Gå til innhold

Ikke bestått


marthe9

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok du ikke kjørte så bra som du føler selv, og å kvele bilen 3 ganger på en oppkjøring viser ikke særlig god mestring av kjøretøyet. Så at du strøk denne gangen, er nok fortjent. På den annen side virker sensoren veldig usympatisk og arrogant, og om det er samme sensor som Fortunatus forteller om, så ville jeg prøvd å få en annen sensor neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med de andre i at å kvele bilen tre ganger på oppkjøring er i meste laget. Utover det er det jo veldig vanskelig for oss å vite hvor bra du kjører.

Når det er sagt, selv bommet jeg kraftig på spørsmålet jeg fikk, jeg husket rett og slett ikke hvordan man testet bremsene, og svarte bare noe sånt som "Eh, det hadde noe med å presse de inn å gjøre..." elns, og jeg brukte år og dag og mange forsøk på å rygge inn på en parkeringsplass, men jeg sto likevel. Det eneste som er alvorlig på listen din, og faktisk setter deg selv og andre i fare, er vel det første punktet, sen og mangler observasjon. Slikt stryker man fort på, så om du faktisk mener at du har dette inne, ville jeg faktisk prøvd å "overdrive" for å vise det til sensor neste gang.

Sensoren din virker veldig uproff da, både det at hun drev på med mobilen og at hun snakket med deg når du hadde bedt henne om å la være er jo forstyrrende for deg. (Samtidig vil de kanskje sjekke om man faktisk greier å konsentrere seg selv om noen skulle finne på å snakke mens man kjører.) Men det går vel an å klage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, min sensor gikk også under det kallenavnet, kanskje det er snakk om samme dame? :)

Ettersom alle kommenterer sånn på at du kvelte motoren tre ganger, vil jeg bare si at både kjørelæreren min og sensor fortalte meg at akkurat det ikke var noe som ble lagt vekt på, ettersom dette gjerne kunne komme av at man ikke var helt fortrolig med bilen man kjørte opp. Det skal sies at dette ikke skjedde meg, men det var i alle fall beskjeden jeg fikk.

Men kjære deg TS, kanskje du kjørte litt for forsiktig? Mener du hadde fått tilbakemelding på at du var "sen" og holdt for stor avstand. Jeg har en venninne som fikk beskjed om at hun strøk fordi hun kjørte for sakte.

Bedre lykke neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er det strykejernet jeg har hørt om (ganske nord i landet), så skjønner jeg deg meget godt!

Hehe, ja jeg kjenner også til ei som blir kalt "Strykejernet" -men hun er i Trondheim og omegn, vet ikke om det stemmer? Ei jeg kjenner tok sertifikatet gjennom valgfag på vgs. og både hun og flere av de andre som fikk "strykejernet" som sensor strøyk både en og to ganger hos henne. Læreren ved skolen fortalte at hun hadde en "høy strykprosent" og at de egentlig ikke unnet noen å kjøre opp hos henne, men de klarte heller ikke å bli kvitt henne tross klagene -og dette er sikkert 12 år siden nå!! (Det var veeldig mye facecode forstod jeg, likte hun deg så bestod du -likte hun deg ikke ved førsteinntrykk så gikk det verre..).

Nå regner jeg jo ikke med at det er samme person, det finnes nok flere av dem ute å går med samme logiske kallenavn -men er det samme person, så ja -hun er beryktet i den delen av trøndelag!

(Og btw, jeg har ikke lappen -men kan å kjøre bil (det skjer bare annet hvert år omtrent). Men kvele motoren? Den reagerte faktisk jeg også på, for 3.ganger på en time det hørtes jo kjempemye ut. Jeg har kjørt Trondheim-Oslo f.eks., om jeg skulle ha kvelt motoren hvert 20.min så hadde den turen både blitt lang og særdeles farlig gitt!!)

Endret av Colargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På arket jeg fikk av sensor stod det ting jeg aldri har hatt problemer med før:

- Svakt pedalbruk (kveler ofte) og bakkestart

- Når det gjelder det at jeg har et svakt pedalbruk og kveler ofte er jeg ihvertfall ikke enig i. Jeg kvelte bilen 3 ganger under hele oppkjøringen, og det hadde aldri noe å si for verken bilene bak eller flyten i trafikken.

Haha, min sensor gikk også under det kallenavnet, kanskje det er snakk om samme dame? :)

Ettersom alle kommenterer sånn på at du kvelte motoren tre ganger, vil jeg bare si at både kjørelæreren min og sensor fortalte meg at akkurat det ikke var noe som ble lagt vekt på, ettersom dette gjerne kunne komme av at man ikke var helt fortrolig med bilen man kjørte opp. Det skal sies at dette ikke skjedde meg, men det var i alle fall beskjeden jeg fikk.

Men kjære deg TS, kanskje du kjørte litt for forsiktig? Mener du hadde fått tilbakemelding på at du var "sen" og holdt for stor avstand. Jeg har en venninne som fikk beskjed om at hun strøk fordi hun kjørte for sakte.

Bedre lykke neste gang!

Som du ser har det blitt lagt vekt på at hun kvalte motoren tre ganger i dette tilfellet. Og det var jo en helghetsvurdering sensoren gjorde og kveling av motoren trekker ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 ganger på en oppkjøringstime var mye ja. Og selv om man tror man har oversikten over hele bilen betyr det faktisk ikke at man har det :P Jeg vet, jeg dreit meg ut på den (dog heldigvis på timen før selve oppkjøringa)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom alle kommenterer sånn på at du kvelte motoren tre ganger, vil jeg bare si at både kjørelæreren min og sensor fortalte meg at akkurat det ikke var noe som ble lagt vekt på, ettersom dette gjerne kunne komme av at man ikke var helt fortrolig med bilen man kjørte opp.

De fleste som kjører opp gjør det med en bil de har tilbrakt ganske mange kjøretimer i, og uansett bør en sjåfør som er god nok til å få lappen kunne greie å komme over "hjelp, ukjent bil"-syndromet i løpet av en oppvarmingstime.

Det blir også feil å si at konkrete ting ikke blir vektlagt, siden sensor alltid vil ta en helhetsvurdering, hvor alt man gjør spiller inn. Selv fikk jeg trekk fordi jeg holdt på å kvele bilen en gang under oppkjøringen, og dette var i en bakkestart som i utgangspunktet var veldig tung. Dette var ikke grunnen til at jeg strøk, men dette, sammen med de andre små feilene jeg gjorde, tippet meg over kanten til stryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at det ble lagt vekt på i dette tilfellet, jeg ville bare dele min erfaring ettersom det var så mange som kommenterte på akkurat den feilen :) jeg burde vel presisert at jeg mente at den feilen muligens fikk vel mye oppmerksomhet.

Men, sensorer er jo forskjellige og det er som dere påpeker en helhetsvurdering som skal foretas. Vi får vel tross alt være glad for at det er et såpass strengt system, med tanke på hvilket ansvar bilkjøring faktisk medfører! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, husker nå det var en sensor som også ble kalt Strykejernet da jeg kjørte opp i mitt område. Men, selv om hun var streng mot mange så var hun tydeligvis ikke det mot en venn av meg som kjørte opp i samme periode, og som fikk bestått av denne sensoren til tross for at han hadde gjort et par feil han ikke gjorde under kjøretimene (etter hva han selv fortalte).

Så, det er nok helt klart en helhetsvurdering som ligger til grunn for om man stryker eller består, og man har ikke alltid oversikt over de feil man gjør eller ikke gjør når man gjerne er stresset og har førerprøve. Dog kan sensorene spare seg for å opptre sarkastisk når man gjør noe riktig som ts beskriver at hun opplevde. Det er vel i så fall det eneste man kan klage på, for jeg tror man skal ha svært godt grunnlag for å kunne nå gjennom ved klage på vurderingen av egen kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra dette med kveling, vil jeg påpeke at å ved gå å ikke takle forstyrrelser som radio, snakking osv. kan vitne om usikkerhet fra din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar fra dere... ser at det er mange som ikke vil ha meg ut i trafikken;p

jeg har klaget på dette og fått medhold. Grunnen til dette var blant annet mobilbruket og forstyrrelsene jeg fikk under oppkjøring. Jeg fikk umiddelbar ny oppkjøring allerede fredag 6. i 8. samme uke og har nå lappen;) Biltilsynet har fått mange klager og dette var det som fikk det til å tippe over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra dette med kveling, vil jeg påpeke at å ved gå å ikke takle forstyrrelser som radio, snakking osv. kan vitne om usikkerhet fra din side.

Da jeg og mine venninner kjørte opp (riktignok en del år siden nå), fikk alle spørsmål fra sensor a la "vil du ha på radio?", "vil du at vi skal snakke sammen (= smalltalk)?" eller "vil du ha det stille?". Jeg, og flere med meg, ønsket at det skulle være stille, og det ble overholdt fra sensor sin side - og var absolutt ikke en faktor i vurderingen.

Husker at jeg under seansen nesten angret meg litt - ble nesten trykkende å sitte to mennesker sammen uten å si noe annet enn hvor vi skulle kjøre.

Gratulerer med lappen forresten! Det er nok veldig mange biltilsynkontorer som har beryktede "skrekksensorer" som er svært strenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare minne om at det er 15 år siden Biltilsynet skiftet navn til trafikkstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne om at det er 15 år siden Biltilsynet skiftet navn til trafikkstasjon.

Det heter nok biltilsynet;) du tenker kanskje på bilsakkyndige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter nok biltilsynet;) du tenker kanskje på bilsakkyndige?

Her kan du lese litt om forskjellen på det som tidligere ble kalt "Biltilsynet" og "bilsakkyndige" og samtidig få med deg at det heter trafikkstasjon. Det er faktisk 15 år siden man sluttet på bruke Biltilsynet og 33 år siden man sluttet med betegnelsen "bilsakkyndige".

Gratulerer med førerkortet.

Endret av PecanPie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for mange svar fra dere... ser at det er mange som ikke vil ha meg ut i trafikken;p

jeg har klaget på dette og fått medhold. Grunnen til dette var blant annet mobilbruket og forstyrrelsene jeg fikk under oppkjøring. Jeg fikk umiddelbar ny oppkjøring allerede fredag 6. i 8. samme uke og har nå lappen;) Biltilsynet har fått mange klager og dette var det som fikk det til å tippe over.

Hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese litt om forskjellen på det som tidligere ble kalt "Biltilsynet" og "bilsakkyndige" og samtidig få med deg at det heter trafikkstasjon. Det er faktisk 15 år siden man sluttet på bruke Biltilsynet og 33 år siden man sluttet med betegnelsen "bilsakkyndige".

Gratulerer med førerkortet.

hvorfor står det skiltet til biltilsynet da:p?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese litt om forskjellen på det som tidligere ble kalt "Biltilsynet" og "bilsakkyndige" og samtidig få med deg at det heter trafikkstasjon. Det er faktisk 15 år siden man sluttet på bruke Biltilsynet og 33 år siden man sluttet med betegnelsen "bilsakkyndige".

Gratulerer med førerkortet.

Hmmm... Lite vellykket navnebytte, da jeg bare er 24 og faktisk ALDRI har hørt noen andre enn deg kalle det trafikkstasjon! :popcorn:

Biltilsynet og Bilsakkyndige har jeg derimot både hørt om, blitt henvist til, besøkt og fulgt skiltene til. Lurer på hvor mye DET navnebyttet kostet oss, jeg! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det fins mange som blir kalla "Strykejernet" rundt om i landet vårt ;)

Eg køyrte opp med Strykejernet, og fekk lappen "på hengande håret", som ho sa :fnise:

Så bra at du fekk køyre opp på nytt, og at det gjekk bra. Gratulerer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...