Gå til innhold

Blødninger i uke 9


MonThe

Anbefalte innlegg

Hei.

Forrige uke oppdaget jeg litt blod på papiret etter toalettbesøk. Fikk time hos legen, var gjennom GU + UL -- legen sa han kunne se en liten rift på livmora, som resulterte i litt blødninger. Fikk på UL se det lille spira og et bankende hjerte (var da 8+1). Legen kikka også på eggstokker etc og sa at alt så bra ut. Fikk beskjed om å leve som normalt, men unngå å bade samt samleie så lenge blødningene pågikk.

For to dager siden ble blødningen sterkere, minner om mens. Var hos legen på nytt i dag, denne gangen hos en annen lege (legen jeg var hos sist har ferie). Pga. feriestengte avdelinger fikk jeg ikke tatt UL, (må reise i over en time for å få tatt UL). Legen mente at siden jeg ikke har hatt noen smerter så er det mest sannsynlig ingen SA. Hun sykemeldte meg en stund framover, ba meg og å ta det med ro (ligge i senga/sofaen) go forsøke å slappe av, og ta kontakt igjen hvis jeg skulle få sterke smerter og/eller sterkere blødning.

Er så inderlig bekymret og engstelig, og gruer meg til hvert toalettbesøk (ser blodet). Blir gal av alle tankene som farer igjennom hodet, klarer ikke å tenke på annet!! Prøver å tenke på det legen så om at jeg ikke har hatt noen smerter, samtidig så hører man jo om de som har hatt en MA/SA uten smerter også... Hva skjer nå da? Skal jeg bare ligge her hjemme og vente på at blødningen skal stoppe? Og når den stopper, er det da et tegn på at alt er i orden???

Uff, blir gal!! Ønsker oss denne lille så inderlig!! :tristbla:

Klarer ikke snakke med noen av venninnene/familien min, redd jeg "knekker" sammen... Noen her på KG som har noen tanker/råd/erfaringer de vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uff forstår du sliter nå.Desverre er det lite en lege kan gjøre for deg OM det er sa.

Eneste jeg kan si til trøst er ,mange mange kvinner har småblødninger,nesten mens lignende blødninger igjennom hele svangerskapet og får flotte nydelige barn

Jeg gidder ikke si slutt å bekymre deg,for det er som å snakke til veggen.Men prøv om du klarer å iallefall slappe av litt.Har selv mistet og det er vondt,men jeg måtte tenke i baner som : det som skjer det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ingen råd å komme med, men vil bare gi deg en god klem :klemmer: og krysser fingrene for at alt går bra med deg og den lille :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneiOslo

Hei MonThe! Så kjedelig å lese, men håper dette går bra!

Forteller litt om min egen opplevelse... Forrige uke fikk jeg små-blødninger som deg, så litt blod på papiret etter toalettbesøk. Usannsynlig lite, men det var rødt, og nok til å få meg bekymret...

Var igår hos privat gynekolog for å få sjekket. Blødningen har sannsynligvis en sammenheng med en sopp-kur jeg gikk på (ja, her går vi privat...), tablettene og selve soppen kunne gi litt blødninger.

MEN, på ultralyd fant hun en blodansamling i livmoren. Det var tegn på truende (ikke begynnende, heldigvis!) abort. Sykmeldt 100%, ikke løfte mer enn 5 kg, ikke trene, ikke varme bad, ikke samleie, ikke...

Altså, jeg måtte ta det HELT med ro, helst bare ligge på sofaen.

Det var mange som fikk dette under svangerskapet, og for de som holdt seg i ro og ikke overanstrengte seg brukte det å gå bra!

Blodet kunne enten komme ut av seg selv, da var det som en kraftig mens-blødning, og dette var ikke farlig. Ellers levret blodet seg, og ble liggende til fødsel, heller ikke farlig. Fikk jeg magesmerter og det var klumper i blodet ville det nok si abort. Men jeg skulle komme tilbake om tre-fire uker for å sjekke at alt sto bra til, hun hadde stor tro på dette!

Hjertet slo tydelig og godt, og fosteret utviklet seg helt normalt. To armer og to bein, og et gedigent hode :) Forholdene er jo ikke normale der inne, hodet er vel ca halvparten av størrelsen nå?

Ville bare si dette, og at man kan ha blødninger uten at det absolutt betyr abort. Ville tatt meg bry med å kjøre den ekstra timen til ultralyd, hvis det kan roe deg, for det er ikke bra for den der inne med en stresset mor heller, er det det?

Lykke til videre, dette skal gå bra for oss begge!!

Klemmer til deg og knøttet ditt, dette går bra! :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk med min første var jeg nesten to mnd på vei før jeg oppdaget det! Nettopp pga ei kraftig blødning over flere dager som jeg trodde var mens. Var så mye at jeg brukte vanlige bind, og jeg synes å huske at jeg hadde mensmurringer også. Etter at jeg testet positivt hadde jeg også ei blødning, dog ikke like sterk som den første. Vil anta at jeg da var en 8-9 uker på vei. Da visste jeg jo at jeg var gravid, og ble selvfølgelig redd! Fikk beskjed av legen å ta det helt med ro, ligge mest mulig, ikke løfte tungt, ikke "ta i" når jeg gjorde nr to på do.... Ikke samleie, iallefall ikke tamponger i stedet for bind.

Gikk bra da! På den ordinære ultralyden i uke 18 ble terminen korrigert med 1mnd pga den første kraftige blødninga ikke var mens. Hadde heldigvis ikke flere blødninger i svangerskapet, og alt gikk fint med barnet.

I fjor derimot hadde jeg en SA i uke 7. Da blødde jeg enormt mye (måtte bl.a spyle dusjkabinettet etter at jeg dusjet). Hadde og en del vonde smerter, gikk ei uke så kom det ut en liten geleklump, etter det roet blødningen seg. Symptomene forsvant også, kvalmen ga seg, brsytene var ikke ømme og tunge lengre.

Krysser fingrene for at det går bra med deg og den lille i magen! Prøv å la kroppen hvile mest mulig, og ikke løft tungt. Det går ikke an å si at en skal slappe av og ikke tenke på det, men det er klin umulig! For meg var hvert et toalettbesøk et mareritt.....helt angst for å se om jeg blødde mere enn sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle!

Tusen takk for råd og gode ord dere! :klemmer: Gjør det litt lettere å høre at det er fler som har hatt det slik, selv om jeg selvfølgelig ikke unner noen den vonde følelsen...

AnneiOslo; Så leit å lese det du skrev... Har jo fulgt med deg på "nygravidtråden" :) Godt å høre du er ved godt mot og er så positiv, kjenner jeg får litt mer "trua" etter å ha lest det du har skrevet!:) Sender deg en stooor klem! Forhåpentligvis kommer vi til å treffe hevrandre på en hel masse andre gravid-tråder fram til den 22 februar! :klemmer:

Skulle så gjerne ha tatt en kjøretur for å få dra på UL, men legen ville ikke henvise meg til UL siden jeg ikke hadde hatt smerter..men om blødningen skule bli sterkere og/eller jeg skulle få smerter skulle hun gjøre det.. Kjenner at det egentlig er det verste - å ikke vite om det står bra til dere inne med den lille! Tar meg selv i å kjenne etter og overanalysere alt -- er puppene like ømme som før?? Tisser jeg mindre enn før?? osvosv... Har bestemt meg for å ringe legen over helga hvis blødningene ikke har stoppet, for å høre om hun kan henvise meg til UL, blir gal av denne usikkerheten..

Nok en gang, tusen takk for gode ord fra dere! Egentlig rart hvor mye trøst man kan få av å dele erfaringer og tanker med fremmede på et diskusjonsforum..

Ønsker alle en god dag: klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnneiOslo

Rart hvordan man kan få trøst og hjelp her inne ja. Men det er noe med det - det passer seg ikke alltid å diskutere sopp-infeksjoner, type blod som kommer ut og diverse andre private ting med nærmeste familie... Mannen får selvfølgelig høre det, men her kan man snakke mer fritt, dere kjenner meg ikke og vi er i samme bås :)

MonThe, vi SKAL klare dette, det er ikke noe annet alternativ! Om noen måneder kommer vi nok til å sitte å smile og tenke på at dette ikke var så ille likevel, og ha glemt det meste av bekymringer.. De små vi får ut kommer til å få oss til å glemme det.

Fantastisk å høre hjertet på ultralyden igjen, så ta en telefon til legen igjen på mandag og si at du vil bli henvist. Man blir så mye mer rolig når man faktisk ser at alt går bra!

God helg til dere, her skal jeg ligge i vannrett stilling og knipe igjen, for jeg har en premie om 214 dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi en god :klem: til deg, MonThe og til AnneiOslo; det dere går igjennom nå er ikke noe kjekt. Og det er jo umulig å ikke bekymre seg også, selvom man jo vet at det ikke hjelper.

Håper dette går bra for dere begge og at dere sitter med friske, perfekte barn til vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for klemmne pusla!:)

Skal gjøre alt jeg kan for å fylle kroppen med positive tanker og følelser, men det føles vanskelig må jeg innrømme... Forhåpentligvis har blødningen stoppet opp iløpet av helgen, og/eller at vi får dra på UL over helga og se at spiren fortsatt er der, det MÅÅÅ den være!!

God helg til dere :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...