Gå til innhold

helsestasjon, ingen service der nei

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ærlig talt, selv ikke på akuttmottaket på et sykehus kan du forvente å bli ekspedert innen en halvtime etter at du ankom, med mindre du er akutt livstruende syk.

Du er bare egoistisk og selvopptatt. Det haster ikke så mye med en forespørsel om babyen blir innkalt til kontroll om to uker, at ikke folk kan få sin lovfestede matpause.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis mobilen min ringer under lunchen og det er jobbrelatert, så tar jeg den. Jeg har alltid vært i jobber hvor lunchen må vike hvis det dukker opp viktige forespørsler fra kunder og leverandører. Hvis de feks ringer fra utlandet og en stor leveranse står klar, men trenger klarering asap, så kan jeg ikke si: sorry, ring meg om en halv time....

Damene på helsestasjonen kunne spurt hva det gjaldt og sikkert hjulpet henne på fem minutter maks, evt skrevet opp telefon-nummeret for å ta kontakt etter lunch. Det gjør man i de aller fleste private bedrifter.

Skrevet

Hvis mobilen min ringer under lunchen og det er jobbrelatert, så tar jeg den. Jeg har alltid vært i jobber hvor lunchen må vike hvis det dukker opp viktige forespørsler fra kunder og leverandører. Hvis de feks ringer fra utlandet og en stor leveranse står klar, men trenger klarering asap, så kan jeg ikke si: sorry, ring meg om en halv time....

Damene på helsestasjonen kunne spurt hva det gjaldt og sikkert hjulpet henne på fem minutter maks, evt skrevet opp telefon-nummeret for å ta kontakt etter lunch. Det gjør man i de aller fleste private bedrifter.

tenkt deg at det kommer inn 10 slike som ts da ... plutselig blir det bare noen min her og min der...

Skrevet

Men hvorfor møtte du opp i lunsjtiden uten avtale? :klø: Alle vet jo at det er temmelig vanlig å ha lunsj et sted mellom 11.30 og 12. Hvis du likevel er hjemme kunne du jo bare møte opp på et annet tidspunkt eller ringe?

Gjest Gjest
Skrevet

Men hvorfor møtte du opp i lunsjtiden uten avtale? :klø: Alle vet jo at det er temmelig vanlig å ha lunsj et sted mellom 11.30 og 12. Hvis du likevel er hjemme kunne du jo bare møte opp på et annet tidspunkt eller ringe?

Dersom det er tre som arbeider i resepsjonen, må de kunne ta lunsj etter hverandre slik at resepsjonen aldri er stengt. Pasienter må kunne få den nødvendige service når som helst i åpningstiden (som ellers er kort nok som den er). Etter avtale bør det også være mulig å få de ønskede tjenester utenom fastsatt åpningstid (iallfall dersom dette faller utenfor tidsrommet 00-05). Såpass tjenestevillighet må forventes!

Nødvendige oppdateringer vedrørende arbeidet i alle deler av helsevesenet skjer som regel fortløpende gjennom dagen. Dersom man må ha møter for å få til dette, kan disse legges til tiden like før eller like etter avtalt arbeidstid.

Gjest Gjest
Skrevet

Tenk om alle yrker hadde tatt pause samtidig. Fint med alle butikker og andre serviceyrker som plutselig blir stengt 1/2 time midt på dagen hver dag... Er det siesta vi vil ha?

Skrevet

Må bare få ut min frustrasjon, kanskje jeg er irrasjonell deluxe?!?

Jeg skulle på helsestasjonen for å høre med dem om de hadde fått papirene på min lille datter på 10 uker, siden vi flyttet for 6 uker siden til denne kretsen og jeg ikke har hørt fra dem (fikk ingen innkallelse til 6-ukerskontroll så derfor ville jeg forsikre meg om at vi fikk til 12-ukerskontrollen). Jeg hadde fått innkallelse fra dem vedr.sønnen min som er eldre, så jeg synes jo det var rart at jeg ikke hadde hørt noe om datteren min, med tanke på at hun er ganske nyfødt..

Da jeg kom dit var det ingen i ekspedisjonen men jeg hørte noen som pratet. Telefonen ringte også men ingen tok den. Jeg gikk inn i gangen og banket på dørkarmen. Der sitter tre damer, jeg spør om noen ekspederer i luken, og da sier hun ene surt: kom tilbake kl. 12, vi har lunsj mellom 11.30 og 12.

Jeg kunne ikke annet enn å stirre på henne, ble liksom sjokkert og provosert, jeg har selv jobbet i det offentlige helsevesen, og vi har alltid tatt telefon og svart på publikumsspørsmål selv om det var lunsjtid. Er det sånn det er over hele linjen nå? Jeg orket ikke vente en halv time, dumme meg skulle jo bare ringt dit....

kommunen har betalt lunsjpause så slik har nok ikke damen lov til å svare deg.

De to helsestasjonene jeg har gått til har vært helt håpløse. Så jeg blir provosert bare jeg hører navnet helsestasjon.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er tre som arbeider i resepsjonen, må de kunne ta lunsj etter hverandre slik at resepsjonen aldri er stengt. Pasienter må kunne få den nødvendige service når som helst i åpningstiden (som ellers er kort nok som den er). Etter avtale bør det også være mulig å få de ønskede tjenester utenom fastsatt åpningstid (iallfall dersom dette faller utenfor tidsrommet 00-05). Såpass tjenestevillighet må forventes!

Nødvendige oppdateringer vedrørende arbeidet i alle deler av helsevesenet skjer som regel fortløpende gjennom dagen. Dersom man må ha møter for å få til dette, kan disse legges til tiden like før eller like etter avtalt arbeidstid.

Da foreslår jeg du tar dette med kommunen din. Og så kan du forvente å få til svar: Vi betaler ikke overtid!

Du kan ikke forvente at folk skal jobbe gratis for at du skal få tider utenom det som er deres ordinære arbeidstid.

Og det jobber aldri tre i en resepsjon på helsestasjonen ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

De to helsestasjonene jeg har gått til har vært helt håpløse. Så jeg blir provosert bare jeg hører navnet helsestasjon.

Joda de har nok betalt lunsjpause, men de har uansett krav på lunsj. Og de aller fleste tar også møter i lunsjen som gjør at de faktisk jobber da også.

Selv om lunsjpausen er betalt så har ikke andre krav på å avbryte denne hele tiden. Det skal være viktig og nødvendig. Alle har nemlig krav på å få spise maten sin i løpet av dagen.

I de fleste yrker med klient/pasientkontakt så er det vanlig at man har telefontid og/eller behandlingstid. Det er mye annet som skal gjøres også, som må tas når man ikke har klienter/pasienter på kontoret.

Og helt ærlig talt, når man er hjemme i permisjon så har man hele dagen å komme seg til helsestasjonen på - man trenger ikke akkurat den halvtimen som kontoret er stengt.

Skrevet

Trådstarter her. Ser at jeg muligens overreagerte litt, men som sagt jeg har jobbet både i offentlig og i det private og har måttet svare telefon og møte folk selv om jeg har lunsj, det går helt utmerket, lunsj får man i seg allikevel. Og kontoret hennes stod vidt åpent, så det så ut som om hun bare var en tur rett ute. Jeg kunne gått inn dit og kost meg på pc-en hennes, med sensitiv informasjon og alt, skal ikke hun låse kontoret når hun er ute til lunsj? Ingen skilt heller..

jaja, jeg har kommet ned på jorden igjen nå, sensitive nybakte mødre vet dere....

Hei ts. Vil bare si at lunsj handler om mer enn å få i seg mat. Det handler om et sosialt fellesksap med kollegaer. Der man blir bedre kjent, noe som har positiv betydning for arbeidsforholdet og faget. I tillegg kan man drøfte faglige problemstillinger. Pausen bør derfor fredes enten man jobber privat eller offentlig.

Gjest Tiril
Skrevet

Hvilken kommune har betalt lunsj??? Isåfall vil jeg jobbe i den!! I de tre kommunene jeg har jobbet i har jeg hvertfall aldri fått betalt lunsj...

Gjest Tiril
Skrevet

Hei ts. Vil bare si at lunsj handler om mer enn å få i seg mat. Det handler om et sosialt fellesksap med kollegaer. Der man blir bedre kjent, noe som har positiv betydning for arbeidsforholdet og faget. I tillegg kan man drøfte faglige problemstillinger. Pausen bør derfor fredes enten man jobber privat eller offentlig.

Og dette igjen legger føring på trivsel som (tro det eller ei) øker ønsket om å yte bedre service og reduserer sykefraværet. Å joda ts, de kunne sikkert gått i fra for å hjulpet deg bare denne ene gangen, men tror du ikke hun som kom ti minutter før deg mente det samme? Og de tre som kom i lunsjen i går, og de to som kommer i lunsjen imorra...?

Skrevet

Det er ikke slik i ditt yrke, at dere jobber så mange timer uten lunsj. Dere i det yrke BESTEMMER SELV at dere ikek vil ha lunsj på alle de timene, og så enkelt er det faktisk. Dere har krav på, i følge loven, tro det eller ei, minst en halvtime lunsj i løpet av en arbeidsdag, som er på 8 timer. Så kom ikke her og tro at ditt yrke er så spesielt, at dere ikke får lunsj på alle de timene.

og i en del yrker må alle ta lunsj samtidig, enten de liker det eller ikke. De må diskutere ting soma ngår jobben, selv om de egentlig skal ha fri fra jobben. Men veldig mange bruker lunsjen til å oppdatere seg med kollegaer, så det er like vanlig å ha lunsj sammen som hver for seg.

At folk lever i den akademiske verdenen der alt bare er kontorarbeid, plenumsmøter, fotformsko osv driter jeg langt i.

Men for all del jeg tar gjerne en haltimes pause - jeg regner med at det er greit for deg å vente en times tid på maten uten å klage...

Gjest annemor30
Skrevet

Hvis en har betalt matpause så må en være tilgjengelig i matpausen, er slik i kommunal helsesektor:-) Men det hadde jo vært på sin plass med en morsomt skilt som fortalt at vi har matpause melleom da og da? Det er jo ikke så mye forlangt det vel?

Skrevet

At folk lever i den akademiske verdenen der alt bare er kontorarbeid, plenumsmøter, fotformsko osv driter jeg langt i.

Men for all del jeg tar gjerne en haltimes pause - jeg regner med at det er greit for deg å vente en times tid på maten uten å klage...

Dette var veldig usaklig innlegg. Klart er pauseforholdene forskjellige fra sted til sted. Men det er på det rene at arbeidsmiljøloven sier at man skal ha matpause. Hvordan dere ordner det i din bedrift er jo opp til ledelsen og de ansatte. Er du ikke fornøyd er det jo fritt frem og finne en annen jobb.

Skrevet

Jeg regner med at de 3 på helsestasjon har forskjellige arb. områder (helsesøster, barnepleier og resepsjonist) Hvordan skal de 3 overlappe hverandre ved å ta lunchen i puljer da?

Skal helsesøster midt i en samtale med mor og barn løpe og ta mange tlf. i resepsjonen, eller barnepleieren - når hun veier og måler? Hvem skal erstatte helsesøsteren nå hun spiser? (vaktmesteren?)

Nei, disse 3 har ulike arb. områder - som samlet gir mor og barn et samlet godt tilbud...

Respekter av de tar pause samlet, en halvtime kan du som "kunde" vente. (men det burde stått et skilt der...)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvilken kommune har betalt lunsj??? Isåfall vil jeg jobbe i den!! I de tre kommunene jeg har jobbet i har jeg hvertfall aldri fått betalt lunsj...

Ikke jeg heller, så jeg tviler på at de har betalt lunsj på helsestasjonen. Syns det er helt greit at de tar lunsj sammen og holder stengt den halvtimen det varer. Å skulle spørre om kontroll for et friskt barn er ingen hastesak, ts kunne fint ventet den halvtimen det tok, eller ringt tilbake senere. Det er så utrolig mange som mister gangsynet når de får unger, verden dreier seg faktisk ikke bare om deg og ditt barn. Det er sikkert mange som "skal bare" når det er matpause, og jeg har stor forsteålse for at de ber folk vente, det er tross alt ikke lenge det er snakk om.

Som nevnt i innlegg 21 må man vente mer enn 30 min som pasient i et akuttmottak også, med mindre tilstanden er alvorlig og livstruende, og da tåler man fint å vente 30 min på en helsestasjon for noe som ikke haster.

Gjest Gjest
Skrevet

trådstarter igjen. Det er så herlig her på KG, her får man svar på tiltale!! Takk for meninger, både for og mot min reaksjon :-)

jeg ser at jeg overreagerte nok, full av hormoner som jeg er, bare så det er sagt.

I de jobbene jeg har hatt, jeg jobber også som "kontordame" har jeg måttet ta telefon og svare publikum, uansett om det var midt i lunsjen eller ikke, og har ikke hatt problem med det heller, jeg har tatt det som en selvfølge.

Det som fikk meg til å reagere var at jeg stod lenge og ventet på at noen skulle komme å ekspedere pga at resepsjonen/kontoret hennes stod åpen med lys på (vesken hennes stod til og med fremme), det så ut som om noen bare var ute et øyeblikk.(Hvem som helst kunne tatt seg godt tilrette på det kontoret uten at noen hadde merket noe).

Selvsagt respekterer jeg at alle skal ha lunsj, betalt eller ikke, men kanskje de på et sånt sted kunne satt et skilt opp da, sånn at folk ikke står der og lurer på når noen kommer. Da hadde denne situasjonen ikke oppstått.

Av de tre som satt og pratet, så var vel bare hun ene kontordame ja. Kanskje jeg reagerte på den sure tonen hun hadde, jeg tok det vel innover meg, akkurat som om jeg hadde gjort noe galt. Det synes jeg ikke at jeg gjorde.

Kanskje dette innlegget handlet mer om å bli snakket til med respekt og ikke om lunsjpauser????? Tror det...

Gjest Krizzy
Skrevet

Ja, det lurer jeg også! Hvilken kommune får betalt lunsjpause? :klø:

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Det som fikk meg til å reagere var at jeg stod lenge og ventet på at noen skulle komme å ekspedere pga at resepsjonen/kontoret hennes stod åpen med lys på (vesken hennes stod til og med fremme), det så ut som om noen bare var ute et øyeblikk.(Hvem som helst kunne tatt seg godt tilrette på det kontoret uten at noen hadde merket noe).

Selvsagt respekterer jeg at alle skal ha lunsj, betalt eller ikke, men kanskje de på et sånt sted kunne satt et skilt opp da, sånn at folk ikke står der og lurer på når noen kommer. Da hadde denne situasjonen ikke oppstått.

Helt enig med deg. ;)

Edit: Fjernet en setning fordi jeg ser jeg har skrevet den i mine tidligere innlegg! :sjenert:

Endret av Krizzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...