Donpedro Skrevet 1. november 2010 #521 Skrevet 1. november 2010 (endret) Jeg har hatt spinal, som jo er noe av samme greia som epidural. Gikk overraskende greit, som om noen presset tommelen sin mot ryggraden (men fikk bedøvelse først). Men skjønner at du ikke er keen, jeg gruet meg mer enn til selve ks. Og du; jeg hadde altså veer en hel ettermiddag uten å skjønne det, så det er mulig altså. Å ikke skjønne det (mulig jeg ville tatt hintet mer om jeg var nærmere termin, men jeg har mine tvil.) Jeg vil også bare nevne at noen føder raskere enn andre. Sist venninnen min skulle ha barn gikk hun for å ta en dusj før de skulle dra inn og mannen syntes det varte og rakk. Da stod hun og kreket seg til vasken fordi hun ikke klarte å stå selv lenger. 15 min til sykehus og barnet var ute 30 min etterpå eller noe. Så hvis du har noe du virkelig vil ha med deg til fødsel er det kanskje like greit å finne det frem nå. Kamera, feks. Det meste annet kan jo skaffes etterpå. Og jeg ville tatt det med til alle kontroller (altså; ha det i bilen eller noe) fra nå - plutselig blir man lagt inn av en eller annen grunn. Slikt kan skje den beste. Uansett så heier jeg på deg. Jeg tror det har mye for seg å være så åpen som du er, det er nok ikke så dumt å la de proffe komme med tips om hva som er smart, når situasjonen er der. De vet ihvertfall mer enn meg. Dette var min strategi med nr 1. Endret 1. november 2010 av Donpedro
siebaeo Skrevet 1. november 2010 #522 Skrevet 1. november 2010 Jeg tror det har mye for seg å være så åpen som du er, det er nok ikke så dumt å la de proffe komme med tips om hva som er smart, når situasjonen er der. De vet ihvertfall mer enn meg. Dette var min strategi med nr 1. Dette kan jeg nesten signere på.. Akkurat sånn tenker jeg og! Tror det er lurt å stole på på de som har vært med på dette uttallige ganger. I kombinasjon på å stole på at kroppen vet en hel del selv og trolig vil fortelle deg hva som føles riktig eller helt, helt feil. Mitt neste fokus er pust. Ikke noe hokus pokus, inn gjennom nesa og ut gjennom munnen.. En annen ting jeg tenkte på i natt (da jeg hadde en del vonde kynnere) er å prøve å tenke på smerten som en følelse (sensation) og ikke som ren smerte. Om du skjønner.. Det fortoner seg sikkert ganske anderledes når smertene blir store.. men inntil da tror jeg det kan være en lur måte å møte smertene på. Uten at jeg har noen erfaring ut over det..
O'hara Skrevet 1. november 2010 Forfatter #523 Skrevet 1. november 2010 Hahaha, jeg aner jo ikke hvordan det blir... Kanskje oppdager jeg noe, kanskje ikke. Er hvertfall glad for at jeg bor slik jeg bor, i hurtig fart tror jeg vi bruker maks 15 min til sykehuset, og jeg har svigers og svigerinne boende rett ved siden av (tenker på hunden). Hmm... Kanskje jeg må sjekke om batteriene på kameraet er oppladet?? :klø: Ikke for det, jeg får vel neppe tatt noen bilder selv med det første... Man tar vel ikke bilder under selve fødselen??? Worst case, jeg blir gående i 4-5 uker til....
siebaeo Skrevet 1. november 2010 #524 Skrevet 1. november 2010 Man tar vel ikke bilder under selve fødselen??? Jeg fikk forespørselen om akkurat det i går av mannen.. Jeg sa at det var greit så lenge jeg kunne stå for sensuren etterpå.. Og ingen intime bilder! Men det vil ingen av oss så det er greit.. Når det står på som verst er vi nok begge litt for opptatte til å ta bilder uansett. Så får vi se hvor mange av dem som overlever min strenge sensur.. Kofferten her har stått klar en stund.. Men, jeg synes ikke det gjør noe.. Jeg har fått evaluert innholdet en del ganger Hvis man har litt bag-noia er jo skuff-ideen ganske bra da!
O'hara Skrevet 1. november 2010 Forfatter #525 Skrevet 1. november 2010 Heheh, jeg aner virkelig ikke, men jeg tenker som deg, det er ikke ALT man vil ha bilde av liksom... Håper virkelig du får bruk for kofferten snart! *vurderer å pakke litt nå ja* Men, vonde kynnere? Er ikke det rier/veer? :klø: (Og det er nå jeg avslører hvor ufattelig lite jeg kan... Er det forskjell på rier og veer?? Innrømmer at jeg ikke har lest for mye "pensum", og omtaler det meste på gefülen....)
Donpedro Skrevet 1. november 2010 #526 Skrevet 1. november 2010 Rier/veer er vel det samme. De kommer når fødselen er i gang og de påvirker livmormunnen. De er som regel regelmessige, og trenger ikke være veldig vonde. Kynnere er uregelmessige og påvirker ikke livmormunnen. Kynnere kan også være småvonde og ubehagelige. Kynnere kan gå over til å bli rier. Det er slik jeg har forstått det. (Prøvde å lese litt om det denne gang, i skrekk for å gå i samme felle en gang til). Denne er kjekk for å sjekke regelmessighet og intervaller: http://www.contractionmaster.com/
siebaeo Skrevet 1. november 2010 #527 Skrevet 1. november 2010 Du, jeg lurte på det samme her om dagen.. Kom fram til at det var det samme men med to forskjellige navn. Dette bestemte jeg meg bare for selv uten å undersøke nærmere. Så ikke ta det for god fisk! Jeg har hatt litt vonde kynnere i ukesvis jeg.. JM sa at det nok var det i alle fall.. De verker litt i ryggen og nedover lårene. Men det kan være at det er nerver som kommer i klem av kynnere. Nå i det siste er det begynt å bli en del andre vondter på gang.. Så det KAN jo hende det nærmer seg.. Hvis jeg ikke bare slet meg ut på shopping i dag Du finner forresten pakke-bag-lister på nett så er det bare å skrive ut og stryke ut når du putter ting oppi. Jeg har lagt lista i kofferten så jeg kan pakke de siste tingene uten å tenke for mye når det først er alvor..
siebaeo Skrevet 1. november 2010 #528 Skrevet 1. november 2010 Godt forklart Donpedro! Her er også en rieteller jeg fant.. http://www.rieteller.no/ Selv om Jm har sagt at vi ikke skal tenke så mye på å telle.. Og nå skal jeg finne en app til iPhonen og tenkte jeg!
Donpedro Skrevet 1. november 2010 #529 Skrevet 1. november 2010 Siden jeg skulle ha planlagt ks var jeg denne gangen ganske nøye på å telle, så jeg kunne dra inn for en sjekk hvis det var mistanke om rier. Mye greiere å trykke på en knapp i ny og ne, enn å sitte med klokke og notastblokk.
O'hara Skrevet 1. november 2010 Forfatter #530 Skrevet 1. november 2010 Jeg har en sånn app på iPhonen, BabyBump, som jeg har brukt til å telle spark innimellom med. Kan sikkert bruke den, om jeg nå merker at jeg får veer/rier en gang... Men nuh skal jeg gå og se på gammel skolekamerat på tv, og få hvilt ryggen
Nótt Skrevet 1. november 2010 #531 Skrevet 1. november 2010 Du finner ut av det når tiden kommer, det gjorde i hvertfall jeg. Og jeg fikk med det jeg trengte til sykehuset. Det viktigste følte jeg var å pakke til den lille som kom.
Saeria Skrevet 1. november 2010 #532 Skrevet 1. november 2010 Rier/veer er det samme, og de trenger ikke være vonde i starten hvertfall. Mine var ubehagelige i starten, men ikke direkte vonde. selv med 5 cm åpning var det ikke noe problem å spasere fra Føden til Storken etter jeg hadde kommet inn for sjekk og klarering for å få føde på Storken. De kom jo med 3 minutters mellomrom fra starten her da, og de varte i 45-60 sekunder, så vi skjønte jo fort at det var greit å ta turen til sykehuset med en gang... Jeg ringte opp selv på forhånd for å si i fra. Bare på den 10 minutters kjøreturen ble mellomrommet mellom riene kuttet med ett minutt. Det ble vondt etterhvert, ordentlig vondt, men jeg fikk god hjelp av badekar, å puste meg rolig gjennom riene og under pressingen av to akupunkturnåler, en i hver lilletå. Så jeg klarte meg bra, synes jeg. Jordmor som var tilstede siste delen av fødselen var også veldig flink og motiverende. Absolutt et pluss!
Donpedro Skrevet 1. november 2010 #533 Skrevet 1. november 2010 Hva man trenger til babyen på sykehuset tror jeg varierer veldig. Der jeg har født har man ikke trengt noe som helst.
Nótt Skrevet 1. november 2010 #534 Skrevet 1. november 2010 Og der jeg fødte måtte vi ha nesten alt sammen selv, eneste vi fikk var bleier.
Gjest Vilma Skrevet 1. november 2010 #535 Skrevet 1. november 2010 (endret) Jeg hadde vonde kynnere hele siste halvdelen og de kan være ganske så vonde uten å påvirke mormunnen. Jeg har et numment felt bak på korsryggen, jeg lurer på om det er på grunn av spinalen. :klø: Den var forresten bare rar og sette, ikke vond. Jeg hadde ikke gruet meg til den, for jeg hadde helt glemt at de måtte bedøve meg. Jeg ble ganske så overrasket når jeg måtte snu meg på siden og jeg skjønte ikke hva de drev med før de nesten var ferdig Endret 1. november 2010 av Vilma
Saeria Skrevet 1. november 2010 #536 Skrevet 1. november 2010 Mine kynnere var ikke vonde. Eneste jeg merket var at magen ble stram. Søster, som ventet nummer tre, var plaget med ubehagelige og tidvis vonde kynnere i flere uker før fødselen. men det sies at kynnere ofte blir vondere når man er flergangsfødende.
O'hara Skrevet 2. november 2010 Forfatter #537 Skrevet 2. november 2010 Her har jeg hvertfall ikke vonde kynnere, så jeg er nok heldig der Trenger ikke ta med noe til tøtta før hun skal hjem. De har alt på sykehuset, klær, bleier og andre ting. Vi blir bare 4 timer på fødeavdelingen før vi må gå laaaaaaaaaaaangt for å komme til sykehushotellet. Synes det ser ut som en grei løsning, for rommene der så ut som vanlige hotellrom og var på bakkeplan med fin utsik utover fjorden. Eneste jeg må huske på å ta med er sånne elektrostrips! Åh! Det var godt jeg kom på det. Sengene er nemlig to enkeltsenger, og er det noe jeg virkelig ikke liker så er det når de siger saaaaaaaaakte men sikkert fra hverandre... I dag skal jeg til massasje igjen Det er utrolig behagelig vondt, for jeg kjenner hun treffer på muskelen. Vet ikke helt om det hjelper noe, men jeg synes det er verdt det likevel. Fredag er det ny time til akupunktur. Aner ikke om det heller hjelper, men jeg vil nå prøve og se. Kjenner jeg blir mer og mer gåen i underlivet, og det vil jeg tro kanskje er ett eller annet som begynner å gjøre seg klar? Mannen er borte i natt, så jeg må uansett vente noen dager. Har to gruppeinnleveringer til fredag, og har lovet guttene å være tilgjengelig til hvertfall de er innlevert. Den lille sorte er borte i dag, har sendt han i "barnehagen". Utrolig hvor tomt det blir her når han ikke ligger her og snorker ved siden av.... Nei, jeg må vel jobbe litt. Har endelig fått Officepakken og slipper unna fra den prøveversjonen. Den er skikkelig irriterende... Filene ble ikke skikkelig lagret så jeg måtte gå omveier for å få åpnet vanlige word-filer. Greit å få studentutgaver til en rimelig penge Og, jeg må i løpet av uken vaske huset.... Det ser ikke ut... Og vi får besøk til helgen, greit at det ser sånn passe anstendig ut da.
Sequax Skrevet 2. november 2010 #538 Skrevet 2. november 2010 Vel, jeg må ikke ta HELT av her da.. Det er jo enda 21 dager til UL-termin.... Hva jeg håper på... Tja, fordeler og ulemper, vil jeg tro, med begge deler. Tror kanskje det er greiest for kroppen i etterkant med vanlig fødsel? Og, jeg er litt redd for epidural, men ikke så redd at jeg vil nekte totalt om det blir nødvendig Jeg er generelt sett skrekkelig skeptisk på en del medisiner... Ikke alt av det er like rasjonelt da. Var ikke spesielt begeistret for å havne i narkose, og grudde meg masse, men det var ikke noen big deal når det skjedde. Samme har jeg med epidural, og vil tro det ikke er så ille som jeg "frykter". JM har aldri nevnt noe om morkaken til meg... Jeg har vært nødt til å ta UL for å sjekke slikt, men det det er sikkert forskjellig fra jm til jm Jeg er ikke helt sikker på om jeg har skjønt alt jeg da, men han siste legen sa at noen av blodårene (?) bare ligger noen milimeter fra åpningen, men at han trodde når jeg ble moden (?) så vil det trekke seg oppover og dermed ikke bli noe problem. Så, får se hvordan det hele fyker av. Hjelpe meg så jeg skravler i dag... Tror jeg har oppgaveskrivingsvegring... Jeg TROR jeg bare skal ha lystgass.....men vi får nå se!
Fakse Skrevet 2. november 2010 #539 Skrevet 2. november 2010 Du har aktive dager skjønner jeg! Pass på å hvile litt også, plutselig har du ikke tid til det mer
O'hara Skrevet 2. november 2010 Forfatter #540 Skrevet 2. november 2010 Hahaha! Jeg bare ringer mamma, så kommer hun på besøk og vasker hus, lufter hunden, passer tøtta så jeg får sove, og slike ting Neida, kan vel ikke gjøre det, men mamma er supergira på å bli bestemor, og har ventet på dette lenge. Det er første barnebarnet hennes og per i dag er hun uten jobb, så jeg tror hun sitter på fingrene for å ikke bestille turer hitover i hytt og pine.. Føler ikke jeg stresser, sover når jeg er trøtt, og har lagt fra meg tre av fagene jeg skulle tatt dette semesteret. I dag har jeg faktisk ikke fått gjort mye. Var oppe tidlig og sa hadet til mannen og Den lille sorte, og tenkte jeg skulle hvile litt, noe som resulterte i at jeg stod opp rundt elleve! :dåne: Så har jeg bare vært til massasje og hentet Den lille sorte fra barnehagen og ellers, tja, lite Dessuten, jeg har bestilt en sovebaby... Lurer litt på om hun har hørt det??
Fremhevede innlegg