Gå til innhold

Bilder av barn på facebook

Fremhevede innlegg

Skrevet

"Redd" er litt feil uttrykk. Som mamma tenker jeg og at barnet mitt bør få velge selv hva som publiseres av han på internett. Jeg ser i denne tråden at jeg ikke er alene om det. Jeg er heller ikke så interessert i at hennes eller andres venner skal kikke gjennom bilder av min sønn uten at jeg eller sønnen min har kontroll.

I tillegg vet jeg at facebook tar over alle rettighetene på bilder som er lagt ut og kan bruke det til nøyaktig de formålene de ønsker. Jeg synes tanken er litt urovekkende, siden man aldri vet hva bildene kan bli brukt til senere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva kan skje egentlig siden dere er så redde for at barna er på FB? Jeg bare spør og mener ikke noe stygt med det. Jeg har aldri tenkt på at jeg ikke skal legge ut bilder, derfor jeg spør. Legger ikke ut bilder av andre da..Jeg legger mest ut bilder pga jeg har mye familie i utlandet, og de synes det er hyggelig å kunne "se" oss av og til. Det er eneste grunnen egentlig. Dersom du ikke ønsker bilder, bør vedkommende respektere det

Jeg er ikke direkte redd, men veldig enig i det hun i nesten innlegg jeg har sitert under skriver...Syntes vel heller det er tåpelig og litt ekkelt at masse private bilder av mine barn skal kunne brukes fritt fremover i årene...Det å tenke på at hvem som helst kan få kloa i masse bilder av mine barn, føles ekkelt..

"Redd" er litt feil uttrykk. Som mamma tenker jeg og at barnet mitt bør få velge selv hva som publiseres av han på internett. Jeg ser i denne tråden at jeg ikke er alene om det. Jeg er heller ikke så interessert i at hennes eller andres venner skal kikke gjennom bilder av min sønn uten at jeg eller sønnen min har kontroll.

I tillegg vet jeg at facebook tar over alle rettighetene på bilder som er lagt ut og kan bruke det til nøyaktig de formålene de ønsker. Jeg synes tanken er litt urovekkende, siden man aldri vet hva bildene kan bli brukt til senere.

Dette er jeg helt enig i... Skjønner ikke at foreldre ønsker å spre bilder av barna sine overalt på nettet... Tenk når de blir voksne, og ser hva foreldrene har gjort...

Skrevet

Så lenge det er forbudt å legge ut bilder av andre uten deres godkjennelse, er det på tide at alle som får bilder der de er synlige lagt ut på nettet, går til erstatningssak mot dem som la ut bildene. Jeg tror at reell risiko for å bli saksøkt og måtte punge ut med hundretusener av kroner er eneste måte å komme dette uvesenet til livs.

Skrevet (endret)

Jeg har vanlige bilder av barna på FB. Min FB side er svært lukket og ingen andre vil kunne se bildene unntatt de vennene og familiemedl som jeg KJENNER. Jeg er langt fra en fjortis som holder FB siden sin åpen for mest mulig medlemmer. Og ja, jeg har kontroll over barnas side også. Barna er snart 14 og snart 11 år gamle. Yngste har ikke noen konto der og vil ikke på laaaang tid.

Endret av Beauté
Skrevet

Jeg tenker at det er opp til enhver mor å enten legge ut barna sine eller ikke, men å legge ut bilder av noen andre barn som ikke er ens egen er en helt annen sak. Da syns jeg i hvert fall at man må spørre moren til barna først.

Likevel så syns jeg det er noen mødre som overdriver deluxe når det gjelder å poste barnebilder på nett. Å det er disse mammabloggerne som poster babybilder av barna sine på bloggen hver eneste dag, hundrevis av bilder, som ligger der ubeskyttet på nett. Hva kommer disse barna til å tenke når de blir eldre og gamle nok til å skjønne det?

Skrevet

Jeg tenker at det er opp til enhver mor å enten legge ut barna sine eller ikke, men å legge ut bilder av noen andre barn som ikke er ens egen er en helt annen sak. Da syns jeg i hvert fall at man må spørre moren til barna først.

Noren, ikke faren?

Skrevet

Noren, ikke faren?

Ja eller faren, det er det samme. Bare orker ikke skrive "moren og/eller faren".

Skrevet

Jeg har vanlige bilder av barna på FB. Min FB side er svært lukket og ingen andre vil kunne se bildene unntatt de vennene og familiemedl som jeg KJENNER. Jeg er langt fra en fjortis som holder FB siden sin åpen for mest mulig medlemmer. Og ja, jeg har kontroll over barnas side også. Barna er snart 14 og snart 11 år gamle. Yngste har ikke noen konto der og vil ikke på laaaang tid.

Har ikke sjekka ut om det fortsatt er slik, men før kunne man komme inn på andres album - hvis ens egne venner hadde kommentert på bildene til andre.

En kompis av meg ba meg sjekke noen bilder inne hos eksen hans, men jeg hadde ikke tilgang til de bildene. Da han skrev en kommentar under et av de, kom jeg inn "gjennom han" på hele albumet.

Slik kommer man jo inn på "sperrede" kontoer også...

Itillegg har jo facebook alle rettigheter til bildene....

Men selvsagt er det opp til hver enkelt foreldre. Saken til TS var jo at ANDRE hadde lagt ut bilder av hennes barn, og det blir en helt annen sak.

Skrevet

Har ikke sjekka ut om det fortsatt er slik, men før kunne man komme inn på andres album - hvis ens egne venner hadde kommentert på bildene til andre.

En kompis av meg ba meg sjekke noen bilder inne hos eksen hans, men jeg hadde ikke tilgang til de bildene. Da han skrev en kommentar under et av de, kom jeg inn "gjennom han" på hele albumet.

Slik kommer man jo inn på "sperrede" kontoer også...

Itillegg har jo facebook alle rettigheter til bildene....

Men selvsagt er det opp til hver enkelt foreldre. Saken til TS var jo at ANDRE hadde lagt ut bilder av hennes barn, og det blir en helt annen sak.

Haha, så derfor kan du gå inn å se på alle bildene dine venner har kommentert på? Sorry, slik er det ikke.

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Jeg tilhører den sære gruppen av facebook-gjester som har et reservert forhold til barnebilder på facebook. Jeg har aldri høylytt dømt noen for å gjøre det, og det er heller ikke min hensikt i dag med dette innlegget.

Hva synes dere? Legger dere ut bilder av andres og egne barn?

Jeg er også en av særingene, ingen bilder av mitt barn og ingen bilder av andres barn. Legger heller ikke ut annet enn natur- og omgivelsesbilder fra ferieturer, men har bilde av katten min. Mine venner vet hva jeg mener om dette, og legger derfor ikke ut bilder av meg eller mitt barn. Og jeg setter pris på at andre spør før de legger ut bilder sånn at jeg kan fortelle dem min policy om dette. Hva de måtte gjøre med egne bilder med dem selv og deres familie er deres egen sak.

Min datter vil gjerne ha facebook-profil men det er jo 13-årsgrense og jeg ønsker ikke å lære mitt barn at det er greit å lyve i noen sammenhenger men ikke i andre. Så hun får pent vente, og innen da så er det sikkert kommet noe nytt på nettet.

Skrevet

Jeg synes det er en uting å legge ut bilder av andre uten godkjennelse uansett hvor gamle personene er.

Enig. Jeg har få bilder på facebook og har spurt først selv om dette er voksne. Ser jo på f.book at noen legger ut alt fra ferien og ikke bryr seg. Det bryr ikke meg personlig, men jeg har en praksis jeg følger. Hadde ikke likt om noen hadde lagt ut bilder av meg som ikke var godkjent først. Er bilder av meg på andre steder på nettet, men først etter godkjenning fra min side. Det er bilder jeg ikke har solgt til almen benyttelse, og ikke av seksuell karakter, men lite flatterende bilder bruker jeg ikke vise frem irl heller, av verken meg selv eller andre.

Når det gjelder barn, vet jeg ikke om dere er redd pedofile. Når både navn og bilde står der, kan jo en pedo rope Hei Ola, jeg kjenner mammaen din Kari, blir du med og kjøper en iskrem?

Så en uting ja, og hvis man har lært barna sine at de ikke skal bli med fremmede, noe jeg tror de flest har gjort, kan dette være en økt risiko. Vet ikke, har ikke småbarn så har ikke tenkt over det, men det ble frarådet å la barna gå med luer på der navnet var på lua (var populært for noen år siden) pga faren for pedofile som barna da trodde de kunne stole på når de visste navnet "og alt".

Skrevet

Haha, så derfor kan du gå inn å se på alle bildene dine venner har kommentert på? Sorry, slik er det ikke.

Hvorfor "haha"? Slike tåplige svar blir bare dumme i en diskusjon.. Klarer ikke du dette, så trenger du ikke å le tåpelig av andre som klarer det... Du får lese hva jeg skriver, så ser du at slik var det FØR... Jeg har ikke testa det nå.... Kommer jo inn på andres bilder gjennom venner fortsatt... men vet ikke om disse bildene er sperret eller ligger åpne... (det kan man jo finne ut ved å gå inn på disse "ukjente" personenes fb, og se om bilder ligger åpne for alle...men som sagt, det interiserer meg ikke...den gangen jeg testa var fordi jeg ble "bedt" om det av en kompis)

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Jeg kommer i alle fall inn og får sett hele albumer til folk jeg ikke kjenner, så lenge noen som er på min venneliste enten er tagget på ett av bildene i albumet eller har lagt inn en kommentar.

Men igjen; dette har med privacy settings å gjøre. "Standardinnstillingene" (eller hva jeg skal kalle det) gir denne muligheten, men det er mulig å sette innstillingene strengere.

Endret av Spinell
Skrevet

Jeg er enda særere og er ikke på Facebook. Da slipper man hele problemstillingen.

Dere er visst en egen rase alle som er på Facebook så vi andre blir oversett i den verden, så ingen fare for å få bildet sitt lagt ut.

Gjest lolita___
Skrevet

Facebook har tatt over mange liv,dette er sikkelig tragisk.

Skrevet

Jeg hadde aldri lagt ut bilder av andre barn enn mitt eget på facebook. Skjønner godt at du reagerer.

Skrevet

Jeg blir faktisk litt forskrekket jeg. Er det virkelig vanlig å legge ut bilder av andre, uavhengig av alder, uten tillatelse? Er det i så fall slik hos de fleste, eller gjelder det de veldig unge som legger ut festbilder og sånn?

Skrevet

Jeg blir faktisk litt forskrekket jeg. Er det virkelig vanlig å legge ut bilder av andre, uavhengig av alder, uten tillatelse? Er det i så fall slik hos de fleste, eller gjelder det de veldig unge som legger ut festbilder og sånn?

Dette gjelder dessverre alle aldersgrupper. Men skal sies at de aller fleste har vett nok i hodet til å spørre de aktuelle personene først.

Skrevet

Jeg mener man i såfall bør spørre først. Har selv spurt moren til mitt "tantebarn" om jeg kunne legge ut et par bilder av jenta hennes, men jeg er samtidig mye mer forsiktig med hva jeg legger ut av ungen hennes enn f.eks av meg selv og situasjonsbilder forøvrig. Om du ikke liker dette ts bør du si fra.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi har ingen bilder av barna på Facebook og jeg ville aldri i livet lagt ut bilder av andres barn heller. Jeg tror ikke det er så veldig farlig å legge ut bilder av egne barn på Facebook, men mannen er helt imot det, dermed respekterer jeg det og lar være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...