Gå til innhold

oppgjør ved salg av bolig

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert et teit spørsmål; men jeg har solgt leiligheten, og brukte et kjent meglerfirma til dette.

Jeg betalte et gebyr (tinglysing?) på ca 2000 kr for at jeg skulle få pengene 4 dager etter at nye eieren har overtatt.

I dag (som er 6 virkedager etter overakelsen) fikk jeg i underkant av 100 tusen fra meglerkontoret.

Det er ikke 10 %av kjøpesummen, eller noe annet kjent tall....

Er det noen som har vært borti noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Motregning på lån?

Skrevet

Det er sikkert et teit spørsmål; men jeg har solgt leiligheten, og brukte et kjent meglerfirma til dette.

Jeg betalte et gebyr (tinglysing?) på ca 2000 kr for at jeg skulle få pengene 4 dager etter at nye eieren har overtatt.

I dag (som er 6 virkedager etter overakelsen) fikk jeg i underkant av 100 tusen fra meglerkontoret.

Det er ikke 10 %av kjøpesummen, eller noe annet kjent tall....

Er det noen som har vært borti noe lignende?

Kanskje det er det FAKTISKE oppgjøret. Salgsum minus lån og salgsomkostninger......!!!!!!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

kan megler virkelig nedbetale et lån på mine vegne, uten fulmakt, når jeg på forhånd har spesifikt bedt om at innbetalingen skal skje til en speisfikk konto?

Skrevet

Ja, hvis eiendommen er pantsatt må de jo det for å få solgt den!!!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis eiendommen er pantsatt må de jo det for å få solgt den!!!

Stemmer man kan jo ikke selge en pantsatt bolig uten å nedbetale lånet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kunne skjønnt det, ja, men beløpet som jeg fikk, er "for lite". Gevinsten etter omkostninger osv skulle ha vært over 200K.....

Skrevet

Da har du regnet med alle utgiftene til megler og alt? de ska jo ha betalt for å selge og..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

da har jeg regnet innalle omkostniger, gebyrer, forsikringer osv osv osv...Selv om jeg regnet grovt på gebyrer, så mangler jeg over 150 K i oppgjør....

Merkelige greier... venter uansett på at megleren skal ringe meg tilbake med en forklaring på dette.....

Skrevet

Men har du regnet med betalingen til meglerfirmaet? Og ikke bare gebyrer ol for salg av boligen? meglerfirmaet ligger jo på nesten 100 000 kr, om dere ikke ahr hatt en egen avtale.

Ta en telefon til meglerfirmaet og hør med de.

Og de har helt rett de som sier at meglerfirmaet betaler ned alle lån som er pantsatt i boligen, noe annet ville vært ulovlig.

Ring meglerfirmaet, for du får nok bedre svar hos de enn at vi sitter her og synser på hva som har hendt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan du ha hat flere pant i boligen som du hadde glemt bort? F. eks et startlån i kommunen. Er du sikkert på at restgjelden din var det du trodde den var? Megleren tar vel som regel mellom 50-100.000. Jeg ville ha ringt i denne situasjonen, hvis det har skjedd noe feil må det jo ordnes opp i. Skjønner ikke hvorfor du måtte vente flere dager på oppgjøret. Jeg har også solgt leiligheten min, pengene skal utbetales samme dagen som overtakelse.

Skrevet

Kan du ha hat flere pant i boligen som du hadde glemt bort? F. eks et startlån i kommunen. Er du sikkert på at restgjelden din var det du trodde den var? Megleren tar vel som regel mellom 50-100.000. Jeg ville ha ringt i denne situasjonen, hvis det har skjedd noe feil må det jo ordnes opp i. Skjønner ikke hvorfor du måtte vente flere dager på oppgjøret. Jeg har også solgt leiligheten min, pengene skal utbetales samme dagen som overtakelse.

Nei, pengene skal ikke utbetales samme dag som overtakelse, hva er det som får deg til å tro det?

Om du misforstår og mener at oppgjør skal påbegynnes KAN du ha rett, men de felste meglerkontorer har i kontraktene sine at de har fem dager på seg etter mottatt overtakelsesprotokoll (og ikke etter overtakelse - man kan naturligvis ikke begynne på dette før man har fått skriftlig godkjenning fra både kjøper og selger på at alt er ok).

Men, dette var før endring av forskriften fra Trygg Vesta angående eiendomsmeglere. Tror den kom i 2008, men ikke helt sikker. Denne sier at det ikke lenger er nok å ha en underskrevet overtakelsesprotokoll, men i tillegg må skjøtet være tinglyst. Dette avhenger av ventetiden hos statens kartverk, men kan fort bli 14 dager. Altså vil ikke selger ha penger på konto før:

Levert overtakeslsesprotokoll (1 dag?) + tinglyst skjøte (14 dager?) + oppgjørstid (1-5 dager).

Gjest Jack The Ripper
Skrevet

Nei, pengene skal ikke utbetales samme dag som overtakelse, hva er det som får deg til å tro det?

Ikke vær så kjepphøy. Jeg har solgt tre leiligheter. Tre ulike meglere. Alle gangene ble oppgjøret foretatt samme dag. Ingen bør godta å vente fem dager, da sgtjeler jo meglerfirmaet pengene som rettmessig er dine.

Skrevet

Eg måtte vente i 14 dagar på pengane mine etter sal. Meglar sa ho hadde sendt info til statens kartverk, men då eg ringde dei etter ei veke hadde dei ikkje fått noko. Til slutt ringde banken min til hovedkontoret, og det blei fart i sakene. Kjem aldri til å bruke den meklaren igjen i alle fall... Følte meg totalt oversett, og meklar henviste meg berre til oppgjerskontoret, ho var ferdig med salet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Terra brukte 20 dager en gang jeg solgte leilighet for noen år siden..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk svar: Megleren hadde sendt et "forskudd" på oppgjøret som han kalte det.

Så kommer resten av pengenge "til uken".

Ikke et ord om at jeg har betalt et gebyr for å få hele oppgjøret etter 4 virkedager.....

Skal ikke bruke denne meglerern på neste hussalg!

Skrevet

Ikke vær så kjepphøy. Jeg har solgt tre leiligheter. Tre ulike meglere. Alle gangene ble oppgjøret foretatt samme dag. Ingen bør godta å vente fem dager, da sgtjeler jo meglerfirmaet pengene som rettmessig er dine.

Samme dag? Da hadde du overtakelse tidlig på morgenen regner jeg med? Og fikk levert protokollen med en gang?

Og hva skjer om det f.eks. er mange overtakelser den dagen? Det sier jo seg selv at ikke alle oppgjør kan bli foretatt med en gang; derfor står det antall virkedager (som fem dager nevnt over) i kontrakten. Les gjerne igjennom kontraktene fra de tre salgene dine og sitèr teksten.

Skrevet

Kunne skjønnt det, ja, men beløpet som jeg fikk, er "for lite". Gevinsten etter omkostninger osv skulle ha vært over 200K.....

Til TS

Hva var forklaringen fra megler?????

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ts her....

fikk ingen forklaring, utover at de pengene var et forsudd, så kom endeligoppgjør til uken.....

Gjest Jack The Ripper
Skrevet

Samme dag? Da hadde du overtakelse tidlig på morgenen regner jeg med? Og fikk levert protokollen med en gang?

Og hva skjer om det f.eks. er mange overtakelser den dagen? Det sier jo seg selv at ikke alle oppgjør kan bli foretatt med en gang; derfor står det antall virkedager (som fem dager nevnt over) i kontrakten. Les gjerne igjennom kontraktene fra de tre salgene dine og sitèr teksten.

Det var overtakelse kl 9.30 den ene gangen og kl 10 de to andre. To meglerfirma, to forskjellige byer. Samme sak. Under overtagelsen når protokoll var signert, så ringte megler inn til oppgjørskontor, og pengene ble overført umiddelbart. De var i alle tilfellene inne før midnatt samme dag. Skulle bare mangle, hvorfor skulle noen godta at meglere sitter på pengene i opptil tre uker, som noen nevner her. Lurer på hva forbrukerrådet mener om slikt tyveri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...