Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2010 #1 Skrevet 27. juli 2010 Må bare få ut min frustrasjon, kanskje jeg er irrasjonell deluxe?!? Jeg skulle på helsestasjonen for å høre med dem om de hadde fått papirene på min lille datter på 10 uker, siden vi flyttet for 6 uker siden til denne kretsen og jeg ikke har hørt fra dem (fikk ingen innkallelse til 6-ukerskontroll så derfor ville jeg forsikre meg om at vi fikk til 12-ukerskontrollen). Jeg hadde fått innkallelse fra dem vedr.sønnen min som er eldre, så jeg synes jo det var rart at jeg ikke hadde hørt noe om datteren min, med tanke på at hun er ganske nyfødt.. Da jeg kom dit var det ingen i ekspedisjonen men jeg hørte noen som pratet. Telefonen ringte også men ingen tok den. Jeg gikk inn i gangen og banket på dørkarmen. Der sitter tre damer, jeg spør om noen ekspederer i luken, og da sier hun ene surt: kom tilbake kl. 12, vi har lunsj mellom 11.30 og 12. Jeg kunne ikke annet enn å stirre på henne, ble liksom sjokkert og provosert, jeg har selv jobbet i det offentlige helsevesen, og vi har alltid tatt telefon og svart på publikumsspørsmål selv om det var lunsjtid. Er det sånn det er over hele linjen nå? Jeg orket ikke vente en halv time, dumme meg skulle jo bare ringt dit....
Gjest Krizzy Skrevet 27. juli 2010 #2 Skrevet 27. juli 2010 (endret) Tror det er helt normalt Helsestasjonen her har også stengt i lunsjpausen. Den forrige jeg var på hadde også stengt i lunsjpausen. Edit: Kan legge til at det står et skilt på min helsestasjon om at de har lunsjpause, og hvilket klokkeslett resepsjonen er stengt. Samme får man hvis man ringer, men der tror jeg de har stengt en halvtime lengre. Endret 27. juli 2010 av Krizzy
Rosalie Skrevet 27. juli 2010 #3 Skrevet 27. juli 2010 Det handler da ikke om service eller ei dette, da. Lunsjpausen må folk få ha i fred, med mindre det er snakk om liv og død. Men de burde ha hengt opp et skilt på døra om pause.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #4 Skrevet 27. juli 2010 Vi kom midt i lunsjen engang, og de veide og målte og tok seg tid. Først etterpå skjønte jeg at dama stakkars ikke fikk spist, og jeg kjenner den dårlige samvittigheten enda. De burde hengt opp et skilt, men sånn bortsett fra det må de få spise de og.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #5 Skrevet 27. juli 2010 Noen tør ikke å si ifra at de har lunsj, og hjelper til. Men uten mat og drikke duger helten ikke... De som tør å si ifra blir sett surt på. Jeg tror hvem som helst hadde blitt sur om de ikke fikk lov å spise lunsj iløpet av en dag. Så jeg syns du ikke har noen grunn til å reagere. Jeg har selv jobbet innen helsevesenet, og vi hadde en halvtime lunsjpause hver dag som vi ikke fikk betalt for. Så da vil man jo slappe av den halvtimen i fred, men det er jo ikke lett når det kommer folk som tror at vi sitter på rompa hele dagen og ikke gjør noe fornuftig, og blir sure om vi sier vi har lunsjpause. Når det gjelder helsesatasjonen - så kunne de hengt opp skilt. Husk at de som jobber i helsesektoren bare har en halv time pause hver dag, slik som alle andre sektorer, men at de ofte blir forstyrret i pausen av pasienter likevel. Ved nødsituasjoner tror jeg hvem som helst løpt fra lunsjen og hjulpet til.
Bing Skrevet 27. juli 2010 #6 Skrevet 27. juli 2010 Men må alle ha lunsj samtidig ?? Hvis de var tre stk, mener jeg ? Hvis de har ubetalt lunsjpause, så er det klart de må få spise i fred, i hvert fall hvis det bare er en på jobb. Er de flere mener jeg de kan dele opp pausen. Det er da helt normalt.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2010 #7 Skrevet 27. juli 2010 Trådstarter her. Ser at jeg muligens overreagerte litt, men som sagt jeg har jobbet både i offentlig og i det private og har måttet svare telefon og møte folk selv om jeg har lunsj, det går helt utmerket, lunsj får man i seg allikevel. Og kontoret hennes stod vidt åpent, så det så ut som om hun bare var en tur rett ute. Jeg kunne gått inn dit og kost meg på pc-en hennes, med sensitiv informasjon og alt, skal ikke hun låse kontoret når hun er ute til lunsj? Ingen skilt heller.. jaja, jeg har kommet ned på jorden igjen nå, sensitive nybakte mødre vet dere....
Shade Skrevet 27. juli 2010 #8 Skrevet 27. juli 2010 Men må alle ha lunsj samtidig ?? Hvis de var tre stk, mener jeg ? Hvis de har ubetalt lunsjpause, så er det klart de må få spise i fred, i hvert fall hvis det bare er en på jobb. Er de flere mener jeg de kan dele opp pausen. Det er da helt normalt. Dette lurte jeg på og, det virker utrolig ineffektivt at alle skal ha lunsj samtidig. Det ville vært kaos i landet hvis det skulle vært sånn på alle arbeidsplasser..
Meaty Skrevet 27. juli 2010 #9 Skrevet 27. juli 2010 Jeg synes også det er tåpelig at man absolutt må ha lunsj samtidig, men har jo skjønt at det ofte er sånn i offentlig sektor. Det er vel koselig for dem, men så heldig er ikke jeg i min jobb. Men at lunsjpausen er "hellig", det kan jeg ha forståelse for.
O'hara Skrevet 27. juli 2010 #10 Skrevet 27. juli 2010 De har sikkert funnet ut at det er greit at alle har pause samtidig. Og, så lenge de ikke får betalt for matpausen sin, kan de faktisk nekte å gjøre noe også. Vi vet jo ikke om de har betalt eller ikke.... Jeg hadde nok reagert selv, mest fordi turen til Helsestasjonen ble litt bortkastet, men samtidig, det er ikke uvanlig at mange stenger i lunsjen, spesielt på litt mindre plasser. Tror kanskje ikke det er like vanlig i Oslo? Vet at enkelte avdelinger på Sykehuset i Trondheim stenger til lunsjen, og da i en time.... Men at kontoret ikke er låst, og at det ikke er noen beskjed om at det er stengt, det synes jeg de glatt kunne ha fikset...
Rosalie Skrevet 27. juli 2010 #11 Skrevet 27. juli 2010 Dette lurte jeg på og, det virker utrolig ineffektivt at alle skal ha lunsj samtidig. Det ville vært kaos i landet hvis det skulle vært sånn på alle arbeidsplasser.. Nei, det er faktisk veldig effektivt. For da blir lunsjpausen også brukt til koordinasjon av arbeidsoppgaver, man oppdaterer hverandre dersom det er noe spesielt etc. Det er sjelden at en gruppe i helsevesenet får satt seg ned samtidig ellers.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #12 Skrevet 27. juli 2010 De er tre på jobb med (mest sannsynlig) forskjellige funksjoner. En i resepsjonen, en barnepleier og en helsesøster. Om de skal ta lunsj hver for seg blir det faktisk 1,5 timer hvor helsestasjonen ikke er fullt operativ.
Fluffe Skrevet 27. juli 2010 #13 Skrevet 27. juli 2010 Det er faktisk normalt i oslo også. enig med anonymbruker over meg. Jeg syntes ts overreagerer og burde brukt telefonen sin neste gang.Det er bedre at de har pause en halvtime på dagen enn at poster er stengt rundt om kring de forskjellige timene.
Gjest Kim Skrevet 27. juli 2010 #14 Skrevet 27. juli 2010 (endret) Lunsjpausen må folk ha i fred - Bullshit! I alle andre deler av arbeidslivet så spiser man lunsj i bolker, slik at det alltid er noen som kan betjene kundene. Opplevde det samme på tinghuset i forbindelse med firmaregistrering, plutselig så var alle skrankene stengt, tiltross for at det satt 10 - 15 personer med kølapp. Greit nok at det er komunalt, men det er faen meg lov å tenke praktisk for det. I mitt yrke jobber vi 9 - 10 timer UTEN lunsj. Endret 27. juli 2010 av Kim
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #15 Skrevet 27. juli 2010 Lunsjpausen må folk ha i fred - Bullshit! I alle andre deler av arbeidslivet så spiser man lunsj i bolker, slik at det alltid er noen som kan betjene kundene. Opplevde det samme på tinghuset i forbindelse med firmaregistrering, plutselig så var alle skrankene stengt, tiltross for at det satt 10 - 15 personer med kølapp. Greit nok at det er komunalt, men det er faen meg lov å tenke praktisk for det. I mitt yrke jobber vi 9 - 10 timer UTEN lunsj. I mange deler av arbeidslivet spiser man lunsj sammen, for det er eneste tiden på dagen alle kollegaer kan treffes og oppdatere hverandre på hva som skjer (jobb!). Jeg har kun jobbet et sted vi aldri spiste lunsj sammen, og det var i det offentlige. Ellers har jeg jobbet i alt fra bank til sykehus. At dere ikke følger AML på din arbeidsplass er vel ikke grunn for at andre ikke skal gjøre det. Og hadde dere tatt dere skikkelig lunsj, hadde dere kanskje sluppet å jobbe så lange dager.
O'hara Skrevet 27. juli 2010 #16 Skrevet 27. juli 2010 (endret) Lunsjpausen må folk ha i fred - Bullshit! I alle andre deler av arbeidslivet så spiser man lunsj i bolker, slik at det alltid er noen som kan betjene kundene. Opplevde det samme på tinghuset i forbindelse med firmaregistrering, plutselig så var alle skrankene stengt, tiltross for at det satt 10 - 15 personer med kølapp. Greit nok at det er komunalt, men det er faen meg lov å tenke praktisk for det. I mitt yrke jobber vi 9 - 10 timer UTEN lunsj. Noe som ikke er lovlig ifølge arbeidsmiljøloven... § 10-9. Pauser (1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. Og det at du, og dine kollegaer (og mange andre), velger en ting, betyr ikke at dere sitter med fasiten og at slik bør det være for alle. Ulike arbeidsplasser krever ulike forhåndsregler, for som noen andre her har sagt, Wadjet og en AB, så er det muligens mest effektivt å ta lunsjen samlet. Og nei, alle andre deler av arbeidslivet tar ikke lunsjen i bolker. Jobb flere ulike plasser du.... Endret 27. juli 2010 av O'hara
Piper Skrevet 27. juli 2010 #17 Skrevet 27. juli 2010 Lunsjpausen må folk ha i fred - Bullshit! I alle andre deler av arbeidslivet så spiser man lunsj i bolker, slik at det alltid er noen som kan betjene kundene. Opplevde det samme på tinghuset i forbindelse med firmaregistrering, plutselig så var alle skrankene stengt, tiltross for at det satt 10 - 15 personer med kølapp. Greit nok at det er komunalt, men det er faen meg lov å tenke praktisk for det. I mitt yrke jobber vi 9 - 10 timer UTEN lunsj. Det er ikke slik i ditt yrke, at dere jobber så mange timer uten lunsj. Dere i det yrke BESTEMMER SELV at dere ikek vil ha lunsj på alle de timene, og så enkelt er det faktisk. Dere har krav på, i følge loven, tro det eller ei, minst en halvtime lunsj i løpet av en arbeidsdag, som er på 8 timer. Så kom ikke her og tro at ditt yrke er så spesielt, at dere ikke får lunsj på alle de timene. og i en del yrker må alle ta lunsj samtidig, enten de liker det eller ikke. De må diskutere ting soma ngår jobben, selv om de egentlig skal ha fri fra jobben. Men veldig mange bruker lunsjen til å oppdatere seg med kollegaer, så det er like vanlig å ha lunsj sammen som hver for seg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #18 Skrevet 27. juli 2010 Det er enkelte som tror at alle andre skal slippe alt de har i hendende fordi akkurat de har fått et barn...
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #19 Skrevet 27. juli 2010 Det er enkelte som tror at alle andre skal slippe alt de har i hendende fordi akkurat de har fått et barn... Enig!
Gjest Krizzy Skrevet 27. juli 2010 #20 Skrevet 27. juli 2010 (endret) Jeg hadde nok reagert selv, mest fordi turen til Helsestasjonen ble litt bortkastet, men samtidig, det er ikke uvanlig at mange stenger i lunsjen, spesielt på litt mindre plasser. Tror kanskje ikke det er like vanlig i Oslo? Det er helt vanlig i Oslo, men de klarer å henge opp skilt - og legge inn beskjed på telefonen. Edit: Jeg er veldig enig i innlegg 11, 12, og 13. Endret 27. juli 2010 av Krizzy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå