Gå til innhold

Hvilken bil ville du valgt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi trenger ny og større bruktbil, og har funnet to merker vi liker.

Det ene alternativet er Toyota Avensis.

Vi har alltid kjørt Toyota og er veldig fornøyd med vårt lokale Toyota-verksted, og Avensisen har lenge vært vår favoritt.

Men så fant vi det andre alternativet: Opel Zafira.

Vi har to barn og trenger strengt tatt ikke en 7-seters bil, men den fungerer jo som vanlig stasjonsvogn til daglig og så får vi i tillegg en kjekk mulighet til å utvide antall sitteplasser ved behov.

Jeg tar gjerne imot råd og argumenter for dere som har kunnskap om disse bilene. Vi trenger en bil som er god på vinterføre, er trygg og gir god bagasjeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forstått det slik at Opel ofte har dårlige biler med mange feil. Japanske biler er stortsett gode biler som holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg forstår er ikke Opel rette bruktbilen å satse på. Dersom det er snakk om stasjonsvogn eller 7-seter, ville jeg gått for enten en Volvo V70 eller en Wolswagen Caravelle :) begge to er bra biler som det også er lett å få god service på, og alle bilene av denne typen fra år 2000 og frem til nå har bra motor og bruker lite på mila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

V70 må nesten ha diesel, bensinmotorene bruker en del bensin, rundt en liter er ikke usannsynlig med litt blandet kjøring.

Ellers kan jeg støtte Avensis som et veldig fornuftig kjøp, selv om det er en bil jeg selv aldri ville kjøpt da jeg synes den er fryktelig kjedelig. Den gir et veldig greit bilhold, det skal sies...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt akkurat disse modellene, men jeg har hatt både Toyota og Opel. Toyota er god å kjøre, grei på glatta og bra med plass i bilen. De sier at Toyota ruster opp før motoren rekker å gå, noe som er helt sant. De ruster ganske fort men motoren kan gå utrolig langt.

Opel. Tja grei bil, jeg vet ikke helt, jeg likte aldri helt den bilen. Det var ingen "godbil" liksom. Men for all del helt grei, men ikke like god å kjøre.

Skulle jeg hatt en ny bruktbil selv ville det bli en Volkswagen, Toyota eller en Skoda. Skoda blir billigversjonen av en Volkswagen. Skodaene er blitt veldig fine, og du får mye for pengene inkludert mye ekstrautstyr.

Det er Volkswagen fabrikkene i Tyskland som produserer Skoda nå, og disse to merkene har faktisk ganke likt interiør, knapper og dashbord og slikt. Så det er ingen tvil om at Skoda er blitt en kvalitetsbil. Utrolig god å kjøre også. ;) hehe ikke det du spurte om men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å si at Skoda blir produsert i Tyskland er feil. De blir produsert i Tjekkia, med enkelte VW deler.

Okei samma det, men uansett så er instrumentene og deler av interiøret i begge bilene veldig like. Så man får på en måte en billig VW hvis man kjøper Skoda, i alle fall interiør-messig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avensis er en veldig driftssikker bil med lite feil.

Opel er kjent for mange feil. V70 er også kjent for mange feil.

Dersom du vil ha problemfritt bilhold unngår du biler med mange feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt Toyota som hovedbil så lenge jeg har hatt sertifikatet (har også kjørt mye Opel og VW). Når det kommer til service har Toyota alltid vært hjelpsom, har heller ikke opplevd kostbare feil og problemer på de Toyotaene jeg har kjørt. Kjenner til Opeleiere som sliter med slike feil i tillegg til større motorproblemer. Vil derfor anbefale Toyota :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en liten ting; har dere planer om å trekke større tilhengere? F.eks. campingvogn, dyretransport, båt, o.l. Lurt å sjekke hvor mye bilen kan dra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt det. Jeg tipper Zafira og V70 trekker mer enn den relativt lille Avensisen.

Dere som sier at V70 er plaget med feil. Har dere statistikker å vise til? Dersom disse bilene skulle være så fryktelig plaget med feil, hvorfor elsker taxinæringen dem da? Man ser stadig vekk V70er som har tippet over 300' og det er heller ikke uvanlig at de også runder 400'. Så fryktelig dårlige kan de da ikke være. En annen ting er prisnivået som er relativt høyt. Dette speiler også at det ikke kan være noen dårlig bil. Ser man derimot på Renault Laguna, som er en elendig bil, så får man disse for en slikk og ingenting. Selv med lav km-stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Svigermor hadde V70. Var feil på bilen fra ende til annen, og hun brukte like mye på reparasjoner som hun kjøpte bilen for i løpet av de årene hun hadde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke dumt det. Jeg tipper Zafira og V70 trekker mer enn den relativt lille Avensisen.

Jeg vil tro det snarere er motsatt, at Zafira trekker mindre enn Avensis. Zafira er såvidt jeg vet ikke mer enn en oppblåst Astra, altså konkurrenten til Corolla. Avensis er på størrelse med Vectra, altså klassen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Zafira er riktignok mer oppblåst, men tillatt totalvekt tipper jeg likevel er høyere enn på en vanlig personbil, og da vil også hengervekten øke. Jeg vet iallefall i forbindelse med dekk, så trenger Zafira høyere load-index enn vanlige biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...