Gå til innhold

Jeg blir gammel mor :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når synes dere er passe alder å få barn? sett at både mann og bolig er i orden ;) Ett tall liksom, en ideell alder på vordende mor..

Jeg kommer nemlig til å være 27 år når jeg får barn. Jeg synes det er gammelt. Alle rundt meg har fått barn fra de var 20-25 år. Og så går jeg og tenker "hva om jeg ikke kan få barn? Hva om det ikke klaffer, og vi bruker lang tid på å lage et barn?". Da kommer jeg til å være enda eldre når h*n kommer.

Jeg er i en negativ spiral, selv om jeg innerst inne vet at 27 ikke er gammelt. Bare mye eldre enn jeg hadde forestilt meg jeg kom til å være som førstegangsfødende.

Mamma fikk meg når hun var over 30, og jeg har alltid sagt til meg selv at jeg vil være en ung mor. Men den gang ei...

Noen som kan komme med noen kommentarer? Oppmuntrende ord? Kjeft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag, i 2010 er det ingen som vil riste på hodet hvis man er førstegangsgravid som 27 åring. Du ligger faktisk ganske nøyaktig på landsgjennomsnittet.

Har en liten mistanke om at dette er bare noe du har fått for deg pga. venner/familie eller noe du har lest i et fordummende kvinneblad.

Slapp av, du blir ikke "gammel mor". Da snakker vi om kvinner som nærmer seg 40 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som om ikke sliternok og opplevd mye mer en nok. men ser ut til være en ond sirkel så det ser ikje ut for at vil stoppe.

så skal en plages med det at en e straks tredve og alene. og så skal folk antyd at en da er gammel . når en er 27 og ikke mamma enda. er en vel ikke gammel??

hva som jeg har opplevd tidlier da? teller ikke det da? tør heller ikke reis ut på no, hller ikke no morsom å hvertfall ikke lett , når en nesten er skremt fra....

å uten venninner til å støtt seg.

så men du at meg på tredve skal sett meg tl hjemme fortsatt, og ikke tenk mann å barn?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som om ikke sliternok og opplevd mye mer en nok. men ser ut til være en ond sirkel så det ser ikje ut for at vil stoppe.

så skal en plages med det at en e straks tredve og alene. og så skal folk antyd at en da er gammel . når en er 27 og ikke mamma enda. er en vel ikke gammel??

hva som jeg har opplevd tidlier da? teller ikke det da? tør heller ikke reis ut på no, hller ikke no morsom å hvertfall ikke lett , når en nesten er skremt fra....

å uten venninner til å støtt seg.

så men du at meg på tredve skal sett meg tl hjemme fortsatt, og ikke tenk mann å barn?????

Hvilket språk er dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klø: Skal 27 være for gammelt eller ungt for å få barn? Det må da være en passe alder det? Man har opplevd en del, forhåpentligvis fått en mer stabil livssituasjon enn når man er yngre (enten ved at man har etablert seg og/eller er ferdig med utdannelse).

Det er tydeligvis ulik praksis i ulike miljø, men jeg tenker jo at å få barn når man er 20-25 er ungt. Ikke noe galt i det, altså, men ut fra landsgjennomsnittet er det jo venninnene dine som er tidlig ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Eg var 30 med førstemann og 32 med andremann. Det gjer at vi hadde trygg økonomi, eg var roleg og avslappa, lot meg ikkje vippe av pinnen av at folk kommenterte at eg burde gjere slik eller slik, og amming og alt det praktiske gjekk fint. Null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 34, og nr 2 kom 15 mnd etterpå. For meg og mannen min var det et flott tidspunkt å få barn på. Jeg var ferdig med utdannelse, hadde skaffet meg en solid jobb og kjente at det var et riktig tidspunkt. Jeg er idag 52 år, men kjenner meg da langtfra gammel - jeg kjenner meg faktisk mye tryggere, klokere og modigere enn da jeg var i 20-årene. Mannen min og jeg kjenner oss både oppegående, livsglade og spreke, og sønnene våre ser ikke på oss som "gamlinger".

Jeg tror ikke du skal henge deg opp i dette med alder der du er nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 med første, 27 ved andre. Nå, med ny mann.....kan bli en til i midten av mine 30. Er ikke gammelt å bli mor ved 27 synes jeg. Faktisk en helt normal alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tullete tankegang som du burde prøve å legge av deg ;) 27 er ikke gammelt. Prøv å være glad for at du faktisk er gravid i stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp blitt prøver og kommer med det (forhåpentligvis) til å bli mor første gang som 29-30 åring, det anser jeg som ungt. Min helt personlige oppfatning er at det å få barn før fylte 25 er ungt, og over fylte 35 er gammelt. Dette er nok veldig forskjellig fra miljø til miljø, det er også forskjeller mellom by/land, og utdannelse/ikke utdannelse.

Så spør du meg eller mine venner/kollegaer vil nok de aller fleste si at det å få første barn som 27 åring er ungt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk akkurat å fylle 28 før jeg ble mor og føler meg ganske ung ennå. Har mange gjevnaldrende venner som ikke har barn ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg var 29 (nesten 30) første gang og kommer til å være 31 (nesten 32) når jeg får nr to. Synes ikke det er gammelt i det hele tatt -heller helt normalt. Noen av mine venninner fikk barn før meg, men det er flere som har fått/skal få etterpå (eller fremdeles er single, for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag, i 2010 er det ingen som vil riste på hodet hvis man er førstegangsgravid som 27 åring. Du ligger faktisk ganske nøyaktig på landsgjennomsnittet.

Har en liten mistanke om at dette er bare noe du har fått for deg pga. venner/familie eller noe du har lest i et fordummende kvinneblad.

Slapp av, du blir ikke "gammel mor". Da snakker vi om kvinner som nærmer seg 40 års alderen.

Jeg har nok fått mange av tankene pga alle rundt meg som får barn unge, og som overhode ikke er stabile med tanke på mann og bolig. De har vært sammen med kjæresten mye kortere enn meg, og i det hele tatt.. Hos meg har alt ligget til rette for barn i et par år nå, har ganske stor, nedbetalt leilighet, og en kjæreste gjennom 8 (!) år. Dessuten driver alle og spør meg hele tiden "Når skal dere få barn da?", "Xxx trenger et søskenbarn!" osv. Dette har blitt et sårt tema for meg, siden jeg har så lyst på barn, og blir minnet på det hele tiden...

Jeg synes det er tullete tankegang som du burde prøve å legge av deg ;) 27 er ikke gammelt. Prøv å være glad for at du faktisk er gravid i stedet!

Jeg er ikke gravid nå. Det er der noe av problemet mitt ligger. Jeg er 24 år, og samboeren min har sagt klart ifra at han ikke vil begynne å lage barn før om et par år (og jeg vil at han skal være med på det, har overhode ingen planer om å lure han ved å "glemme" p-pillene, som et par venninner har gjort). Dvs at jeg rekker å bli 27 før ungen kommer. Men tankene mine svirrer rundt redselen for at jeg ikke kan bli gravid, at vi skal streve og bruke lang tid, så jeg blir enda eldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min vennekrets så er det ikke mange som har fått barn før de er 27... gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende på landsbasis er 28 år (i Oslo er den vel 30), så 27 er ikke gammelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 34 år, og gravid. Kommer til å være 35 når barnet blir født. Og du synes 27 er gammelt????

For min del er det fordi jeg ikke traff mannen min før for fire år siden, og fordi de tre siste årene har vært opptatt med utdanning.

Glem alderen, og konsentrer deg heller om å bli en god mor, når tiden kommer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er slitsomt med alle som forventer at dere skal ha barn nå. Si tydlig fra at dere venter noen år, så slipper du kanskje så mange spørsmål.

Jeg tror forresten veldig mange tenker som du, og er redde for at det skal ta lang tid å bli gravide (evt. at man ikke kan få barn i det hele tatt). Den usikkerheten må man bare leve med. Det eneste du kan gjøre er å holde deg unna prevensjon som forstyrrer hormonene mye (f.eks. p-sprøyta), sånn at du kan være klar ganske kjapt når dere blir prøvere.

De aller fleste får barn innen et år når de prøver - også vi som trodde det ALDRI kom til å skje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg får ungar er eg nok nærare 40, og sånn blir det berre. Orkar ikkje å tenke på meg sjølv som ung eller gammal, og vil ikkje definere meg sjølv i forhold til kva andre meiner. Vil du ha unge no, og mannen seier nei, så må du vente eller finne ny mann. Er du 24 år så har du eit hav av tid. Nyt fridomen så lenge du har den, når ungane kjem må ting planleggast på ein heilt anna måte. Kvar fase har sine fordelar og bakdelar, og du er den som definerer kva som er positivt og negativt i din situasjon, ikkje alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 er ikke gammelt, det er helt normal alder å få barn i. Jeg får min 2. som 27 åring og føler at det heller er unormalt, hvertfall i min omgangskrets. De fleste får nr 1 som 27 åring eller enda eldre. Søsteren min får sin første som 36 åring, da kan vi heller begynne å snakke om gammel.

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...