Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre fra dere som har vært der, om dere likte byen eller ikke, både positivt og negativt!

Vi er to venninner som planlegger 5-dagerstur i september. Må få med oss litt sightseeing, shopping, uteliv, osv. Glad i å spise på asiatiske restauranter. Vi tenker på å bo like ved Kurfurstendamm - greit å ha et sentralt tilholdssted tenkte vi, men vi kommer helt klart til å reise ut til bydelene i Øst-Berlin og kikke oss om der også! Er det langt å reise ut dit fra området ved KaDeWe?

Andre gode Berlin-tips? Hvor anbefaler dere å teste utelivet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i Berlin, men var usikker på at jeg skulle svare på tråden da jeg ikke likte meg i Berlin i det heletatt. Jeg vet ikke om det var timingen vi var der, eller gruppen jeg var sammen med, men noe stemte ikke. Alt for mye folk på et sted for min del, kaos all the way, utrygt, dyrt på utesteder, og ikke minst: utrolig kjedelig. Var der i mars.

Men dette er bare _min_ oppfatning av Berlin. Jeg vet mange som har likt seg kjempegodt der :) Har ingen andre tips enn å ikke gå alene på kvelden, gå alltid sammen. Er mye skjult kriminalitet i Berlin, mye lommetyver bl.a. Også ikke minst; ha en god del penger med dere. Brukes så mye fortere enn man forventer, ting koster så mye.

Skrevet

Jeg har vært i Berlin, men var usikker på at jeg skulle svare på tråden da jeg ikke likte meg i Berlin i det heletatt. Jeg vet ikke om det var timingen vi var der, eller gruppen jeg var sammen med, men noe stemte ikke. Alt for mye folk på et sted for min del, kaos all the way, utrygt, dyrt på utesteder, og ikke minst: utrolig kjedelig. Var der i mars.

Men dette er bare _min_ oppfatning av Berlin. Jeg vet mange som har likt seg kjempegodt der :) Har ingen andre tips enn å ikke gå alene på kvelden, gå alltid sammen. Er mye skjult kriminalitet i Berlin, mye lommetyver bl.a. Også ikke minst; ha en god del penger med dere. Brukes så mye fortere enn man forventer, ting koster så mye.

Takk for svar! Jeg synes det er fint å høre begge sider, både positivt og negativt! Men hvorfor var det kjedelig?

Takk for tips, jeg kommer til å være der en kveld alene, før jeg skal møte venninna mi. Kommer nok ikke til å være mye ute alene, nei.. Vi er forresten i slutten av 20-årene, hvis noen skulle ha utelivs-tips for eksempel.

Skrevet

Jeg følte vel aldri helt at jeg ble klok på Berlin. Litt kaotisk, rotete og rett og slett litt kjedelig by, ikke særlig pen heller (med hederlige unntak da). Vi bodde ved Kurfürstendam som dere og det var en god plassering. T-banestasjon få minutter unna, gode handlemuligheter på f.eks. selve Kurfürstendam eller det kjente varehuset KaDeWe, og nok av spisesteder å velge mellom rett i nærheten av hotellet. Siden vi fløy til Schönefeld var det også praktisk siden flytoget går rett til stasjonen ved zoologisk hage som jo er rett ved Kurfürstendam.

Det jeg likte med Berlin var vel det gode utvalget av spisesteder (og det er rimelig også) samt shoppingmuligheter. Ellers handler jo severdighetene i stor grad om krigen, naturlig nok kanskje, så det hjelper vel å være interessert i det. Selv syntes jeg det aller beste med Berlinturen faktisk var dagsturen til Potsdam. En flott liten by en kort togtur fra Berlin, og man kan bl.a. se det nydelige slottet Sans Souci.

Et tips er å ha penger på deg hele tiden. I Berlin kan det være vanskelig å finne butikker (og restauranter) som tar kort. Opplevde at selv store kjøpesentre bare tok cash. Berlin er ellers en veldig trygg by (har jo lommetyver o.l. som alle andre byer da).

I motsetning til andre europeiske storbyer som London, Paris og Praha gav ikke Berlin meg en følelse av at jeg har lyst til å dra tilbake dit, men jeg har jo hørt andre som ser på Berlin som favorittbyen sin så det kommer vel an på hva man liker. :)

Skrevet

Berlin er defintivt min favorittby, og jeg ser neppe for meg at jeg blir lei av byen.

Shoppingmessig syns jeg byen har veldig mye bra å by på, men for all del, ikke hold deg bare til Ku`damm-området. Reis litt rundt i østdelen av byen også. I forhold til shopping gjelder dette særlig Prenzlauer Berg (og da særlig Kastanienallè og Schönhauser Allè.) Her er det blant annet massevis av små designerbutikker.

Når det gjelder severdigheter så er det som nevnt ovenfor mye fokus på 2VK og den kalde krigen. Men for all del, Berlin har så mye mer å by på. Særlig er Museumsinsel (museumsøya) et must å besøke. Her har du muligheten til å oppleve helt utrolige kulturskatter og kunst. Virkelig verdt et besøk! Hvis det er finvær når du reiser til Berlin er det også verdt å få med seg Badeschiff (badeskipet, en lekter som er senket ned i elva Spree og en kunstig sandstrand).

Som Arkana sier er det veldig mange gode spisesteder rundt om i byen, og prisnivået er rimelig. Og hvis du er glad i øl - her er det mye forskjellig å kaste seg over. ;)

En annen veldig positiv ting med Berlin er kollektivtrafikken. Det er veldig enkelt å komme seg rundt i byen, og særlig U-bahn og T-bahn-systemet er lettforståelig og sørger for å få deg rundt til de stedene du trenger (i hvert fall for en 5-dagers tur). Jeg har forresten heller ikke inntrykk av Berlin som en farlig by. Har gått mye rundt i byen alene, og aldri opplevd noe ekkelt. Men selvsagt, man bruker jo fornuften her som alle andre steder. :)

Det var alt jeg rakk, håper det er til hjelp. :)

Skrevet

Berlin er defintivt min favorittby, og jeg ser neppe for meg at jeg blir lei av byen.

Når det gjelder severdigheter så er det som nevnt ovenfor mye fokus på 2VK og den kalde krigen. Men for all del, Berlin har så mye mer å by på. Særlig er Museumsinsel (museumsøya) et must å besøke. Her har du muligheten til å oppleve helt utrolige kulturskatter og kunst. Virkelig verdt et besøk! Hvis det er finvær når du reiser til Berlin er det også verdt å få med seg Badeschiff (badeskipet, en lekter som er senket ned i elva Spree og en kunstig sandstrand).

Her var det mange gode tips, takk skal dere ha! Jeg gleder meg til å oppleve Berlin. Museumsøya og badeskipet virket interessant. Jeg er også spent på bydelene i øst. Potsdam skal jeg også sjekke ut.

Tror Berlin er en veldig spennende by, og jeg har lenge hatt lyst til å reise dit :)

Men har ikke funnet meg noe reisefølge før nå (andre venner og samboeren min hadde ikke særlig lyst til Berlin, tror de ser for seg at byen var grå og kjedelig, og ønsket heller å dra til andre storbyer.) Men nå har jeg endelig planlagt en tur sammen med en god venninne. Jeg er veldig spent på hvordan det blir, for virker som om meningene er veldig delte om denne byen..

Som barn var jeg på flere bilferier med familien nedover i Europa, og jeg husker at jeg likte meg godt i Tyskland. Var aldri i Berlin da, men turene ga meg lyst til å se mer av landet :)

Skrevet

Kona og jeg var der i påsken iår og ettersom vi ikke hadde noen særlige forventninger til byen ble vi positivt overrasket. Byen har mye å by på når det gjelder historie, museer, shopping, mat osv. Her er et reisebrev som jeg laget etter at vi kom hjem http://gardkarlsen.com/Berlin_Germany_trip_report.htm . Kanskje du kan finne noen gode tips der til å begynne med. Jeg har har også laget dette kartet http://gardkarlsen.com/Berlin_Google_map.htm og knappenålene viser hvor forskjellige ting ligger. KaDeWe er markert med hvit i nedre venstre hjørne. Du kan klikke på markørene for mer info :-)

Skrevet

Jeg har vært i Berlin 2 ganger. Jeg synes absolutt det er en spennende by. Ikke minst med mye historie og severdigheter. Så jeg kan anbefale å reise dit.

Skrevet

Takk skal dere ha. Bra reisebrev, Gard. Gleder meg veldig til å dra! Skal definitivt melde meg på "Walking tour" for å få med meg hovedattraksjonene, og gleder meg til shopping på Kadewe og Kurfurstendamm. Og til å teste utelivet! Noen som har tips på det området?

Hehe, husker at jeg leste boka om Christiane F. da jeg var yngre, og at den historien gjorde inntrykk. Spørs om jeg ikke må ta en titt på de stedene der historien utspilte seg også (som jo er mange av de kjente stedene som KaDeWe, Zoo stasjon osv.)

Vet ikke helt hvilke forventninger jeg har til byen. Har jo lest flere steder at mange synes den er Europas aller mest spennende storby for øyeblikket, mens andre mener den er grå, trist og kjedelig. Blir spennende å finne ut av hva jeg synes! :)

Skrevet

jeg kan anbefale Berlin på det sterkeste! Billig mat og øl, fantastisk bra shoppingutvalg og god atmosfære. Anbefaler deg å besøke bydelene i Øst-Berlin.

Skrevet

Jeg har vært i Berlin 3 ganger, riktignok sist gang for 10 år siden.

Synes det er en spennende by. Vet det har vært mye byggeaktivitet der de siste årene, men var gøy å se forskjellen på tidligere øst og vest. Bygningsmassen og uteplassene viste en klar forskjell.

Anbefaler:

* KaDeWe

* Kurfurstendamm

* Fjernsynstårnet på Alexanderplatz. Både den roterende restauranten og utsiktspunktet i etasjen over.

* Båttur på kanalene.

Rimelig mat og øl har de også.

Skrevet

Jeg har vært i Berlin 3 ganger, riktignok sist gang for 10 år siden.

Synes det er en spennende by. Vet det har vært mye byggeaktivitet der de siste årene, men var gøy å se forskjellen på tidligere øst og vest. Bygningsmassen og uteplassene viste en klar forskjell.

Anbefaler:

* KaDeWe

* Kurfurstendamm

* Fjernsynstårnet på Alexanderplatz. Både den roterende restauranten og utsiktspunktet i etasjen over.

* Båttur på kanalene.

Rimelig mat og øl har de også.

Hjertelig takk! Gleder meg mer og mer. Berlin får stadig mer omtale som turistby, har jeg inntrykk av. Et sted var det noen som kalte den "Europas svar på New York". Er jo en veldig stor by, med 3,5 millioner innbyggere ifølge Wikipedia. (Allikevel er jo dette bare en veldig liten del av Tysklands 80 millioner innbyggere!)

Tar gjerne imot flere tips - og meninger fra dere som har vært der! :)

Skrevet

Det jeg likte med Berlin da jeg var der i vår var nettopp det at det ikke føltes som en turistby. På en eller annen merkelig måte følte jeg at jeg bodde der. Jeg synes ikke byen var kjedelig, jeg synes rett og slett den var kjempekoselig og 'lett' å leve i. Kastanienallé har mange bra og unike klesbutikker, og når man kommer lenger nedover er det en del kjedebutikker og større butikker som American Apparel etc., synes også utvalget av sko var bra.

Når det i tillegg var enkelt og tilgjengelig med offentlig transport, godt utvalg av restauranter og billig øl var Berlin-turen vår absolutt en god opplevelse. :)

Skrevet

Gleder meg mer og mer! Kastanienallé må sjekkes ut :) Gleder meg også til å nyte godt øl på en av kneipene i Øst-Berlin :)

Skal være der i 5 dager, og synes egentlig det er akkurat passe på en storbytur :)

Skrevet

Jeg og tre veninner var på tur til Berlin i februar. Var fem dager vi og :) Jeg syntes egentlig ikke Berlin var noe særlig.. Det var gøy å ha vært der, sett muren og Checkpoint Charlie og diverse, men syntes byen var litt uryddig, skitten og stygg rett og slett. Men det kan jo ha noe med årstiden vi var på også kanskje.

Ellers så koste vi oss veldig da vi var i Berlin Zoo. Det var en veldig fin dag, så vi gikk og trasket og kikket. Ellers syntes jeg Hard Rock Cafe var gøy å besøke, og utestedet Matrix. Når det kom til shopping så kjøpte vi Nike sko alle sammen. Det var billig i forhold til norske priser :) Var jo selvfølgelig også innom H&M og American Apparel. I KaDeWe var det mye som strakk seg litt over vår prisklasse, men vi var inne og kikket og bare det var gøy :)

Vi prøvde ikke så mange uteplasser, men om dere vil ut og danse så var Matrix ganske bra!! :)

Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av Wadjet
Skrevet

Var der med samboer i fire dager for ikke lenge siden. Her er mitt reisebrev i noget sensurert versjon:

På lørdag sto vi opp grytidlig og kjørte til Gardermoen. Etter litt leting etter riktig togperong på Schönefeld, var vi på Zoologisher Garten ikke langt fra Ku'damm i 12-12.30-tiden. Tok oss en pils ute i godværet før vi sjekket inn på hotellet (Bodde på Hotell Excelsior). Var kjempefint! Deretter gikk vi til en gigasportsbutikk og KaDeWe før vi stoppet på en kafe i nærheten. På vei tilbake til hotellet insisterte samboer på en tur innom Beate Uhse, og jeg fikk meg gave. Batteridrevet sådan.:fnise: Vel tilbake på hotellet fant vi ut at vi ikke orket å ut i byen for å finne matsted, så vi booket bord på hotellrestauranten "Franke". Meget godt fransk kjøkken, og 40% rabatt for hotellgjester. Me like.

Søndag var den store se på byen-dagen. Vi tok U-bahn til Alexander Platz, kikket på TV-tårnet og begynte vandringen i Historische Mitte. Vi gikk mange, mange timer den dagen, og fikk kikket på mye kult. Gikk fra Alexander Platz til Branderburger Tor med et par avstikkere, og kafepause hvor jeg bestilte på tysk (!), så kikket vi på verdens lengste kø opp til kuppelen i nasjonalforsamlingen (så vi gadd ikke å opp i den), sveipet innom Holocoust memorial, som var veldig stilig, og stedet hvor Hitlers bunkers hadde vært. Kikket etter et gammelt vakttårn på øst-tysk side ved Potsdamer Platz, men det fant vi ikke, før dagen var gått og vi tok U-bahn "hjem". Spiste tapas på Mar y Sol i strøket ved hotellet. Yummy. Og var på en bar som het Zwiebelfisch.

Mandag var bursdagsdagen (vi reiste i samband med min samboers bursdag). Da tok vi U-bahn til i nærheten av LaFayette. Samboer shoppet litt, jeg glodde litt. Så var vi på konditori og spiste bursdagskake og vinbar og drakk vin. Samboer hadde gjort litt research, så vi gikk nok en gang på jakt etter det øst-tyske vakttårnet og fant det i en bakgate. Jeg dro på hotellet mens samboer dro på KaDeWe for å shoppe mer. På kvelden var vi på michelin-restauranten Facil og spiste 8-retters. Fy søren, for et måltid, og for en service! 8-retter (+ 4 ekstraretter fra kjøkkenet) samt vin til alle rettene og dyr champagne som aperitif kom på 450 Euro. Slett ikke ille, tør jeg påstå. Gode, mette og småberuset dro vi tilbake til hotellet.

Tirsdag lå vi lenge. Etter utsjekk dro vi til Schloss Charlottenburg og storkoste oss i godværet i den mest gigantiske barokkhagen. For et fantastisk sted! På vei tilbake til hotellet (hvor vi hadde bagasjen), fant samboer ENDELIG et sted som serverte Eisbein (svineknoke), så det ble det på han og schnitzel på meg. På dette stedet snakket jeg kun tysk med serveringsdamen, faktisk. Stolt!

Var hjemme i halv 12-tiden i gårkveld. Slitne, men fulle av inntrykk.

Skrevet

Jeg og tre veninner var på tur til Berlin i februar. Var fem dager vi og :) Jeg syntes egentlig ikke Berlin var noe særlig.. Det var gøy å ha vært der, sett muren og Checkpoint Charlie og diverse, men syntes byen var litt uryddig, skitten og stygg rett og slett. Men det kan jo ha noe med årstiden vi var på også kanskje.

Ellers så koste vi oss veldig da vi var i Berlin Zoo. Det var en veldig fin dag, så vi gikk og trasket og kikket. Ellers syntes jeg Hard Rock Cafe var gøy å besøke, og utestedet Matrix. Når det kom til shopping så kjøpte vi Nike sko alle sammen. Det var billig i forhold til norske priser :) Var jo selvfølgelig også innom H&M og American Apparel. I KaDeWe var det mye som strakk seg litt over vår prisklasse, men vi var inne og kikket og bare det var gøy :)

Vi prøvde ikke så mange uteplasser, men om dere vil ut og danse så var Matrix ganske bra!! :)

Takk for svar! Skal definitivt kjøpe meg nye Nikesko, og tenker også å ta turen innom Berlin Zoo. Jeg skal nemlig være der en dag alene, og siden det er en søndag - så må jeg finne andre gjøremål enn shopping :Nikke:

Kjempefint å få mange forskjellige meninger her :) Jeg har bestilt meg 2 ulike reisebøker om Berlin, sånn for å lade opp. Så kommer jeg vel kanskje til å lese Christiane F.-boka igjen også, for n'te gang før jeg drar :Nikke:

Skrevet

Man kan fint shoppe på søndager i Berlin. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...