Gå til innhold

29 år og veien til førerkortet!

Dularfullar

Anbefalte innlegg

Etter et iherdig mas fra mamma og stefaren min i over ti år, og enda mere mas fra min samboer i over ett år, så har jeg endelig kommet godt i gang med førerkortet. Er noe som heter "bedre sent enn aldri". Nå har jeg holdt på siden januar!! ( ja jeg vet, men kjøretimer koster penger og med den lønna jeg har så må jeg ta det litt etter litt) Den kjøreskolen som jeg har bruker bare doble kjøretimer, for da får man mye mer ut av timene, noe som jeg skjønner veldig godt.. Da kjører jeg rundt i 1 1/2 time, og i dag hadde jeg den beste kjøretimen som jeg noen gang har hatt, jeg fikk til og med et stort smileyface i det kortet mitt hvor han skriver om min kjøreprosess. I starten var jeg utrolig nervøs, og nesten livredd for å kjøre bil, derfor har jeg egentlig ikke kjørt så veldig mye med samboeren min. Og det er jo veldig betryggende å vite at kjørelæreren faktisk har et sett med pedaler som han også kan bruke ... ikke at det har hendt altså..... så ofte ;) ;) Men nå etter å ha holdt på siden januar så kjenner jeg at jeg begynner å bli utrolig lei. Det virker som om det er evigheter til den dagen kommer hvor jeg endelig kan prøve meg på oppkjøringa.. Men jeg har jo egentlig bare igjen glattkjøringa og to landeveiskjøringer, eller nå i disse dager så heter det Sikkerhetskurs på vei del 1 og 2.

Men prisene i dag er helt syke, jeg husker da brødrene min tok lappen.. De betalte nesten ingenting i forhold til det som jeg må gjøre nå. En kjøretime for meg... dvs en dobbelt kjøretime koster 1200kr, mørkekjøring koster 12ookr.. og da sitter du bare på mens læreren kjører i mørket!!! Trafikalt grunnkurs trengte jeg ikke ettersom jeg var over 25.. (nye regler fra i år) Eneste fra det kurset som jeg trengte var førstehjelpskurset. Teoriprøva kosta nesten 400kr.. og den tok jeg på første forsøk *litt stolt* ;)

Så hittil har jeg brukt nærmere 15000kr på førerkortet.. ja jeg vet... det er mange kjøretimer :s

og det som står igjen er glattkjøring og de to sikkerhetskursene + oppkjøringa. I tillegg så er det noen gebyrer til NAF og Biltilsynet... Og alt det er til den nette sum av 14370kr!!!!!

Så jeg kommer til å bruke langt over 30000kr på førerkortet... er ikke rart jeg blir lei!!!

Men det var egentlig noe jeg skulle spørre om, jeg regner med at de fleste her faktisk har lappen ;)

Hva er det man kan stryke på når det gjelder oppkjøringa?

Jeg tør ikke ha noen forventninger til den dagen... når den kommer. Jeg kommer til å være så utrolig nervøs at jeg stryker etter de første tredve metrene ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er 28 og snart ferdig med lappen. Har holdt på siden ca februar, og lappen kommer til å koste rundt 38000 kroner for min del. Har ikke hatt ekstra kjøretimer, bare det enn "må". Får i tillegg ikke øvelseskjøre noe :(

Så vær glad for at du slipper så billig unna ;)

Lykke til, snart ferdig nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri for sent. Jeg begynte som 33 åring, tok meg ca. ett år og jeg klarte begge prøvene på første forsøk :) Brukte mye penger på det, .ca. 35000 (hadde aldri kjørt bil før) Hadde alt for mange kjøretimer, mener jeg. Følte meg som en melkeku av og til. Dagen jeg hadde oppkjøring spurte kjørelæreren om jeg ville kjøre opp?? Jeg tror læreren prøvde seg her egentlig.

Jeg vet man er litt mer forsiktig når man begynner så sent. Hadde vært greit å begynne som 18 åring, men da bodde jeg ikke i Norge.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig deilig å vite at jeg ikke er den eneste som er litt "treig" av meg ;)

jeg spurte i dag kjørelæreren min om hvor mange kjøretimer han trodde jeg hadde igjen.. hans svarte "300" så lo han ;) jeg tok jo selvfølgelig det som en spøk, han er jo svensk stakkar ;) ;) Men han sa at jeg ikke hadde lenge igjen nå, og at han snart skulle få satt meg opp på både glattkjøring og en ny testtime før jeg kan ta de to sikkerhetskursene.. Opplegget som de kjører er kjøretimer --> testtime --> glattkjøring --> testtime --> sikkerhetskurs på vei del og to... Jeg har hatt den første testtimen, og da fikk jeg vite at han gjerne ville at jeg skulle ha et par timer til så jeg fikk lært meg ordentlig akselerasjon og det å bruke litt mer enn bare de tre første girene ;) ;) Etter det så har jeg hatt innledende landeveiskjøring, og av og på motorveien... Neste time er neste torsdag, og etter det håper jeg at jeg får plass på en glattkjøringstime... Noe jeg har hørt rykter om kan være morsomt ;) ;)

Men det var så utrolig deilig etter timen i dag, og faktisk kjenne at jeg selv kjørte bra.. holdt riktig fart, og brukte blikket og alt det der.. ;) Enda bedre var det da kjørelæreren var superfornøyd da vi var ferdig... ;) ;)forhåpentligvis pga at jeg har blitt mye flinkere og ikke for at timen var ferdig ;) ;)

Jeg var nesten litt flau over å si at jeg kom til å bruke iallefall litt over 30 000kr på førerkortet.. for det høres så utrolig mye ut. Broren min som tok lappen for 13 år siden brukte jo "bare" 15000kr.... men det var vel bare i gamledager at slikt kunne skje.. Nå koster jo bare det obligatoriske som du må gjennom over 17000kr, iallefall på den trafikkskolen som jeg bruker....

Men det skal bli godt å bli ferdig, hehe jeg lengter etter å kunne sette meg inn i en bil å kjøre helt alene uten en kjørelærer......

Jeg kunne forresten aldri i verden klart å jobbet som kjørelærer... SÅ mye tålmodighet har jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg på ingen måte trygg når jeg begynte å kjøre hos kjøreskole i mars i år, men det er tydelig at det er stor forskjell både på priser og på hvor trygge lærerne mener man er, for jeg hadde nesten ikke øvelseskjørt, men etter første kjøretime mente han at jeg bare trengte 10 timer til, og når jeg var ferdig med de ti, så trodde jeg virkelig han kom til å ta det tilbake å sette meg opp på flere timer, men neeeeida.

Så i juni kjørte jeg opp, og hele sulamitten kostet meg 18000 kr.

Det er tre ting de forkuserer på på oppkjøringa:

Det er blikk, oversikt og vikeplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja jeg har fått med meg at blikket er veldig viktig ;) og følge med på skilt, iallefall når det gjelder bykjøring..

Det jeg gruer meg mest til nå er det som heter sikkerhetskurs på vei del 1 og 2. da er det jo andre elever også som skal sitte på mens jeg kjører. Er så nervøs for at jeg skal være så mye dårligere enn det de er... :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 29år og har heller ikke lappen. Flere år siden jeg har hatt en kjøretime nå. Av og til tenker jeg at jeg burde bli ferdig med lappen. Men de 3 siste årene har jeg tenkt at jeg vil bli ferdig med utdannelsen først. Nå er jeg det. Kanskje tenke på det til høsten. Jeg mangler bare teorien og kjøre litt, så burde klare det. Forhåpentligvis. Hvor mye koster en kjøretime nå? Kan man bare ta teorien når som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også stressa endel for at det skulle sitte på andre i bilen, men det viste seg å være unødvendig. Når man begynner på det trinnet er man jo som regel på akkurat samme nivå!

ang å ta teorien så må man ha sendt inn søknad på førerkort først :)

jeg er overbevist om at når jeg greide å kjøre opp så greier dere det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...