Gå til innhold

Er Norge et dyrt land?

Fremhevede innlegg

Gjest Bianca26
Skrevet (endret)

Dersom staten ikke henter inn tilstrekkelig midler til å dekke de ekstra helseutgiftene til livsstilsykdommer vil dette føre til store underskudd. Hvordan skal disse underskuddene dekkes inn i så fall? Høyere skatter for alle, eller en avgift direkte på de varene som bidrar til faenskapen? Ingen av delene? Oljefondet? Det er jo lurt...

de har tilstrekkelige mengder i massevis. Problemet er ikke at staten ikke har nok penger til helseutgifter, de prioriterer det ikke. Du MÅ jo være politiker, når du faktisk forventer at jeg skal kjøpe den bullshiten der. Du vet så godt som meg at staten KUN er ute etter å håve inn mest mulig penger. De driter vel i om folk blir syke. Hadde de brydd seg om syke hadde de brukt mer penger på helsevesenet. Men neida pengene skal brukes på sports og kulturarrangementer det, for det er mye morsommere å prioritere.

Hvordan forklarer du at alle andre land, både med lavere lønn og lavere priser klarer seg helt fint da?

Endret av Bianca26
Videoannonse
Annonse
Gjest boblebrus
Skrevet

Jeg jobber på kino, og som fattig student blir jeg nesten sjokkert over våre egne priser av og til. Vi får ofte mange kommentarer på dette, og jeg pleier å svare at jeg er helt enig. Det er dyrt, men det er ikke jeg som har bestemt prisene (i tilfelle noen har lyst til å kjefte på meg. noen har det :ler: )

Men likevel: folk kjøper. Og folk har tydeligvis god råd. Mange av de som klager over høy pris, kjøper ofte mer uansett("500 kroner? Uff, så dyrt. Men vi må bare ha med denne her. Også denne her. Turid, vil du ha brus? Åkei, sleng på to brus til").

Ja, jeg synes det er dyrt i Norge. Til og med vanlige kjedebutikker, som er billigst ift. kiosker o.l, er dyre. Dette merker jeg veldig godt generelt siden jeg har dårlig råd, og ofte etter at jeg f.eks. har vært i utlandet i ferien.

AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke ta på meg å finne det eksakte budsjettet som viser hvor mye staten har til overs av røyk- og alkoholavgifter etter at sykehusregninga er betalt - og hvor mye av det de bruker på idrettshaller og annet tull.

Jeg regner med at det heller ikke er så greit å finne dokumentasjon på at alle andre land - med billig mat og frislipp av røyk og alkohol har et strålende helsevesen og en gjennomlykkelig befolkning ;-)

Gjest loveli
Skrevet

Det er ikke dyrt med den billige drittmaten (hel/halvfabrikata osv) i Norge, men skal man lage et måltid fra bunnen av, så blir det svindyrt!

Hva med å legge noen helt syke avgifter på tobakk og alkohol, sukker- og fettholdige matvarer? Da hadde vi jo løst helsekøproblemene, livsstilsproblemene (mange av de iallefall) osv. Staten hadde fått en win-win situasjon.

Skjønner ikke hvorfor dette ikke er gjort allerede. Skjønner det virkelig ikke... Og at det er lov å røyke i detta landet? GALSKAP!!!

Gjest Anjelika
Skrevet

Prisene hjelper oss til å se hva vårt eget beste egentlig er. Norge bruker MASSE PENGER på å behandle kolspasienter, fedme og leverskader.

Nuvel. Det er faktisk billigere å spise junk enn sunn og næringsrik mat, så om man skulle kun følge priser i matvalget så ville det ikke vært til eget beste! Det er de fattige de høye matvareprisene går utover, ikke bare økonomisk men også helsemessig.

Norge er dyrt, men som andre påpeker så tjener vi godt også. Man kan ikke sammenligne matprisene direkte med Polen f eks, mange flere der som sliter med å få endene til å møtes. Det er billig å dra på ferie til Krakow på norsk lønning, men vanskelig å leve der på polsk lønn. Så har vi billigere strøm enn Danmark, billigere helsetilbud enn USA osv. Det jevner seg litt ut. Men Norge er nok garantert blant de dyreste landene å leve i ja.

Og Gardermoen er jo noe helt for seg selv da :ler:

Skrevet (endret)

Norge er dyrt... slik er det bare, men det er ikke slik at vi ikke har råd til tingene her. Vi tjener mer enn andre. Jeg gjør noe veldig lurt når jeg syns ting blir FOR dyrt... jeg lar være å kjøpe det. Enkelt og greit. Om ingen kjøper tingene fordi det blir for dyrt... ja da må de sette ned prisene til slutt må de ikke.

Man burde åpne facebook grupper for slike produkter og få de fleste til å slutte å kjøpe en var som vi vil skal bli billigere.

Endret av Chiyo
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke svindyrt å lage mat fra bunn av i Norge - tull og tøys.

Jeg hadde samme oppfatningen selv, helt til jeg faktisk begynte å lage maten fra bunn av. Vi har regnet og regnet på det, og vi sparer faktisk MYE på å lage mat fra bunnen av, være flink til å ta vare på rester, fryse ned mat.

AnonymBruker
Skrevet

Eksempler på to restaurantregninger jeg har hatt i sommer:

På stamstedet mitt i Oslo;

1 x Tournedou (biff) kr 297,-

1 x Gin/tonic kr 94,-

1/2 fl rødvin (polpris for 1/1 fl kr 178,-) kr 198,-

TOTALT: kr 589,-

På en bra restaurant i Stockholm:

1 x Tournedou 249 SEK

1 x Gin/tonic 79 SEK

1/2 flaske rødvin (polpris for 1/1 fl kr 150,-(Norge)) 146 SEK

TOTALT: 474 SEK = ca 400 norske kr

Prisforskjellen på to identiske måltider er altså nesten 200 kr mellom Stockholm og Oslo.

AnonymBruker
Skrevet

de har tilstrekkelige mengder i massevis. Problemet er ikke at staten ikke har nok penger til helseutgifter, de prioriterer det ikke. Du MÅ jo være politiker, når du faktisk forventer at jeg skal kjøpe den bullshiten der. Du vet så godt som meg at staten KUN er ute etter å håve inn mest mulig penger. De driter vel i om folk blir syke. Hadde de brydd seg om syke hadde de brukt mer penger på helsevesenet. Men neida pengene skal brukes på sports og kulturarrangementer det, for det er mye morsommere å prioritere.

Hvordan forklarer du at alle andre land, både med lavere lønn og lavere priser klarer seg helt fint da?

For det første går jeg ut fra at du aldri har satt dine ben utenfor Skandinavia, eller evt gjort dette med bind for øynene. Vi har det himla greit sammenlignet med omtrent hvem som helst, med gratis utdanning, praktisk talt gratis helsevesen, eldreomsorg, trygd, barnevern og sykepenger. Greit nok er det mye her som kunne vært bedre, men vi har i det minste et tilbud som utrolig mange ellers i verden hadde vært overlykkelig for å få!

I fjor ble det riktignok kalkulert med at skatteinntektene i sin helhet går med til å dekke trygdeordninger alene, så det er faktisk ikke så forbannet mye til overs som du skal ha det til. Og hvis man har et minimum av samfunnsøkonomisk forståelse, forstår man at det er rimelig å avgiftsbelaste varer som fører til livstilssykdommer (som i sin tid koster staten penger) som feks tobakk, alkohol og sukker.

AnonymBruker
Skrevet

1 x Gin/tonic kr 94,-

1 x Tournedou 249 SEK

1 x Gin/tonic 79 SEK

Prisforskjellen på to identiske måltider er altså nesten 200 kr mellom Stockholm og Oslo.

En faktor som må tas i betraktning; ifølge SSBs nivåindeksen for bruttolønn i 2002 tjente en gjennomsnittlig svenske 68% av hva en gjennomsnittlig nordmann gjorde. Skulle gjerne sett en sammenligning av nyere dato, men det er uansett ikke irrelevant å ta dette i betraktning.

Gjest Coarvi
Skrevet

Nei, jeg syns ikke det er dyrt med mat i Norge. Men så evner jeg å se på kjøpekraften vår også, og ikke bare kroner og øre.

I forhold til mange land i Europa bruker vi faktisk ganske lite penger på mat i Norge (liten andel av lønna vår), så kanskje vi til og med skal påstå at maten i Norge er billig? Da blir det vel ramaskrik her inne tenker jeg... ;)

Skrevet

Prisene plager meg mye mindre enn det elendige utvalget gjør. Ellers enig med Coarvi.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Og jeg ble dypt sjokkert da jeg hørte hva gjennomsnittslønna var der da jeg besøkte England i sommer. Jammen meg ikke rart at jeg syntes det var billig der!

Skrevet

Og det skulle ikke være nødvendig at ting er så dyre at man er nødt til å smøre seg en kjip matpakke.

Og mat er ikke billig i forhold til lønna, folk bruker lite penger på mat i forhold til lønna, fordi norske folk ikke er opptatt av å kjøpe mat, vi er mer opptatt av å kjøpe ting. Mat har aldri vært viktig for nordmenn generelt, dermed prioriterer vi ikke pengene på annen mat enn det som er nødvendig vanligvis. I motsetning til mange andre land hvor mat er en del av kulturen.

Tror du folk i hele resten av verden spiser alle sine måltider på kiosken? eller bakern i byen?

Det er ikke kjipt å måtte planlegge dagen sin matmessig, DET er det faktisk ganske mange andre land som gjør i mye større grad en vi i norge. Her er vi så bortskjemt at vi gidder ikke tenke eller planlegge, også klager vi på at det er dyrt på kiosken.. Luksus koster.

1 x Gin/tonic kr 94,-

1 x Tournedou 249 SEK

1 x Gin/tonic 79 SEK

Jeg syntes faktisk ikke 200 kroner i forskjell er så enormt jeg, med tanke på at lønnsnivået i sverige ligger relativt godt under norge. Det er ikke helt uten grunn at mange svensker flytter til norge for å jobbe og tjene penger, de tjener bedre her, til tross for at maten altså koster mer.

Nei, jeg syns ikke det er dyrt med mat i Norge. Men så evner jeg å se på kjøpekraften vår også, og ikke bare kroner og øre.

I forhold til mange land i Europa bruker vi faktisk ganske lite penger på mat i Norge (liten andel av lønna vår), så kanskje vi til og med skal påstå at maten i Norge er billig? Da blir det vel ramaskrik her inne tenker jeg... ;)

Nemlig!!

Prisene plager meg mye mindre enn det elendige utvalget gjør.

DET er jeg enig i!! Skulle gjerne hatt større utvalg, heller det en flere billigvarer.

Og jeg ble dypt sjokkert da jeg hørte hva gjennomsnittslønna var der da jeg besøkte England i sommer. Jammen meg ikke rart at jeg syntes det var billig der!

Nemlig, og det er ikke helt uten grunn at det er endel som velger å flytte til norge for å jobbe, både fra sverige, polen og endel andre av de landene det blir sammenlignet med.

Det å tro at vi skal sitte med både høyere lønner, bedre trygdesystem, større sikkerhet både økonomisk og helsemessig og generellt flere goder, og i tillegg ha samme kostnadsnivå på mat og drikke som de landene som ikke kan skilte med de samme godene, er egentlig nesten litt grådig.

Kjøpskraften MÅ settes opp imot kostnadene.

Skrevet

Det finnes land som har høyere lønninger enn Norge (Danmark, USA m.fl) som likevel har vesentlig rimeligere priser på mat og drikke overalt, kiosker inklusive. :)

Hva ligger dansk lønn på i forhold til den norske snittlønna da? Og har du tatt med i regnestykket at danskene begynner på 50% skatt?

Mat er billig i Norge, sett i forhold til snittlønna. Det er ekstra kjipt å være fattig her pga det høye lønnsnivået, men folk flest som er i full jobb har ingenting å klage over. Og å begynne å snakke om prisene på flyplasser og bensinstasjoner er litt tåpelig, siden det er valgfritt å handle der, og alle vet at de overpriser, bare fordi de kan.

At det er dyrere å lage mat fra grunnen av er også en myte, og jeg mistenker at det er noe folk med grei råd forteller seg selv som en unnskyldning for å være late på kjøkkenet. Halvfabrikata er som regel både dyrt og dårlig, og har man dårlig råd styrer man unna de fleste av disse.

Selv har jeg lite penger, men lever helt ok på first price alternativer ol på kjøtt og fisk, og billige råvarer som poteter, ris og pasta, og brød ol baker vi hjemme. Halvfabrikata kjøper vi kun når det er fryseshow ol, med 50% rabatt eller mer, siden det er de eneste tilfellene det lønner seg.

Skrevet

Er ikke rart at vi har et høyere prisnivå enn mange andre land i Europa når det omtrent forventes at selv familier hvor en eller begge av foreldrene er arbeidsledig/ufør skal ha råd til å eie egen bolig og bil, samt ha råd til ferie. Dette finansieres selvsagt av staten, samme instansen som krever den forholdsvise høye andelen skatter og avgifter.

Skrevet

Synes heller ikke matvarer i Norge er så dyrt. Var nettopp i Italia og der var grønnsaker, alkohol og brus mye billigere, mens resten var på samme prisnivå som Norge. De fleste basisvarene som brød, pasta, ris og godis kostet omtrent akkurat det samme som i Norge. Og de tjener mye mindre enn oss.

Nå er jeg student så store deler av "lønna" mi går til mat og jeg kan fint lage hjemmelagd og god mat til en billig penge. Jeg gleder meg veldig til jeg får fast jobb så jeg kan unne meg litt mer :)

21 kr for et beger med kesam er da ikke dyrt, det gir en kilospris på 70 kr? Er det virkelig så mye?? Tror grensehandel er med på å gi oss et feil perspektiv på hva ting burde koste.

Skrevet

Det er ikke dyrt med den billige drittmaten (hel/halvfabrikata osv) i Norge, men skal man lage et måltid fra bunnen av, så blir det svindyrt!

Det er absolutt ikke dyrt å lage all mat fra bunn av! Litt planlegging må til, men da sparer iallefall jeg hundrevis av kroner. Jeg kjøper heller ikke kjøtt og fisk så jeg sparer endel der også. Så å si at det er svindyrt er bare syting for sytingas skyld.

Synes forøvrig nordmenn tar helt av på denne prissytinga si. Bensinen er for dyr, alkoholen er for dyr, maten er for dyr, alt er mye bedre i alle andre land. Flytt da!!

Veldig, veldig enig!

Gjest Bianca26
Skrevet

Det er ikke svindyrt å lage mat fra bunn av i Norge - tull og tøys.

Jeg hadde samme oppfatningen selv, helt til jeg faktisk begynte å lage maten fra bunn av. Vi har regnet og regnet på det, og vi sparer faktisk MYE på å lage mat fra bunnen av, være flink til å ta vare på rester, fryse ned mat.

Hva om du skal lage et bedre måltid da? Skal det være billig må man kjøpe det billigste av det billige pluss mat du må fryse ned er ikke nødvendigvis like godt etter det er oppvarmet igjen.

Gjest Bianca26
Skrevet (endret)

For det første går jeg ut fra at du aldri har satt dine ben utenfor Skandinavia, eller evt gjort dette med bind for øynene. Vi har det himla greit sammenlignet med omtrent hvem som helst, med gratis utdanning, praktisk talt gratis helsevesen, eldreomsorg, trygd, barnevern og sykepenger. Greit nok er det mye her som kunne vært bedre, men vi har i det minste et tilbud som utrolig mange ellers i verden hadde vært overlykkelig for å få!

I fjor ble det riktignok kalkulert med at skatteinntektene i sin helhet går med til å dekke trygdeordninger alene, så det er faktisk ikke så forbannet mye til overs som du skal ha det til. Og hvis man har et minimum av samfunnsøkonomisk forståelse, forstår man at det er rimelig å avgiftsbelaste varer som fører til livstilssykdommer (som i sin tid koster staten penger) som feks tobakk, alkohol og sukker.

Det har jeg vel det. Jeg reiser MYE til utlandet. Jeg har til og med tatt deler av utdannelsen min i lans dom har myyye bedre standard på sykehusene sine enn norge. Her i norge koster det så syrt å vaske sykehustøy og sengeklær at man kun får lov å skifte når det er høyst nødvendig, f.eks, noe som resulterer i at pasientene må ligge i nesten skittent sengetøy, og de pleietrengende får kun dusje en gang i uka. Det er ille, i motsetning til australia der de får dusj hver dag, og hvor de har mye mer nymoderne utstyr enn vi har her i landet.

Og o Norge er det ikke junkfooden som er dyr. Grønnsaker, frukt og vann er dyrere enn cola. Problemet er at det er feil ting som er dyrt. Usunne ting er det billigste du får her. Da burde de heller bytta om.

Endret av Bianca26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...