Gå til innhold

Hey there, sporty ..


believer

Anbefalte innlegg

Riktig kosthold + Trening = Fint liv?

Har et håp om at denne bloggen kan være en god støttespiller framover mot mitt "nye" liv. Nikotin skal bli fortid, kondisjon skal bli nåtid, og sunn kropp skal bli fremtid.

Off we go :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!ville bare ønske deg velkommen og lykke til! :tommelsmil::velkommen:

har du noen tanker om hvordan du skal nå målet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :) Kjekt med respons. Har dere selv noen treningsdagbøker? Alltid kjekt med inspirasjon, hehe.

Da jeg mest sannsynligvis er sukkerets største fan, ser jeg klart hvor problemet ligger. Før har jeg først og fremst tenkt over "faren" med å legge på meg et par kilo for mye, men nå har jeg endelig fått øynene opp for hva dette sukkerrike kostholdet gjør med kroppen min. Jeg håper at dette vil kunne gi en ekstra push på motivasjon (da jeg vanligvis er litt for flink til å belønne meg med smågodt), sammen med denne dagboken (kan da ikke la hele verden få se hvor svak jeg kan være?!).

Hele mitt liv har jeg vært en aktiv person. Trening er gøy. Desverre har de siste årene blitt preget av mye sykdom, kombinert med et fastfood preget kosthold. Selvom vekten ligger innenfor normal (og jeg ikke kan kalle meg tykk) føler jeg meg ekkel innvendig, og vil ha en full stopp på dette.

Hva må gjøres?

1. Oppskrifter på god og sunn mat må finnes fram (kyllingsalat er jo det beste som finnes).

2. Frukt/grønnsaker alltid tilgjengelig (dette smaker jo faktisk bedre enn chips og annen mat. Er vel heller usunnheten på snacks som smaker bedre?)

3. Legge inn 3 faste treningsøkter i uken - og deretter øke.

Dette kan jo faktisk gå. Så lenge man har troen på seg selv, kan man klare alt. Noe jeg skal si til meg selv hver dag hvertfall. He he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen! :) Det høres ut som om vi er i noen lunde samme situasjon: heller ikke jeg trner og spiser sunt for å gå ned i vekt, men for å være "sprek og sunn". Ikke for det, jeg går ikke av veien for å spise litt sukkerholdig mat, altså, men "alt med måte", som det heter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Alt med måte" er et ukjent uttrykk for meg (hehe), men absolutt noe som skal jobbes med. Klarer man å begrense seg bør da alt være lovlig? :)

Dagens inntak:

- Frokost: Grønnsakssuppe

- Lunch: Fiskepinner m/salat

Prøver å leve opp til faste måltider hver tredje time (og ikke småspising på godteri hver time, slik jeg vanligvis er en mester på). Grunnet jobb ble det et stort lunchmåltid, i håp om at jeg skal klare unngå fristelser på arbeidsplassen. Huffameg. Får knaske på knekkebrød.

Dagens trim:

- 1 t og 45 min rolig (les: ROLIG) gange grunnet knesskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag, nye muligheter :)

Jeg klarte faktisk å nå målet mitt igår (om man setter det helt på spissen). Rørte hverken vafler, kjeks eller godteri. Belønningen for dette ble heller komlemiddag (liten porsjon vel og merke) og kinesisk til nattmat. Huffda, belønninger må bort?! Når sant skal sies er jeg et evig middagsmenneske, og velger heller varmretter 6 ganger til dagen fremfor tørre brød. Se her, feilen oppdaget!

I skrivende øyeblikk blir dagens første kopp te inntatt. Har inngått en regel med meg selv om å drikke 2-3 kopper til dagen, da den har god effekt på fordøyelse.

_____________________________________________________________________

Helgen er startet, og mye skjer framover. Bra for sosialliv, dårlig for helse. Alkoholinntaket blir større enn det burde, og treningen blir gjemt i skapet de kommende dagene.

Lørdag 23 August er den endelige datoen for hvor mitt nye liv virkelig bør være på skinner. Har bare valgt å gi meg 10 dager på forhånd slik jeg kan varme opp, sprekke og prøve igjen. Av egen erfaring tror jeg dette blir lettere å forholde seg til.

Hovedmål: Sunn og helsevennlig kropp med økt kondisjon

Ekstramål: Kvitte meg med uønskede 5 kg som hoppet på kroppen i 2009

Ha en fin dag folkens! :) Nyt helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens matinntak:

- Frokost: En liten porsjon kinamat og et knekkebrød

- Lunch: Et par glass vin og druer... He he :sukk:

- Middag: 3 fiskepinner m/salat

Dagens aktivitet:

- Ingenting

Nå står kino på tur. Kan jo forsåvidt gå alle veier, MEN, kose meg skal jeg hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til helsefantomet i meg tar over, gjør jeg det nok smart i å droppe matinntak og treningsmengde i dagboken, i og med at jeg ville blitt flau av å ramse all fastfood opp for dere, kombinert med null aktivitet (bortsett fra avstanden det tar å gå fra barbordet og bort til baren :sjenert: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomorrow is the day! Alkohol og nikotin legges på hylla sammen med fastfooden (derfor er inntaket brutalt idag :sjenert: ).

Har ikke helt kartlagt hvordan 5 kg skal forsvinne fra kroppen enda (effektive tips mottas mer enn gjerne), men setter opp en foreløpig prøveplan.

Kosthold:

Frokost:

- Omelett av to egg

- To grove knekkebrød m/pålegg

Lunch:

- Salat om tilgjengelig

- Middagsrester (begrenses!!)

- Samme som frokost

Middag:

- Det som blir servert

Legger såklart inn mellommåltider. Hovedfokus blir å spise hver 3 time (og BARE hver 3 time). En alt for ivrig små/storspiser.

Treningsplanen må jobbes med. En times gåtur er hvertfall obligatorisk de dagene musklene ikke jobber for fullt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travel pike innom i farta for å erkjenne sine skuffelser.

23/08

Frokost: 2 egg m/bacon

MM: Eple

Lunch: 2 knekkebrød m/pålegg

Middag: 2 kjøttkaker, 1 søtpotet, brokkoli

So far, so good ... Hvor er stoppknappen???

Kveldsmat (/dritt): Kinamat (masse ris!!) og smågodt for hele uka :opplyser:

I'll be back! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør tenke på er at du kan finne gleden i andre ting en smågodt.

- liker du nøtter? Nøtter med tørked frukt er virkelig godt!

- Frukt med dipp! Frukt med dipp er helt fantastisk. Jeg anbefaler gulrot, agurk, seleri og paprika. Dette tar du med dipp. Fantastisk nydelig

- Melon er jo også sykt godt!

Sannheten er, du skal spise minst fem måltider hver dag.

1: Frokost - det viktigste måltidet av dem alle, ikke synd og spise en god og stor frokkost.

2: mellommåltid - frukt eller lignende.

3: lunch - skal være sånn passe stor.

4: middag - skal ikke være det største måltidet egentlig. sånn passe stor (viktig å stoppe når du faktisk er mett, selv om det er godt)

5: kveldsmat: fint med et knekkebrød, eller yoghurt (anbefaler activia, veldig bra for fordøyelsen! kjøp god morgen frød med tørkede blåbær, nydelig!)

JEG VET OGSÅ EN TING TIL! ALDRI, JEG GJENTAR ALDRI gå på "go 123" greiene, det er veldug usunt.. jojo-slanking er det vi idrettsfolk kaller det.. absolutt ikke bra for helsa.

STÅ PÅ! du klarer alt du vil, det eneste du må, er å bestemme deg for det... vil du leve et rikt og sunt liv med mange fordeler eller ikke?

LYKKE TIL!

Endret av Emma June
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for et godt og utfyllende innlegg (skulle lest dette for 30 minutter siden før jeg kastet i meg 3 skiver med sjokoladepålegg og smågodt. Har noen sitt viljestyrken min? It's gone :trist: ). Grønnsaker m/dip er noe av det virkelig nyter av snacks. Allikevel blir dette "en-gang-i-året"-mat (skal fikses!).

__________________________________________________________________

Jeg våkner rundt 7 og nyter en god frokost. I løpet av de fem neste timene inntas mellommåltid og lunch. Jeg er mett og fornøyd. Rundt 4 kommer synderen. Middag! Vel, rettere sagt suget som kommer etter middag. Et sug som varer resten av kvelden.

Mosjonen klarer jeg holde tritt med, da kravet jeg har stilt meg selv denne uken er 1 times gå - eller joggetur (alt etter hva fotskaden tilsier) daglig. Herlig og befriende. Frisk luft!! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG! Første dag jeg kan skryte på meg noe som i det hele tatt minner om en "sunn livsstil". Litt (veldig mye) feiling var alt som skulle til, men nå er jeg i mitt rette element. Enn så lenge.. He he!

Frokost: 1 kiwi + omelett, 2 egg m/skinke og ost

MM: Et eple

Lunch: 1/2 kyllingfilet m/salat + dressing (litt for mye. Skjerpings!)

Middag: Fiskegrategn m/blomkål + gulrot (inntak MÅ reduseres)

Dagens trening:

- 30 min rask gange/rolig jogg på tredemølle (skråning)

- 30 min elipse

- 20 min rolig styrke

I kveld blir det forhåpentligvis sunn alternativ kveldskos :) GOD HELG ALLE SAMMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To pizzastykker adderes til matoversikten fra igår. Jaja, no candy hvertfall.

Frokost: Plomme + omelett (to egg) m/ost og skinke

MM: 3 plommer + 1 kiwi

Lunch: 2 porsjoner grøt

MM: Litt for mye vin (??)

Middag: Blomkålsuppe

..Og slik fortsetter dagen desverre! But, it's saturday!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"But, it is Saturday".. - En setning jeg aldri skal gjenta. Ble nok en gang bidrag til min voksende mage (som i utgangspunktet skulle vært minkende).

Første uken gikk da absolutt ikke som planlagt, og fortsetter dagene slik, blir jeg på julaften seendes ut som en julegris istedenfor en juleflis. :kjefte:

Vanligvis ville jeg ha gitt f*** i resten av uken (dvs. idag), men istedenfor starter jeg dagen med to kopper kaffe og en god frokost, før jeg drasser meg bort til treningssenteret. Her skal det jobbes!

Ha en fin søndag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en solid kardio-treningsøkt igår, men også et par solide sjokoladekakestykker og diverse. Erre mulig??

Frokost: Kyllingsalat

Lunch: 2 knekkebrød m/pålegg

MM: Diverse småfrukt

Middag: 1 stor porsjon lasagne (!!)

Nå tar jeg turen til treningssenteret for å trimme. Lenge. Hardt.

Mål for uken:

- Ikke røre kjeks, chips, godteri, kake osv.

- 1 treningsøkt/gåttur daglig

- Smile 98% av dagen

- Ta fatt i nye, gode oppskrifter

- Benytte meg av fruktsalat. Mmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk jogget av meg 500 kcal, noe som kom godt med da jeg etterpå forsynte meg med lasagne, nøtter og speilegg m/bacon (separert vel og merke).

Fra og med neste uke blir styrkeprogram satt opp. Gleder meg til å punmpe jern! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :)

Drømte masse rart i natt hvor både mat og nikotin inngikk. Det er i slike tilfeller en dagbok er grei å ha, slik man kan finne motivasjon til å motså, og ikke gjøre matdrømmene til en realitet. Hehe.

En annen ting jeg irriterer meg grenseløst over, er at man må finne en omtrent nøyaktig kalorigrense å holde seg innenfor daglig. Spiser man for mye, lagres det på kroppen. Spiser man for lite, går kroppen i hvilemodus, og det forblir på kroppen. Hva er greia egentlig? Hvorfor er det slik? :riste:

Jeg lever på det stadiet hvor jeg enten kan spise opptil 3000 (noen ganger mer :sjokkert: ) kalorier daglig, eller dager hvor jeg ligger under 1000.

Uheldigvis har de siste ukene/månedene bestått av førstnevnte, og med det tror jeg også vekten vil vise sitt høyeste tall, noensinne. Akk.

MEN, aldri for sent å snu. I løpet av uken kommer både styrkeprogram, kondisjonsprogram OG kostholdsprogram. Dette blir greier vet dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...