Gå til innhold

Fastlege


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Hadde en fridag i dag og brukte den til bl.a å gå til fastlegen for å ta en rutine-celleprøve (livmorhals).

Når jeg kom til legen så kunne hun ikke ta prøven siden hun var gått tom for utstyret hun trengte. Jeg ble mildt sagt irritert!! Her har jeg ventet flere uker på timen min, så får jeg ikke gjort det jeg skal fordi hun er tom for utstyr! Nå skulle fastlege på ferie, og jeg må bestille ny time i september og dermed ta meg fri fra jobb for å gå til lege igjen.

Ble ganske irritert. Hva slags service kan vi forvente av fastlegen sin? Vi venter så lenge på å få time og når vi får komme inn så bør det vel være et minimum av servicenivå og følelse av å få hjelp??

Første jeg skal gjøre er å bytte fastlege ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun visste at du skulle ta celleprøve så syns jeg det var rart. Men etter å ha lest her inne et par år viser det seg at folk ikke forklarer hvorfor de trenger time når de bestiller, eller ikke spesifiserer om du sier hvorfor de bestiller, f.eks bare "vil ha en gu" eller "vil ha en rutinesjekk av kroppen", og det kan jo bety hva som helst. Så hvis du ikke spesifiserte ve betilling av timen at målet var å ta celleprøven, så syns jeg ikke det er rart om de er tom for utstyr. Det må spesialbestilles, og kan ikke bare hentens på apoteket om en er tom. I så fall er det din egen feil. Syns forøvrig det var lite å giddeå bytte fastlege for, men det er nå meg da. Hadde heller bedt om å få den neste timen gratis siden du ikke fikk gjort det du skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service har ikke fastlegene skjønt HVA er for noe... i allefall er det min oppfatning etter å ha forsøkt en 4-5 leger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, min forventning til fastlegen (og for så vidt tannlege eller andre instanser med timebestilling) er først og fremst at de holder tiden sånn noenlunde. Alle kan bli forsinket, men skjer det hver gang så er det faktisk noe feil med tidsplanleggingen deres.

Videre forventer jeg at de er rimelig kompetente i jobben sin. (Hadde for en del år siden en fastlege der jeg faktisk måtte fortelle hva han skulle gjøre i et gitt tilfelle. Jeg byttet fort som fy, før jeg fikk behov for legehjelp til noe alvorlig ;) )

Jeg tar også som en selvfølge at de kjenner sin egen begrensning og henviser pasienten videre dersom de har mistanke om sykdom som må/bør utredes hos spesialist, eller hvis de av en eller annen grunn er svært usikre på diagnose.

Jeg forventer også at de har såpass lagerstyring at de ikke går tom for remedier til vanlige undersøkelser, som i TS tilfelle. Jeg antar at TS ikke er den eneste som får tatt celleprøve hos den aktuelle legen, så hva de nå enn bruker til undersøkelsen forbrukes vel jevnt og trutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spesifisserer ikke uoppfordret for sentralborddamen hva mitt ærend hos fastlegen er når jeg bestiller time. Hun spurte ikke heller. Det ville vært underlig om det hadde vært slik at pasientene må si fra til personen som tar i mot timebestillingen hva slags utstyr som må bestilles, jeg også regner faktisk med at legen har såpass orden på varene sine at de ikke går tomme. Der jeg jobber så bestiller vi varer når vi ser at det begynner å bli tomt, slik at vi får neste leveranse FØR vi er helt tomme. OM det er slik at legen bestiller varer basert på de kommende pasienters ærender, så er det vel sentralborddamen/sekretær som tar i mot telefonene som må SPØRRE om dette.

Jeg har også hatt et par timer tidligere hos fastlegen. Begge gangene har jeg vært misfornøyd(hun ville bla gi meg morfinholdige smertestillende tabletter mot noen ryggplager jeg ville ha utredet, røngten/fysio nevnte hun ikke en gang...) , så basert på disse 3 besøkene så velger jeg nå å bytte fastlege (bare jeg finner dette MinID-kodekortet da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette var dårlig service. Celleprøve-utstyr burde et legekontor ha inne til enhver tid, dette er jo standard å bruke hver eneste dag! Og jeg tror ikke det spiller så stor rolle om man opplyser grunnen til legebesøket ved bestilling. Man må jo bestille uker i forveien, og jeg tviler på at legekontoret går igjennom listene sine hver dag og sjekker at utstyret til hver enkelt konsultasjon er på plass....

Du burde blitt tilbudt en time hos en annen lege på legekontoret (hvis det finnes)så fort utstyret var på plass, de har jo som regel "akutt-timer" ledige midt på dagen. De burde bruke en slik time på å gi deg litt akutt service spør du meg! :ler:

Skjønner godt at du vil bytte fastlege, og håper du finner en lege du blir fornøyd med. Dette var utrolig dårlig service, spesielt siden det ikke lar seg fikses med samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorpius

Hver gang jeg bestiller time hos fastlegen min, så spør alltid hun som sitter ved

sentralbordet om hvorfor jeg skal ha en time. Det er jo greit for legen å forbrede seg

før pasientene kommer... Men siden hun ikke stilte noen spørsmålet, så synes jeg det

var utrolig sløvt av legen din. Skjønner utrolig godt at du ble irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spesifisserer ikke uoppfordret for sentralborddamen hva mitt ærend hos fastlegen er når jeg bestiller time. Hun spurte ikke heller. Det ville vært underlig om det hadde vært slik at pasientene må si fra til personen som tar i mot timebestillingen hva slags utstyr som må bestilles, jeg også regner faktisk med at legen har såpass orden på varene sine at de ikke går tomme. Der jeg jobber så bestiller vi varer når vi ser at det begynner å bli tomt, slik at vi får neste leveranse FØR vi er helt tomme. OM det er slik at legen bestiller varer basert på de kommende pasienters ærender, så er det vel sentralborddamen/sekretær som tar i mot telefonene som må SPØRRE om dette.

Jeg har også hatt et par timer tidligere hos fastlegen. Begge gangene har jeg vært misfornøyd(hun ville bla gi meg morfinholdige smertestillende tabletter mot noen ryggplager jeg ville ha utredet, røngten/fysio nevnte hun ikke en gang...) , så basert på disse 3 besøkene så velger jeg nå å bytte fastlege (bare jeg finner dette MinID-kodekortet da....)

Hvis det er snakk om flere dårlige episoder så skjønner jeg at du bytter fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kokeshi

Jeg forteller aldri kontordamen hva jeg skal hos legen, det får bli mellom legen og meg, men jeg forventer at de til en hver tid har det utstyret de trenger. Spesielt når det er snakk om utstyr til rutineundersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg har ingen problem med å fortelle helsesekretæren hva jeg trenger en time til om det er noe spesielt. Jeg har alltid hatt gode opplevelser hos fastlegen jeg har nå. Der henger de aldri etter skjema og jeg har aldri opplevd at de har manglet utstyr til rutineundersøkelser.

Om du ikke er fornøyd med din opplevelse vil jeg anbefale at du faktisk sier ifra til legekontoret om det. De blir ikke flinkere uten å vite hvor de gjør feilene hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spesifisserer ikke uoppfordret for sentralborddamen hva mitt ærend hos fastlegen er når jeg bestiller time. Hun spurte ikke heller. Det ville vært underlig om det hadde vært slik at pasientene må si fra til personen som tar i mot timebestillingen hva slags utstyr som må bestilles, jeg også regner faktisk med at legen har såpass orden på varene sine at de ikke går tomme. Der jeg jobber så bestiller vi varer når vi ser at det begynner å bli tomt, slik at vi får neste leveranse FØR vi er helt tomme. OM det er slik at legen bestiller varer basert på de kommende pasienters ærender, så er det vel sentralborddamen/sekretær som tar i mot telefonene som må SPØRRE om dette.

Jeg jobber på legekontor og legevakt, og vi bestiller varer en gang i uka, lenge før det går tomt. Men, det hender at vi ikke får det vi skal fra de som leverer til oss igjen. Det hender produsentene er forsinket i utstyrsleveransen til lagrene som leverer til oss, og da kan vi gå om for ting. Det hender også at vi bruker mye mer utstyr en beregnet i en uke og at vi derfor går tom (vi har ikke uendelig med lagerplass). Derfor er det veldig greit å si fra i telefonen når man ønsker en undersøkelse om kan ha behov for spsialutstyr, nettopp for å unngå det du opplevde. Holder å si "jeg vil gjerne ha en legetime for å få tatt celleprøve", så sjekker de at utstyret er på plass. Det er ikke fastlegen som har kontroll på bestillingene, det er kontordame, labdame, sykepleier eller hvem som enn jobber der andre enn legene.

Jeg syns dette var dårlig service. Celleprøve-utstyr burde et legekontor ha inne til enhver tid, dette er jo standard å bruke hver eneste dag! Og jeg tror ikke det spiller så stor rolle om man opplyser grunnen til legebesøket ved bestilling. Man må jo bestille uker i forveien, og jeg tviler på at legekontoret går igjennom listene sine hver dag og sjekker at utstyret til hver enkelt konsultasjon er på plass....

Du burde blitt tilbudt en time hos en annen lege på legekontoret (hvis det finnes)så fort utstyret var på plass, de har jo som regel "akutt-timer" ledige midt på dagen. De burde bruke en slik time på å gi deg litt akutt service spør du meg! :ler:

Vi går faktisk gjennom listene hver morgen for å planlegge dagen, og hvordan vi kan få gjort alt mest mulig smidig og uten at det oppstår kø hvis listene er ekstra lange, eller en av legene har akutt-vakt. Da er det også å sjekke at alt nødvendig utstyr er vasket, pakket og sterilisert, alt forbruksmateriell er fylt på og alt alt er der det skal være. Legene går igjenom listen for dagen enten kvelden i forveien for å forberede seg, eller om morgenen før det kommer pasienter. Men hvis da ingen har sagt hva de kommer for, så er det vanskelig å forberede seg, og umulig for de andre å vite hva slags utstyr som må gjøres klart. Ved å gi beskjed om at man ønsker celleprøve, ville vi sett på morgenen at det manglet utstyr og kunne ringt pasienten med beksjed om dette. Men da må man vite.

De alle fleste oppgir faktisk hvorfor de vil ha time, men jeg har lest myt på KG at folk her inne mener kontordamene ikke skal bry seg eller "være nysgjerrige" på deres timeønske. og da er man litt skyld i det selv. Husk at de som sitter i luken også har taushetsplikt, og ved å gi litt info kan man enkelt gjøre det bedre for seg selv.

Akutt time hos en annen lege på senteret har vel ingeniting å si, de deler jo utstyrslager! Tomt hos Dr. Andersen, betyr tomt hos Dr. Hansen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...