Jennica Skrevet 26. juli 2010 #1 Skrevet 26. juli 2010 Hvor mange av dere har erfaring av kondom som eneste prevensjon i et forhold? Hvor sikker er den? Jeg er veldig usikker og bekymret, fordi hormonbaserte prevensjonsmidler passer ikke for meg i det hele tatt, og graviditet er helt utelukket fra livssituasjonen til både meg og samboeren min nå.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #2 Skrevet 26. juli 2010 Kondom er vel det som er sikrest, for så sant den ikke sprekker eller det er hull i den, er den 100% sikker. Feiler den, merker man det med en gang, i motsetning til om p-piller o.l feiler og du ikke merker det før du står der med testen i hånda. Eneste negative er at det fort blir dyrt..
Aftensol Skrevet 26. juli 2010 #3 Skrevet 26. juli 2010 Du kan jo også bruke pessar, det er få apotek som har det inne, men de kan visst bestille etter hva jeg har lest.. Men du må til gynekolog for å få størrelse, og det må brukes sammen med sæddrepende krem..
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2010 #4 Skrevet 26. juli 2010 Hei, jeg er en gutt som var i et langvarig forhold der vi kun brukte kondom. Det skal du tenke deg nøye om før du trumfer gjennom overfor samboeren din. For meg var det svært frustrerende, da hun ikke hadde noen spesiell grunn, annet enn skremselspropaganda hun hadde hengt seg opp i (ingen helsemessige plager/komplikasjoner). Sex er mye bedre uten for gutten, uansett hvordan du snur og vender på det (ingen jente forstår det). Det nærmest ødela sexlivet vårt etterhvert, fordi temaet skapte mye irritasjon. Til slutt gav jeg opp og bare brukte kondom - det føles som om man blir degradert, og ikke får lov til å ha fullverdig sex. Det er sikkert med kondom, men jeg ville for all del forsøkt alt annet. Jeg holdt kjeft overfor kompiser, da hadde jeg blitt mobbet så det holdt....
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #5 Skrevet 26. juli 2010 Jeg har brukt kondom som eneste pevensjon i mitt forhold til min kjære i 6 år nå. Funker supert det!Har aldri brukt noe annet og jeg er fornøyd med det:) Den har heller aldri sprukket, så det er viktig at mannen putter den på ordentlig. Kondom er veldig sikkert, har hatt sex rimelig ofte også så det har ikke blitt noe problem med det og ingen graviditeter. Den største fordelen er at den bare brukes når man først skal ha samleie og dermed lett å huske på Du trenger ikke ta en pille hver eneste dag eller gå til lege for å sette inn noe...Kondom er også billig når man ikke har sex ofte:p Du bør forsikre deg at samboeren din er totalt med på det og er oppmerksom på det, for det er jo han som må sette den på..
Gjest grynet Skrevet 26. juli 2010 #6 Skrevet 26. juli 2010 LadyComp!!! 99,3% sikkert, og INGEN bivirkninger. Du måler bare tempen hver morgen med den, og den lyser rødt dersom det er fare for å bli gravid.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2010 #7 Skrevet 26. juli 2010 Om typen mot formodning har latex allergi kan det fort gå fra svindyrt til sinnsykt dyrt å bruke dong hver gang :D Sex med kondom i et forhold er oppskriften på et kjedelig sex liv. Spesielt når man har seg minst en gang om dagen :gjeiper:
Jennica Skrevet 27. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 27. juli 2010 Nå ble jeg veldig usikker... igjen. Jeg har prøvd å bruke p-piller i over et halvt år nå, men det funker ikke for meg i det hele tatt som sagt. Så jeg velger ikke å slutte med de for ''morro skyld''. Samboeren min sier at han støtter meg fullstendig med at jeg skal slutte med pillene, siden han også ser at det ikke er bra for meg. Ellers ville jeg mer enn gjerne fortsettet med pillene, da jeg føler meg veldig trygg og har ikke hatt noen problemer med å huske å ta dem til rett tid. En ting er altså det at kondom blir svært dyrt etterhvert. I tillegg er jeg redd for at samboeren min skal gå lei av å bruke det, og som noen sa, at sexlivet skal bli kjedelig. Men det er naturligvis mulig å prøve det ut, for det er jo heldigvis ikke en permanent løsning :-) Virkelig synd at p-pillene ikke funket for meg, da jeg ellers føler meg så trygg med dem...
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2010 #9 Skrevet 27. juli 2010 LadyComp!!! 99,3% sikkert, og INGEN bivirkninger. Du måler bare tempen hver morgen med den, og den lyser rødt dersom det er fare for å bli gravid. Denne koster "litt" mer enn en pakke kondomer, men er en investering i et godt sexliv! Er bare å anbefale! Selv brukte vi kondom den første tida vi var sammen. Han var ikke overbegeistret, men valgte det fordi han brydde seg om meg og helsa mi. Etterhvert har vi blitt samboere, og nå bruker vi bare kondom for moro skyld av og til, for å få den nyforelska følelsen Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #10 Skrevet 27. juli 2010 Jeg holdt kjeft overfor kompiser, da hadde jeg blitt mobbet så det holdt.... Haha, tror du nettopp tok prisen for den mest patetiske unnskyldingen angående kondombruk. Min erfaring er at skikkelige menn som bryr seg om dama ikke har noen problemer med å bruke kondom, dersom det er det som skal til. Selv fungerte jeg så dårlig på p-piller at kjæresten min trygla meg om å slutte på dem, han ville heller bruke kondom resten av livet, enn å ha meg på p-piller en dag til. Til TS: Har du vurdert kobberspiral? Da slipper en hormoner, og det er ett fint prevensjonsmiddel dersom man er i fast forhold, og ikke er plaget av underlivsinfeksjoner. Jeg er kjempefornøyd med den, siden jeg synes kondomer blir litt tungvindt i ett fast forhold.
SiljeMa Skrevet 27. juli 2010 #11 Skrevet 27. juli 2010 Selv fungerte jeg så dårlig på p-piller at kjæresten min trygla meg om å slutte på dem, han ville heller bruke kondom resten av livet, enn å ha meg på p-piller en dag til. Var samme hos oss også. Jeg har ikke hatt hell med det meste av prevansjon, og fungerer 10 ganger bedre uten, og han klager ikke:) (ikke til meg i alle fall)
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #12 Skrevet 27. juli 2010 Hei, jeg er en gutt som var i et langvarig forhold der vi kun brukte kondom. Det skal du tenke deg nøye om før du trumfer gjennom overfor samboeren din. For meg var det svært frustrerende, da hun ikke hadde noen spesiell grunn, annet enn skremselspropaganda hun hadde hengt seg opp i (ingen helsemessige plager/komplikasjoner). Sex er mye bedre uten for gutten, uansett hvordan du snur og vender på det (ingen jente forstår det). Det nærmest ødela sexlivet vårt etterhvert, fordi temaet skapte mye irritasjon. Til slutt gav jeg opp og bare brukte kondom - det føles som om man blir degradert, og ikke får lov til å ha fullverdig sex. Det er sikkert med kondom, men jeg ville for all del forsøkt alt annet. Jeg holdt kjeft overfor kompiser, da hadde jeg blitt mobbet så det holdt.... Virker som du kunn ser deg selv og din egen side av saken og mangler kunnskap om alle bivirkningene . P-piller er full av bi-virkninger og øker også risiko for både kreft , hjertesykdom og blodpropp hos kvinner som kan komme senere i livet pga langvarig bruk . Virker også som om du ikke er opplyst om alle plager kvinner som går på p-piller opplever , som sterkt redusert sexlyst eller ingen sexlyst i det hele tatt , tørr skjede som følge av dette og kanskje smerter og ubehag under samleie og lite utbytte av sex generelt .Skjelden eller aldri orgasme under sex osv . Særlig støtsmerter er vanlig for de som går på p-piller , siden underlivet ofte ikke blir lubrikert, vått nok og modent for samleie , selv etter lange forspill.Forde man føler seg " hormonelt kastrert " av p-piller . Kvinner som går på p-piller er også extremt ofte plaget med hyppige vonde soppinfeksjoner og må stadig gå på soppdrepende midler , stikkpiller og salver .For å lindre intens kløe og svie og sårhet i underlivet . Jevnt over har kvinner ofte så mye underlivsproblemer pga p-piller at det er ikke verdt det - å offre sexlivet og forholdet for at mannen skal slippe kondom , som tross alt er helt uten bi-virkninger og fysiske plager for han og henne .
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #13 Skrevet 27. juli 2010 Jeg takler virkelig ikke kondom, jeg hater lukten av gummi, og det gjør kjæresten min og. Så her praktiserer vi "hopp-av-i-svingen" Det fungerer kjempebra! For oss i hvert fall.. Men det finnes vel andre prevensjonsmidler, hva med f.eks p-stav?
Jennica Skrevet 27. juli 2010 Forfatter #14 Skrevet 27. juli 2010 Selv fungerte jeg så dårlig på p-piller at kjæresten min trygla meg om å slutte på dem, han ville heller bruke kondom resten av livet, enn å ha meg på p-piller en dag til. Til TS: Har du vurdert kobberspiral? Da slipper en hormoner, og det er ett fint prevensjonsmiddel dersom man er i fast forhold, og ikke er plaget av underlivsinfeksjoner. Jeg er kjempefornøyd med den, siden jeg synes kondomer blir litt tungvindt i ett fast forhold. Akkuratt det samme her, det er mest samboeren min som sier jeg ikke skal gå på p-piller mer. Da han ser at dette ikke er bra for meg i det hele tatt, og dermed påvirker det forholdet våres veldig mye. Så jeg er jo enig med han, naturligvis. Og jeg er glad for at han støtter meg med å slutte med pillene, ellers visste jeg ikke hva jeg skulle gjort. Skal søke på mer info om kobberspiral, takk for tipset! Vet ikke noe særlig om den fra før av. Men det finnes vel andre prevensjonsmidler, hva med f.eks p-stav? For eksempel p-stav, p-plaster osv. er også hormonbaserte prevensjonsmidler, noe som ikke passer for meg da jeg takler hormoner veldig dårlig. Når det ikke fungerer med forkjellige type p-piller/minipiller, kommer det nok ikke til å fungere med annen type hormonbasert prevensjon for meg heller. Men takk for tipset uansett!
Gjest Blubberella Skrevet 27. juli 2010 #15 Skrevet 27. juli 2010 Hei, jeg er en gutt som var i et langvarig forhold der vi kun brukte kondom. Det skal du tenke deg nøye om før du trumfer gjennom overfor samboeren din. For meg var det svært frustrerende, da hun ikke hadde noen spesiell grunn, annet enn skremselspropaganda hun hadde hengt seg opp i (ingen helsemessige plager/komplikasjoner). Sex er mye bedre uten for gutten, uansett hvordan du snur og vender på det (ingen jente forstår det). Det nærmest ødela sexlivet vårt etterhvert, fordi temaet skapte mye irritasjon. Til slutt gav jeg opp og bare brukte kondom - det føles som om man blir degradert, og ikke får lov til å ha fullverdig sex. Det er sikkert med kondom, men jeg ville for all del forsøkt alt annet. Jeg holdt kjeft overfor kompiser, da hadde jeg blitt mobbet så det holdt.... Jeg har forståelse for at kondom kan være dårlig løsning for noen menn, men dette hørtes mest sutrete ut. "Trumfe gjennom", "degradert" og "ikke får lov til å ha fullverdig sex"? Selv om jenta kanskje ikke hadde noen helsemessige grunner for å ikke bruke p-piller (bortsett fra "bare" blodpropp, blødningsforstyrrelser, hodepine, kvalme osv?), er det faktisk ganske så vanlig å miste sexlysten og bli tørr og sår under sex når man går på p-piller. Det er fakta og ikke "skremselspropaganda". Du kan i teorien bli runket, sugd og ha analsex uten kondom og nyte det, men ei jente på p-piller vil ha like lite sexlyst uansett om hun blir fingret, slikket eller har analsex. Jeg kan love deg at sex uten p-piller er ti ganger bedre enn med p-piller for mange jenter! Som en annen nevner her; man føler seg tilnærmet hormonelt kastrert av p-pillene. Du får i det minste ikke fysiske plager av å bruke kondom både før, under og etter sex. I et forhold må man rett og slett bare finne ut hva som funker best. Hvis dama nekter å bruke hormonprevensjon og mannen nekter å bruke kondom, er det ikke så mange alternativer igjen. Hvis dama har høvelig regelmessig syklus kan Ladycomp være en god investering. Hoppe av i svingen har faktisk også fungert for ganske mange, til tross for at det er en usikker metode.
SiljeMa Skrevet 27. juli 2010 #16 Skrevet 27. juli 2010 Jeg takler virkelig ikke kondom, jeg hater lukten av gummi, og det gjør kjæresten min og. Så her praktiserer vi "hopp-av-i-svingen" Det fungerer kjempebra! For oss i hvert fall.. Men det finnes vel andre prevensjonsmidler, hva med f.eks p-stav? p-staven min har jeg akkurat fjernet. Det fungerte IKKE for meg i alle fall. Det må da være bedre å bruke kondom enn å ha mensen i 2,5 av 4 uker i mnd. Da blir det jo i alle fall ikke mye sex!!
SiljeMa Skrevet 27. juli 2010 #17 Skrevet 27. juli 2010 p-staven min har jeg akkurat fjernet. Det fungerte IKKE for meg i alle fall. Det må da være bedre å bruke kondom enn å ha mensen i 2,5 av 4 uker i mnd. Da blir det jo i alle fall ikke mye sex!! Det var ikke ment som en så sur kommentar som det hørtes ut.
Gjest Pharmadilla Skrevet 27. juli 2010 #18 Skrevet 27. juli 2010 (endret) Jeg var kjempefornøyd med min p-stav, så dette er nok noe TS må prøve selv for å finne ut om det fungerer for henne -Edit: TS sin venninne Endret 27. juli 2010 av Pharmadilla
Concertina Skrevet 27. juli 2010 #19 Skrevet 27. juli 2010 Jeg takler virkelig ikke kondom, jeg hater lukten av gummi, og det gjør kjæresten min og. Så her praktiserer vi "hopp-av-i-svingen" Det fungerer kjempebra! For oss i hvert fall.. ...her er det prøvd en gang, og jeg har termin om en uke 1
fink Skrevet 27. juli 2010 #20 Skrevet 27. juli 2010 (endret) Kondom er vel det som er sikrest, for så sant den ikke sprekker eller det er hull i den, er den 100% sikker. Feiler den, merker man det med en gang, i motsetning til om p-piller o.l feiler og du ikke merker det før du står der med testen i hånda. Eneste negative er at det fort blir dyrt.. Vel, ser man på statistikker er kondom bortimot usikrest hvis du regner med hvor ofte uhell skjer. Hei, jeg er en gutt som var i et langvarig forhold der vi kun brukte kondom. Det skal du tenke deg nøye om før du trumfer gjennom overfor samboeren din. For meg var det svært frustrerende, da hun ikke hadde noen spesiell grunn, annet enn skremselspropaganda hun hadde hengt seg opp i (ingen helsemessige plager/komplikasjoner). Sex er mye bedre uten for gutten, uansett hvordan du snur og vender på det (ingen jente forstår det). Det nærmest ødela sexlivet vårt etterhvert, fordi temaet skapte mye irritasjon. Til slutt gav jeg opp og bare brukte kondom - det føles som om man blir degradert, og ikke får lov til å ha fullverdig sex. Det er sikkert med kondom, men jeg ville for all del forsøkt alt annet. Jeg holdt kjeft overfor kompiser, da hadde jeg blitt mobbet så det holdt.... Degradert? Så det er ikke degraderende at du gir henne det fulle ansvaret for deres preventive foretak, og presser henne til å trykke i seg hormoner hver dag, når hun selv ikke ønsker? Jeg er glad du ikke er kjæresten min. Jeg benytter meg av hormonell prevensjon i mitt forhold, men hvis jeg ikke hadde vært komfortabel med det, hadde vi funnet en annen løsning sammen. Makan. Edit: Glemte helt: Jeg kjenner et par som er sammen på femte året. P-piller fungerte ikke for dem, og de bruker derfor bare kondom. De trives med det. Endret 27. juli 2010 av fink 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå