Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

I morra må jeg forresten huske å ringe kjøreskolen å bestille glattkjøring, langkjøring og oppkjøring!! Og hvis jeg skriver det her, så husker jeg det kanskje i morra også :D (neida... ikke småhektisk om dagen i det hele tatt :P)

Gruer med litt til glattkjøringa og langkjøringa sånn prismessig... 4000 for glattkjøring og 6000 for langkjøring ..ouch!!

Det er dyrt ja :sukk: Forstår ikke hvordan unge får råd når de ikke får det av foreldrene :sjenert: *bortskjemt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hehe, er glad for at jeg får stipend fra lånekassa jeg! *kremt* Pluss at jeg har spart opp alle konfirmasjonspengene mine og ikke bruke ett øre av dem på noe annet enn lappen...det er slik jeg får råd. Ellers så er det jo en del som jobber da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goodtwin

er litt jobbing + stipend her også... pluss at sommerjobben min i år betalte ut lønna to måneder etter jobbinga, noe som var litt kjipt i sommer, men veldig greit nå som jeg tar lappen :P

Det er hvertfall ganske umulig å ta lappen på studentbudskjett når man ikke bor hjemme!! Noe som vel er mye av grunnen til at jeg tar lappen nå som jeg er 24 og er på siste året av studiene samtidig som jeg (endelig) har fått tid til å ha en jobb på sida =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg fått dato for langkjøring, og det blir allerede nå på fredag, så jeg fikk liksom ikke mange dagene på å psyke meg opp ;) Jeg skal ta begge langkjøringene på en dag, så det blir en veldig lang og slitsom dag.. Men tanken på at etter fredagen så har jeg bare oppkjøringa igjen.. DEN tanken er litt deilig, endelig begynner jeg å se "lyset i tunnelen" ;) ;) Skal bli utrolig deilig å bli ferdig med førerkortet :).... hvis jeg klarer å bestå oppkjøringa da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå regnet ut at hvis jeg klarer å bestå oppkjøringa på første forsøk så har jeg i alt brukt 31.417kr på førerkortet..

Dvs 12 doble kjøretimer + alt det obligatoriske.. DET er mye penger det, når man tenker på at broren min for 13 år siden bare betalte 15000kr totalt, noe som i dag ikke rekker til alt det obligatoriske engang.. Og faren til samboeren min tok lappen for 300kr!!!! Tidene forandrer seg gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er 29 så har det for meg også vært vanskelig å få råd til å ta lappen... Jeg har måtte ta litt etter litt, så har jeg fått lånt litt penger av min kjære som har vært veldig ivrig på at jeg skulle få lappen.... Jeg kjenner nervene er i høyspenn for langkjøringa i morra *grøss* Jeg skal bruke en annen bil enn den jeg bruker til vanlig og jeg skal også ha en annen kjørelærer enn det jeg pleier.. så skal jeg kjøre LLAAAANGT... jeg må passe på å få meg nok søvn i natt og spise en god frokost i morra ;) ;) gleder meg til morradagen er over ;)

Hvordan hadde dere forresten reagert hvis deres kjørelærer la dere inn på facebook?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om jeg er 29 så har det for meg også vært vanskelig å få råd til å ta lappen... Jeg har måtte ta litt etter litt, så har jeg fått lånt litt penger av min kjære som har vært veldig ivrig på at jeg skulle få lappen.... Jeg kjenner nervene er i høyspenn for langkjøringa i morra *grøss* Jeg skal bruke en annen bil enn den jeg bruker til vanlig og jeg skal også ha en annen kjørelærer enn det jeg pleier.. så skal jeg kjøre LLAAAANGT... jeg må passe på å få meg nok søvn i natt og spise en god frokost i morra ;) ;) gleder meg til morradagen er over ;)

Hvordan hadde dere forresten reagert hvis deres kjørelærer la dere inn på facebook?

Ja, jeg vet ikke om jeg hadde orket å ta begge langkjøringsdagene på en dag! Men er jo greit, siden du da kjører aleine, men jeg er helt sikker på at det kommer til å gå kjempebra :D

haha, hvis min kjørelærer hadde lagt meg til som venn på facebook, hadde jeg blitt litt skeptisk for å være helt ærlig...har din gjort det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet ikke om jeg hadde orket å ta begge langkjøringsdagene på en dag! Men er jo greit, siden du da kjører aleine, men jeg er helt sikker på at det kommer til å gå kjempebra :D

haha, hvis min kjørelærer hadde lagt meg til som venn på facebook, hadde jeg blitt litt skeptisk for å være helt ærlig...har din gjort det??

hehe ja kjørelæreren min sendte meg en venneforespørsel for noen dager siden... Følte liksom ikke at jeg kunne si nei heller, ser at han har flere av sine elever der også.. jeg får heller slette han når jeg har blitt ferdig med lappen ;) Samboeren var ikke så begeistrert.. selv om han så at kjørelæreren min var gift ;)

men jo det kommer til å bli en veldig lang dag i morra, men da blir jeg også ferdig med alt på en dag også. og at det faktisk endte opp med å bli på en fridag tar jeg som om det er en mening med det.. siden det er nesten håpløst å få noen fridager på jobb, iallefall på kort varsel.... så jeg krysser alt jeg har for at det går bra.. vi skal faktisk kjøre to biler i morra, to lærere som hadde en elev hver som ville ta langkjøring på en dag... så da blir det litt forbikjøring i morra....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått dato for oppkjøring :sjenert: Dommedag er i begynnelsen av desember, bare en og en halv måned til jeg forhåpentligvis har lappen :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått dato for oppkjøring :sjenert: Dommedag er i begynnelsen av desember, bare en og en halv måned til jeg forhåpentligvis har lappen :hoppe:

så spennende :) jeg venter også på den dommedagsdatoen.... håper jeg slipper å vente så lenge....selv om kjørelæreren min sa at jeg muligens også måtte vente til desember...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra, da var jeg ferdig med langkjøringa :)

vi starta kl 7 og hadde ca en time med teori før vi starta å kjøre... og det gikk kjempefint :D Vi hadde to småpauser og en spisepause underveis, og vi var tilbake på kjøreskolen ca 14.30. Og da hadde vi en liten oppsummering før vi kunne dra hjem. Så nå er jeg sliten og litt støl i gassfoten ;) men det gikk så mye bedre enn det jeg hadde trodd !!! og jeg er kjempehappy for at jeg nå endelig er ferdig med langkjøringa. Var heller ikke så slitsomt som det jeg hadde trodd :)

SÅ fikk jeg også oppkjøringsdato i dag... Min dommedag blir 15.desember kl 12.. med oppmøte på trafikkskolen kvart over elleve til en oppvarmingstime før selve oppkjøringa. FIkk ordnet meg en testtime den 7 desember.... SÅ da er det bare å krysse armer og bein og håpe på det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye til både annemor30 og anetteef :)

Hurra, da var jeg ferdig med langkjøringa :)

vi starta kl 7 og hadde ca en time med teori før vi starta å kjøre... og det gikk kjempefint :D Vi hadde to småpauser og en spisepause underveis, og vi var tilbake på kjøreskolen ca 14.30. Og da hadde vi en liten oppsummering før vi kunne dra hjem. Så nå er jeg sliten og litt støl i gassfoten ;) men det gikk så mye bedre enn det jeg hadde trodd !!! og jeg er kjempehappy for at jeg nå endelig er ferdig med langkjøringa. Var heller ikke så slitsomt som det jeg hadde trodd :)

SÅ fikk jeg også oppkjøringsdato i dag... Min dommedag blir 15.desember kl 12.. med oppmøte på trafikkskolen kvart over elleve til en oppvarmingstime før selve oppkjøringa. FIkk ordnet meg en testtime den 7 desember.... SÅ da er det bare å krysse armer og bein og håpe på det beste :)

Jeg hadde også langkjøring idag. Tok også alt på en dag slik som deg, og jeg merket at jeg var nervøs før jeg begynte, men det gikk overraskende bra. Veldig fornøyd med dagen!!! Men kjenner at jeg er sliten. Jeg sov dårlig inatt, og begynte klokken 7 idag tidlig og dro fra kjøreskolen i 15-tiden. Så det ble en lur da jeg kom hjem isted for å si det slik ;) Jeg heller synes faktisk ikke det var så slitsomt som jeg hadde forventet :)

Herregud, nå er det ikke lenge til oppkjøringen min. Den er på onsdag allerede!!! Dette går fort. Heldigvis fikk jeg skvist inn en siste kjøretime som jeg skal ha på tirsdag der jeg skal repetere litt på lukeparkering, sikkerhetskontroll og jeg håper jeg får kjørt litt rundt på risløkka. Det er så dumt at jeg ikke får kjørt noe hjemme, men håper på at den siste kjøretimen min kan gjøre meg litt roligere. Jeg er så redd for at nervene mine skal ødelegge alt for meg. Kjørelæreren min er sikker på at jeg kommer til å stå, men hun sa også at det er mange som blir så nervøse at kjøringen blir helt vill på oppkjøringen. Håper bare at jeg klarer å kontrollere nervene mine såpass at jeg ikke blir en av dem ;)

Men tiden får vise. GUD, JEG ER SÅ NERVØS!!!!!

Noen som har noen tips til meg på hvordan jeg kan roe meg ned litt? ;)

Endret av Brooke Penelope
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye til både annemor30 og anetteef :)

Jeg hadde også langkjøring idag. Tok også alt på en dag slik som deg, og jeg merket at jeg var nervøs før jeg begynte, men det gikk overraskende bra. Veldig fornøyd med dagen!!! Men kjenner at jeg er sliten. Jeg sov dårlig inatt, og begynte klokken 7 idag tidlig og dro fra kjøreskolen i 15-tiden. Så det ble en lur da jeg kom hjem isted for å si det slik ;) Jeg heller synes faktisk ikke det var så slitsomt som jeg hadde forventet :)

Herregud, nå er det ikke lenge til oppkjøringen min. Den er på onsdag allerede!!! Dette går fort. Heldigvis fikk jeg skvist inn en siste kjøretime som jeg skal ha på tirsdag der jeg skal repetere litt på lukeparkering, sikkerhetskontroll og jeg håper jeg får kjørt litt rundt på risløkka. Det er så dumt at jeg ikke får kjørt noe hjemme, men håper på at den siste kjøretimen min kan gjøre meg litt roligere. Jeg er så redd for at nervene mine skal ødelegge alt for meg. Kjørelæreren min er sikker på at jeg kommer til å stå, men hun sa også at det er mange som blir så nervøse at kjøringen blir helt vill på oppkjøringen. Håper bare at jeg klarer å kontrollere nervene mine såpass at jeg ikke blir en av dem ;)

Men tiden får vise. GUD, JEG ER SÅ NERVØS!!!!!

Noen som har noen tips til meg på hvordan jeg kan roe meg ned litt? ;)

I dag spurte sekretæren på kjøreskolen meg om jeg hadde tatt teorien. Og da sa jeg at den tok jeg i november i fjor. Og da fikk jeg vite at hvis jeg hadde sagt det til de før så kunne de ha bestilt oppkjøring til meg mye tidligere. Man får ikke bestilt det før etter at man har tatt teorien.. Men det visste jo selvfølgelig ikke jeg.. Så jeg kunne hatt oppkjøring allerede i neste uke... hadde man planlagt det litt bedre.. Men nå må jeg vente i 2 hele mndr til jeg kan kjøre opp.. Litt kjedelig i grunn, men jeg får håpe at sensoeren er litt snill med tanke på at uka etter min oppkjøring er jul og hele pakka ;) ;) ;) jeg krysser mine fingre for det ;)

Etter langkjøringa i dag så hadde vi oppsummering.. Og der sa bl.a kjørelæreren at det som er viktig med tanke på oppkjøringa er at man ikke tenker alle de destruktive tankene som man får når man står fremfor slike ting.. Tenke at man ikke klarer det, og at man er livredd for å gjøre feil. Da blir man bare veldig stressa og enda mer nervøs og da går det utover din evne til å kjøre trygt og trafikksikkert. Det ligger egentlig bare i hodet, man må prøve å styre tankene sine over på det positive.. Og forbrede seg mentalt.. SÅ kommer det til å gå kjempefint...

Jeg har skrevet flere ganger at veien til mitt førerkort har virket utrolig lang. Og jeg har til tider vært utrolig lei... Og enden i tunnelen har bestandig virker så veldig langt unna... Og nå sitter jeg her med bare oppkjøringa igjen.. Riktignok må jeg vente i 2 mndr... Men jeg har bare oppkjøringa igjen noe som er en veldig deilig tanke :) Tenk å evt. få lappen i julegave ;) ;) *HURRA* :)

Jeg ønsker deg masse lykke til på oppkjøringa di på onsdag.. du kommer nok til å klare deg kjempebra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå regnet ut at hvis jeg klarer å bestå oppkjøringa på første forsøk så har jeg i alt brukt 31.417kr på førerkortet..

Dvs 12 doble kjøretimer + alt det obligatoriske.. DET er mye penger det, når man tenker på at broren min for 13 år siden bare betalte 15000kr totalt, noe som i dag ikke rekker til alt det obligatoriske engang.. Og faren til samboeren min tok lappen for 300kr!!!! Tidene forandrer seg gitt ;)

Ja, det er helt vanvittig hvor mye prisene stiger. Farmoren min på 70 år lurte på hvor mye jeg måtte betale, og hun ble utrolig sjokkert over hvor mye det f. eks. kostet for en enkel kjøretime. Da hun tok lappen kostet en kjøretime kun 30 kroner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Ja, det er helt vanvittig hvor mye prisene stiger. Farmoren min på 70 år lurte på hvor mye jeg måtte betale, og hun ble utrolig sjokkert over hvor mye det f. eks. kostet for en enkel kjøretime. Da hun tok lappen kostet en kjøretime kun 30 kroner!

Jeg har en kollega på 70 som betalte 30 kr for hele førerkortet! :dåne:

Planen er at jeg skal ta teoriprøven på tirsdag. Gruer meg litt, og øver som bare det. Har stått på de siste 6 prøvene jeg har tatt på prove.no, så tror egentlig at jeg kommer til å klare det. Skal fortsette å ta prøver til jeg går på tirsdag tenker jeg!

Dere som har hatt oppkjøring, eller har fått datoen, hvor i landet bor dere? Her i vest-agder sies det at det er 6 mnd ventetid på oppkjøring! Men hvis jeg ser riktig venter dere i 2-3 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...