Gå til innhold

Kan ikke menn gi et kompliment uten at det er sjekketriks?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anjelika

Jeg syns det virker som et sunnhetstegn at man kan fortelle hverandre at man har fått komplimenter, det betyr at vi føler oss trygge på hverandre. :)

Enig.

Som sagt så er det erfaringsmessig ikke den beste ideen å fortelle typen som sånt, men det er fordi jeg har dårlig erfaring :P Mine ekser har vært usikre og sjalu til en viss grad (en av dem til en ekstrem grad). Kanskje de er litt som Steinar, ser alt utenforstående som en trussel og skulle helst sett at dama gikk rundt i en potetsekk sånn at ingen andre syntes hun var noe tiltrekkende.

Kjæresten jeg har nå vet derimot hvor han har meg og er trygg på meg, og blir bare litt kry når jeg får oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er hovedgreia her, er rett og slett kjønnsforskjeller.

Dere kvinner er relativt vant til å få komplimenter basert på deres utseende/klær etc., noe de fleste menn altså IKKE er vant til.

Det er forventet at mannen skal gi dama komplimenter, IKKE omvendt!

Og hvorfor tror du at en mann vanligvis gir ei dame komplimenter?

For å være snill kanskje? Yeah right!

Av det ovenstående, bør det da være lett å forstå at en (normal) mann ikke setter særlig mye pris på at dama får oppmerksomhet/komplimenter ifra andre menn.

Dessuten har vi (menn) altså vanskelig for å forstå (sette oss inn i) kvinners relativt store behov for å få komplimenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Dere kvinner er relativt vant til å få komplimenter basert på deres utseende/klær etc., noe de fleste menn altså IKKE er vant til.

Av det ovenstående, bør det da være lett å forstå at en (normal) mann ikke setter særlig mye pris på at dama får oppmerksomhet/komplimenter ifra andre menn.

Dessuten har vi (menn) altså vanskelig for å forstå (sette oss inn i) kvinners relativt store behov for å få komplimenter.

Hvis du har lest hele tråden så har du sikkert fått med deg at det ikke strømmer over av komplimenter til oss damene heller, så vi er ikke så veldig godt vant akkurat. Jeg har fått komplimenter fra fremmede men deler du det på antall år så blir det ikke mye, de fleste komplimentene har jeg fått fra de jeg har vært i forhold til og fra venner og bekjente - menn og kvinner.

Har du en kjæreste som er uttrygg både på seg selv og derved kjæresten så holder du selvfølgelig kjeft om alle komplimenter for å unngå unødige og lite relevante beskyldninger. Men har du en normal oppegående mann som er trygg på sin egen tiltrekning så er han i stand til å takle det, og tar det gjerne som en kompliment til sitt eget valg av dame. :)

Og igjen, jeg tror ikke kvinner har større behov for komplimenter enn menn. Mennene på jobben og i min vennekrets sier i hvert fall at de liker å få komplimenter men er ikke bortskjemt på den fronten de heller, akkurat som de fleste damer. Komplimenter er hyggelige å få men jeg jakter ikke på dem, og flerrer heller ikke av meg trusa om det skulle komme en kompliment eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke kvinner flest har et stort behov for å få kompliment.

Men vi synes det er veldig hyggelig når det skjer.

Når du sier "yeah right" til at menn gir kompliment for å være snille så tenker jeg, javel, på seg selv kjenner man andre. Og nettopp derfor er det vel ikke smart å fortelle at man har fått kompliment av en annen mann. Fordi partneren da tolker at komplimentet er gitt med samme baktanker som han selv ville ha hatt?

Og at menn ikke forstår og i tillegg misliker at kvinnen deres får kompliment fra andre menn fordi de selv bare gir kompliment med baktanker og at de ikke forventer å få kompliment selv? Det jeg nå forstår er at en rekke norske menn bare gir kompliment fordi det er forventet av dem og bare fordi de ønsker å oppnå noe selv - og absolutt ikke fordi de er snille!!

Selv gir jeg ofte kompliment til menn (venner, kollegaer, familiemedlemmer osv) og opplever aldri at noen oppfatter dette som noe annet enn hyggelig!! Og det er aldri noen seksuell undertone i mine kompliment til dem! Og man kan si at noen ser kjekk ut uten at man tenker på sex! På samme måte tror jeg at en mann kan si til meg at han synes at jeg ble veldig fin med nye frisyre uten at han dermed vil i buksene på meg.

Jeg mener.... du Steinar kan vel synes at en dame er pent kledd eller ser bra ut uten at du har lyst på henne seksuelt? Og hvis man synes at en dame du kjenner ser spesielt bra ut en dag - hvorfor kan man ikke bare si det til vedkommende? Uten at det skal være noe mere styr med det?

Selv har jeg hatt en engelsk samboer i mange år og har tilbrakt mye tid i England. En kompliment kan gis som en høflig gest eller som en liten flørt. Men forskjellen er vel at i andre deler av verden (enn Norge/Skandinavia) så blir man opplært til å åpne døra for damer, gi kompliment (til både unge og eldre damer) når det er på sin plass/føles riktig. Fordi min eks var oppdratt til å gi hyggelige kompliment så var han selvsagt heller ikke sur for at jeg fikk kompliment av andre menn. Samme gjelder for min nåværende samboer. Og jeg forsøker å lære mine sønner det samme. Altså å gi kompliment - og ikke minst ta imot kompliment.

Endret av Lizzee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Å sette pris på komplimenter er definivt ikke kjønnsavhengig. Ei heller handler komplimenter kun om det ytre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KateW

Jeg mener.... du Steinar kan vel synes at en dame er pent kledd eller ser bra ut uten at du har lyst på henne seksuelt?

Neppe... :fnise:

*løper ut igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette pris på komplimenter er definivt ikke kjønnsavhengig. Ei heller handler komplimenter kun om det ytre.

Helt riktig!! Man kan jo få kompliment fordi man har gjort noe for andre som de setter pris på - og det er vel de aller fineste komplimentene man kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Helt riktig!! Man kan jo få kompliment fordi man har gjort noe for andre som de setter pris på - og det er vel de aller fineste komplimentene man kan få!

Ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke kvinner flest har et stort behov for å få kompliment.

Men vi synes det er veldig hyggelig når det skjer.

Vel vel, jeg tror nok at de fleste kvinner faktisk forventer positive komplimenter mht sitt utseende etc., men da i hovedsak ifra kjæresten/partner.

Når du sier "yeah right" til at menn gir kompliment for å være snille så tenker jeg, javel, på seg selv kjenner man andre. Og nettopp derfor er det vel ikke smart å fortelle at man har fått kompliment av en annen mann. Fordi partneren da tolker at komplimentet er gitt med samme baktanker som han selv ville ha hatt?

Sånn ca riktig, ja ;)

Og at menn ikke forstår og i tillegg misliker at kvinnen deres får kompliment fra andre menn fordi de selv bare gir kompliment med baktanker og at de ikke forventer å få kompliment selv? Det jeg nå forstår er at en rekke norske menn bare gir kompliment fordi det er forventet av dem og bare fordi de ønsker å oppnå noe selv - og absolutt ikke fordi de er snille!!

Ikke så veldig langt unna den harde virkeligheten dette, er jeg redd ;)

Selv gir jeg ofte kompliment til menn (venner, kollegaer, familiemedlemmer osv) og opplever aldri at noen oppfatter dette som noe annet enn hyggelig!! Og det er aldri noen seksuell undertone i mine kompliment til dem! Og man kan si at noen ser kjekk ut uten at man tenker på sex! På samme måte tror jeg at en mann kan si til meg at han synes at jeg ble veldig fin med nye frisyre uten at han dermed vil i buksene på meg.

Jeg mener.... du Steinar kan vel synes at en dame er pent kledd eller ser bra ut uten at du har lyst på henne seksuelt? Og hvis man synes at en dame du kjenner ser spesielt bra ut en dag - hvorfor kan man ikke bare si det til vedkommende? Uten at det skal være noe mere styr med det?

Fordi vi er to ulike kjønn innenfor samme art - Homo sapiens :smoke:

Eneste unntak er familie og slekt. Naivt å innbille seg noe annet.

Selv har jeg hatt en engelsk samboer i mange år og har tilbrakt mye tid i England. En kompliment kan gis som en høflig gest eller som en liten flørt. Men forskjellen er vel at i andre deler av verden (enn Norge/Skandinavia) så blir man opplært til å åpne døra for damer, gi kompliment (til både unge og eldre damer) når det er på sin plass/føles riktig. Fordi min eks var oppdratt til å gi hyggelige kompliment så var han selvsagt heller ikke sur for at jeg fikk kompliment av andre menn. Samme gjelder for min nåværende samboer. Og jeg forsøker å lære mine sønner det samme. Altså å gi kompliment - og ikke minst ta imot kompliment.

Ja, man bruker en masse (meningsløse) høflighetsfraser i både UK og USA.

I Norge har altså det vi sier ofte en større betydning, når vi først sier noe, og dermed er man også mer på vakt når andre sier noe til dama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

I Norge har altså det vi sier ofte en større betydning, når vi først sier noe, og dermed er man også mer på vakt når andre sier noe til dama.

Hva betyr det når en mann sier: "Du ser ut som en lykkelig kvinne, det stråler av deg og jeg ønsker deg en flott dag videre", gir meg et stort smil og så går han. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr det når en mann sier: "Du ser ut som en lykkelig kvinne, det stråler av deg og jeg ønsker deg en flott dag videre", gir meg et stort smil og så går han. ??

At han må være full? ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Prøvekandidat

At han må være full? ;) hehe

For det er eneste grunnen til at jeg skulle få en sånn kompliment mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Jeg er av den erfaring at menn ofte mener akkurat det de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så betyr det at folk utenfor Norges grenser evner å være litt mer spontane og ikke gi alt dobbel betydning!! I tillegg til at de er opplært til å være høflige!

Hvorfor gjøre alt så stort og vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det er eneste grunnen til at jeg skulle få en sånn kompliment mener du?

Nei, det tror jeg sikkert ikke.

Men det er ikke vanlig at folk i Norge sier noe sånt til fremmede folk.

Fordi vi ikke er opplærte til det, og fordi den vi sier det til som regel vil tro man er gal. Eller full ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Fordi vi ikke er opplærte til det, og fordi den vi sier det til som regel vil tro man er gal. Eller full ;)

Nei, det er ikke vanlig men når det en sjelden gang skjer så er det veldig hyggelig. Og denne mannen var ikke full, om han var gal vet jeg ingenting om men hvis det er sånn gale mennesker oppfører seg så vil jeg gjerne ha flere av de høflige galingene her i landet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jenter ville nok blitt overrasket - og veldig glad - over at en norsk mann klarte å gi et så koselig kompliment!! Ta det til deg - du og andre norske menn som har vanskeligheter med å gi kompliment i edru tilstand - og tenk på at dere ville fått så mye positive tilbakemeldinger. Det er aldri for sent å lære!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...