Gå til innhold

Bilder av barn på facebook

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tilhører den sære gruppen av facebook-gjester som har et reservert forhold til barnebilder på facebook. Jeg har aldri høylytt dømt noen for å gjøre det, og det er heller ikke min hensikt i dag med dette innlegget. Mitt valg er å aldri legge ut bilder av sønnen min på facebook og jeg gir også samme beskjed til familien min. Dette er så langt blitt respektert, men i dag ble jeg selv "tagget" i to sommerbilder der også sønnen min var avbildet. Ingen av oss var direkte fokuset i bildene, men en del av fem-seks andre personer på bildene.

Min sommerferie er også lagt ut på facebook, men uten bilder av sønnen min. Hun som la ut bilder av meg og sønnen min var med oss store deler av ferien, men jeg har av hensyn til dem latt være å legge ut bilder der de er med.

Jeg har tenkt at siden jeg har facebook må jeg vel bare tåle det, men så tenker at det er fullstendig feil! Det er da vel ingen selvfølge at bilder av sønnen min blir lagt ut på facebook bare fordi jeg har det? eller i hele tatt?

Hva synes dere? Legger dere ut bilder av andres og egne barn?

(Hun som la ut bildene har forsåvidt laget profil til sin 9 år gamle sønn, så det er vel bare å forvente at det ikke tas hensyn til mine barn)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viktig å rette dette avsnittet (understreket):

Min sommerferie er også lagt ut på facebook, men uten bilder av sønnen min. Hun som la ut bilder av meg, og sønnen hennes, var med oss store deler av ferien, men jeg har av hensyn til dem latt være å legge ut bilder der de er med.

Skrevet

Synes du først og fremst burde si ifra at du ikke ønsker bilder av sønnen din på Facebook, og be henne om enten å fjerne dem eller sensurere dem.

Ellers er jeg til dels enig med deg. Jeg ville ikke ha lagt ut bilder av barn som alle kan se, men Facebook kan være en fin måte å dele bilder med familie man ikke har like mye kontakt med, dersom man gjør seg kjent med personverninnstillingene og kun gir tilgang til de man ønsker skal se bildene.

Skrevet

Jeg synes det er en uting å legge ut bilder av andre uten godkjennelse uansett hvor gamle personene er.

Skrevet

Jeg syntes IKKE det er greit å legge ut bilder av andres barn..(ikke av andre uansett alder faktisk). Jeg hadde blitt skikkelig sint, hvis noen hadde lagt ut bilder av mine barn.

Har sagt ifra et par ganger, når noen har lagt ut bilder av meg, og bedt de slette....

Hører ofte folk i sosiale sammenhenger gi beskjed om at de ikke ønsker bilder ut på nett... (jeg har selv også sagt fra). Men det er ille at man MÅ gi beskjed om slikt... Det burde være en selvfølge at man ikke la bilder av andre ut på nett...

Skrevet

Hører ofte folk i sosiale sammenhenger gi beskjed om at de ikke ønsker bilder ut på nett... (jeg har selv også sagt fra). Men det er ille at man MÅ gi beskjed om slikt... Det burde være en selvfølge at man ikke la bilder av andre ut på nett...

Det er så veldig dette jeg tenker. Man kan jo ikke slutte å delta i sosiale sammenhenger i frykt for å bli avbildet og offentliggjort på facebook. Jeg ønsker ikke å slutte å ta ferie heller.

Jeg ble litt inspirert til å si i fra, men jeg er jo ei pyse og da. Lett å si i fra til de nærmeste som mamma og pappa, men lenger ut er jeg feig.

Gjest Spinell
Skrevet

La meg innrømme med en gang: jeg synes det er hyggelig å se bilder av både venner og barna deres på Facebook, men det må være deres eget valg om de vil at bilder av barna skal ligge ute. Jeg synes ikke noe om å legge ut bilder av andre uten samtykke, og gjør heller ikke dette selv.

Var jeg deg, ville jeg bedt venninnen om å fjerne de bildene der sønnen din er identifiserbar.

Jeg har også sagt fra til venner at min FB-policy er at jeg ikke legger ut bilder med andre identifiserbare enn meg selv, samboeren og bikkja.

Skrevet

Hvorfor er det så farlig med bilder av barn på Facebook?

Hva er det dere er så redd for?

Skrevet

Det er rett og slett ikke lov til å legge ut bilder av personer som ikke har godkjent dette. Så om du ikke ønsker det, så hadde jeg først tatt kontakt med personen som har lagt de ut, og senere evt. med facebook.

Har selv fått slettet bilder av meg og mine barn på den måten.

Skrevet

Det er rett og slett ikke lov til å legge ut bilder av personer som ikke har godkjent dette.

Er det ikke?

Må journalister og fotografer be om din tillatelse dersom de tar bilde av deg på en konsert eller når du sitter og spiser is på KarlJohan?

Skrevet

Hvorfor er det så farlig med bilder av barn på Facebook?

Hva er det dere er så redd for?

Jeg er ikke redd for noe, men ønsker at barna mine selv skal velge hva slags bilder og informasjon om dem som ligger åpent for mange eller alle. De trenger trening og opplæring i å vurdere det.

Jeg har i noen tilfeller godkjent at bilder av barna mine ligger ute, men misliker i alle fall å ikke bli spurt. Selv legger jeg ikke ute bilder av barna - verken egne eller andres.

Skrevet

Jeg velger selv hvilke bilder av mitt barn som kommer på FB, ville aldri lagt ut bilder av andres barn da jeg vet hvor hysterisk mange er når det gjelder bilder av barna sine på FB.

Skrevet

Hva kan skje egentlig siden dere er så redde for at barna er på FB? Jeg bare spør og mener ikke noe stygt med det. Jeg har aldri tenkt på at jeg ikke skal legge ut bilder, derfor jeg spør. Legger ikke ut bilder av andre da..Jeg legger mest ut bilder pga jeg har mye familie i utlandet, og de synes det er hyggelig å kunne "se" oss av og til. Det er eneste grunnen egentlig. Dersom du ikke ønsker bilder, bør vedkommende respektere det

Skrevet

vi har også valgt at det ikke skal ligge bilder av barna på FB. Vi er ikke redd for noe, men jeg hadde ikke likt at det lå babybilder av meg på nett, så da synes jeg ikke jeg skal gjøre det mot mine barn. Vi gir beskjed til alle som tar bilder av dem.

Skrevet

Er det ikke?

Må journalister og fotografer be om din tillatelse dersom de tar bilde av deg på en konsert eller når du sitter og spiser is på KarlJohan?

Om du kan kjennes igjen, og det ikke er til allmenn nytte så ja da må de faktisk det.

Det er skremmende hvor lite folk generelt vet om denne problemstillingen. Man skal også være ekstra varsom når det gjelder publisering av bilder av barn.

Les mer hos Datatilsynet med videre henvisninger til loven:

http://datatilsynet.no/templates/article____881.aspx

Skrevet

Om du kan kjennes igjen, og det ikke er til allmenn nytte så ja da må de faktisk det.

Det er skremmende hvor lite folk generelt vet om denne problemstillingen. Man skal også være ekstra varsom når det gjelder publisering av bilder av barn.

Les mer hos Datatilsynet med videre henvisninger til loven:

http://datatilsynet.no/templates/article____881.aspx

Tja...der kan man jo bl a lese at "situasjonsbilder" kan publiseres UTEN tillatelse fra de som er på bildet: "Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige formålet med bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på en konsert, et idrettsarrangement, 17. mai-tog, eller hendelser som har allmenn interesse."

Skrevet

Tja...der kan man jo bl a lese at "situasjonsbilder" kan publiseres UTEN tillatelse fra de som er på bildet: "Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige formålet med bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på en konsert, et idrettsarrangement, 17. mai-tog, eller hendelser som har allmenn interesse."

Jeg vil nå si at feriekos er en sånn type hendelse. I hvertfall om bildet består av mange personer samlet i en gruppe.

Jeg lurer også på hva folk er redd for.

Skrevet

Jeg vil nå si at feriekos er en sånn type hendelse. I hvertfall om bildet består av mange personer samlet i en gruppe.

Jeg lurer også på hva folk er redd for.

Private feriebilder er ikke til allmenn nytte. Og som flere i tråden har svart, de er ikke redde. Men de vil ha kontroll selv på hvilke bilder som blir lagt ut.

Hvorfor skal det være så vanskelig å godta at folk selv vil bestemme? Loven har alltid vært lik, selv før internett. Men med internett så ble spredning og tilgjenglighet mye større.

Skrevet

Jeg er ikke "redd" for å ha bilder av sønnen min på Facebook, men jeg diskriminerer litt på hva jeg legger ut, tror kanskje ikke han blir glad hvis han som tenåring finner flaue bilder av seg selv som baby på internett, sånn tenker jeg...

Skrevet

Private feriebilder er ikke til allmenn nytte. Og som flere i tråden har svart, de er ikke redde. Men de vil ha kontroll selv på hvilke bilder som blir lagt ut.

Hvorfor skal det være så vanskelig å godta at folk selv vil bestemme? Loven har alltid vært lik, selv før internett. Men med internett så ble spredning og tilgjenglighet mye større.

Jeg har ikke problemer med å godta det, men et overdrevent kontrollbehov er ikke bra det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...