Gå til innhold

Uansvarlige foreldre!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har en sønn på 16 år som har fått seg en kjæreste på snart 14 år. De bor et stykke fra hverandre, så de er avhengige av å ta bussen for å besøke hverandre.

Nå har denne jenten vært en del hos oss, bl.a. på lørdagkvelden nå i helgen.

Det var meningen at moren hennes skulle hente henne, men så fikk hun beskjed på telefonen om at "de ikke kunne være sjåfører for henne hele tiden, så hun fikk komme seg hjem på egen hånd". Problemet var bare at hun ikke hadde penger til bussen, og dette visste foreldrene.

Vi måtte da låne busspenger til henne så hun kom seg hjem.

Jeg blir så forbanna på slikt! Går det an å være så uansvarlige? En kan ikke la datteren sin på bare 13 år "seile sin egen sjø" på denne måten en lørdagskveld.

Eller hva synest dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på.

Helt klart at ungdommer bør kunne klare ta bussen innimellom. Kanskje de satte ned foten denne ene gangen fordi det er slik 6 kvelder i uken? Hun må hjem, men har ikke penger til bussen der og da - og da MÅ liksom foreldrene hente henne. Ikke alt er svart hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva, ungen er bare 13 år, det går rett og slett ikke an. Har to tenåringer i huset, så vi er sjåfører for dem til stadighet, min datter får ikke ta buss alene en lørdagskveld, det skulle bare mangle. Helt rett av deg at du reagerer, hvor ansvarsløse går det an å bli... :roll: Har man tenåringer, så må en til enhver tid være kjørbar, vi drikker ikke et glass vin engang, uten at vi vet at de kommer seg hjem! Rett og slett rystende spør du meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Nei' date= vet du hva, ungen er bare 13 år, det går rett og slett ikke an. Har to tenåringer i huset, så vi er sjåfører for dem til stadighet, min datter får ikke ta buss alene en lørdagskveld, det skulle bare mangle. Helt rett av deg at du reagerer, hvor ansvarsløse går det an å bli... :roll: Har man tenåringer, så må en til enhver tid være kjørbar, vi drikker ikke et glass vin engang, uten at vi vet at de kommer seg hjem! Rett og slett rystende spør du meg!!!

Beklager, men skal du sette alt annet på hold bare fordi du har tenåringsbarn som skal hit og dit og frem og tilbake? Er det rart ungdommene blir som de blir i dag :roll:

Ingen har vondt av å ta bussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var idiotisk gjort av foreldrene. Hvis de ville at hun skulle ta bussen hjem burde de sørget for at hun hadde nok busspenger begge veier.

Det er greit nok at man av og til skal gjøre ting selv, men å si at man kan ikke være sjåfører hele tiden......nei vet du hva.

Når mine barn kommer i den alderen, så kommer jeg til å sørge for at de skal plukkes opp av oss for man vet ikke hva som kan skje.

Jeg fikk selv den beskjeden "slengt i trynet" i tenårene og det var ikke noe kjekt.

Min far holdt ikke på med noe spesielt, han gadd bare ikke å hente meg.

En gang ble jeg sittende på et busstopp i 1 1/2 - 2 timer fordi jeg hadde ikke penger til å ta bussen og jeg hadde ikke klipp på kortet mitt.

Neida, min far kunne ikke ta en liten pause fra mekkingen på hva det enn var han holdt på med da......Jeg skulle bare sitte der og fryse jeg. Det blåste og var bikkjekaldt.

Aldri i livet om jeg skal oppføre meg sånn mot mine unger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke lov til å ta buss/tbane alene på natta i Oslo... Det er ikke så morsomt heller.. :-?

Jeg skjønner både foreldrene til jenta og dere som lånte henne busspenger. Litt dårlig planlagt, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle

en 13 åringen bør ikke være ute sent på natten.

Jeg mener også at tenåringer kan bruke sine egen penger til bussen, og har de ikke penger får de klare seg selv om de absolutt må langt avgårde. Det blir for dumt at en skal forlange at foreldre skal kjøre hit og dit bare fordi tenåringen ønsker å reise til en eller annen.

I denne ssituasjonen burde det vært avklart på forhånd at moren ikke ville hente, og ikke når datteren allerede var der. da kunne hun ha valgt hva hun ville gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jente på 13 selv, og skal hun noe sted sent på kvelden må d avklares på forhånd hvordan hun kommer seg hjem, om hun må hentes, om hun blir kjørt, evt tog og om hun kommer hjem alene el om de er flere. Hun har dessuten mobiltelefon så hun kan få tak i oss hvis d er noe, el vi kan få tak i henne.

D går selvfølgelig ikke an å la en 13-åring seile sin egen sjø el vente at andre voksne skal stille opp m penger el skyss uten at d er avtalt, men klart, hvis jenta har brukt opp busspengene på andre ting, spørs d vel om hun er moden nok til å få farte på egen hånd sent på lørdagskveldene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men skal du sette alt annet på hold bare fordi du har tenåringsbarn som skal hit og dit og frem og tilbake? Er det rart ungdommene blir som de blir i dag :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Godt å høre at det ikke bare er jeg som ragerer.

Det er klart at tenåringer ikke har vondt av å ta bussen. Men det som jeg reagerte på som sagt, var at det i utgangspunktet var avtalt at hun skulle hentes, og så var det plutselig ikke greit likevel. Det er ikk OK.

Vi bor i Bergen, og jeg ville ikke latt hun være på andre siden av byen uten penger til å komme seg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke bare er jeg som ragerer.

Det er klart at tenåringer ikke har vondt av å ta bussen. Men det som jeg reagerte på som sagt, var at det i utgangspunktet var avtalt at hun skulle hentes, og så var det plutselig ikke greit likevel. Det er ikk OK.

Vi bor i Bergen, og jeg ville ikke latt hun være på andre siden av byen uten penger til å komme seg hjem.

Virker merkelig!!! Skjønner godt at dere lurer! Og hva skal jenta selv tro, hvis hun hadde en avtale om å bli hentet, og så bare blir overlatt til seg selv....eller kanskje hun er vant til det???? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns faktisk det er en fin måte å være tilstede på!

Hvis man kan hente og bringe en tenåring, er det lettere å følge med på hva h*n foretar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle

Ja, jeg syns faktisk det er en fin måte å være tilstede på!

Hvis man kan hente og bringe en tenåring, er det lettere å følge med på hva h*n foretar seg.

en 13 åringen bør ikke være ute sent på natten.

Jeg mener også at tenåringer kan bruke sine egen penger til bussen, og har de ikke penger får de klare seg selv om de absolutt må langt avgårde. Det blir for dumt at en skal forlange at foreldre skal kjøre hit og dit bare fordi tenåringen ønsker å reise til en eller annen.

I denne ssituasjonen burde det vært avklart på forhånd at moren ikke ville hente, og ikke når datteren allerede var der. da kunne hun ha valgt hva hun ville gjøre selv.

Ikke bare heng deg opp i det første innlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beklager at jeg ikke siterte alle innleggene...

Jeg ville ha frem synspunktet mitt på at jeg syns det er fint å alltid være tilstede m.h.t. bringing og henting :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Beklager at jeg ikke siterte alle innleggene...

Jeg ville ha frem synspunktet mitt på at jeg syns det er fint å alltid være tilstede m.h.t. bringing og henting :wink:

og det klarte du :wink: men jeg er ikke enig at en alltid skal hente og bringe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å holde seg edru når tenåringsbarna er ute er vel ikke å "sette alt på hold"? Man har da ansvar for barna sine, og for meg er det en selvfølge å kunne stille opp dersom noe skjer.

Min mor var alltid kjørbar da jeg var tenåring og "ute på vift", selv om jeg som oftest kom meg hjem for egen maskin. Det samme kommer jeg til å gjøre for mine barn. Ser ikke på det som noe offer i det hele tatt å vente med det vinglasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende en 13 åring på bussen gjennom Bergen (fra ene siden til andre siden, er gjerne en lang busstur det...) en lørdagskveld, det hadde jeg ikke hatt videre lyst til.

Og når det VAR AVTALT at hun skulle hentes, og foreldrene deretter bryter denne avtalen, vel vitende om at datteren ikke har busspenger (jeg trur jeg ville sørget for DROSJEPENGER jeg da, ikke buss, litt anhengig av hvor sent det er snakk om selvsagt) det er uansvarlig ja. Hva lærer de sin datter da? "Du kan ikke stole på hva vi sier!" Jo... det er en fornuftig ting å lære en jentunge på 13 år....

Har tatt bussen i Bergen på sene kvelder jeg. Jeg var 19 når jeg flyttet hit (ehh, gikk fra sentrum til sandviken klokka 3 på natta en lørdag jeg (totalt edru altså, og møtte knapt et menneske, gikk sammen med ei venninne halve veien) Faktisk trur jeg jeg ville foretrukekt å gå enn å ta bussen. Personlig trives jeg nemlig ikke på bussen når det lukter øl der, det er vått på gulvet (jepp, øl) og man finner ølflasker stukket mellom setene. Når det er fulle folk på bussen som snakker høyt og er litt nærgående. Eller på den tiden av døgnet da 13-årige småjenter bør dra hjem, som er den asmme tiden da eldre folk drar TIL byen, fra hvor nå enn de har samlest og tatt seg en del øl før de går på byen.

Aldri i livet om jeg ville latt min datter (jeg har ingen barn enda da) tatt en slik busstur en lørdag etter ca klokka 9-10, alene. Totalt uaktuelt!

(forøvrig er jeg alltid i kjørbar stand, jeg drikker ikke, så for meg er det ikke noe problem å avstå fra et glass vin når jeg en gang i tiden får tenåringsbarn.) Selv var jeg en rolig "hjemmetype", men de gangene jeg VAR ute (mest når jeg egentlig var så gammel at jeg sikkert kunne tatt anscvar for meg selv, russetida og sånn) så var det en VELDIG lettelese å vite at når jeg slett ikke ville være der mer, så trengte jeg bare ta opp telefonen, rineg til pappa og si "jeg vil hjem!" så kom han og hentet meg (og de av mine venner som eventuelt også måtte ville hjem) Da visste jeg at jeg hadde den tryggheten, og DE visste at de hadde den tryggheten, at jeg slett ikke satt på med noen som ikke burde kjøre, at jeg ikke GIKK hjem fra langt borte (og der jeg vokste opp gikk det ikke såååå mange busser på kvelden... )

Jepp, definitvt, hente/bringetjeneste for tenåringsbarn, det er jeg med GLEDE, for da vet jeg hvor de er, hvem de er samme med, og at de kommer hjem. (På dagtid må de gjerne ta buss, for all del sykle, og bruke bena sine, men på kveldene... nei da vil jeg vite hvor jeg har dem!)

Huff... godt vi ikke har begynt å produsere små krabater enda, så slipper jeg å engste meg for dette helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...