Gå til innhold

Hva kan jeg bruke som vater?


Gjest Cho

Anbefalte innlegg

Jeg skal henge opp en hylle som må være helt i vater.

Problemet mitt er at jeg ikke har noe vater. Finnes det ett eller annet jeg kan bruke/lage som gjør samme susen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pucifer

Du kan til eksempel måle med målebånd. Du måler fra gulvet og opp på begge sider av hyllen slik at den er like langt opp fra gulvet på begge kantene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Eller så kan du legge en liten kule på hylle...ruller den så ser du jo hvor du må justere hylla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målband. Mål fra gulvlist eller taklist til bildets høyre og venstre hjørne. Hvis listverket er noenlunde i vater, så er du i mål.

Eller hvis du har en gjennomsiktig gummislange på 2-3 meter, kan du fylle den nesten full med vann og så holder du begge endene opp slik at du ser vannnivået i begge endene. Da har du en vater da vannivået vil være rett. Forsto du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Eller sett et glass med vann på hyllen. Ha en flytende gjenstand i. Når den flytende gjenstanden flyter midt i glasset er hyllen i vater.

Du kan også bruke en mynt.

Jeg levde lenge uten vater selv, helt til en dag jeg kjøpte et. Da ble jeg sint på meg selv fordi et lite greit vater koster under 50-lappen.

Jeg trodde de kostet mange 100-kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Eller sett et glass med vann på hyllen. Ha en flytende gjenstand i. Når den flytende gjenstanden flyter midt i glasset er hyllen i vater.

Du kan også bruke en mynt.

Jeg levde lenge uten vater selv, helt til en dag jeg kjøpte et. Da ble jeg sint på meg selv fordi et lite greit vater koster under 50-lappen.

Jeg trodde de kostet mange 100-kroner.

Ja.. ! :)

Der har dere damer igjen for å styre unna biltema og andre verktøysjapper. Få ting er mer moro enn å titte på verktøy! Skal du dessuten bare ha noe enkelt, koster det ikke mange lappene.

Selvsagt er det mulig å klare seg uten ett vater. Innleggene i denne tråden vitner om stor oppfinnsomhet. Men, seriøst.. disse eksperimentene ville jeg bare ha gjort om jeg var innesnødd i en fjellhytte, uten noen mulighet til å stikke innom nærmeste jernvarehandel, og kjøpe meg ett.. VATER!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for lure svar, alle sammen! Hyllen henger så fint på veggen nå, helt rett! :)

Nedfall: hvilke damer er det du snakker om som styrer unna biltema? Ikke meg ihvertfall!

Grunnen til at jeg trengte en slik hurtigløsning er at jeg er blakk som ei kirkerotte for tiden, og kan ikke kjøpe et vater uansett hvor mye jeg trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Men, seriøst.. disse eksperimentene ville jeg bare ha gjort om jeg var innesnødd i en fjellhytte, uten noen mulighet til å stikke innom nærmeste jernvarehandel, og kjøpe meg ett.. VATER!!

Ikke alle har penger til enhver tid, og ikke alle husker å kjøpe vater når de er på biltema eller andre lignende steder for det er jo som regel ikke noe man trenger så veldig ofte.

Du får det jo nesten til å virke som at ingen kvinnfolk er på biltema eller kan noe om verktøy, beklager å måtte skuffe deg her, men veldig mange jenter og kvinner er faktisk veldig handy.

Og når man ikke har penger, ikke har vater og må få hengt opp en hylle - hvorfor ikke tenke kreativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Tusen takk for lure svar, alle sammen! Hyllen henger så fint på veggen nå, helt rett! :)

Nedfall: hvilke damer er det du snakker om som styrer unna biltema? Ikke meg ihvertfall!

Grunnen til at jeg trengte en slik hurtigløsning er at jeg er blakk som ei kirkerotte for tiden, og kan ikke kjøpe et vater uansett hvor mye jeg trenger det.

Så blakk at du ikke har råd til å legge av kr 39,90 til en vater?

Wow! Du har virkelig dårlig økonomi, ja! :sjarmor:

..men det med å styre unna Biltema var en mer generell kommentar da. Ser ikke akkurat flust av damer der som titter på verktøy. I det hele tatt er det vel bare de damene som jobber i disken jeg ser, 99% av gangene jeg er på biltema. Enda sjeldnere er det jeg ser ei dame som går alene inn på biltema (damer er som regel alltid i følge med sambo/kjæreste).

Hva er dere redd for.. ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid på egenhånd på biltema og slike ting jeg....

Ikke lenge siden jeg var på Meca på egenhånd og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Enda sjeldnere er det jeg ser ei dame som går alene inn på biltema (damer er som regel alltid i følge med sambo/kjæreste).

Hva er dere redd for.. ? ;)

Da er du nok der på feil tidspunkt, eller kanskje på feil sted.

Her i heimen er det jeg som sutrer meg til at vi bare MÅ inn på biltema, og jeg er der flere ganger ... alene ... uten min samboer .. OG KJØPER VERKTØY!

Hadde du jobbet på Biltema, så hadde du sikkert sett flere damer der, du kan jo ikke si at det SJELDENT er damer der bare ved å ha observert i 5 minutter en gang i blandt ;)

På Biltema her i byen ser jeg ofte kvinnfolk kommer og går, samme med Biltema på flere steder i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pucifer

Så blakk at du ikke har råd til å legge av kr 39,90 til en vater?

Wow! Du har virkelig dårlig økonomi, ja! :sjarmor:

Og ja, om man til eksempel er uføretrygded, slik jeg er bl.a., så er det faktisk snakk om KRONER. Selvom 39,90 ,- ikke er så mye, så kan det være mat i to dager for meg.

Og har man så dårlig råd - ja da bruker man oppfinnsomheten og gjør det meste uten å bruke penger på det.

Slutte å være så fordømmende, veit du ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Ikke alle har penger til enhver tid,

Med tanke på hvor billig en liten vater er, så faller det utsagnet på sin egen urimelighet.

og ikke alle husker å kjøpe vater når de er på biltema eller andre lignende steder for det er jo som regel ikke noe man trenger så veldig ofte.

En vater er veldig anvendelig, for å få ting beine. Dessuten, om du ikke roter den bort, varer den i åresvis. Det er en robust liten dings med få bevegelige deler.

Du får det jo nesten til å virke som at ingen kvinnfolk er på biltema eller kan noe om verktøy, beklager å måtte skuffe deg her, men veldig mange jenter og kvinner er faktisk veldig handy.

Sier ikke at damer ikke kan noe om verktøy, men jeg vil si det er lite damer på biltema, helt uten grunn! (Mye mer enn bare bil - og verktøy!)

Og når man ikke har penger, ikke har vater og må få hengt opp en hylle - hvorfor ikke tenke kreativt?

Er for kreative løsninger, så absolutt! Har selv brukt vannslangetrikset endel ganger. Men der går en grense der "vinniga går opp i spinninga". Hadde det vært sirkelsag vs. håndsag hadde jeg selvsagt vurdert å pådra meg senebetennelse, fremfor å bruke masse penger på sirkelsag (litt trening trenger man også). Men her er det ikke snakk om mange kronene. Det er dessuten en direkte nytteting man ofte vil ha bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda sjeldnere er det jeg ser ei dame som går alene inn på biltema (damer er som regel alltid i følge med sambo/kjæreste).

Hva er dere redd for.. ? ;)

Pffff, går da nesten alltid alene på Biltema og Clas Ohlsson. Skal man ha med seg en mann så får man jo ikke rusle rundt og kikke på samme måte som når man er alene.

PS.: Har vater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nedfall

Og ja, om man til eksempel er uføretrygded, slik jeg er bl.a., så er det faktisk snakk om KRONER. Selvom 39,90 ,- ikke er så mye, så kan det være mat i to dager for meg.

Og har man så dårlig råd - ja da bruker man oppfinnsomheten og gjør det meste uten å bruke penger på det.

Slutte å være så fordømmende, veit du ....

Ok, hvis det står mellom mat eller vater, tar jeg pointet, ja.

Setter vertøysamlingen min med nyttige og en hel haug "nesten-nyttige" items i ett annet perspektiv.

Men lell, syns en vater er noe man bør ha som basis i alle vertøysamlinger! ;

Hm.. ser at biltema har ett enda rimeligere vater, det koster 19,90,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Ok, hvis det står mellom mat eller vater, tar jeg pointet, ja.

Setter vertøysamlingen min med nyttige og en hel haug "nesten-nyttige" items i ett annet perspektiv.

Men lell, syns en vater er noe man bør ha som basis i alle vertøysamlinger! ;

Hm.. ser at biltema har ett enda rimeligere vater, det koster 19,90,-

Ja, det setter det litt i perspektiv ;)

Og når man ikke har bil, man er syk, man må ta buss - så koster det 30 kr hver vei til Biltema fra der hvor jeg bor... dvs at det ene vateret koster 60kr mer. Og skulle jeg tatt bussen til Biltema, så hadde jeg brukt 2 minutter i butikken, og måtte ha ventet i 1 1/2 time på bussen hjem igjen.

Så nei - ikke alltid man kjøper det selvom man har penger også ;)

Nå skal det sies at jeg sliter ikke så voldsomt da, og jeg har en samboer med bil - jeg kan bare se utfordringen for mange :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Pucifer, Cata:

Skulle gjerne sett det var flere av dere, som har en genuin interesse av å rusle rundt på biltema og andre "mannebastioner". Tror kanskje jeg bor i feil ende av landet, ja.. ;)

..tror jeg skal avslutte vaterkorstoget mitt nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Du har virkelig dårlig økonomi, ja! :sjarmor:

Takk, det er jeg smertefullt klar over, fint at det får deg til å glise ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...