør pga én ting, når de egentlig er ufør pga. noe mer alvorlig som du aldri kommer til å vite om. Derfor er det feil å ta antagelser, og ganske frekt når folk sier "h*n er jo frisk. Hvis h*n kan måke snø kan h*n i hvert fall jobbe." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medlem Skrevet 15. august 2010 #14 Del Skrevet 15. august 2010 Jeg har fordommer mot de som utnytter systemet, ikke de som faktisk trenger det. Samme her! Kan være mange grunner til at de mottar stønad fra staten. Men de som er arbeidsføre men ikke gidder jobbe, og således snyter til deg stønad, de får ingen støtte hos meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #15 Del Skrevet 15. august 2010 Jeg har fordommer mot de som tydeligvis er oppegående nok til å leve et ellers så normalt liv. Hva mener du med dette da? At syke mennesker ikke skal forsøke å leve et normalt liv når de kan? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 15. august 2010 #16 Del Skrevet 15. august 2010 Jeg setter spørsmålstegn til folk som får hjelp, som tydeligvis kan drikke og feste hver helg men klarer ikke å jobbe for ryggen verker litt. Jeg setter derimot spørsmålstegn ved folk som faktisk tror at det å ha en hvem som helst fulltidsjobb ikke krever mer enn det som kreves for å ta en fest på byen... De kan ihvertfall ikke har mye arbeidsmoral selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transmogrifier Skrevet 15. august 2010 #17 Del Skrevet 15. august 2010 Ja, jeg har fordommer mot mennesker som mottar hjelp fra staten. Jeg tenker at de oftere er mørke i huden, kommer fra sjikt med lav inntekt, lav status, lav utdannelse, som samtidig har lært seg hvordan de skal håndtere byråkratiet, som klarer å stå på krava, og som har mulighet til å vente på NAV. Sånn ut av det blå, har jeg ikke så veldig mange andre fordommer. Det er lettere for folk når de må forklare seg, å late som de går på trygd fordi de er smarte/sleipe, enn å måtte innrømme at de er for svake til ellers å klare seg. Så OK jeg har noen fordommer der også, jeg tror de juger om situasjonen sin, til visse utvalgte. Ja, jeg er en fordomsfull person. Fordommer er biologisk gunstige for deg som person. De hjelper deg å manøvrere i et informasjonsunderskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transmogrifier Skrevet 15. august 2010 #18 Del Skrevet 15. august 2010 Samme her! Kan være mange grunner til at de mottar stønad fra staten. Men de som er arbeidsføre men ikke gidder jobbe, og således snyter til deg stønad, de får ingen støtte hos meg. Jeg har enda flere fordommer mot personen bak det sitatet over, enn det jeg har ovenfor folk som mottar hjelp fra staten. Jeg tenker at du må være en person i enten øvre eller nedre middelklasse, mer rundt midten, ganske gjennomsnittlig, at du stemmer arbeiderpartiet, at du er glad i velferdsordninger, og at du er en moralrealist. Du har en tendens til å tillegge individer ansvar for å holde et system i gang, på tvers av sine interesser pga et moralsk imperativ. Du har ingen problemer med at staten snylter på individer, men du hisser deg opp over individer som snylter på staten. Med snylte menes i denne sammenhengen å ta mer enn man gir. Du bryr deg ikke voldsomt mye om fattige. Her mener du at systemet må ta seg av de som faller igjennom, men hvordan, det har du ikke satt deg så voldsomt inn i. Hovedsaken er at middelklassen du er en del av, skal ha ordninger du oppfatter som fornuftige og komfortable. Du er mer opptatt av at det skal være vanskelig å si deg opp, enn at det skal være lett å få jobb. Altså har jeg ganske MANGE fordommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #19 Del Skrevet 15. august 2010 Har et familiemedlem som er fysisk (og psykisk) ødelagt pga. sin jobb i helsevesenet. Nei, jeg har ikke fordommer mot de som trenger hjelp av staten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #20 Del Skrevet 15. august 2010 Ingen fordommer, men setter spørsmålstegn ved at det er så enkelt å få hjelp mens andre må slåss mot systemet i årevis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå