Gjest Snorkefrøken Skrevet 25. juli 2010 #1 Skrevet 25. juli 2010 Det har nemlig seg slik at jeg har sagt ja til mannen jeg har vært nettkjæreste med i 5 år! Vi er nå forlovet, men han bor i Marokko. Jeg vil gjerne ha han her hos meg og gifte meg her hjemme. Jeg har hørt om et forlovelses visum, men jeg vet ikke hva det krever av meg som referanse. Er det noen der ute som veit? Hjertelig takk!!
Gjest Snorkefrøken Skrevet 25. juli 2010 #2 Skrevet 25. juli 2010 Har nå lest en del på UDI sine nettsider og er noe klokere. Takk til de som leste!
Gjest Snily Skrevet 26. juli 2010 #3 Skrevet 26. juli 2010 Har nå lest en del på UDI sine nettsider og er noe klokere. Takk til de som leste! Det som er det aller viktigste er tålmodighet! Nå tar det 14 måneder å få forlovdesøknad behandlet av UDI. Også må dere bestille kirke, festlokale osv og legge ved dokumentasjon på det i søknaden. Og så må du ha inntekt på over 226 000 i året. Pluss at dere må bevise at det ikke er proforma fra hans side (at han ikke vil gifte seg med deg bare for å få komme til rike Norge...)
Gjest Kjartan Skrevet 26. juli 2010 #4 Skrevet 26. juli 2010 Det har nemlig seg slik at jeg har sagt ja til mannen jeg har vært nettkjæreste med i 5 år! Vi er nå forlovet, men han bor i Marokko. Jeg vil gjerne ha han her hos meg og gifte meg her hjemme. Jeg har hørt om et forlovelses visum, men jeg vet ikke hva det krever av meg som referanse. Er det noen der ute som veit? Hjertelig takk!! Du får avslag dersom dere bare har vært nettkjærester....
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #5 Skrevet 26. juli 2010 har du ikke møtt han??? vært på besøk noen ganger?
Lofotdorsken Skrevet 26. juli 2010 #6 Skrevet 26. juli 2010 Det er også mulig å gifte seg hvis han kommer til Norge på turistvisum. Men det er helst hvis dere etterpå tenker å bo i hans hjemland, tror jeg.
Gjest Snorkefrøken Skrevet 26. juli 2010 #7 Skrevet 26. juli 2010 Hei! Jøsses, tar det såå lang tid å behandle forlevelsesvisum??? Det er jo like lenge som å behandle familieforeningsvisumet, jo :s: Lurte også på det med inntekt. Står en liste over hva som regnes som intekt og det er blant annet trygde ytelser og studielån. Jeg har et spørsmål om det. Jeg mottar både studielån og trygdeytelse fra NAV. Men tingen er at jeg mottar trygde ytelsen nettopp fordi jeg er alenemor. Noe som jeg ikke får når jeg gifter meg. Tror nok at jeg må ta pause fra skolen og få meg en jobb. Men må man ha en fast jobb også eller? Til deg som lurer på om jeg har sett han: JA. Jeg ville ikke giftet meg med en jeg ikke har sett.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #8 Skrevet 26. juli 2010 ikke godt å vite når du beskriver han som "nettkjæreste". Tar dessverre 14 mnd gjennomsnittelig behandlingstid (vi har ventet i 13 mnd nå...) Finnes ingen garantitid for at den behandles innefor denne tiden...)
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #9 Skrevet 26. juli 2010 Om han vil søke familiegjenforening må han levere søknaden i sitt hjemland og bli der mens søknaden blir behandlet. Tar kanskje like lang tid som forlovelsesvisum. Gjorde det omvendt i sommer og reiste til min nettkjæreste og vi viet oss i hennes hjemland, i dag 5 uker etter eg leverte vielsen blei den registrert (bodd i ei skuff pga. ferie). Vår plan er å forsøke å få et 7D visa til ho, sende søknad i neste uke når ho forhåpentligvis får nytt pass (bytta etternavn) og vi har alle de andre nødvendige dokumentene. Den behandlinga bruker ambassaden to uker på, kommer vi gjennom nåløyet er vi samlet igjen før august er historie Ho leverer dokumentene for familiegjenforening første uka ho er her og får nytt stempel i passet at ho blir her mens UDI går gjennom søknaden om familiegjenforening. Vi har tanker om en vielse i kirka her i Norge for å gjøre vielsen større og mer personlig.
Gjest LNB Skrevet 26. juli 2010 #10 Skrevet 26. juli 2010 Lurte også på det med inntekt. Står en liste over hva som regnes som intekt og det er blant annet trygde ytelser og studielån. Jeg har et spørsmål om det. Jeg mottar både studielån og trygdeytelse fra NAV. Men tingen er at jeg mottar trygde ytelsen nettopp fordi jeg er alenemor. Noe som jeg ikke får når jeg gifter meg. Litt kinkig den der, men hovedregelen er at du må bevise at du har inntekt på mer enn 226000 i fremtiden og ikke minst at du hadde det ved forrige ligning (ligningsattesten fra 2009). Hvis du er student kan du få unntak fra kavet til tidligere inntekt, hvis du har miniumun 60 studiepoeng. MEN du må forsatt vise at du neste år har den inntekten. Dette kan du ikke få unntak fra. Du kan bruke alle faste trygdeytelser når du regner fremtidig inntekt, men ikke trygdeytelsen som du får som alenemor (denne skal "kun" gå til barnet). Ser at du også må vise at du ikke mottar/har mottatt sosialpenger fra NAV.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2010 #11 Skrevet 26. juli 2010 Vår plan er å forsøke å få et 7D visa til ho, Ambassaden i Marokko utsteder aldri D-visum. Kun enkelte andre ambassader som gjør det.. Husk å ikke få dama di gravid når ho er her på D-visum. Kompisen til faren min var så lur at dama måtte føde før hun hadde oppholdstillatelse (mangla personnummer). Kompisen måtte betale 60 000 kr for fødselen selv om det var på offentlig sykehus.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2010 #12 Skrevet 26. juli 2010 Ho leverer dokumentene for familiegjenforening første uka ho er her og får nytt stempel i passet at ho blir her mens UDI går gjennom søknaden om familiegjenforening. Dette er ikke helt riktig. Thaidama di får ikke midlertidig stempeli passet. Hun må vente til søknaden er innvilga for å få noe i passet=må gå en stund før hun får personnummer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #13 Skrevet 26. juli 2010 Kan han ikke bare søke visum som au-pair, så kan dere gifte dere etter noen mndr, så bor han her i noen år og jobber ulovlig, så er den saken løst.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #14 Skrevet 26. juli 2010 NB: for løsningen over må dere kanskje få dere et barn eller to, men det klarer dere nok.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2010 #15 Skrevet 26. juli 2010 ikke godt å vite når du beskriver han som "nettkjæreste". Tar dessverre 14 mnd gjennomsnittelig behandlingstid (vi har ventet i 13 mnd nå...) Finnes ingen garantitid for at den behandles innefor denne tiden...) What?? Har saksbehandlingstida gått opp? IGJEN!!?
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #16 Skrevet 26. juli 2010 Ja, finnes visst ingen grenser for hvor lang saksbehandlingstid de kan ha.... Skjønner ikke at det er lov, å ta betalt for en tjeneste som ikke blir levert før 13-14 mnd etterpå (og da mener jeg at tjenesten er en saksbehandler...)
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2010 #17 Skrevet 26. juli 2010 Kan han ikke bare søke visum som au-pair, så kan dere gifte dere etter noen mndr, så bor han her i noen år og jobber ulovlig, så er den saken løst. Det er en genial plan! Litt halvkjipt for ham å måtte passe barn og vaske hus, men hva gjør man ikke for kjærleiken!
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2010 #18 Skrevet 26. juli 2010 Tror nok at jeg må ta pause fra skolen og få meg en jobb. Men må man ha en fast jobb også eller? Sikkert det beste ja. Så du viser at du kan forsørge ham.
Rosalie Skrevet 26. juli 2010 #19 Skrevet 26. juli 2010 Saksbehandlingstiden har vel gått kraftig opp både pga. flere krav til å tilfredsstille for familiegjenforening og ikke minst fordi det er flere enn noen gang som søker om dette.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #20 Skrevet 26. juli 2010 ikke godt å vite når du beskriver han som "nettkjæreste". Tar dessverre 14 mnd gjennomsnittelig behandlingstid (vi har ventet i 13 mnd nå...) Finnes ingen garantitid for at den behandles innefor denne tiden...) Er det Marokko dere også har søkt fra? Hva syns du om servicen på ambassaden der??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå