Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en gutt på litt over ett år. Ammet han frem til året- i overbevisning om at det var det beste for mitt barn. Kjenner allikevel jeg synes det er godt å "ha kroppen for meg selv" igjen, få mindre pupper og være ferdig med ammingen.

Greia er at jeg har mistet ekstremt mye hår pga ammingen. Visste på forhånd at dette kunne skje, men jeg må si jeg opplever det fryktelig kjedelig. Har ikke veldig tykt hår i utgangspunktet, det er krøller og fall i det, ganske vanskelig å holde styr på, og må vaskes hver dag fordi jeg er avhengig av styling for å se nogenlunde grei ut. Dette året, eller egentlig helt fra graviditeten av, har jeg merket hvordan hormonene har påvirket håret mitt. Plutselig slet jeg med fett hår (aldri gjort før), det ble lett flatt, livløst... Og så har jeg mistet så mye, at jeg har blitt tynn i håret ved pannen. Må bruke mye tid på å ordne det - og blir ofte bare helt matt av alle ekle bad hair days. For noen måneder siden begynte nytt hår å vokse ut, og det er da enda godt, men nå har jeg MASSE antennehår som stikker ut (ikke bare sånn vanlig som alle har, men et helt parti med nye hår....) De tynne små hårene - alle i samme lengde (latterlig...) - har en tendens til å stikke ut som små horn ned i panna. Må kjøre på med gele og spray for å legge dem UNDER det andre håret... Har nesten en hel "lugg" på 5-6 cm. Håret blir enda mer fett pga dette.

Er bare så lei!!! Dette kan virke som bagateller for de som har fint hår i utgangspunktet, eller for gutter, men det føles slitsomt når man aldri føler seg fin, og ikke får til å gjøre noe fint med håret sitt. Har noen tips og råd? Til stylingprodukter? Til vitaminpiller? Til hva man kan gjøre? Eller kanskje noen bare vil si "skjønner deg, jeg har også hue fullt av antenner", hehe. Er det slik for flere? HVA GJØR DERE?

Har spurt frisøren min om råd, men ikke blitt mye klokere. Hun er nok ganske enig i at jeg har et litt utfordrende hår...

Jeg har nå begynt å spise Suplex B med vitaminer, kisel og kjerringrokkekstrakt. Og så setter jeg opp håret en del, bruker hårbånd på de verste dagene... og prøver å glemme at hår er viktig. Jeg elsker min sønn over alt på jord, og han er verdt håravfall og alt. Hårfrustrasjoner er overfladisk, men dog - viktig for jenter.

Hm...

Videoannonse
Annonse
Gjest molte
Skrevet

Haha, har det litt på samme måten :) men bryr meg ikke så mye, kanskje fordi jeg ikke er vant til å se stylet og flott ut til vanlig? :ler:

Det sies forresten at det ikke er ammingen som er skyld i hårtapet, men at det ser slik ut fordi man mister alt håret man ikke mistet i graviditeten på kort tid.

Skrevet

Man mister ikke hår av amming. Man mister mye hår i tiden etter svangerskap og amming, fordi man i graviditeten ikke mister hår, og "alt" faller på en måte av i ettertid. Helt normalt. Jeg slet med det selv, og alle mine gravide venninner har slitt med det samme.

Hadde omtrent viker på sidene, håret var fullstendig flatt på toppen og jeg så virkelig ikke ut. Husker jeg tok mengder med volumskum i håret og fønte opp-ned. Da så det noenlunde normalt ut... Fikk også masse dunhår, men det er jo bare positivt, for det viser at håret er på vei ut igjen. :)

Det som hjalp for meg var å ta tiden til hjelp, og i tillegg hadde jeg god effekt av noen piller for håret fra helsekosten, husker ikke akkurat hva det het, men følte det hjalp godt.

Håret ble helt normalt igjen. :)

Skrevet

Eg har masse småhår i tinningane/panna. Lekkert. Gjer eigentleg ikkje så altfor mykje med det, eg. :klø:

Gjest navnelapp
Skrevet

Det gror ut igjen, det er småhåra som imli nemner bevis på. Dette er ein naturleg syklus, og det er ingenting å gjere med.

Skrevet

Det vokser ut igjen, men ser jævlig ut mens det pågår. Been there! Jeg kjenner en som brukte diverse hårbånd og skjerf i månedsvis på grunn av først viker, så pigger og så antenner...

Skrevet

Jeg mista en del hår etter ca. et år, men til gjengjeld fikk jeg mer fall i håret etter en stund, hilsen hun som hele livet har hatt verdens flateste og glatteste hår men som liker det "nye" veldig godt :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en gutt på litt over ett år. Ammet han frem til året- i overbevisning om at det var det beste for mitt barn. Kjenner allikevel jeg synes det er godt å "ha kroppen for meg selv" igjen, få mindre pupper og være ferdig med ammingen.

Greia er at jeg har mistet ekstremt mye hår pga ammingen. Visste på forhånd at dette kunne skje, men jeg må si jeg opplever det fryktelig kjedelig. Har ikke veldig tykt hår i utgangspunktet, det er krøller og fall i det, ganske vanskelig å holde styr på, og må vaskes hver dag fordi jeg er avhengig av styling for å se nogenlunde grei ut. Dette året, eller egentlig helt fra graviditeten av, har jeg merket hvordan hormonene har påvirket håret mitt. Plutselig slet jeg med fett hår (aldri gjort før), det ble lett flatt, livløst... Og så har jeg mistet så mye, at jeg har blitt tynn i håret ved pannen. Må bruke mye tid på å ordne det - og blir ofte bare helt matt av alle ekle bad hair days. For noen måneder siden begynte nytt hår å vokse ut, og det er da enda godt, men nå har jeg MASSE antennehår som stikker ut (ikke bare sånn vanlig som alle har, men et helt parti med nye hår....) De tynne små hårene - alle i samme lengde (latterlig...) - har en tendens til å stikke ut som små horn ned i panna. Må kjøre på med gele og spray for å legge dem UNDER det andre håret... Har nesten en hel "lugg" på 5-6 cm. Håret blir enda mer fett pga dette.

Er bare så lei!!! Dette kan virke som bagateller for de som har fint hår i utgangspunktet, eller for gutter, men det føles slitsomt når man aldri føler seg fin, og ikke får til å gjøre noe fint med håret sitt. Har noen tips og råd? Til stylingprodukter? Til vitaminpiller? Til hva man kan gjøre? Eller kanskje noen bare vil si "skjønner deg, jeg har også hue fullt av antenner", hehe. Er det slik for flere? HVA GJØR DERE?

Har spurt frisøren min om råd, men ikke blitt mye klokere. Hun er nok ganske enig i at jeg har et litt utfordrende hår...

Jeg har nå begynt å spise Suplex B med vitaminer, kisel og kjerringrokkekstrakt. Og så setter jeg opp håret en del, bruker hårbånd på de verste dagene... og prøver å glemme at hår er viktig. Jeg elsker min sønn over alt på jord, og han er verdt håravfall og alt. Hårfrustrasjoner er overfladisk, men dog - viktig for jenter.

Hm...

Hei. Jeg har hverken vært gravid eller ammet. Likevel har jeg i perioder med stort psykisk stress (eks brudd med partner) gjort at jeg har mistet ekstreme mengder hår. Så mye at hodebunnen viste gjennom. Jeg har vært hos hudlege osv... (som ikke kunne/ville hjelpe). I utgangspunktet har jeg ganske tynt hår, så dette ble en stor påkjenning for meg. Jeg har brukt Suplex B (3 stk hver kveld) i flere år. Først for å stoppe hårtapet og deretter for å ikke få det tilbake. Min erfaring er at dette er et veldig bra produkt. Det er sterkere konsentrasjon av b- vitamin i disse en valige b-vitaminer. Jeg har også anbefalt det til en venninne som slet med det samme. Hennes hår er blitt kjempefint og til og med frisøren hadde kommentert det.

Nå har jo du en konkret grunn for hårtapet ditt (graviditet og amming) og håret vil vokse ut igjen. Men ville likevel bare fortelle om mine erfaringer siden du nevner at du bruker vitamintilskuddet. Lykke til.

Skrevet

Åh, tusen takk, alle! Det er faktisk til stor hjelp å lese at flere har hatt/har det samme problemet, både pga det ene og det andre. Rart det der, hvordan det hjelper å ikke føle seg "alene i verden"/ det at man er fler. Gjelder både små og store ting :)

Måtte le av setningen: "Jeg kjenner en som brukte diverse hårbånd og skjerf i månedsvis på grunn av først viker, så pigger og så antenner..." -> Ikke så langt unna slik jeg har det. Prøver å ikke bruke hårbånd for ofte, for synes jeg ser litt "barnslig" ut med det, men det hjelper på de verste dagene med antenner, spikes, flatt og livløst hår.

Så bra å høre om folk som har god erfaring med Suplex B! Jeg skal fortsette å tygge dem hver enda dag! :)

Og takk for info ift hvorfor man mister hår. Trodde det var ammingen, jeg, men deter altså graviditeten.

Hvis flere her inne har tips eller lignende erfaringer - bare skriv. Jeg skal følge med denne tråden!

Hilsen TS

Skrevet

Jeg har egentlig lang lugg, men akkurat nå har jeg samtidig kort lugg som står rett opp ;) Jeg mistet myyye hår da ungen var 2-3 mnd, snakker store håndfuller i dusjen og på hårbørsten, lå hår igjen etter meg overalt. Så stoppet det, og alt begynte å vokse ut igjen samtidig. Så nå har jeg fått meg pigglugg og øreskjegg, alt i samme lengde. Jeg ser litt dust ut, men ler bare av meg selv helt ærlig. Tar det som en del av opplevelsen og sjarmen med svangerskap :) Luggen begynner forresten å bli en 5-6 cm nå, og bøyer seg litt, så begynner å ligne på en 80-talls lugg. Nais :D

Skrevet

Jeg har egentlig lang lugg, men akkurat nå har jeg samtidig kort lugg som står rett opp ;) Jeg mistet myyye hår da ungen var 2-3 mnd, snakker store håndfuller i dusjen og på hårbørsten, lå hår igjen etter meg overalt. Så stoppet det, og alt begynte å vokse ut igjen samtidig. Så nå har jeg fått meg pigglugg og øreskjegg, alt i samme lengde. Jeg ser litt dust ut, men ler bare av meg selv helt ærlig. Tar det som en del av opplevelsen og sjarmen med svangerskap :) Luggen begynner forresten å bli en 5-6 cm nå, og bøyer seg litt, så begynner å ligne på en 80-talls lugg. Nais :D

:ler:

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Henter opp denne litt gamle tråden om håravfall ... så jeg kan sutre litt.

For jeg fikk et anfall av fortvilelse i dag, for nå ser det ut som jeg begynner å få hårløse flekker i tinningene og viker i pannen :( På bilder jeg så i dag ser håret liksom gjennomsiktig ut på toppen, akkurat som hos menn som holder på å bli skallet, åååh.

Jeg vet det er normalt etter fødsel og babyen er uansett verdt det selvfølgelig og at det sikkert vokser ut igjen, og jeg prøver å ikke bry meg om det, men sannheten er at jeg føler meg så utrolig stygg med det stadig tynnere og mer livløse håret. Det er 4 og en halv mnd siden jeg fødte, jeg lurer på hvor lenge jeg skal fortsette å miste store dotter med hår? Noen sier de mistet hår i et år etter fødsel, skjer det med meg kommer jeg seriøst til å være skallet til sommeren. Like greit å barbere hodet med en gang? Mister alle hår? Og hvor lenge? Jeg har ikke antydning til nye hår som kommer ut der de gamle har falt ut!

Gjest pysepusen
Skrevet

Alle mister vel litt hår ja, man mister jo lite som gravid ;) For meg var det verst fra han var to til han var fire måneder. Nå mister jeg ikke sååå mye, nå vokser det ut igjen :tunge1: Det ser ikke ut :fnise: Heldigvis er det vinter for da kan jeg ha lue på :skratte:

Skrevet

Man mister så mye hår etter en graviditet pga et stort nedfall av østrogen. Så lenge østrogenet er på topp så mister man lite hår, så fort det detter, som det gjør etter en fødsel, så forsvinner mye hår også. Bare tenk hvordan det er når man kommer i overgangsalderen. Da blir gjerne håret tynnere.

Du må nesten bare finne en frisyre som funker, evnt klippe det litt. Hårbånd o.l er også litt til hjelp da.

Men det er ikke mye morsomt når man har fått piggsveis etter noen måneder nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...