Gå til innhold

Turtall


Gjesten

Anbefalte innlegg

Det betyr at du gasser helt til turtalltelleren er på 5000 også girer du!

Hvorfor skulle jeg ville gjøre det? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Hvorfor? Fordi du bruker kortere tid på å komme deg opp i masjfart.

De fleste bensinbiler aksellererer best på litt høyt turtall, da er det jo dumt å dra bilen opp i fart på lave turtall når dette tar mye lenger tid. I tillegg så kan du da hoppe over en giring. F.eks da å gå rett fra 2-4. gir eller 3-5. gir.

Jeg bruker girkassa for det den er verdt og jeg er lært opp til at man kommer seg opp i masjfart og girer etterpå. Selvfølgelig uten å dra turtallet ut på det røde og å sprenge motoren. De bilene jeg kjører nå har ikke noe problem med å komme seg opp i 100 på 3.gir. Da ser jeg ikke poenget med å gasse opp til 80, gire til 4 og gasse videre til 100 og gire til 5. Da drar jeg heller opp i 100 på 3.gir og girer til 5. gir etterpå og bruker kortere tid på å komme meg opp i fart. Det er vel strengt tatt dette som kalles nødaksellerasjon, men det kan brukes til vanlig også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bilmotor er til for å brukes. Hvis du død kjører bilen hele tiden så vil den ramle sammen når noen trør litt på gassen.

Har selv passert 50000km med "nød akselerasjon" som det så fint fikk navn over her :)

Det brukes da selvfølgelig ikke ved enhver anledning.

Endret av Kenneth199
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Stakkars, stakkars bilen til enkelte her inne :fnise:

Neida, den lever helt fint. En BMW 523i dauer ikke av å passere 5000 omdreininger. Det skjer ikke hver gang jeg kjører, men tidvis. Og samboeren behandler bilen på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk

Den har overlevd frem til 350.000 ihvertfall og bærer fortsatt ikke preg av å ha blitt kjørt så lenge. Spesielt ikke motort, er heller slitedeler som merker det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man lar oljen bli varm først og ikke holder høyt turtall/høy belastning utover hva kjøleanlegget klarer å håndtere er det ikke et problem. Ingen av mine har hatt problemer med motorslitasje sine første 200,000-300,000 km, men de får utelukkende helsyntetisk med viskositet tilpasset det lokale klimaet og kjøres for det meste på lengre strekk, de korte turene tar jeg heller på sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil blir jo ikke ødelagt av å bli dratt ut litt på gira! Jeg kjører normalt ganske pent, men er jeg aleine i bilen, kjører jeg ganske "gris", får turtallet ganske greit opp mellom giringa! Men jeg er ganske nøye med at bilen er varm først.

Den blir jo totalt daukjørt og sota ned hvis man konsekvent kjører som en gammal kjerring! En kompis kjøpte akkuart en damekjørt turbo diesel bil, og der gikk turboen til helvete så fort han hadde overtatt den. Den var jo ikke vant til å bli brukt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står i instruksjonsboka de hva fabrikanten annbefaller av turtall ved giring.

kjører du i 80 i femte-gir, så har du ca 2000rpm, det er en grei arbeidsturtall for en motor.

i 60 har jeg ca 1500, greit og puttre i, men skal jeg øke farten girer jeg ned. Jeg drar sjelden bilen over 3000rpm før jeg girer men ca hver 14dag drar jeg den opp til 5000 på 2 og 3 gir, bare for å blåse ut lit sot.

det er viktigere at du kjører bilen ordentlig varm ofte enn at du tenker på giring og turtall. et minutt på 3000rpm med kald motor i 10minus sliter like mye som 20-30 mil, høres ikke mye ut men det blir fort skader.

en bensin motor er lavd for og jobbe på turtall men ikke hele tiden, det er derfor bra at du en gang i blandt drar den litt på turtall, det gjør også så vannpummpa går fortere og vil da gjøre så vannet renser i gammel dritt i vann-kanaler, oljentrykket vil da også stige noe som renser olje-kannaler for slagg. ved vanlig olje ville jeg ikke annbefalle å dra bilen over 5000 for ofte eller for lenge, biler som går mye på høyt turtall bruker spesial olje:-)

turtall eller rpm står for hvor fort stemmpelet beveger seg opp og ned, 2000rpm betyr da at stempelet beveger seg 2000 ganger opp og ned pr minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...