Gå til innhold

Er dette ok?

smilla1

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :D

Jeg lurer på om det er meg det er noe galt med eller det er riktig å tenke slik?

Samboeren min har en sønn som fylt 16 for en månde siden. For 14 dager siden var han hos oss og da fikk han øvelsekjøre på et lukket område. Dette var første gang han satt bak et ratt og kjørte selv. To dager etter dette ringte broren til moren hans og lurte på om han hadde lyst å øvelseskjøre med han. Det som da skjedde var at onkelen slapp han rett ut på motorveien. Dette synes vi var veldig uansvarlig.....

Nå har han kjørt to ganger med samme onkel og han tror han kan dette.

jeg mener at de må ta det litt mer med ro. Hadde det oppstått en situasjon som han ikke er i nærheten av å kunne mestre av da?

Hadde det vært faren som hadde gjort noe slikt så hadde moren mest sansynlig ringt og skjelt han ut. Vi har opplevd dette ved flere anledniger.

Lurer på vilken mening dere har om dette..... er det ok å slippe en 16 åring ut på en motorvei et en halv times øvelseskjøring?

Smilla1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Nei det er så uansvarlig som det bare kan bli, og ikke bare for han selv, men for alle andre på veien også. :evil: Hadde blitt galen om noen jeg kjente hadde gjort noe slikt.

Må de ikke være eldre for å øvelseskjøre? kanskje du kan anmelde onkelen til politiet neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar godt å høre at det er flere som er enig med meg :D

Jo han har lov, han tok lappen på moped når han gikk i tiende. Det kom en ny lov her for noen månder siden at de som var født etter juli måtte ha et teori kurs på noen månder. Men han slapp det siden hadde mopedsertifikat. Jeg blir så forb.... at de kan gjøre noe slikt. Og moren vet utmerket hva faren mener om dette emne... men bryr hun seg. nope. :sinna:

Klem fra Smilla1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva sier gutten da? Du skrev vel kanskje noe om at han tror han kan dette, og det er vel litt typisk at gutter i den alderen tror de er verdensmestre. Men går det an å få i gang en dialog med gutten om at det ikke er så lurt å bevege seg inn i mye trafikk med en gang? På motorveien skjer alt så fort at han kan ikke få med seg alt sammen. Dersom gutten innser dette kanskje han selv velger å kjøre roligere steder med denne onklen.

Men dette er kanskje for mye å håpe på?? :blunke:

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tillatt å øvelseskjøre fra den dagen man er 16 (men de som ble det etter den nye loven må ha noe teori først og sånn ja) Og det er tillatt å øvelseskjøre på motorvei, så noen anmeldelse er jo det lite vits i.

Men totalt uforsvarlig, det er det selvsagt! Da jeg begynte å kjøre bil kjøte vi på parkeringsplasser etter stengetid til jeg kontrollerte og mestret bilen, så kjørte vi på "øde veier" der vi ikke møtte annet enn ei dame som lufta hunden sin til samme tid som jeg og pappa kjørte bil. SÅ kjørte vi på traffikert vei, og enda ei stund etter det kjørte vi på veier der fartsgrensa faktsik var 80.

Det er ikke forsvarlig å kjøre på motorvei etter så kort tid, han kan jo slett ikke mestre alle ting som kan skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der var en fin side.

Nettopp fordi man ikke kan mestre bilen, har lært alt man trenger etc, så skal man ikke kjøre på motorvei i begynnelsen, fordi man ikke er klar for det. NÅR man er klar, det vet ledsageren (gitt at man har en fast ledsager da), og den som lærer, SAMMEN.

Det er ikke forsvarlig å kjøre på motorvei i begynnelsen, fordi man manger den grunnleggende opplæringen i hvordan man håndterer en bil. Det bør amn lære i SAKTE fart, UTEN andre bilister. IKKE på en motorvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamen finnes det mange teite folk. Og denne onkelen må jo være kronidiot.

Er han innmari ung denne onkelen, eller er han bare opptatt av å være en kul onkel. Mine unger har også en sånn onkel, som gjerne gir en tolvåring sneipen sin også videre for å være kul. Ungen røyker jo allikevel så...

Kan ikke faren til gutten snakke med broren til eksen sin da, si at han ikke får lov å ta guttungen med på øvelseskjøring på motorvei før han er klar? At det dreier seg om øvelseskjøring for å få sertifikat og ikke en morsom fartsgreie....

Er der mulig sier jeg... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smilla1 ikke pålogget

Jeg er ikke sikker på hvor gammel han er, men er vell rundt en 25-30 tror jeg. Han er bare ikke helt god i hode. Jeg skal fortelle en historie om hvordan han er. For ca. 1.5 måned siden, hadde guttungen invitert oss med ut for å lyse etter krabbe. I en båt som han hadde kjøpt sammen med denne onkelen. Onkelen hadde da gjort en avtale med guttungen om at vi skulle ikke være ombord i denne båten. Vi har flere ganger vært ute for å hjelpe han bl.a med å sette båten ut, da de skulle lage ile til båten, kjørte vi ut med vår båt for å hjelpe de, for de hadde ikke hatt mulighet for å få den langt nok ut for den var så tung. Guttungen fikk telefon fra moren med beskjed om å ringe onkelen om det var greit at han tok oss med ut for å lyse etter krabbe. Han fikk da beskjed om at det kom ikke på tale. Kan vel rygt si at han ble kjempelei seg. Og han syntes det var kjempe pinlig.

Og det var bare en episoden vi har hatt med den karen :sinna:

Smilla1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke sikker på hvor gammel han er' date=' men er vell rundt en 25-30 tror jeg. [/quote']

Poneget er nemlig at man må være over 25, og ha hatt førerkortet sammenhengede de siste 5 åra, for å ha lov til å være ledasger ved øvelseskjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke de er ok! En 16-åring har ingenting på en motorvei å gjøre. La for guds skyld ungene få skikkelig opplæring før de kaster seg ut i trafikken.

En annen ting: Hva hvis det hadde skjedd noe på turen hans på motorveien (ulykke)? Høy fart, mange biler....litt forskjell fra hvis man kjører på en liten gatestubb eller stikkvei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...