Gå til innhold

Å bære fram et barn som er resultatet av en voldtekt

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Dette har jeg prøvd å skjønne mange ganger selv.

Tenker på hva jeg vill ha gjort. Er i mot abort, men vet faktisk ikke om jeg hadde klart å bære frem et barn som var resultat av en voldtekt. Vanskelig..

Men nå har det seg sånn at jeg har en venninne som har en sønn. Han er resultat av en voldtekt. Jeg synes det er kjempetøft av min venninne at hun valgte å gjøre dette. Vi har pratet om det, og begrunnelsen hennes om hvorfor hun valgte å beholde barnet; det er jo ikke ungen sin feil. Han har ikke gjort noe galt. Han fortjener å leve like mye som en annen.

Det kaller jeg å ha et stort hjerte. Og han har det bra. Hun er en god mor, og de klarer seg bra. Hun er heldig som har en bror og far som bryr seg. De hjelper til. Selvom jeg synes ethvert barn fortjener en far. Men dessverre er det ikke alltid slik. Min venninne elsker sønnen sin, og tenker på han kun som hennes, og ikke et resultat av voldtekten.

Men, vanskelig er det. Hun har det ikke alltid like lett. Det tok lang tid før hun fortalte meg og andre venner hvem faren var og om voldtekten. Hennes far vet ikke at barnebarnet er resultat av en voldtekt. OG hun sliter. Det er ikke lett å se på sønnen sin og vite hva faren har gjort. Men hennes store hjerte ser igjennom det. Men hun går gjennom perioder med dårlig samvittighet. Men det går da mest på om hvordan hun kunne sette et barn til verden uten å få en far.

Hun går også nå gjennom en prosess med å fortelle barnefaren om sønnen. Han vet det ikke enda. Og han er gift og har barn med en annen. Så lett er det definitivt ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i prinsippet mot abort, dersom det brukes som et prevensjonsmiddel. Syns likevell at kvinner skal få bestemme over sin egen kropp.

Men, å båret frem et barn etter en voldtekt? Nei, det tror jeg ikke jeg har greid, men jeg har stor respekt for de kviner som klarer det. All ære til dem.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan det ha noe å si hvem en er blitt voldtatt av; om det er en en kjenner(kanskje t.o.m. samboer/ektemann) eller om det er en totalt ukjent?

Og alvorlighetsgraden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke jeg. En voldtekt er en voldtekt. Kan jo være verre å blir voldtatt av en kjenner. Særlig hvis man beholder barnet. Hver gang man ser denne mannen, er det i tillegg en påminnelse om voldtekten. Det kan også være vanskeligere å si ifra/ fortelle om en voldtekt hvis det er en i omgangskretsen f.eks. pga frykt for å ikke bli trodd..

Alvorlighetsgrad? Er vel kanskje ulike grader av voldtekt, men det er jo uansett så alvorlig at å bære frem et barn vil være et stort dilemma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanessa

Aldri i livet om jeg ville ha gjort det! Man kan jo for eksempel tenke seg da, når barnet kommer og spør hvem pappa er og hvorfor mamma og pappa ikke bor sammen? "Jo lille venn nå skal du høre her at du er resultatet av en voldtekt." :o

Alle dere som sier at det ikke er barnets feil at moren ble voldtatt - selvfølgelig er det ikke det, og selvfølgelig er barnet fullstendig uten skyld! Men hvilken kvinne er det som har hjerte til å la et barn vokse opp og vite at faren er en voldtektsmann? Mine foreldre fortalte meg rett ut at jeg var et "arbeidsuhell", det var sannelig ille nok. Hvordan må det da ikke være å vite at man er resultatet av en voldtekt?

Om kvinnen takler påkjenningen, er en ting. Men for barnets skyld bør hun definitivt ta abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier da vel ikke til barnet at det er resultat av en voldtekt! Snakk om å lasse livslang dårlig samvittighet for noe han ikke har gjort over på et barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vanessa
Man sier da vel ikke til barnet at det er resultat av en voldtekt! Snakk om å lasse livslang dårlig samvittighet for noe han ikke har gjort over på et barn!

Selvfølgelig, men enn hvis barnet spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man forteller ikke et barn at det er resultatet av en voldtekt, eller at det er et uhell.

Man burde klare å finne på noe bedre når spørsmålet kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å fortelle barnet at det er resultatet av en voldtekt. Det er faktisk noe jeg STERKT vil fraråde...

Men jeg tror ikke det er noe problem å skille mellom far og barn. Jeg hadde et vanskelig forhold til barnefaren. Når jeg ser på vårt felles barn ser jeg ikke alt det han gjorde mot meg; jeg ser rett og slett ungen min. Så enkelt er det. Morsfølelse er så sterkt at det overskygger alle slike ting. Det er i alle fall det for meg.

salma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del av dealen med å velge å beholde et barn som er resultat av en voldtekt, er å påta seg å gi barnet en god barndom og så godt liv som mulig. Ikke at man får noen man kan klage sin nød til. Hvis man ikke tror man ikke klarer å la være å si at barnet er resultat av voldtekt, er man ikke "stor nok" til å påta seg et slikt ansvar, og bør ta abort. Man må velge ansvaret med barnet helt og fullt, eller ikke.

Kvinnen er da ikke jim carrey i "liar liar" som MÅ svare helt sant på absolutt alle spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanessa
Del av dealen med å velge å beholde et barn som er resultat av en voldtekt, er å påta seg å gi barnet en god barndom og så godt liv som mulig. Ikke at man får noen man kan klage sin nød til. Hvis man ikke tror man ikke klarer å la være å si at barnet er resultat av voldtekt, er man ikke "stor nok" til å påta seg et slikt ansvar, og bør ta abort. Man må velge ansvaret med barnet helt og fullt, eller ikke.

:enig_animasjon: Og derfor tror jeg det kan være "enklest" (eller skal jeg si minst vanskelig) å ta abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder min venninne er jeg ikke sikker på hva hun har sagt til sønnen sin. Og han har helt sikkert spurt siden han er seks år. Men hun har i alle fall ikke sagt at han er et resultat av en voldtekt. Hvite løgner er da lov for å skåne andre mennesker!!

Hva sier alenemødre som ble gravid etter one-night-stands?

Og ingen har da noen gang sagt at det er en enkel løsning å velge å beholde et barn som resultat etter en voldtekt. Det å vite hva man skal fortelle barnet ang. pappa er jo noe man må ta med i vurderingen. Men synes da ikke det er dårlig gjort mot barnet. Dessverre mange som er uten fedre, og man kan da finne på noe annet enn å si at du er resultatet av en voldtekt.

Mener fortsatt en kvinne som velger å beholde et slikt barn har et stort hjerte. Det har i alle fall min venninne, og hun er en god mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest optimistisk

-Barn spør da ikke om de er et resultat av en voldtekt. De spør nok om mye rart, men neppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...men de spør nok om hvorfor mor og far ikke er kjærester og om hvordan ting var den gangen de var kjærester... Du kan banne på at noen i ungens omgangskrets vet, det er bare et spørsmål om tid.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen i omgangskretsen da hadde påtatt seg å opplyse barnet, skulle jeg virkelig ha fortalt dem hvor skapet står! Det går ikke ANN å være så stygg og råtten til et barn. De enkleste sjeler forstår slikt. Tex, man forteller da sjelden den hele og fulle sannhet til noen barn når de spør hvor de kommer fra.. Man kan gi dem et pent kort referat. Har du fortalt dine barn at de er et resultat av gjentatt p uling med en slask? Har de spurt hvorfor du p ulte en slask? Osv. Osv. (mener ikke å være stygg, men du har selv fremstilt ham som en slask, bruker det som et eksempel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...