Krokus Skrevet 12. august 2010 #1 Skrevet 12. august 2010 Frøkna blir straks 6 mnd.Har vl fått 2 grøtmåltideri snart 1 mnd..Risgrøt med banan og havregrøt fra nestle..Har fullammet før det men det begynner bli lite med melk nå føler jeg.. Jeg er nok veldig pysete til å prøve nye ting og dårlig til smaksprøver..Fruktmos får hun.. Hvordan gjør dere det med antall melkemåltider,fast føde osv?Gir dere middag og i tilfelle hva?Saft,vann? Har dere noe anbefalinger til andre grøter osv?
Gjest Nuppa_ Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Når lillemann var 6mnd begynte vi med middagsglass. Fikk først noen skjeer, og etter noen dager fikk han hele glasset hvis han ville ha. Han var veldig skeptisk i begynnelsen, men gikk bra etter litt. Til middag har jeg alltid gitt vann, syns det er greit å unngå saft lengst mulig. Iløpet av dagen fikk han en flaske melk til frokost, grøt og en flaske melk til lunsj, middagsglass og fruktmos til dessert+vann også grøt og en flaske melk til kveldsmat. Her har vi bare brukt grøtpakkene fra nestle for den aldersgruppen han har vært i.
Gjest wahaj Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Saft til en baby på 6 mnd?? De skal vel ikke ha sukker på enda en god stund. Her er han 5 mnd og han spiser 4 ganger om dagen. Mme(200ml)-grønnsakspurre+litt mme(80-100ml)-mme(160ml)-grøt+mme(120ml) Vi gir han forskjellige ting, så han blir vant til det. Hender jeg gir vann etter grøt og middagsglass, men fortsatt etter nesten 5 mnd med trening så liker han det ikke
Donpedro Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 Vår er 5 mnd, og får grøt til kvelds. Spiser ikke mye, er ikke så glad i mat. Har fått smake/slikke på mange ting, det er vikitg at de får prøve ulike smaker.
Jaina Skrevet 14. august 2010 #5 Skrevet 14. august 2010 (endret) Jeg var så heldig å ha nok melk, sikkert til 3 unger, fram til sønnen min var 1. år. For jeg fikk han virkelig ikke til å spise seg mett på middagsglass. Begynte som de fleste andre å introdusere middagsglass rundt 6mnds alder, men han ville aldri ha mer enn to-tre skjeer. Så plutselig spiste han 1dl grøt til kvelds en dag og da ble det fast. Så tok det en uke etter han fylte 1. og da ville han BARE spise grøt. Tipset er bare å prøve å introdusere smaker hele tiden, og om det liksom låser seg og barnet ikke vil ha middagsglass så kanskje det er pga for store biter. Vi er fortsatt på 8mnds glassene selv om han nå er 15 mnd og ellers liker å gnage på skorper og spise banan selv =p For sånn 'on the go' mat som alternativ til grøt og melk har Drikki og Ellas Kitchen funka veldig bra for oss, og han drikker kun rent vann. Endret 14. august 2010 av Jaina
Miss I.W. Skrevet 14. august 2010 #6 Skrevet 14. august 2010 (endret) Tuppa på 6 mnd får grøt til frokost og kvelds, en fruktboks eller et halvt glass yogurt til lunsj, og et helt middagsglass eller tilsvarende til middag. Hun får smaksprøver av det meste; brødskive når vi spiser det, div grønnsaker/frukt i babysafe-feeder`n m.m. Prøver å få i henne vann, men det er hun ikke så begeistret for. Pupp får hun når hun vil, og det kan variere mye. Hun spiser godt på dagtid, men har også flere lange puppemåltider på natta enda. Håper akkurat det gir seg snart. Jeg synes nesten ikke jeg kan gi henne mere fast føde på dagen. Endret 14. august 2010 av Missiw
Skylight Skrevet 14. august 2010 #7 Skrevet 14. august 2010 Sneipen på 5 måneder spiser fast føde mellom hver soving med unntak om natten da han spiser gjerne flere fulle pupper om hverandre. Vi gir ulike typer grøt, ofte i form av velling da dette er raskere å få ned for en som vokser fort og trenger mye. Da får han også i seg litt ekstra vann :-) Han får også middagsglass blandet med risgrøt, og skrapet banan og agurkskiver da dette kjøler ned kløende tenner om den har ligget i kjøleskap og smaker friskt og gir væske som han kan sutte i seg :-)
Concertina Skrevet 15. august 2010 #8 Skrevet 15. august 2010 Datteren min har aldri spist et middagsglass i sitt liv... Ikke noe særlig most mat heller siden hun ikke ønsket å bli fôret. Hun begynte med å spise myk mat i hånden da hun var 6 mnd, rå avokado/tomat/agurk/paprika/melon, dampet brokkoli/gulrot/blomkål, riskaker og skorper for det meste, så innførte vi andre matvarer sånn litt etter litt. Hun lærte dermed å spise rene smaker, ikke blandet "grums". Hun fikk samme middag som oss når det passet fra hun var 7-8 mnd. Vi brukte litt tid før hun spiste mer enn hun diet, det skal sies, men hun er i hvertfall superglad i mat nå (i de periodene hvor hun spiser "lite" så spiser hun mer enn de fleste ungene i barnehagen....).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå