Gå til innhold

sykemelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med ryggen, og er redd at jeg kan bli sykemeldt. Jeg bor alene og er nyinnflyttet til et nytt sted. Derfor er det visse ting jeg må gjøre selv om jeg er sykemeldt f.eks gå til butikk, post,ta hunden ut på luftetur. Hva er regelverket når det gjelder slike ting? Hadde egentlig håpet å få hjelp av familie, men har nå få hørt at det er uaktuelt for dem å dra hit for å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke la være å gjøre husarbeid for å få en sykmelding. Det er ingen regler for slikt. Poenget er at du er forhindret i å jobbe. Legen får gi deg tips og råd mht dagligdagse handlinger i forhold til din helbred, men det fins ingen regler som "om du klarer å ta oppvasken er du frisk nok til å jobbe osv". Det er stor forskjell på å gå en tur i butikken og å jobbe i 8 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke la være å gjøre husarbeid for å få en sykmelding. Det er ingen regler for slikt. Poenget er at du er forhindret i å jobbe. Legen får gi deg tips og råd mht dagligdagse handlinger i forhold til din helbred, men det fins ingen regler som "om du klarer å ta oppvasken er du frisk nok til å jobbe osv". Det er stor forskjell på å gå en tur i butikken og å jobbe i 8 timer.

enig men du kan ringe frivillighetssentralen.De kan hjelpe med f.innkjøp og slikt.De lufter ikke hunder fikk jeg beskjed om.Ring og hør om de kan hjelpe deg.Hvis ikke får støv være støv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå vet ikke jeg hva slags problemer du har med ryggen, men hvis det er muskulært og ikke i skjelett så anbefales det faktisk at man går tur i ulendt terreng (skogstier eller lignende, der man får bruke balansemusklene i kroppen og dermed strekt og brukt muskelmassen). Jeg har selv gjort dette med stort hell.

Jeg bor selv alene og selv med 40 i feber må jeg handle mat i butikken hvis jeg ikke finner andre til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste du ikke kan gjøre er å reise til utlandet.

Joda, men du kan miste retten til sykepengene dine ;)

---

Ellers, gjør som du føler er riktig for deg, krever ryggen din bevegelse og aktivitet, så gjør du det :Nikke:

God bedring! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan gjøre det du selv anser som nødvendig og det du orker av turer, sosialt osv. Men husk å ikke bruke opp all energi og å ikke gjøre ting som forverrer situasjonen for da gjør d bare vondt verre. Ved ryggplager er jo som tidligere nevnt turgåing veldig bra men jeg vil også anbefale yoga (men sjekk at det ikke er skiveutglidning eller noe først). Yoga strekker musklene i ulike retninger og på måter vi ikke får brukt musklene i det daglige.

Lykke til og god bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...