Ava Mae Skrevet 6. august 2010 Forfatter #21 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Tuuuuusen tusen takk til dere alle tre I dag er det nøyaktig en uke siden den positive testen å jeg får ikke like vondt i magen av å tenke på det øyeblikket lengre. Jeg tror fremdeles ikke jeg helt har skjønt at dette virkelig skjer, selv om jeg kjenner at kroppen definitivt holder på å arbeide med noe nytt og ukjent. Likevel tror jeg det begynte å sige inn litt i går kveld da jeg kjente buksa stramme og helt tydelig kan se en liten kul helt nederst på magen allerede. Og denne gangen er den ikke like luftig som den var i dagene etter testing for da var hele magen som en ballong og akkurat slik den pleide å være hver måned rett før mens. Nå kan jeg fremdeles se magemusklene som er synlig på siden før magen buler ut på midten. Det var et ubeskrivelig herlig merkelig øyeblikk å stå der å se på meg selv i speilet med en bitteliten babykul på magen å vite at den med tiden kommer til å bli mye mye større. Jeg tror faktisk jeg kommer til å trives veldig godt med å gå med en kul på magen. Jeg liker jo allerede den lille jeg har. Det gjør tydeligvis sambo også for i går da vi lå i sofaen å så på tv kom han snikende med hånden sin, smatt den under genseren min og la den på magen min :rødme: Seint onsdag kveld fikk jeg er vond strålende smerte som gikk fra sete og ilte nedover den høyre foten. Da jeg var midt i tenårene ble det tilfeldigvis ved røngten oppdagen en skjevhet i bekkenet mitt så jeg har siden da vært fullt ut forberedt på at jeg med liten sannsynlighet slipper unna bekkenløsning ved en graviditet. Men jeg synes da med hånden på hjertet at jeg kan få komme meg litt lengre i svangerskapet enn 5 uker. Bortsett fra det så er formen stort sett fin men også ganske svingende. Jeg hadde en tøff formiddag i går, men i dag igjen er det ettermiddagen som har vært mest ille. Matlysten er som forsvunnet, spesielt frokost og lunsj sliter jeg med å få i meg. Ikke er jeg kvalm enda heller bortsett fra litt uggen, så hvorfor den er forsvunnet vites ikke. Ømheten i brystene kommer å går de også. Det eneste som er helt sikkert fra dag til dag er at jeg kunne sovnet stående fra lunsj til middag også får jeg en ny knekk rundt 18.00 tiden. Jeg er rett og slett helt utslitt og dønn trøtt om dagen. Ja, også det mest plagsomme av de alle: trangen til å tisse så fort jeg kommer i horisontal stilling. Så lenge jeg er oppe så går det fint men legger jeg meg ned kan man ta seg f### på at jeg må opp igjen etter 10 minutter. Stakkars sambo, men litt må han vel lide han også for den fine fellesferien vi så tydelig hadde i sommer Endret 6. august 2010 av Ava Mae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 6. august 2010 Forfatter #22 Del Skrevet 6. august 2010 .....også må jeg bare legge til en episode som skjedde på onsdag før jeg og samboeren skulle på grillings med en del kollegaer av han. Jeg leste i nummeret av Gravid som er ute nå, om jeg ikke husker helt feil, at man nå har brystene man alltid har drømt om siden de ofte svulmer opp som aldri før under et svangerskap og at man skal nyte det og vise de frem. Pupper er jeg riktignok vant med men slettes ikke av den størrelsen jeg har nå, og dype utringninger er heller ikke noe jeg er videre vant med. Så i går fant jeg en skikkelig sexy sort bh (den eneste som fremdeles passer) og tok på meg en topp som ble kjøpt for lenge siden men aldri er blitt brukt, nettopp på grunn av størrelsen på utringningen. Det ble slettes ikke vulgert og jeg må i all beskjedenhet si at jeg fikk en uuuutrolig fin kløft. 5 minutter etterpå tuslet jeg bort i postkassen og passerte en gjeng på 3-4 gutter som satt å grilla, å responsen uteble selvfølgelig ikke. Det endte med at jeg gikk inn igjen og skifta til en helt plane bomullstopp fra Vero Moda og lot den sorte, lille sexy ligge. Jeg klarte det rett og slett ikke så jeg begynner i grunnen å skjønne søsteren min som til stadighet klager over hvor "ordentlig" jeg er i tøyet Men en dag, en dag gjennom dette svangerskapet skal den toppen på altså. Jeg må jo finne meg i å flashe puppene til stadighet ved amming om 8 måneder så ei kløft bør jeg da klare? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 7. august 2010 Forfatter #23 Del Skrevet 7. august 2010 5+5 og litt mer uggen da jeg våknet i dag, men fremdeles litt igjen til kvalm. Jeg har ikke sovet godt i natt så det blir nok en hvil eller to utover dagen i dag. Ingen matlyst i dag heller så frokost ble yoghurt og vann samt en kopp te nå, men magen var fremdeles på plass da jeg stod opp i dag. De siste dagene har den poppet mer ut på kvelden når jeg bare har fått spist litt utover dagen og det ble litt mindre plass der nede. Men nå var den derimot på plass fra morgenstunden av. Jeg er jo lykkelig og glad til samme hva, men jeg håper det er et tegn på at jeg kommer til å bære barnet mer "utenpå magen" enn inni for tvillinger er definitivt ikke med i beregningen. Følelsen av at jeg bærer en liten guttebaby blir i grunnen bare sterkere og sterkere. Den følelsen må være ganske sterk for jeg har hele tiden sagt at jeg ønsker meg en jente først. Men nå som jeg er gravid så spiller det faktisk ingen rolle hva som kommer. En gutt er like velkommen som en jente :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 7. august 2010 #24 Del Skrevet 7. august 2010 Godt å høre at du ser positivt på det nå :rødme: Å gå med utringning er forøvrig etter min erfaring, en treningssak. Det er bare å begynne litt og litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 7. august 2010 Forfatter #25 Del Skrevet 7. august 2010 I dag er den første dagen jeg virkelig har følt meg gravid siden forrige fredags test. Ikke fordi jeg plutselig har fått så mange flere symptomer enn tidligere, men rett og slett fordi magen min står rett ut og levner ingen tvil om at jeg enten er svanger eller har spist litt for godt i sommer. Jeg trodde ikke man fikk mage så tidlig? Jeg har hatt på meg en ganske ettersittende genser i dag og til og med samboeren er overrasket over hvor raskt dette har skjedd, spesielt er vel den øverste etasjen særs fasinerende Jeg har lest litt om hva jeg kan forvente av svangerskapet de neste ukene og i uke 10 står det at livmoren vil være på størrelsen med en appelsin men fremdeles godt gjemt inne i bekkenet. Tro meg, det er ikke noe som er godt gjemt på meg lengre og jeg er jo nesten 4 uker unna 10 uker. Skjønner ikke helt hvordan dette skal bli i 8 måneder til. Men det er kanskje en av årsakene til at jeg har hatt så sterke underlivssmerter som jeg har, fordi livmoren vokser og kanskje i en litt større fart enn det som normalt er? Jeg har fremdeles noen skikkelige tak i løpet av dagen, men jeg trøster meg med at det tross alt er en positiv smerte og et tegn på at fosteret vokser. Formen ellers er fin Godt å høre at du ser positivt på det nå :rødme: Å gå med utringning er forøvrig etter min erfaring, en treningssak. Det er bare å begynne litt og litt Ja, nå begynner det endelig å sige inn at vi faktisk skal bli foreldre. Eller det vil si far i huset har tatt det med et smil og en stor ro helt siden testen forrige uke, det er jeg som har hengt litt etter der. Men med de forandringene som skjer i kroppen skal det noe til å blåse det unna den enorme tankemassen som har vært den siste uken, men nå er det definitivt gledelige tanker og forventning som gjelder Også utfordringen med utringede topper og bluser da så klart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 8. august 2010 Forfatter #26 Del Skrevet 8. august 2010 .....og i dag har jeg også følt meg gravid, men ikke bare på grunn av den lille kulen på magen. Jeg blir nok ikke forskånet for kvalme jeg heller selv om disse første 5 ukene har vært fine. I dag var jeg i fin form frem til formiddagen. Da ble jeg fullstendig utmattet, trøtt og småkvalm samt at halsbrannen er tilbake. Men jeg klager ikke altså 6 uker i morgen og halveis til de berømte 12 ukene. Selv om jeg fremdeles er rolig i forhold til faren for spontanabort så skal det bli godt å komme over den lille magiske grensen der kjenner jeg. For selv om jeg bevisst ikke går rundt å er redd for å miste dette barnet så er det nok en ubevisst del av meg som ikke helt tørr å kjenne på følelsen av å skulle bli mamma helt enda. Men når jeg tenker på tiden vi har fremover både med voksende mage, fødsel og å ha en liten baby i huset så føles det utrolig deilig og riktig nå som alt er kommet til alt :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Milla~ Skrevet 8. august 2010 #27 Del Skrevet 8. august 2010 Godt at du gleder deg over den spennende tiden vi har i vente Det er nok mest oppblåshet, selv om man ikke direkte føler det sånn, det at man har antydning til gravidmage så tidlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vingle Skrevet 8. august 2010 #28 Del Skrevet 8. august 2010 Dette var koselig lesing Håper formen ikke blir alt for kjip! Selv om det er greit å ha noen "bevis" på at den lille astronauten er der blir det fort slitsomt. Hurra for 6 uker i morgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huffsa Skrevet 8. august 2010 #29 Del Skrevet 8. august 2010 Så koselig lesning ja. Du skriver på en så hyggelig måte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilleLovely Skrevet 10. august 2010 #30 Del Skrevet 10. august 2010 Kjenner meg igjen i alt du skriver om som har med graviditeten å gjøre.. har opplevd det nøyaktig slik selv. Hadde første kvalmedag i dag, håper du blir forskånet ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusle Skrevet 11. august 2010 #31 Del Skrevet 11. august 2010 Innom og hilser på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 12. august 2010 Forfatter #32 Del Skrevet 12. august 2010 6+3 og dagene går så det suser med første svangerskapskontroll i dag. Alt ser fint ut så langt, graviditetstesten på legekontoret var også klart positiv og livmoren størrelsesmessig passer fint med antall uker jeg er på vei. Legen var litt spent på hvordan jeg tok det og om jeg ikke hadde masse spørsmål, men som jeg sa til han så har det fremdeles ikke helt gått opp for meg at dette skjer. Selv om det helt klart blir en hel del virkeligere når man sitter der med det første helsekortet i hånden med både kurven over symfysemål, mor og fars navn på. Av en eller annen grunn blir jeg helt varm i hjertet av å se samboerens navn under kolonnen FAR. Tenkt at han skal bli pappaen til barnet som ligger i magen min, VÅRT barn. Jeg tror han er veldig spent og glad selv også. I dag er han syk og ligger rett ute hjemme, så han hadde brukt dagen på lese om graviditet på nettet, søkt seg opp på hvilke bilstoler som passer best for nyfødte, navn til den lille og til og med bestilt gravidbelte til meg for å ha i bilen. Innimellom piper det i mobilen min og på innboksen ligger det en melding til meg fra samboeren: hva med Sander? Er kanskje ikke så rart det ble et lite kjærlighetsbarn ut av denne sommerferien for jeg er helt mo i knærne etter den gutten :rødme: Som dere ser så går det i guttenavn for den "blå følelsen" min blir bare sterkere og sterkere. Jeg kommer til å bli særs overrasket hvis dette viser seg å være en pike, men vi har da alltids noen navn å tenke på der også Formen ellers er fin og holder seg greit stabil. Jeg er på reisefot og det merkes at ryggen ikke liker tunge kofferter og mange kilometer på beina i fine sko lengre. Mandag kveld var det særs ille, det kjentes nesten ut som om jeg hadde fått gangsperre utpå kvelden og jeg har vel aldri sovnet så momentant noen gang som den samme kvelden. Ingen kvalme å snakke om men jeg våknet med særs ille luftsmerter i går morges så jeg kommer nok aldri til å klage på en liten baby med kolikksmerter noen gang. De gråter helt klart for en grunn stakkars. Luftsmertene hadde jeg hele dagen i mer eller mindre grad og fordøyelsen er definitivt ikke som den pleier å være. Tror jeg må bli litt flinkere til å spise grovt og drikke mer vann!! I dag har jeg hatt en merkelig og ny smerte på et spesielt punkt ganske høyt oppe i livmoren mot høyre side. En pulserende smerte som varierer i styrke og som har kommet og gått gjennom hele dagen, men slettes ikke så ille at jeg synes det er skremmende men heller ubehagelig. Jeg tok det ikke opp med legen men jeg antok det var/er en vanlig smerte siden det jo er der nede ting skjer. Men nå begynner jeg faktisk å bli litt småredd for svangerskap utenfor livmoren. Å jeg som har vært så rolig frem til nå Jeg får se om det gir seg til i morgen, hvis ikke får jeg ta kontakt med fastlegen min igjen. Og tusen takk for koselige hilsner dere som har vært innom meg de siste dagene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 12. august 2010 #33 Del Skrevet 12. august 2010 Grattis med spire i magen! Følger med videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 12. august 2010 Forfatter #34 Del Skrevet 12. august 2010 Grattis med spire i magen! Følger med videre. Så koselig og tusen tusen takk Siden jeg skrev det forrige innlegget har den merkelige smerten forsvunnet en gang, kom tilbake igjen og forsvant på nytt. Jeg hadde også et par stikk med samme type smerte på den venstre siden så jeg har slått fra meg tanken om svangerskap utenfor livmor nå. Jeg har søkt litt og fant en dansk nettside som forklarte litt om ligamentsmerter og at de ofte kan oppstå på kun en side av magen om gangen. Når det gjelder ligamentsmerter i magen så forklares det så mye forskjellig at man nesten kan man bli litt tullete av det. Noen steder står det sort på hvitt at ligamentsmerter vil oppleves som menssmerter mens man andre steder leser at smertene kan oppleves ikke nødvedigvis som menssmerter men på flere forskjellige måter. Vel, dette er ikke menssmerter men jeg velger å tro at det har en sammenheng med livmoren og livmorbåndene som strekker seg uansett. En annen teori er at det kan være luftsmerter som foråsaker det, for jeg har MYE luft i magen om dagen. Ellers kan det også godt være at jeg strakk noen allerede litt overarbeidede leddbånd gjennom dagen i går da jeg var så hard i magen og satt en del på toalettet Men over til noe helt annet enn gårsdagens toaletthendelser; vi har begynt å fortelle til min side av familien. Sambo vil gjerne vente med å fortelle det til sine frem til vi er nådd 12 uker, og det ønsket skjønner og respekterer jeg fullt ut. Jeg vil gjerne fortelle mine nærmeste fordi jeg vet jeg ville fått en bra trykk om dette svangerskapet skulle avsluttet seg selv nå og det ville vært godt å ha støtten til dem hvis så skulle skje. Ellers kunne det blitt en ganske ensom sorg er jeg redd. Også er det jo en spennende hemmelighet som det er uuuuutrolig vanskelig å holde på også da. Aller helst skulle jeg klatret opp på taket og ropt det ut til alt og alle Vi har bare fått positive og glade reaksjoner på den lille påskekyllingen som er på vei. Søsteren min begynte å hekle babyteppe 1,5 time etter at hun fikk beskjeden og mamma skjønte det med en gang jeg kom tuslende med en babyblå eske med en søt liten sløyfe på. Inne i esken hadde vi lagt en liten babylue, et par sokker, en smokk og en kvikklunsj med en hilsen fra den lille til bestemor og bestefar. Det var så morro å se reaksjonen deres at jeg tror vi må finne på noe lignende til svigers også Nå går turen til en av brødrene mine og hans fru for å fortelle nyheten. De har mast om fettere og kusiner til ungene sine i gud vet hvor mange år nå, så det blir nok godt motatt der også Ha en fin kveld alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 13. august 2010 Forfatter #35 Del Skrevet 13. august 2010 Nå går turen til en av brødrene mine og hans fru for å fortelle nyheten. De har mast om fettere og kusiner til ungene sine i gud vet hvor mange år nå, så det blir nok godt motatt der også ...og det ble den definitivt. Svigerinna mi ble helt på gråten og broren min smilte bredt fra øre til øre. Jeg fikk låne en del mammaklær av svigerinna mi som selv gikk svanger for noen knappe måneder siden. Det kan være et par måneder før jeg får brukt dem enda da, men det er alltids greit å ha liggende likevel. Magen min har definitivt begynte å anta en annen form enn jeg er vant til og det er så spennende å se. På morgenen står det ut en søt liten kul under navlen, men det tar ikke lang tid før litt luft og mat sørger for at hele magen strutter. På kveldstid klarer jeg ikke å bruke jeansene mine lengre så jeg får nok handle inn et lite arsenal av leggings og strechy bukser tror jeg. Ellers kom kvalmen i går kveld og var fremdeles på plass da jeg våknet i dag tidlig, men for all del, den er sikkert ikke noe i forhold til mange andres så blir det ikke værre enn dette skal jeg ikke klage. Svigerinna mi fortalte at hun en gang hørte en teori om at de som hadde sterke strekksmerter i underlivet ofte slapp unna den værste kvalmen og omvendt. Om det stemmer derimot er jo en annen sak. Smertene fra i går tok seg opp ved sengetid i går kveld men nå på begge sider. Vondt men jeg ble litt letta jeg da for så lenge smerten ikke er ensidig så tyder det hvertfall ikke på svangerskap utenfor livmoren. I dag er de derimot som forduftet igjen og det er i grunnen helt greit det også. Matlysten har også forsvunnet igjen, sikkert med kvalmen og ryggen er sliten på en litt annen måte enn jeg er vant til. Også sover jeg ufattelig dårlig på natten nå. Dette er den 3. natten jeg kun ligger å vrir meg og småsover så lett at jeg jammen ikke er sikker på om jeg har sovet i det hele tatt. Slitsomt for det merkes jo helt klart på formen dagen derpå. Så konklusjonen får være at jeg fremdeles er spart for de værste symptomene, jeg er nok heller en av de som har drøssevis av de små. Men det er for en god sak :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 13. august 2010 Forfatter #36 Del Skrevet 13. august 2010 Dagene der jeg kunne melde om stabil og fin dagsform er nok på hell er jeg redd. Kvalmen har kommet på meg i bølger i dag, spesielt på morgenen og formiddagen. Jeg har gått en lang tur i dag og ble fullstendig pumpet og bekkenet kranglet som aldri før da jeg kom inn igjen, i tillegg til en slapp og trøtt kropp. Jeg forsøkte å legge med nedpå et par timer i ettermiddag, men fikk ikke sovet noe. Tror ikke det blir seine kvelden i kveld nei Jeg har vært flink til å drikke vann i dag da og magen virker litt enklere å ha med å gjøre nå. Den har vel kanskje ikke så mye å krangle med heller når jeg tenker meg om for matlysten er fremdeles laber så det går ikke i noen voldsomme mengder mat om dagen. Men slik jeg har forstått det så er det visst ganske vanlig i starten av et svangerskap og kroppen er konstruert slik at den lille likevel får det den skal ha. Underlivssmertene har ikke vært like ille i dag som de pleier, men lille knerten vokser seg helt klart til inni der :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 15. august 2010 Forfatter #37 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) 6+6, snart 7 fullgåtte uker og brystene er tilbake til vonde som blåmerker og gjør det til et rent lite helvete å snu seg i senga. Kvalmen kommer skyllende over meg i perioder, spesielt på kvelden virker det som, og jeg er trøøøøøøtt å slapp men sliter med nattesøvnen Men alt er ikke bare elendigheten selv om det kan se slik ut for dette er syptomer jeg synes det er vel værdt å gå gjennom, og jeg som har følt meg så lite gravid tar i mot alt jeg får. Nå er hele den nærmeste familien informert, altså besteforeldre, oldemor og tanter/onkler og alle har tatt nyheten med stor fryd og iver. Jeg er både litt overrasket og veldig veldig lettet, for vi er jo ikke så godt etablerte enda jeg og kjæresten. Jeg tror faktisk det tok bort en liten bør fra skuldrene mine at de har reagert så positivt for nå begynner jeg virkelig å glede meg selv. Jeg har riktig nok tenkt mer og mer på hva jeg har gjort og spist etter at jeg tydeligvis ble befruktet, og kom på i går at jeg ble jo bitt av både katt og hund mens jeg sannsynligvis var i tiden mellom eggløsning og mens. Det var ikke alvorlige greiene altså, og jeg blødde vel bare såvidt en av gangene når hunden ved en feiltagelse tok hånda jeg hadde brødskiva i og ikke bare brødskiva den skulle få. Jeg kommer nok til å ta det opp med jordmor, men siden embryoet ikke er en del av mors kropp før det har festet seg så kan det da ikke være noen fare? Utseendemessig føler jeg meg veldig veldig bra om dagen. Håret har fått en helt annen glans og ansiktshuden gløder praktisk talt. Jeg føler meg rett og slett ganske fin selv om jeg har hørt at den gravide gløden bare er oppspinn og var overbevist om at man føler seg mer shabby enn chic. Den stemmer på meg hvertfall Jeg har hørt at det er nok et tegn på at man venter gutt fordi det ofte går i motsatt retning når man venter jenter. De stjeler visstnok mors skjønnhet under svangerskapet Kroppen derimot har ikke endret seg så mye bortsett fra bh størrelsen. Jeg har fremdeles den lille kulen under navlen, men jeg tror ikke den er blitt noe større de siste dagene. Jeg har nok også gått litt ned i vekt siden matlysten min ikke er som før og magen er ikke like oppblåst som den var, selv om jeg helt klart ser en forskjell på magen fra morgen til kveld. Og den søte søte samboeren min har virkelig begynt med redebyggingen og har visstnok funnet både en bra barnestol og en vugge for å henge i dørkarmen, for det må jo være praktisk når vi er ute å reiser??? Han leser alt han kommer over av graviditet, gleder seg og forbereder seg på å bli pappa som han sier det. Jeg er så heldig Endret 15. august 2010 av Ava Mae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeGirl Skrevet 15. august 2010 #38 Del Skrevet 15. august 2010 Gratulerer med spire! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 15. august 2010 Forfatter #39 Del Skrevet 15. august 2010 Gratulerer med spire! :D Tusen tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 15. august 2010 Forfatter #40 Del Skrevet 15. august 2010 Info om den lille 6. april 2011: Din antatte termin Viktige datoer for ditt svangerskap: Antatt Befruktning: 12. juli 2010 28. juni 2010: Første dag i siste menstruasjon. - Svangerskapet regnes fra siste menstruasjons første dag og varer i gjennomsnittlig 40 uker, og ikke ni måneder. 12. juli 2010: Eggløsning - Hvis du har regelmessige menstruasjoner, vil du i løpet av denne uken ha eggløsning. Egget fanges opp av egglederen, hvor sammentrekninger fører det nedover mot livmoren din. Passasjen gjennom egglederen tar fra noen timer til fire dager. I denne perioden er sjansen størst for å bli gravid. 6. august 2010: Det lille hjertet slår - Embryoet er ca. 2 millimeter langt. 30. august 2010: Bevegelse - Denne uken vil embryoet begynne å røre på seg, men det er en stund til du kan kjenne bevegelser i magen. Den lille er nå på størrelsen med et jordbær. 20. september 2010: 2. trimester - Du er i 12. uke og den kritiske, første fasen av svangerskapet er over. Risikoen for spontanabort er kraftig redusert fordi det nå 10 uker gamle fosterets organer er ferdig dannet. 25. oktober 2010: Tid for ultralyd - Alle gravide får i ukene 17-19 tilbud om en gratis ultralyd. Nå skal det være mulig å oppdage om det er en gutt eller jente i vente. Fosteret kan holde seg selv i hånden og suge på totten. 1. november 2010: Du kjenner bevegelser - Fosterets bevegelser merkes. Noen synes det kjennes som en luftboble eller som slag med en fiskehale. Har du ikke vært gravid før, kan det ta en stund før du blir klar over at bevegelsene er fra fosteret. 15. november 2010: Søvnmønster - Du er halvveis! Fosteret har fått søvnvaner. Ofte slapper det av når du er våken, og er mer aktivt om natten. 6. desember 2010: Hører deg - Synger du i dusjen, har du nå fått en trofast tilhører som nå er rundt halvkiloen. Fosteret kan høre deg og riktignok gjennom vann og kroppen din, men det vil reagere på lyder. 9. januar 2011: 3. trimester - Nå kan du feire 7-månedersdagen med trygghet for at barnet mest sannsynlig vil klare seg om det skulle bli født nå. Sjansen for å få et friskt barn ved for tidlig fødsel, øker for hver dag. 13. februar 2011: Liten plass - Nå er det nesten ikke mer plass i magen, og du kan se sparkene gjennom mageskinnet. Allerede nå kan fosteret legge seg med hodet ned – i den stillingen de fleste ligger i før fødselen. 15. mars 2011: Svangerskapspermisjonstart - Skulle barnet komme nå er det ikke noe skummelt i det hele tatt. 6. april 2011: Termin - Terminen har en feilmargin på pluss/minus fjorten dager. Om barnet ikke har kommet nå, så er det ikke lenge om å gjøre. ✿ Værens barn 21.mars – 20.april De små Værene tilhører ildelementet, og de høres og synes godt. Væren er styrt av planeten Mars, som står for bl.a energi, vilje og pågangsmot, så her går det unna i svingene. Du kan forvente deg mye moro, og de snakker og gjør masse før de tenker seg om. All energien fører til at de gjør noe nesten hele tiden, og de vil elske å vise at de er fysisk sterke. Tålmodighet er ikke det de har mest av, og den korte lunten kan ofte få eksplosive utbrudd. Fordelen er at det går fort over. Behovene skal oppfylles NÅ! Råd til foreldrene: Forklar HVORFOR de ikke får lov til ting. Påvirk dem til fysisk aktivitet hver dag, ellers kan de bli aggressive og hissige. Oh my ✿ Info om mor Alder: 29, vil være fylt 30 ved fødsel Sivilstatus: Samboer Bosted: Troms Første svangerskapskontroll: 6+3 Høyde: 163 Vekt: 54 BT: 110/60 Hb: - Urin: - Ødem: - Leie: - Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå