Gå til innhold

Superias energieventyr


superia

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er det nok for min del. Vektnåla har tippet over grensen, og grensen var den absolutt høyeste tillatte grensen, nemlig 100 kg. Det er egentlig ikke tillatt en gang. Det bare skjedde. Jeg er skjelden skuffet over meg selv, men nå kjenner jeg på en skuffelse. Jeg har aldri veid så mye. Jeg ser ikke kjempefeit ut, for jeg er rundt 180 cm høy, men jeg føler meg tung i kroppen og jeg har lagt på meg rundt mage og lår. Dette gidder jeg ikke, så nå trekker jeg grensa her. --------------

Jeg har ikke tenkt å skape noe mathysteri. Jeg spiser egentlig ganske sunt. Greia er den at jeg har lagt meg til en del uvaner når det kommer til kostholdet, for eksempel har jeg begynt å drikke en god del brus. Men det er egentlig mosjonen det har skortet på i det siste. Så nå er oppgjørets time kommet. Følg med om du vil ;) Første skritt på veien blir nedtrapping av cola. Vet ikke om det er best å kutte det helt ut med en gang, eller å ta det gradvis. Huff, det er litt ekstremt når jeg virkelig må vurdere hvordan jeg skal trappe ned.

...men dette har jeg trua på. Jeg er generelt positiv! Jeg må gå mer, løpe mer, svømme mer, ri mer og danse mer. Da årner dette seg :)

Dette blir spennende - JAKTEN PÅ DEN FORSVUNNE DIAMANT!

Endret av superia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei :goodbye:

Gratulerer med treningsdagbok.

Må følge med i jakten på enerien...!

Er jo en veldig god start å kutte brus. Jeg har bestemt meg for å bare drikke brus når jeg har lyst på i helga. Vi har ALLTID brus i kjøleskapet for kjæresten drikker Cola Zero hver dag... så da drikker jeg det bare fordi det er der. Synes egentlig ikke det er spesielt godt engang...

Håper du klarer å finne motivasjon til litt trening også :-)

Er veldig deilig når man først kommer igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så fint med motivasjon fra dere :) Jeg har ikke drukket Cola siden det første innlegget og det har ikke føltes så fælt som jeg trodde. Jeg vil ikke være så streng i begynnelsen, så jeg tar en ting av gangen, dvs at Cola er det eneste som er forbudt. Har opplevd tidligere at jeg får mest lyst på søtsaker når det er forbudt (sikkert mange som føler det slik, egentlig), så jeg har ikke satt ned noe forbud mot det.

Ellers har jeg gått en del i stedet for å ta bussen, dvs egentlig ganske mye. Når det ser ut som det går så bra med Cola-kuttet, tror jeg neste skritt må være å få en tilnærmet normal døgnrytme. Det har jo også mye å si for den generelle velværen. Det sklir ut hele året, men mest på sommeren, så nå skal jeg gradvis kutte meg nedover... Det seneste jeg har lagt meg i sommer er kl. 7, så har det vært 5-6, mens det er stabilt på 4-5 nå... Jeg må vel ta det gradvis, og målet er 24 i første omgang. Jeg er glad i å gjøre ting på natta, så dette kan bli vanskelig, men jeg vet jo at jeg må få meg en god døgnrytme for å finne tilbake til den energien jeg en gang hadde. Det blir litt vanskelig når man sovner rundt 2 og må stå opp 7 hele året... :P Noen andre som har det som meg? På noen punkter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arvet en ødelagt døgnrytme, og "min" døgnrytmne når jeg er alene i hus er å legge seg 3-4 og våkne 10-11. Godt jeg har en samboer som tvinger meg i seng i 24-01 tiden, ellers hadde jeg nok blitt gal :fnise: Så jeg kjønner veldig godt hvordan du har det, og lurer på hvordan jeg kom meg gjennom videregående der jeg la meg 3-4 og stod opp klokka 7...

Flott at du er i gang, blir moro å følge med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Godt å høre at det er flere! Døgnrytmen er på gang etter som jeg var på jobb i dag og skal på jobb i morgen. Sovnet faktisk på sofaen klokka 22 i kveld og skal straks legge meg i senga. Håper jeg klarer å komme ned mot 24 fast fremover. Det kan jo bli spennende, men når jeg merker de gode effektene, blir jeg mer motivert.

Jeg har drukket Cola 2-3 ganger siden jeg slutta nå, og er ikke skuffet for det. Det var i situasjoner hvor jeg trengte det, og jeg har til og med unngått å gjøre det i verre situasjoner enn de situasjonene det skjedde i. Nei, jeg prøver ikke å unnskylde meg selv, bare ikke angre på det. Det var jo fint, og jeg klarer generelt å holde meg unna. Vil gjerne ha det tilbake slik det var før, at jeg drakk Cola på restuarant og til pizza osv. Men når det blir mange slike kvelder med restaurantbesøk og mange trøtte dager, har det sklidd helt ut. Derfor dette prosjektet. Må si jeg er strålende fornøyd! Trenger ikke kjøpe Cola hver gang jeg er trøtt. Vann funker like bra!

Ellers gleder jeg meg til å bli "meg selv" igjen. Jeg så på bilder fra noen år tilbake og ser at jeg har potensiale. Jeg synes selv at jeg var veldig vakker da jeg var noen (25) kilo lettere! Jeg har det for så vidt bra nå også, det er ikke vekttapet som skal gjøre meg lykkelig, jeg er det, men jeg tror det vil bli en ekstra bonus. Jeg slipper å irritere meg over at jeg ikke er så fin som jeg kan være når jeg er på mitt beste. Jeg gleder meg til jeg kan se et bilde av meg selv og like det igjen. Jeg tror det kommer til å skje, jeg må bare ikke ha hastverk.

Må bare si at jeg ikke har noe problemer med søtsaker... var på butikken i dag og sa til meg selv at jeg kunne kjøpe hva jeg ville. Så på alle sjokoladene, men det var ingen som fristet. Alle kakene. Nei. All isen. Nei... Så det er ikke noe problem. Endte opp med noen kokosboller. Er ingen fanatiker og trenger heller ikke være det. Nå kommer jeg ikke til å ville ha kokosboller på lenge. Og godteri +++ har jeg tydeligvis ikke lyst til å kjøpe når jeg får kjøpe det, så det er virkelig ikke der problemet mitt ligger.

Problemet mitt ligger i at aktivitetsnivået mitt har sunket. Jeg må ta det opp igjen. Før kunne jeg gå rundt i timesvis. Det kan jeg nå også, jeg bare kommer ikke på det. Dessuten skal jeg svømme og sykle. Vet ikke om det blir noe 3t-lignende greier på meg, men kanskje etter hvert.

Jeg gleder meg i alle fall til å se ut som meg selv igjen og har det bra i mellomtiden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kuttet Cola Se på hu, da!

Det går bra med meg og Colaen! Jeg drikker det ikke. Har hatt anledning mange ganger. Har også vært så trett at jeg tidligere ville kjøpt en Cola på sekundet, men det ser ut til at jeg klarer å holde det jeg har lovt meg selv ;) Supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet Cola Se på hu, da!

Det går bra med meg og Colaen! Jeg drikker det ikke. Har hatt anledning mange ganger. Har også vært så trett at jeg tidligere ville kjøpt en Cola på sekundet, men det ser ut til at jeg klarer å holde det jeg har lovt meg selv ;) Supert!

Joda, men når man drikker 2 liter om dagen syns ikke jeg det er noe overranskende at man mister vekt når man slutter, og føler seg lettere og sunnere ;) Jeg mener, 2 liter er mye!

Veldig bra at du holder deg motivert! Syns man skal unne seg noe i helga jeg, så man ikke sprekker i uka, så hvis du klarer å holde deg til f.eks en halvliter er kanskje det greit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå har jeg fått skikkelig lite lyst på Cola! Enda mindre lyst enn tidligere. Hvorfor? Fordi jeg FÅR LOV til å drikke det, og da er det ikke så spennende + at jeg drakk veldig mye Cola og kaffe en kveld og ble helt skjelven dagen etter (utrolig nok :P). Så nå er det ikke noe problem :) Kostholdet ellers er vel også ok, men har lyst til å begynne å lage smoothies. Det er undervurdert...evt. glemt av meg ;)

Skal ut og gå tur nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal melde meg inn på treningsstudio. Det blir egentrening. Ikke grupper og trener og sånn, men kanskje litt veiledning først. Gleder meg. Har fortsatt ikke lyst på Cola. Heller ikke lyst på brød. Spiser omeletter, salat, fisk osv. Funker bra. Gleder meg også til smoothies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :goodbye: tenkte jeg måtte legge igjen en kommentar her hos deg, for å lese det første innlegget ditt var som å lese om meg selv..

Jeg nådde 100 kg til jul i fjor jeg da. Problemet mitt var det samme som ditt, cola og lite morsjon. Jeg er bare 173 høy, så 100 kg var definitivt for mye.

Så jeg gjorde som deg, kuttet ut cola, men brukte mye lenger tid enn deg til å få det til.. (Syns fortsatt det kan være litt vanskelig til tider jeg.) Også begynte jeg å gå turer. Det har hjulpet :)

Det høres ut som en veldig god plan å melde seg inn på treningsstudio, det er ikke så fristene å trene ute nå på vinteren! Lurer faktisk på å gjøre det selv nå.. Håper du holder oss oppdatert på hvordan det går med treningen, og ikke minst energien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra-du har jo holdt på i flere måneder nå! Tipper ting har begynt å bli en rutine nå :)

Treningssenter er kjempegøy! Og et absolutt must for meg selv, og ivertfall nå når det både er mørkt og surt ute. Også kommer du muligens til å hive deg med på gruppetrening etterhvert tipper jeg :ler: Det finnes jo timer for alle og enhver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg fikk influensa pluss. Så treningen har fortsatt ikke tatt form, men er på gang når det gjelder søvnmønster. Det hjelper en del. Pluss regelmessig matinntak hjelper på energinivået (det sier seg vel selv, men jeg har virkelig fått merke det).

Tenker å bake Ingers rugbrød. Det er det eneste brødet jeg kunne tenke meg å spise... Jeg er så kresen, og har i det siste ikke tålt synet av brød...vil gjerne like det, så nå skal jeg bake. Skjønner forsåvidt at jeg ikke liker hva som helst av brød. Det smaker dr...

Noen andre som føler det på samme måte?

Det at jeg er kresen hjelper på at jeg ikke spiser så mye usunn mat. Tåler ikke synet av potetgull for eksempel. Men jeg er allikevel litt bekymret...for jeg har ikke lyst til å bli kvalm ved tanken på ulike matvarer. Er generelt litt kvalm/har dårlig matlyst for tiden, og jeg har ikke lyst til at dette skal utvikle seg. Håper at dette henger sammen med søvnmangel, men synes det begynner å ha vart lenge nok nå.

Hallelujah! Fin vinter :sjenert::goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Superia! Jeg er stikk motsatt av deg, eeeelsker brød og alt med karbohydrater :sjenert: Liker så godt som all slags brød, men er spesielt glad i grovt brød og brød med hele korn. Men, hvis du ikke liker brød, må du spise det da? Hva med knekkebrød,liker du det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Neida, jeg må jo ikke spise det, men jeg likte det godt før og har lyst til å like det nå. På samme måte som jeg har lyst til å ha en religion, men jeg har ikke lyst. Hehe. Har kjøpt alle ingrediensene til Ingers rugbrød i dag, så snart blir det bakings! Liker det brødet i alle fall. Håper det ikke er vanskelig å bake

Liker noen typer knekkebrød, prøvde Wasa fiber her om dagen. Har fått halsbrannlignende tilstander av noen typer knekkebrød. Men det er mulig jeg overdriver, og jeg må nok prøve ting på nytt igjen.

Har jo egentlig ikke noe i mot brød, men det finnes mye "fælt" brød i mine øyne. Derfor har jeg nå troen på å bake selv igjen.

Men hvis du liker all slags brød er det vel ikke noe problem? Eller spiser du for mye og for usunt brød? Prøvd Ingers? Det er ganske godt :romeo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Må skrive litt her, så jeg SER at det går framover. Jeg holder fortsatt på med kosthold- og søvn-prosjektet. Kommer snart i gang med trening. Merker at jeg har fått mer energi. Jeg drikker ikke cola og spiser enda sunnere enn før. Er på riktig vei. Gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

:rodmer: Litt forelska, hehe.

Lørdag: gikk tur i ca. 40 minutter

Søndag: gikk tur i over 60 minutter

Mandag: svømte 1100 meter

Tirsdag (i dag): melde meg inn på treningssenter! På ordentlig!

HURRA! :goodbye:

Endret av superia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meldt meg inn! Hurra!

Hadde skrevet et langt innlegg om hvor fornøyd jeg er, og så forsvant det... så... kort oppsummert:

- jeg føler at jeg har mer energi

- jeg bruker blenderen til mange spennende drikker og supper

- jeg er FORNØYD

:gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, der var du jo!

Utrolig bra at du merker at dette har en hensikt, og at du merker bedring på kroppen :) Det kan bare bli bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja, jeg merker det etter bare noen dager! For det har vært litt slapt, skjønner du :sjenert: Men det er jeg ferdig med nå!

Gleder meg sånn til å begynne på treningssenteret. Tror nesten jeg må se litt på treningsdagboka di, Gina, og hente noen tips derfra. Ser at du har skrevet en del om puls, og det er jo interessant...og enda en ting jeg ikke har tenkt over/lagt i glemmekista. Men, men, det kommer nok fram, og jeg får ta det litt etter hvert! Noen ganger er det viktigste at man faktisk begynner å trene...og ikke alle begrepene osv., men jeg skjønner absolutt at det med puls er essensielt. Pulsklokke, kanskje...hmmm..skal komme i gang nå, først, kanskje.

Skal sove før tolv i dag.

Så får vi se om jeg følger opp den... Har en tendens til å ikke gjøre som jeg selv sier :vimse:

God kveld! :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...