Gå til innhold

Turtall


Gjesten

Anbefalte innlegg

Jeg kan omtrent ingen ting om bil i det hele tatt, så jeg håpet jeg kunne få noen svar her. I samtaler med venner har det kommet frem at vi har lært ganske forskjellige ting hva angår turtallet når vi kjører. Det jeg lurer på er:

1. Hva bør turtallet ideelt ligge på?

2. Hva er grunnen til dette? (som del av min bildumhet vet jeg heller ikke så mye om hva turtallet faktisk antyder)

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell fra bil til bil hva de bør ligge på.

Bensinbiler tåler høyere turtall enn disel feks.

Turtall er hvor fort motoren går rundt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg har bensinbil i alle fall.. Finnes det ikke noe generelt? En tommelfingerregel eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 2500-3000 omdreininger i minuttet sånn ca;)

Endret av Nøppis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, miljøsvin? :gjeiper:

Husk at dersom du ligger på høyt turtall så bruker du mer drivstoff;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fullstenig klar over det :lete:

Meeen. Du vet, det er himla vanskelig å gire seg oppover.

Og uten tanke på miljøet så har jeg tenkt for meg selv at jeg har råd til å fylle de ekstra tankene det utgjør.. Uff.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, for jeg hadde lært mellom 2000 og 3000 mens venninnen min hadde lært 1500-2000. Godt å vite at jeg ikke hadde lært helt feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg har ihvertfall ikke nok gir på bilen min til å holde meg så langt nede. Det er i min verden helt umulig! Ikke med bensinbil ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Med tubodiesel kan du fint ligge på 15-2000runder, men en bensinbil bør du ikke slippe under 2000runder, lite krefter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstenig klar over det :lete:

Meeen. Du vet, det er himla vanskelig å gire seg oppover.

Og uten tanke på miljøet så har jeg tenkt for meg selv at jeg har råd til å fylle de ekstra tankene det utgjør.. Uff.. :ler:

Vanskelig å gire, huh?;o

Du bør få deg en bil med kjørekomputer, så ser du at det kan telle ganske mye;p

Okei, for jeg hadde lært mellom 2000 og 3000 mens venninnen min hadde lært 1500-2000. Godt å vite at jeg ikke hadde lært helt feil :)

Har du en diesel-bil med 6-trinns girkasse, så bør ikke det være noe problem. Da ligger du på rundt 80-90km/t på 1500omd/min, på 6-giret;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gire, huh?;o

Du bør få deg en bil med kjørekomputer, så ser du at det kan telle ganske mye;p

Jeg har faktisk det også, og jeg er fullstendig klar over hva det utgjør.

Så jeg velger å bruke den andre bilen istedet som ikke maser på meg at jeg må gire :ler:

Beklager for avsporingen ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ligge på så lavt turtall som mulig. Det varierer fra bil til bil, merke til merke, og er avhengig av drivstoffet du bruker. 3000 o/m høres greit ut for en bensinmotor som akselererer. Altså rett før man skifter til et høyere gir. For høyt turtall sliter veldig på motoren, og er en uøkonomisk måte å kjøre på siden du bruker mer drivstoff, og sannsynligheten for at noe skal ryke, øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lavt som du kan ligge uten at motoren begynner å rykke. Dagligbilen har automat og jeg kan derfor ikke bestemme turtall selv, men veteranbilen (med slagvolum som en krabbegryte) går fint på 1100, og siste dagligbil med manuell gikk fint på 1300 (heller ikke direkte undermotorisert :lur:), men skulle jeg akselerere skjedde det lite under 2000. På den annen side har jeg opplevd diverse japansk som merkbart mistrives med under 2000 i høye gir. Har en følelse av at de såkalte motorene med 4 sylindre må ha mer turtall enn skikkelige motorer for å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Haha, miljøsvin? :gjeiper:

Husk at dersom du ligger på høyt turtall så bruker du mer drivstoff;)

Ikke nødvendigvis. ;)

Kommer helt an på hva slags bil det er og størrelsen på motoren. En BMW 5-serie bruker f.eks mindre på mila i 100 på 4-gir enn i 100 på 5-gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Så lavt som du kan ligge uten at motoren begynner å rykke. Dagligbilen har automat og jeg kan derfor ikke bestemme turtall selv, men veteranbilen (med slagvolum som en krabbegryte) går fint på 1100, og siste dagligbil med manuell gikk fint på 1300 (heller ikke direkte undermotorisert :lur:), men skulle jeg akselerere skjedde det lite under 2000. På den annen side har jeg opplevd diverse japansk som merkbart mistrives med under 2000 i høye gir. Har en følelse av at de såkalte motorene med 4 sylindre må ha mer turtall enn skikkelige motorer for å virke.

Av erfaring så kan jeg si at de må det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Normalt turtall for de dieselbilene jeg har kjørt er 1600-2200, akselererer opptil 3500.

Normalt turtall for de bensinbilene jeg har kjøet er 1800-2500, akselererer opptil 5000.

Hvis jeg har døds høy musikk på så bruker jeg turtall telleren ellers bruker jeg ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lærde strides vel. Men jeg har blitt fortalt at om man kjører mye på lavt turtall 1500-2000 soter man ned motoren. Men jeg har strengt tatt ikke peiling, så det kan være at jeg er vranglært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg mye nyttig informasjon (selv om jeg ikke skjønner hva det betyr at den "akselererer opptil 5000" :sjenert: )

Takk for svar dere, moro å bli klokere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg mye nyttig informasjon (selv om jeg ikke skjønner hva det betyr at den "akselererer opptil 5000" :sjenert: )

Takk for svar dere, moro å bli klokere! :)

Det betyr at du gasser helt til turtalltelleren er på 5000 også girer du!

Endret av enois
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...