AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #21 Skrevet 24. oktober 2011 Normalnivået er tatt ut i fra friske mennesker og da med lite slingringsmonn. Det generelle normalnivået sier ingenting om hva som er ditt normalnivå. En del leger ser seg blindt på det.
Gjest tantenipsy Skrevet 24. oktober 2011 #22 Skrevet 24. oktober 2011 Dra til spesialist innenfor stoffskifte. Selv har jeg hypothyreose type 2 (lavt stoffskifte som ikke vises på prøver). Fastlegen min mente jeg var innenfor "normalen" problemet er at "normalen" er alt for vid! Jeg har fått hjelp av Dr. Helge Oftebro. Han har hjemmeside her! Masse lykke til! Takk for den linken! jeg har verdier innenfor normalområdet (TSH 1,86 og FT4 13), men har alle symptomene på lista til dr. Oftebro.. Får ikke noe gjennomslag for det hos fastlegen, tror hun mener jeg er hypokonder. Er det forresten noen som vet forskjellen på "nedre grenseland" og "utenfor referanseområdet"? Har de siste to gangene det ble tatt blodprøve av meg hatt calsiumverdier under referanseområdet. Første gang 2,11, andre gang 2,14. Ref.omr: 2,15 - 2,55. Fastlegen beskrev det første resultatet som i "nedre grenseland", og det andre resultatet som "fint". Synes det er rart siden jeg er kjempeglad i ost og andre meieriprodukter. Har lest at lave kalsiumverdier kan skyldes noe med biskjoldbruskkjertlene?
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #23 Skrevet 24. oktober 2011 Skift fastlege hvis han/hun ikke hører på deg. Det er prøvene i kombinasjon med din opplevelse som avgjør om du skal medisineres eller ikke. Alle har ulike "normalverdier". For personer med hypotyreose, skal nivåene ligge i øvre referanseområde. Det er svært lite kunnskap om stoffskiftesykdommer hos almennleger. Bente Bakke har nettopp gitt ut ei bok, denne skal iallefall jeg lese: http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6178939 Be om å få henvisning til endokrinolog. Det kan ikke legen nekte deg. Mulig legen blir mer villig til å sette seg inn i saken hvis du presser litt. De har mye å tenke på på legekontoret, og man må noen ganger gjøre seg litt ekstra bemerksom for å bli hørt.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #24 Skrevet 24. oktober 2011 Skift fastlege hvis han/hun ikke hører på deg. Det er prøvene i kombinasjon med din opplevelse som avgjør om du skal medisineres eller ikke. Alle har ulike "normalverdier". For personer med hypotyreose, skal nivåene ligge i øvre referanseområde. Det er svært lite kunnskap om stoffskiftesykdommer hos almennleger. Bente Bakke har nettopp gitt ut ei bok, denne skal iallefall jeg lese: http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6178939 Be om å få henvisning til endokrinolog. Det kan ikke legen nekte deg. Mulig legen blir mer villig til å sette seg inn i saken hvis du presser litt. De har mye å tenke på på legekontoret, og man må noen ganger gjøre seg litt ekstra bemerksom for å bli hørt. Meg igjen: Veldig mange med lavt stoffskifte har også B-vitaminmangel. Merket stor forbedring på slapphet/ trøtthet da jeg begynte med B-vitaminer. Tar også omega3 og D-vitaminer. Dette bør du prøve hvis du ikke gjør det!
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #25 Skrevet 25. oktober 2011 Takk for den linken! jeg har verdier innenfor normalområdet (TSH 1,86 og FT4 13), men har alle symptomene på lista til dr. Oftebro.. Får ikke noe gjennomslag for det hos fastlegen, tror hun mener jeg er hypokonder. Bare hyggelig! Det er svært vanlig å ikke bli trodd av fastlegen, dessverre - spesielt når det gjelder lavt stoffskifte. Før jeg fikk diagnosen ble jeg fortalt av en barnelege (tror jeg gikk i 6-7 klasse) på sykehuset at "Dette er noe bare DU kan gjøre noe med!" Han sendte meg hjem med et hefte om overvektige barn. Han mente jeg var feit og lat, og at det var min egen skyld. Om jeg var deg ville jeg bare tatt direkte kontakt med Dr. Oftebro. Han leser blodprøvene på en annen måte, og doserer deg etter det. Jeg kan ikke beskrive hvor glad jeg er for at jeg begynte der! Det er også litt pussig det med menn vs. kvinner når det gjelder å prøver for å finne ut om hvordan stoffskiftet ligger an. I familien vår er det nemlig en majoritet av kvinner - og alle har hypeotherose type 2. Det er bare to mannfolk, og det er fetteren(sønn til min tante) og Onkelen min. På alle oss damene er det ingen resultater som er "gode nok" for fastlegen. På mannfolka derimot..!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2011 #26 Skrevet 30. desember 2011 Ser at det er mange som skriv om verdiar, mendet eg lurer på er om nokon har fått stilt diagnose når TSH er 4,03 og T4 er 12.
silkyred Skrevet 30. desember 2011 #27 Skrevet 30. desember 2011 Jeg har hypothyreose (lavt stoffskifte) og i tillegg hypoparathyreose ("døde" kalkkjertler) etter å ha fjernet skjoldbruskkjertelen i 97. Hos meg har det vært vanskelig og holde jevne verdier med medisinering, doser blir endret opp og ned ganske ofte. Merker fort om jeg er på vei opp eller ned. Det verste når jeg ligger for lavt er at jeg har null energi, null overskudd, null sexlyst og i tillegg fyker jeg ganske fort inn i små depresjoner og tungsinn når jeg ligger for lavt. Er nettopp ferdig med en periode (håper jeg er ferdig hvertfall) med veldig, veldig lave verdier. Ble dårlig oppfølging en stund, og jeg var under dosert ganske lenge. Står på høye doser nå, og tar prøver 2 ggr i mnd for å finne riktig dosering. Regner med å være stabil utpå vinteren en gang, forhåpentligvis med lav dosering. I min erfaring så er ikke stoffskifte problemer noe som kan ordnes med et par turer til fastlegen. Det må følges tett av endokrinologer/indremedisinere, og jevnlige blodprøver. Det er endo'ene som sitter med ekspertisen på dette, og det er utrolig mange prosesser i kroppen som blir påvirket av stoffskiftet. For meg blir stoffskiftet påvirket av både hva jeg spiser og hvordan livssituasjone generelt er. Jeg er svak for stress, når stresset går opp, så går verdiene raskt ned. Man lærer seg etterhvert hva som påvirker og hvordan leve med det. Jeg får av og til kraftige kalsium kramper i tillegg, pga hypoparathyreosen, dette korrigeres med flytende kalsium. Jeg mener du bør hvertfall prøve medisinering for å få stoffskiftet litt høyere i normal feltet, for det er helt jævlig når man ligger for lavt. Faktisk så "savner" jeg av og til de ekstremt høye verdiene jeg hadde før jeg ble operert... Vet det høres rart ut, for jeg var innmari sjuk i noen år før den ble fjernet. (Hos meg fjernet de hele, så alt blir regulert medisinelt nå.) Men det jeg mener er at da hadde jeg hvertfall energi! Men selvsagt, jeg hadde jo også mange andre problemer av det, så alt i alt ble livet bedre etter op. Slutt på hetetokter, heftige humørsvingninger, hårtap, høyt blodtrykk, urytmisk puls etc, etc... Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2012 #28 Skrevet 30. august 2012 Jeg ble operert for struma, og etter operasjonen har jeg hatt for lavt calsiumnivå. 1,63-1,76 mmol, og det merkes med at det prikker i fingrene, leppene, med kramper i hendene, -og den følelsen av maur i beina du kan få etter en lang stund på toalettet, den kommer etter ett kjapt besøk der, får knapt gjort seg ferdig før det prikker og krampene kommer. Enkelte morgener har jeg våknet med kramper i hendene. Normalnivået for calsium er innenfor 2,15-2,55 mmol. Det er riktig at det er biskjoldbruskkjertlene som styrer kalsiumnivået. De ble lokalisert under operasjonen, men er nok litt sjokka eller stressa, så inntil videre tar jeg en god del calsiumtilskudd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå