monja Skrevet 29. september 2003 #1 Skrevet 29. september 2003 Når mange kronisk syke ønsker og dø, bør det ikke åpnes for at aktiv dødshjelp legaliseres i Norge?
Milo Minderbinder Skrevet 29. september 2003 #2 Skrevet 29. september 2003 Vanskelig å være svart og hvit her. Jeg er for at et menneske skal ha rett til å bestemme over når livet skal slutte. Når er det jo imidlertid slik at rett ofte forholder seg symmetrisk med plikt. Nedfeller man en slik rett i norsk lov, nedfeller man samtidig en plikt - ......og hvem vil ærlig talt ha en slik plikt...??? Milo
Pip Skrevet 29. september 2003 #3 Skrevet 29. september 2003 Dette har vore dirskutert her inne for ikkje så veldig lenge sidan... Viss du søkjer på 'respekten for livet' eller noko slikt - lurer på om ikkje tråden heitte det...
Pip Skrevet 29. september 2003 #4 Skrevet 29. september 2003 Oki - eg tok visst litt feil (ikkje alltid hukommelsen er like god...) - den tråden eg nemnde handla nok mest om abort. Eg er sjølv sterkt imot innføring av lovleg aktiv dødshjelp. Av fleire grunnar: 1) Mange kan ynskje det i rein desperasjon og i sterke smerter, men kome sge gjennom smertene, og vere sjeleglade for at dei lever. Det er ikkje lett å gi svært sjuke og reduserte menneske valet om å leve eller døy. 2) Dette kan verte ei enorm belastning for dei som skal utføre drapet. 3) Mitt hovudargument: Sjå korleis det får i nederland, etter få år med denne lova. Undersøkingar syner at skremande mange eldre og sterkt pleietrengande føler at dei burde døy - så var dei ikkje til bry for så mange lengre. Dette er ufatteleg skremmande, og i mine auge ei totalt uakseptabel samfunnsutvikling, og eg vil ikkje vere vitne til at mine foreldre nokon gong skal føle det slik!
Gjest Poirot Skrevet 29. september 2003 #5 Skrevet 29. september 2003 Har sagt det før og sier det igjen: Hvis jeg er syk, har smerter og er i en slik forfatning (eks lam) at jeg ikke kan løfte et glass til munnen og svelge en overdose piller om det er det jeg ønsker *trekke pusten* da synes jegat de må være lov til å hjelpe meg. hvordan vill edere likt å ha det som den franske mannen: stum, blind og lam fra halsen og ned, uten smaks- og luktesans? Mulig mange kan leve og ha det bra, kanskje også meg. Først må man prøve. Men å dømme ham til 70 år i en slik forfatning kun fordi han ikke akn røre seg selv og begå selvmord,m det synes jeg er degradering av hans selvbestemmelse. Det er ikke forbudt å begå selvmord.
Gjest lurven Skrevet 29. september 2003 #6 Skrevet 29. september 2003 syns man må se det an litt fra sak til sak da.. og at det kun bør tillates i helt spesielle tilfeller
manji Skrevet 29. september 2003 #7 Skrevet 29. september 2003 Selvfølgelig bør dette være fra sak til sak. Folk som kan komme seg ut fra elendigheten bør selvfølgelig ikke ha rett til å begå selvmord. Men når det er snakk om mennesker som rett og slett har det for jævlig, og er dømt til å leve med elendigheten resten av livet (noe som kan være mange 10år) - da bør de ha retten til å ende seg selv.
Gjest lurven Skrevet 29. september 2003 #8 Skrevet 29. september 2003 nei de som har det helt jævlig og lever med store smerter.. som ikke vil bli bedre.. bør ha rett til aktiv dødshjelp.. om de ønsker det selv da.. men faren er at noen kan bli presset av griske familiemedlemmer (arv) som de ikke tør å opponere mot
manji Skrevet 29. september 2003 #9 Skrevet 29. september 2003 nei de som har det helt jævlig og lever med store smerter.. som ikke vil bli bedre.. bør ha rett til aktiv dødshjelp.. om de ønsker det selv da.. Ermh, var det ikke det jeg sa? :klø:
Diva Skrevet 29. september 2003 #10 Skrevet 29. september 2003 Har sagt det før og sier det igjen: Hvis jeg er syk, har smerter og er i en slik forfatning (eks lam) at jeg ikke kan løfte et glass til munnen og svelge en overdose piller om det er det jeg ønsker *trekke pusten* da synes jegat de må være lov til å hjelpe meg. hvordan vill edere likt å ha det som den franske mannen: stum, blind og lam fra halsen og ned, uten smaks- og luktesans? Mulig mange kan leve og ha det bra, kanskje også meg. Først må man prøve. Men å dømme ham til 70 år i en slik forfatning kun fordi han ikke akn røre seg selv og begå selvmord,m det synes jeg er degradering av hans selvbestemmelse. Det er ikke forbudt å begå selvmord. Har mye av samme synet. Hvorfor skal man lide når man omtrent ikke HAR noe orddentlig liv ? Dvs. man er ute av stand til å fungere og har det vondt. På en annen side,- så bør man tenke litt på leger og sykepleiere som må gjøre den jobben - hvis det skulle bli lovbestemt at man skal få aktiv dødshjelp om man ønsket. De bør jo i allefall ikke tvinges til det. Mener det er litt å ta hensyn til her også.
Gjest Poirot Skrevet 29. september 2003 #11 Skrevet 29. september 2003 I de landene som har aktiv dødshjelp er det opptil legene selv om de ønsker å utfre dette eller ei. Akkurat som at leger i Norge kan reservere seg mot å utføre aborter.
Diva Skrevet 29. september 2003 #12 Skrevet 29. september 2003 Det er bra. Men hva med sykepleierne ? For det er vel til syvende og sist de som gir "den siste dosen" av stoffet som hjelper en ut av lidelsene ? Håper i såfall det gjelder alle som er fysisk involvert ved aktiv dødshjelp.
Gjest Poirot Skrevet 29. september 2003 #13 Skrevet 29. september 2003 Håper i såfall det gjelder alle som er fysisk involvert ved aktiv dødshjelp. Det mener jeg bestemt at det gjør, nettopp fordi folk har ulik etikk.
Labella Skrevet 29. september 2003 #14 Skrevet 29. september 2003 Alt helsepersonell kan reservere seg mot å være med på aborter. Slik må det selvfølgelig også være når det gjelder aktiv dødshjelp.
Trønderveitja Skrevet 30. september 2003 #15 Skrevet 30. september 2003 Ut i fra personlige erfaringer vil jeg åpne for aktiv dødshjelp i Norge.Den som er gammel/syk og ikke vil leve lenger må få bestemme om man vil fortsette eller ikke.Det er veldig vanskelig for pårørende å høre fra sine kjære at 'Nå VIL jeg ikke leve lenger.Jeg vil finne hvile.Jeg vil dø'. Når personer som er gamle/syke har lidd i lengre tid før de dør,sier folk:'Det var trist.Men det var nok bra at hun/han fikk slippe nå'. Ingen ønsker at noen skal ha det vondt, og har medlidenhet med den som er syk.Problemet for meg ligger i HVEM som skal ta avgjørelsen. Skal det oppnevnes en verge for den gamle/syke som må ta avgjørelsen? Er det en lege som skal bestemme?Er det den som vil dø som skal bestemme?Det er vanskelig å lage retningslinjer for slikt.Jeg vet ikke hvordan man har gjort dette der det er akseptert med aktiv dødshjelp. Jeg ønsker å ha mulighet til å bestemme over mitt eget liv når jeg blir gammel/syk.Den respekten VIL jeg ha.
Quinden Skrevet 30. september 2003 #16 Skrevet 30. september 2003 Jeg er for aktiv dødshjelp så lenge pasienten selv er ved sine fulle fem og kan avgjøre dette selv. I Nederland skjer dette, men det er ikke gjort i en håndvending. Det går lang tid, i samtale med sin fastlege, som kommer hjem til pasienten, denne legen følger opp pasienten over år før sprøyta settes. Jeg vil tro at det er mer verdig å dø på den måten enn å ligge på et kaldt sykehus, der pleierne knapt nok har tid å komme innom for å snakke/Trøste pasientene, og det er et must når en ligger med store smerter, tenk den redselen en har når en vet det går en vei. Har selv en far som er lam fra nakken og ned. Han har ligget som en "grønnsak" i mange år, og vet at dette hadde befridd ham fra det helvete han nå lever, det sier han selv også. Men selvfølgelig det er jo negative sider med dette, bl.a. de som skal utføre det, men de må også følges opp over tid, for det er nok tøft.
Ling Skrevet 30. september 2003 #17 Skrevet 30. september 2003 Jeg er sterkt i mot aktiv dødshjelp - OG selvmord.
Summerprincess Skrevet 30. september 2003 #18 Skrevet 30. september 2003 Jeg er for dødshjelp. Jeg syns det skulle vært innført i Norge. Jeg mener at man har retten til å selv velge om man vil leve eller ikke. Så lenge man tar den avgjørelsen og er klar, og er ved sin fulle fem. Men da er det viktig at man har det dokumentert. Da har man alt på det trygge og tørre. Jeg syns ikke at det skal være noe lettvint løsning. At det skal være noe alvorlig som ligger til følge for at man tar et slikt valg. Jeg syns det er bra at slike ting kan ordnes i forkant. Om man Gud forby måtte komme i en situasjon og den nærmeste familie må ta valget om du skal leve eller ikke. Tenker da på det klassiske som et komatilfelle. Om prognosen er at du er hjernedød eller at du vil bli en grønnsak.
Gjest Poirot Skrevet 30. september 2003 #19 Skrevet 30. september 2003 Jeg er sterkt i mot aktiv dødshjelp - OG selvmord. Du mener altså at hvis man overlever et selvmordsforsøk bør man komme i fengsel....?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå