^me^ Skrevet 29. juli 2010 #1 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg har et problem: Jeg får utrolig vondt i leggene mine etter bare et kort stykke med jogging (20 sek ca), jeg aner ikke hvorfor?det er utrolig kjipt fordi at jeg ville gjerne presset meg selv litt mer men kan ikke pga smertene. Smertene føles mer ut som kramper. Nå er jeg ganske ny på det med jogging og har nettopp forandret livstilen min helt, kan det være at musklene mine i leggene ikke tåler så mye jogging enda? kan det være skoene? jeg fikk sjekket føttene mine på en gjennomsiktig box på g-sport og der sa de at jeg måtte ha sko med mye demping i. jeg gikk på obs og fant meg et par asics sko til 699,- som før kostet 1300,- med mye demping i, jeg kan lixom ikke helt tro at det er skoene som gjør det heller?! jeg synes det er ganske flaut og måtte gi seg på tredemølla etter 20 sek når den på siden av meg fint klarer 20 minutt hvordan kan jeg bli bedre på jogging på tredemølle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth199 Skrevet 29. juli 2010 #2 Del Skrevet 29. juli 2010 Hvis det skjer i begge leggene så er sannsynligheten der for at du ikke er vant med trening. Hva skjer hvis du sykler i stedet for? Hva skjer hvis du går i et raskt tempo? Hva skjer hvis du går i trapper? Hvor lenge har du jogget? Har du klart å jogge uten kramper før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 29. juli 2010 #3 Del Skrevet 29. juli 2010 Sa dem noe om hvilken sko du skulle ha? om du tråkker innover eller utover? Se på innsiden av skoen din. Altså ute på sålen, men på innsiden av foten. Står der noe? Om der står DUOMAX har du kjøpt deg en sko for dem som tråkker innover. Altså er den ekstra oppbygget på innsiden av foten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 29. juli 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 29. juli 2010 Hvis det skjer i begge leggene så er sannsynligheten der for at du ikke er vant med trening. Hva skjer hvis du sykler i stedet for? Hva skjer hvis du går i et raskt tempo? Hva skjer hvis du går i trapper? Hvor lenge har du jogget? Har du klart å jogge uten kramper før? jeg kjenner det mer i høyre enn venstre fot. jeg kjente det rimelig bra da jeg prøvde kjapt epipsemaskin, jeg måtte bare gå av. kjenner det når jeg går veldig fort,ikke så mye når jeg går i normalt tempo. syklet har jeg ikke prøvd. jeg har ikke jogget lenge, 2 uker ca?annen hver dag. Sa dem noe om hvilken sko du skulle ha? om du tråkker innover eller utover? nope Se på innsiden av skoen din. Altså ute på sålen, men på innsiden av foten. Står der noe? Om der står DUOMAX har du kjøpt deg en sko for dem som tråkker innover. Altså er den ekstra oppbygget på innsiden av foten. jeg har disse: http://www.asics.no/running/products/gel-cumulus-men/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 29. juli 2010 #5 Del Skrevet 29. juli 2010 ok. tror den modellen er for normal fot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth199 Skrevet 29. juli 2010 #6 Del Skrevet 29. juli 2010 Skjer det hvis du bruker andre sko? Det er en mulighet at du ikke er vant til aktiviteten, får selv veldig "stramme" legger ved jogging, men legger ikke merke til det før jeg stopper opp. Ville startet roligere hvis jeg var deg, med tanke på skader hvis du ikke har vært i særlig aktivitet tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 29. juli 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 29. juli 2010 Skjer det hvis du bruker andre sko? det har jeg ikke prøvd, skal prøve med vanlige flate sko da jeg ikke har andre joggesko. Det er en mulighet at du ikke er vant til aktiviteten, får selv veldig "stramme" legger ved jogging, men legger ikke merke til det før jeg stopper opp. jeg kjenner det blir verre og verre for hvert sekund jeg jogger. Ville startet roligere hvis jeg var deg, med tanke på skader hvis du ikke har vært i særlig aktivitet tidligere. men hvordan ta det roligere?bare gå forsiktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth199 Skrevet 29. juli 2010 #8 Del Skrevet 29. juli 2010 Start med jogging 2 ganger i uka, 3-4 dager mellom hver gang. Eller fikk du smerter første gang du jogget også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 29. juli 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 29. juli 2010 mhm, stemmer. ok, men hvordan gjøre cardio da?jeg vil gjerne gjøre litt cardio annen hver dag sammen med styrketrening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth199 Skrevet 29. juli 2010 #10 Del Skrevet 29. juli 2010 Hvis du ikke hadde smerter i leggene første gang du jogget så er det muligens overbelastet muskler. Hvis du hadde smerter i musklene første gang så kan det være at du ikke er bøyelig nok i legg muskulaturen. Klarer du å gå helt ned i knebøy uten å ende opp å stå på tærne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 29. juli 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 29. juli 2010 Hvis du ikke hadde smerter i leggene første gang du jogget så er det muligens overbelastet muskler. Hvis du hadde smerter i musklene første gang så kan det være at du ikke er bøyelig nok i legg muskulaturen. Klarer du å gå helt ned i knebøy uten å ende opp å stå på tærne? jeg hadde smerter første gang jeg jogget. ja jeg klarer og gå helt ned i knebøy uten og ende opp på tærne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth199 Skrevet 29. juli 2010 #12 Del Skrevet 29. juli 2010 Da får noen andre overta herfra, jeg har ikke nok kunnskap :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maud Skrevet 30. juli 2010 #13 Del Skrevet 30. juli 2010 hvis det er kramper du får kan det være at du har mangel på salter eller magnesium. Gå til legen og ta en blodprøve for å finne ut av om du har noen mangler. Hvis det bare kommer når du trener bør du kanskje bruke lenger tid på å varme opp. Gå rolig på mølla og øk tempoet etter hvert. Etter en halvtime kan du gå i feks 7 km/t en stund. Det er bedre at du går fort (hvis det ikke gir problemer) enn at du presser deg selv å får vondt. Hvis du får vondt ved å få fort, så gå rolig. All aktivitet er bedre enn ikke noe, og det kan hende at du bare må begynne på rolig-rolig nivå for så senere (noen dager/uker) å øke tempoet. Et annet tips kan også være å strekke ut FØR trening og ikke bare etter, ikke strekk for hardt, men tøy musklene litt. Hvis du får vondt også ved lett og rask gange bør du kanskje ta det opp med legen din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 30. juli 2010 #14 Del Skrevet 30. juli 2010 Skoene er superviktig! Hjelper ikke bare at de har god demping, men som nevnt må de ha rett form for din fot. Jeg kjøpte først et par joggesko, asics som jeg syntes satt godt på foten og hadde bra med demping. Stor var katastrofen første gang jeg skulle jogge med dem. Det var helt forferdelig, verket i føttene og ryggen. Føttene mine kjentes ut som betongklosser som jeg prøvde å dra med meg, og jeg måtte gi opp å jogge. Tenkte at jeg var da i svært så dårlig form, men så leste jeg litt om sko og hvordan de skal sitte på foten. Gikk på butikken og kjøpte meg nye sko etter mye prøving, og denne gangen ble det adidas. Stor var gleden første gang jeg jogget med dem. Det var en helt annen opplevelse, og jeg var slett ikke så skrøpelig i føttene som jeg trodde. Kan fort bli litt stiv i leggene hvis jeg ikke varmer opp, men aldri slik som det var med de første skoene. Stivheten gir seg etter noen minutter uansett. Vil anbefale deg å prøve flere sko og snakke med de i butikken om problemene du opplever. Sa de ingenting om over- og underpronasjon? Siden du er ny på jogging, har nok det også litt å si, men aldri feil å ha gode sko. Å løpe på tredemølle er ikke det beste heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #15 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg hadde også problemer med at jeg fikk veldig vondt i leggene etter kort tids jogging (men heller mer mot 1 km, ikke 20 sekunder... men uansett). For meg er løsningen å varme opp skikkelig først, det vil si å gå og gradvis øke tempoet en stund, eventuelt tøye ut litt, og så begynne å jogge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 30. juli 2010 #16 Del Skrevet 30. juli 2010 Få dette sjekket opp hos en osteopat eller naprapat. Det er ikke nødvendigvis sikkert at det er muskulært eller skoene sin skyld. Jeg hadde f.eks smerter i anklene og oppover i leggene når jeg spilte fotball. Dette viste seg å være bindevev i hælene som hadde størknet og fjernet dempingen oppover i beinet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernekyss Skrevet 30. juli 2010 #17 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg jogger med leggevarmere, et par på sommeren og to når det er kaldt. Funker helt fint for meg. Merker forskjell de få gangene jeg har glemt å ta de på. Og så strekker jeg selvfølgelig ut etterpå, og varmer opp først. Nå har jeg riktignok aldri fått vondt etter 20 sek, men jeg har skader fra en ulykke, så prøver å ta litt ekstra vare på beina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 30. juli 2010 #18 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg har et problem: Jeg får utrolig vondt i leggene mine etter bare et kort stykke med jogging (20 sek ca), jeg aner ikke hvorfor?det er utrolig kjipt fordi at jeg ville gjerne presset meg selv litt mer men kan ikke pga smertene. Smertene føles mer ut som kramper. Nå er jeg ganske ny på det med jogging og har nettopp forandret livstilen min helt, kan det være at musklene mine i leggene ikke tåler så mye jogging enda? kan det være skoene? jeg fikk sjekket føttene mine på en gjennomsiktig box på g-sport og der sa de at jeg måtte ha sko med mye demping i. jeg gikk på obs og fant meg et par asics sko til 699,- som før kostet 1300,- med mye demping i, jeg kan lixom ikke helt tro at det er skoene som gjør det heller?! jeg synes det er ganske flaut og måtte gi seg på tredemølla etter 20 sek når den på siden av meg fint klarer 20 minutt Sånn helt først, bare for å være sær så er det lettere å bli tatt seriøst når sms-lingo ikke er en del av det skriftlige språket ditt. Det blir også frusterende å lese, og tar vekk fokus fra din egentlige problemstilling Så framt du ikke har noen reell sykdom eller store mineralmangler (med unntak av jern og sink så er dette sjelden i Norge), så høres dette ut som chronic exertional compartmental syndrome (CECS), også kalt exericse-induced compartment syndrome (EICS). Men husk at det er vanskelig å basere en tilstand på noen få ord over nett, så dette blir mer eller mindre kvalifisert synsing. Det finnes masse lett tilgjengelig informasjon om dette hvis du søker på overnfornevnte begreper, men alt er på engelsk. Her en relativt ok framstilling av problemet: http://emedicine.medscape.com/article/88014-overview Du er i risikogruppen hvis du tidligere ikke har vært aktiv, eller plutselig setter igang med en ny aktvitet i alt for store doser. Røyking vil gjøre det enda verre, siden endel av stoffene i røyk forårsaker vasokonstriksjon (de små blodårene krymper). Det er mest vanlig med CECS foran på leggen (anteriore compartment med tib anterior som den store slemme)), men det kan forekomme i leggen, både overflatisk (superfisiale compartment med gastroc, soleus, plantaris) og i dype compartment (transversale fascie, posteriore tibia og fibula). Typisk ar at smertene er intense, det føles kjempetrangt, nesten som om musklene er overarbeidet, og ikke minst at smertene gir kjapt ved opphør av aktivitet/hvile. En flink fysio (helst de som har erfaring med idrettsskader) eller idrettsmedisiner vil kunne hjelpe på en evt diagnose og lede deg i riktig retning ift hva du bør gjøre videre. Det er mulig å måle trykket inne i leggen (eller der hvor man mistenker at det er et compartment som er for trangt), og målinger vil gi svar på om det finnes behandlingsalternativ. Å få en henvisning til fysio bør være null problem, noe du bør vurdere uansett hvis det er slik at dette hindrer deg i å trene. Du kan ellers se om en veldig gradvis opptrapping av aktivitet gjør det lettere. Det må gjennomføres svært rolig, iom at du starter med gange på flat mark/mølle, trapper opp til rask gange flatt, så med økende stigning, og tilslutt småløping flatt. God oppvarming er helt nødvendig. Se også om du får de samme smertene ved annen trening, som f.eks svømming, sykling, gange i terreng o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 31. juli 2010 Forfatter #19 Del Skrevet 31. juli 2010 Sånn helt først, bare for å være sær så er det lettere å bli tatt seriøst når sms-lingo ikke er en del av det skriftlige språket ditt. Det blir også frusterende å lese, og tar vekk fokus fra din egentlige problemstilling Så framt du ikke har noen reell sykdom eller store mineralmangler (med unntak av jern og sink så er dette sjelden i Norge), så høres dette ut som chronic exertional compartmental syndrome (CECS), også kalt exericse-induced compartment syndrome (EICS). Men husk at det er vanskelig å basere en tilstand på noen få ord over nett, så dette blir mer eller mindre kvalifisert synsing. Det finnes masse lett tilgjengelig informasjon om dette hvis du søker på overnfornevnte begreper, men alt er på engelsk. Her en relativt ok framstilling av problemet: http://emedicine.medscape.com/article/88014-overview Du er i risikogruppen hvis du tidligere ikke har vært aktiv, eller plutselig setter igang med en ny aktvitet i alt for store doser. Røyking vil gjøre det enda verre, siden endel av stoffene i røyk forårsaker vasokonstriksjon (de små blodårene krymper). Det er mest vanlig med CECS foran på leggen (anteriore compartment med tib anterior som den store slemme)), men det kan forekomme i leggen, både overflatisk (superfisiale compartment med gastroc, soleus, plantaris) og i dype compartment (transversale fascie, posteriore tibia og fibula). Typisk ar at smertene er intense, det føles kjempetrangt, nesten som om musklene er overarbeidet, og ikke minst at smertene gir kjapt ved opphør av aktivitet/hvile. En flink fysio (helst de som har erfaring med idrettsskader) eller idrettsmedisiner vil kunne hjelpe på en evt diagnose og lede deg i riktig retning ift hva du bør gjøre videre. Det er mulig å måle trykket inne i leggen (eller der hvor man mistenker at det er et compartment som er for trangt), og målinger vil gi svar på om det finnes behandlingsalternativ. Å få en henvisning til fysio bør være null problem, noe du bør vurdere uansett hvis det er slik at dette hindrer deg i å trene. Du kan ellers se om en veldig gradvis opptrapping av aktivitet gjør det lettere. Det må gjennomføres svært rolig, iom at du starter med gange på flat mark/mølle, trapper opp til rask gange flatt, så med økende stigning, og tilslutt småløping flatt. God oppvarming er helt nødvendig. Se også om du får de samme smertene ved annen trening, som f.eks svømming, sykling, gange i terreng o.l. takker for utfyllende svar! som helsesekretær som jobber med medisinsk språk/leger hele dagen på jobb, forstår jeg mesteparten av ditt medisinke språk. men bare for og være sær så vil jeg minne deg på at å snakke til pasientene sine på det medisinske språket ikke er så proffessionelt fordi da vil pasienten/forummedlemmene bare se :klø: ut. Det er enklere for både deg og pasienten om du faktisk utelater det medisinske språket når du forklarer fordi at det tar vekk fokus fra problemstillingen, dvs pasienten har ingen nytte av det medisinske språket du tilfører. setter pris på proffessionell synsing da:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 31. juli 2010 #20 Del Skrevet 31. juli 2010 takker for utfyllende svar! som helsesekretær som jobber med medisinsk språk/leger hele dagen på jobb, forstår jeg mesteparten av ditt medisinke språk. men bare for og være sær så vil jeg minne deg på at å snakke til pasientene sine på det medisinske språket ikke er så proffessionelt fordi da vil pasienten/forummedlemmene bare se :klø: ut. Det er enklere for både deg og pasienten om du faktisk utelater det medisinske språket når du forklarer fordi at det tar vekk fokus fra problemstillingen, dvs pasienten har ingen nytte av det medisinske språket du tilfører. setter pris på proffessionell synsing da:) Hun hadde jo spesifisert i paranteser for oss som ikke har peiling på begrepene, da, så jeg syns det var helt greit jeg Hadde ikke det i parantesene vert der hadde jeg ikke skjønt bæret! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå