Gjest Arbeidstaker Skrevet 25. juli 2010 #1 Skrevet 25. juli 2010 Jeg er av fastlegen min 100% sykemeldt en stund framover,uten mulighet for tilrettelegging. Normalt arbeider jeg i en IA bedrift,et konsept jeg synes er supert-dersom det er mulighet for inkludering i arbeidsliv. Problemet mitt nå er at arbeidsgiveren min ikke respekterer sykemeldingen min,og stadig(ca hver uke) rnger og spør om jeg nå er klar for å jobbe noen dager i uka.Jeg har gitt beskjed om at jeg ikke ønsker denne kontakten fordi det tynger meg psykisk siden jeg har dårlig samvittighet for å være sykemeldt fra før av. Jeg er klar over at jeg ikke kan jobbe nå,og føler meg overhodet ikke i stand til det heller,men jeg er ikke vant til å være borte fra jobb og er egentlig glad i å jobbe.Spørsmålet mitt nå er: har arbeidsgiveren min lov til å ringe meg og spørre om jeg er i stand til å jobbe når fastlegen min har sykemeldt meg 100% i perioden arbeidsgiveren min spør om?Han mener nemlig at det er hans plikt som arbeidsgiver å følge opp den ansatte i sykemeldingsperioden og at han har rett til å ringe meg for å spørre om jeg er klar til å jobbe litt.Dette til tross for at jeg har sagt at jeg heller ønsker at jeg ringer når jeg føler meg klar for å jobbe.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #2 Skrevet 25. juli 2010 Din arbeidsgiver er pliktet til å ringe
Gjest Cho Skrevet 25. juli 2010 #3 Skrevet 25. juli 2010 Nei, det har han vel ikke lov til? Beklager at jeg ikke kan komme med noen konkret info..
Gjest Arbeidstaker Skrevet 25. juli 2010 #4 Skrevet 25. juli 2010 Din arbeidsgiver er pliktet til å ringe En gang i uken?Og selv om arbeidstaker ikke ønsker det?
Gjest Blondie65 Skrevet 25. juli 2010 #5 Skrevet 25. juli 2010 Det er arbeidsgiverens plikt å holde kontakt med den sykemeldte og arbeidstakerens plikt å holde arbeidsgiver informert. Nå vet ikke jeg hva slags forhold du har til din arbeidsgiver og dermed hvilken tillit du har til dem. For meg ville det vært helt naturlig å fortelle sykdommens art og også gi et estimat om når jeg kunne forventes å bli frisk igjen. F.eks. at jeg er operert og at jeg er helt sykemeldt i 6 uker. Eller at jeg har brukket en fot og har fått beskjed om å holde meg helt i ro i 3 uker. Hva har legen din fylt ut på sykemeldingen når det gjelder restarbeidsevne? Har legen sagt 100%? Da er det vel også naturlig at arbeidsgiver ringer igjen når ny sykemelding foreligger. Hvis du synes det er ubehagelig å få en telefon i uken fra arbeidsgiver som gjør sin plikt bør du be arbeidsgiver kalle deg inn i stedet slik at du kan snakke med arbeidsgiver sammen med tillitsvalgt eller verneombud.
Rosalie Skrevet 25. juli 2010 #6 Skrevet 25. juli 2010 En gang i uken?Og selv om arbeidstaker ikke ønsker det? Såpass ofte er nok ikke nødvendig, men jo - i en IA-bedrift skal arbeidsgiver ha løpende kontakt med sykemeldt arbeidstaker.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. juli 2010 #7 Skrevet 25. juli 2010 En gang i uken?Og selv om arbeidstaker ikke ønsker det? Du har ingenting med å ikke ønske det. I såfall får du si deg opp. Her er arbeidsgivers plikter i henhold til arbeidsmiljøloven: § 4-6. Særlig om tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne (1) Hvis en arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid. Arbeidstaker skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet eller arbeidstiden, endringer i arbeidsutstyr, gjennomgått arbeidsrettede tiltak e.l. (2) Dersom det i medhold av første ledd er aktuelt å overføre en arbeidstaker til annet arbeid, skal arbeidstaker og arbeidstakers tillitsvalgte tas med på råd før saken avgjøres. (3) Arbeidsgiver skal i samråd med arbeidstaker utarbeide oppfølgingsplan for tilbakeføring til arbeid i forbindelse med ulykke, sykdom, slitasje eller lignende, med mindre dette er åpenbart unødvendig. Arbeidet med oppfølgingsplan skal starte så tidlig som mulig, og planen skal være utarbeidet senest når arbeidstaker har vært helt eller delvis borte fra arbeidet i seks uker. Oppfølgingsplanen skal inneholde en vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver og arbeidsevne. Planen skal også inneholde aktuelle tiltak i arbeidsgivers regi, aktuelle tiltak med bistand fra myndighetene og plan for videre oppfølging. (4) Arbeidsgiver skal innkalle arbeidstaker til dialogmøte om innholdet i oppfølgingsplanen senest innen tolv uker etter at arbeidstaker har vært helt borte fra arbeidet som følge av ulykke, sykdom, slitasje eller lignende, med mindre dette er åpenbart unødvendig. Bedriftshelsetjenesten skal være representert i møtet. Dersom både arbeidsgiver og arbeidstaker, eller arbeidstaker alene ønsker det, skal legen eller annen sykmeldende behandler delta i møtet, jf. folketrygdloven § 25-5 første ledd andre punktum. Arbeidsgiver skal gi skriftlig melding om dialogmøtet til Arbeids- og velferdsetaten. (5) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av kravene i denne paragraf. Ut fra dette, kan du forklare hvordan arbeidsgiver kan lage en oppfølgingsplan for deg uten at han snakker med deg regelmessig?
Gjest Arbeidstaker Skrevet 25. juli 2010 #8 Skrevet 25. juli 2010 På sykemeldingen min står det 100% sykemeldt uten mulighet for tilrettelegging. Jeg ønsker ikke å informere min arbeidsgiver om full årsak til sykemeldingen,men han har fått endel informasjon. Etter det jeg har forstått er formålet med denne "kontakt-plikten" til arbeidstaker at arbeidstakeren ikke skal falle ut av arbeidslivet. Men i sykemeldingspapirene står det at første tilretteleggingsplan skal være utarbeidet av arbeidstaker og arbeidsgiver etter 6uker. I mitt tilfelle har foreløpig ikke gått 4uker engang. Hva med at jeg ikke ønsker at han ringer hele tiden.Det vil bare føre til at prosessen med å komme tilbake i arbeidslivet blir vanskeligere og lengre.
Gjest arbeidstaker Skrevet 25. juli 2010 #9 Skrevet 25. juli 2010 Stemmer jo ikke helt at jeg har "redusert arbeidsevne". Jeg har INGEN arbeidsevne nå.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #10 Skrevet 25. juli 2010 Jeg kan ikke se poenget med at arbeidsgiver ringer en gang i uken hvis man er 100% sykemeldt i 6 uker. Når arbeidsgiver har vært sykemeldt i 4-5 uker er det greit å ringe å høre hvordan det går, og om h*n kommer tilbake når denne sykemeldingen går ut.
Gjest Krizzy Skrevet 25. juli 2010 #11 Skrevet 25. juli 2010 (endret) En gang i uken?Og selv om arbeidstaker ikke ønsker det? Om du ønsker det eller ikke spiller ingen rolle. Det er din arbeidsgiver PLIKT å følge deg opp! Jeg syns det er flott at arbeidsgiveren din forholder seg til sin rolle i saken, og velger å følge deg opp. Om det er belastende for deg kan du opplyse dem om dette. Du kan jo også velge å ikke ta telefonen. Dette vil for øvrig gi deg problemer med NAV og sykepengene din dersom arbeidsgiveren din opplyser om at de ikke får tak i deg! Men for å lage en tanke til deg: Hvordan kan din arbeidsgiver vite at de ikke kan tilrettelegge når du velger og ikke snakke med dem om situasjonen din? Endret 25. juli 2010 av Krizzy
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #12 Skrevet 25. juli 2010 Dersom du er 100% sykmeldt i f.eks. fire uker, burde ikke arbeidsgiveren din ringe deg ukentlig i den perioden, dersom du gir uttrykk for at du ikke ønsker det. At han ringer deg når perioden nærmer seg slutten, blir noe annet. Dersom du kun er sykmeldt for en uke av gangen, vil arbeidsgiver selvfølgelig være interessert i å bli stadig oppdatert på situasjonen. Men som sagt, dersom arbeidsgiveren din vet at sykmeldingen din først går ut om x antall uker, synes jeg det er ufint å ringe ukentlig og mase.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2010 #13 Skrevet 25. juli 2010 Men for å lage en tanke til deg: Hvordan kan din arbeidsgiver vite at de ikke kan tilrettelegge når du velger og ikke snakke med dem om situasjonen din? At det står på sykemeldingen burde da være nok? Nyoperert kreftpasient i helsesektoren som ikke vil ha overdrevne mengder sympati, brudd her eller der pga mishandling, voldtekt og akutt psykisk reaksjon på dette osv osv. Det er mye som kan gjøre tilrettelegging umulig, men som det ikke alltid er noe man vil si til arbeidsgiver.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #14 Skrevet 25. juli 2010 Du har ingenting med å ikke ønske det. I såfall får du si deg opp. Her er arbeidsgivers plikter i henhold til arbeidsmiljøloven: Ut fra dette, kan du forklare hvordan arbeidsgiver kan lage en oppfølgingsplan for deg uten at han snakker med deg regelmessig? Du kan da virkelig ikke si at "du har ingenting med å ikke ønske det". Det kommer an på sykmeldingens art, årsaken. Jeg har i lengre tid vært sykmeldt, og det har vært svært belastende for meg å holdes løpende orientert om situasjonen på jobben, inklusive får henvendelser og spørsmål om når jeg er tilbake. Tok dette opp med arbeidsgiver, og det var helt uproblematisk. Jeg får være i fred. Det er det jeg trenger, fullstendig utkobling av jobb. Arbeidsgiver skal ikke lage noen oppfølgingsplan så lenge arbeidstaker er 100% sykmeldt, og særlig dersom årsaken til sykmeldingen er utbrenthet eller noe i den retning, bør arbeidsgiver være oppegående nok til å forstå dette. Ts, anbefaler deg å være klar overfor arbeidsgiver; si at du ikke ønsker løpende kontakt på den måten som skjer nå, men forsikre arbeidsgiver om at du selv tar kontakt når du vet noe mer om når det blir aktuelt for deg begynne å jobbe igjen, enten fullt eller redusert. Dette er det du og legen din som bestemmer, ikke arbeidsgiver. Arbeidsgiver må finne seg i å avvente, og på signal fra deg begynne å tenke på tilbakeføring og eventuell tilrettelegging, i samarbeid med deg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #15 Skrevet 25. juli 2010 På sykemeldingen min står det 100% sykemeldt uten mulighet for tilrettelegging. Jeg ønsker ikke å informere min arbeidsgiver om full årsak til sykemeldingen,men han har fått endel informasjon. Etter det jeg har forstått er formålet med denne "kontakt-plikten" til arbeidstaker at arbeidstakeren ikke skal falle ut av arbeidslivet. Men i sykemeldingspapirene står det at første tilretteleggingsplan skal være utarbeidet av arbeidstaker og arbeidsgiver etter 6uker. I mitt tilfelle har foreløpig ikke gått 4uker engang. Hva med at jeg ikke ønsker at han ringer hele tiden.Det vil bare føre til at prosessen med å komme tilbake i arbeidslivet blir vanskeligere og lengre. skal utarbeides senest INNEN 6 uker. Dersom du har gjort det klart overfor arbeidsgiver at du er 100% sykmeldt, og at arbeidsrelatert aktivitet er uaktuelt, synes jeg det er utidig og unødvendig å ringe hver uke, deresom det plager deg. Dette selv om du har plikt til å være i dialog med arbeidsgiver om din funksjonssevne, og arbeidsgiver har plikt til å følge opp.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. juli 2010 #16 Skrevet 25. juli 2010 Skal arbeidsgiver være synsk? I det ene øyeblikket nekter man å informere, i det neste skal arbeidsgiver stille diagnose og vite at man ikke kan arbeide. Det er alt for mange som ikke er klar over at det er ingenting som heter å gjemme seg vekk hjemme når man er syk. Man har plikt til å ta telefonen når arbeidsgiver ringer. Hvis man synes det er plagsomt at det ringes for ofte får man si det da: Nei her er ingen endring. Jeg vet at du må følge meg opp, men nå har det seg slik at jeg er sykemeldt for 4 uker. Kan jeg be om at jeg får fred nå frem til sykemeldingen går ut? OG: JO det SKAL lages oppfølgingsplan også når noen er sykmeldt 100%. Oppfølgingsplanen kan være så enkel at "arbeidstaker kan fortsatt ikke forventes tilbake på jobb". Hele greien med oppfølgingsplan er å unngå at langtidssykemeldte faller ut av arbeidslivet fullstendig, noe som dessverre er helt alminnelig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #17 Skrevet 25. juli 2010 Skal arbeidsgiver være synsk? I det ene øyeblikket nekter man å informere, i det neste skal arbeidsgiver stille diagnose og vite at man ikke kan arbeide. Det er alt for mange som ikke er klar over at det er ingenting som heter å gjemme seg vekk hjemme når man er syk. Man har plikt til å ta telefonen når arbeidsgiver ringer. Hvis man synes det er plagsomt at det ringes for ofte får man si det da: Nei her er ingen endring. Jeg vet at du må følge meg opp, men nå har det seg slik at jeg er sykemeldt for 4 uker. Kan jeg be om at jeg får fred nå frem til sykemeldingen går ut? OG: JO det SKAL lages oppfølgingsplan også når noen er sykmeldt 100%. Oppfølgingsplanen kan være så enkel at "arbeidstaker kan fortsatt ikke forventes tilbake på jobb". Hele greien med oppfølgingsplan er å unngå at langtidssykemeldte faller ut av arbeidslivet fullstendig, noe som dessverre er helt alminnelig. Ingen har sagt noe om å nekte å informere. Men arbeidsgiver har ikke rett til å vite i detalj (egentlig ikke i det hele tatt) hva årasken til sykmeldingen er. Arbeidsgiver skal forholde seg til skjema som arbeidstaker sender, hvor vedkommedes lege har påført "kan ikke arbeide". Punktum. At det som du sier SKAL lages en oppfølgingsplanen når en person er 100% sykmeldt, er ikke reelt. Ts, din sykmelding med legens avkrysning på NEI, kan ikke arbeide, er god nok. Vis meg hvor det står at jeg plikter å ta telefon fra arbeidsgiver når jeg er 100% sykmeldt? Og du sier det jo selv, man får si til arbeidsgiver at man ønsker å være i fred i sykmeldingsperioden sin. Det var jo akkurat hva jeg sa.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #18 Skrevet 25. juli 2010 Arbeidsgiver har INGENTING med din diagnose, FØR du har vært sykmeldt i 6 mnd og skal ha et PLIKTIG møte med NAV. Arbeidsgiver kan ikke spørre hva som feiler deg, den skal rett og slett forholde seg til at du er 100% sykmeldt. Det at arbeidsgiver ringer 1 gang i uken, er totalt unødvendig. Skaper bare ekstra press. Si du blir borte, men at du ikke vet hvor lenge. Og du tar kontakt når lege eller du selv begynner føle at du er klar for jobb igjen. Inntil da kan bare din arbeidsgiver sette at du er borte på ubestemt tid uten mulighet for tilrettelegging på oppfølgingsplanen. Dette er ting som NAV selv har opplyst meg om.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #19 Skrevet 25. juli 2010 Skal arbeidsgiver være synsk? I det ene øyeblikket nekter man å informere, i det neste skal arbeidsgiver stille diagnose og vite at man ikke kan arbeide. Det er alt for mange som ikke er klar over at det er ingenting som heter å gjemme seg vekk hjemme når man er syk. Man har plikt til å ta telefonen når arbeidsgiver ringer. Hvis man synes det er plagsomt at det ringes for ofte får man si det da: Nei her er ingen endring. Jeg vet at du må følge meg opp, men nå har det seg slik at jeg er sykemeldt for 4 uker. Kan jeg be om at jeg får fred nå frem til sykemeldingen går ut? OG: JO det SKAL lages oppfølgingsplan også når noen er sykmeldt 100%. Oppfølgingsplanen kan være så enkel at "arbeidstaker kan fortsatt ikke forventes tilbake på jobb". Hele greien med oppfølgingsplan er å unngå at langtidssykemeldte faller ut av arbeidslivet fullstendig, noe som dessverre er helt alminnelig. Her må du sjekke fakta før du uttaler deg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #20 Skrevet 25. juli 2010 Men for å lage en tanke til deg: Hvordan kan din arbeidsgiver vite at de ikke kan tilrettelegge når du velger og ikke snakke med dem om situasjonen din? Arbeidstaker plikter ikke til å oppgi grunn for sykmeldingen. Har legen sagt man skal være 100% sykmeldt i 4 uker, da skal arbeidsgiver forholde seg til det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå