Gå til innhold

Skal ta abort :(

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uønsket gravid og bestemte meg for å ta abort. Er ca 6 uker på vei, fyllte ut skjema hos legen i dag og venter på svar fra sykehuset. Er et stort universitetssykehus, vet ikke hvor lang tid det tar. Aner ikke helt hva jeg skal vente meg, aldri vært med noe sånt før. Noen som har noen konkrete erfaringer så jeg vet hva jeg går til? Jeg jobber nå og vil ikke at noen skal vite om dette. Hvor lang tid tar det, og må jeg sykemeldes osv? Regner med at jeg må ta fri hele dagen for å gjøre inngrepet? Sjefen min er bestevenn med moren min, føler ikke akkurat for å fortelle hva det gjelder, men noe må jeg jo si...?

Hjelp!

Jeg har gjort en feil; ligget med en feil fyr i hele mitt liv, insisterte på kondom og tok angrepillen etterpå for sikkerhetsskyld, men allikevel blir jeg gravid, er ikke det typisk :(

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Du får sjukmelding av legen som du snakkar med på sjukehuset, eller du kan få det av fastlegen din, viss du vil ha ei sjukmelding som det ikkje står gyn.pol. på. Kor lenge du blir sjukmeldt veit eg ikkje, det finst nok retningslinjer for dette, og fastlegen din veit kor mange dagar det blir.

Du treng ikkje gje noko forklaring til sjefen din, berre gi h*n sjukmeldinga når du er tilbake på jobb. Lykke til! :klem:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du får sjukmelding av legen som du snakkar med på sjukehuset, eller du kan få det av fastlegen din, viss du vil ha ei sjukmelding som det ikkje står gyn.pol. på. Kor lenge du blir sjukmeldt veit eg ikkje, det finst nok retningslinjer for dette, og fastlegen din veit kor mange dagar det blir.

Du treng ikkje gje noko forklaring til sjefen din, berre gi h*n sjukmeldinga når du er tilbake på jobb. Lykke til! :klem:

Takk for klem! Jeg har ikke fastlege i byen, bestilte abort hos legevakten, så må vel ta alt gjennom sykehuset. Jeg vil ikke ha sykemelding, må man vanligvis sykemeldes? Jobber i SKIKKELIG kånebedrift, dvs sladring om alt, alle kjenner alle siden fødsel omtrent og alle spør om alt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

:filer:

Hva i alle dager er dette for et svar?

Selvfølgelig min egen feil at jeg har havna oppi dette. Men må vel få lov å spør om råd, jeg syntes dette er kjempevanskelig :( Har kjempelyst på barn en gang, men ikke i situasjonen jeg er i nå, så dette er tungt for meg. Og etter endelig å ha begynt å kommet skikkelig over et tungt brudd og føle at jeg kan komme meg videre, syntes jeg at jeg har hatt litt uflaks.

Gjest navnelapp
Skrevet

Takk for klem! Jeg har ikke fastlege i byen, bestilte abort hos legevakten, så må vel ta alt gjennom sykehuset. Jeg vil ikke ha sykemelding, må man vanligvis sykemeldes? Jobber i SKIKKELIG kånebedrift, dvs sladring om alt, alle kjenner alle siden fødsel omtrent og alle spør om alt.

Neida, du treng ikkje ta sjukmelding, du kan seie du har ein urinveisinfeksjon el.l., og ta tre dagar eigenmelding. Etter tre dagar er du fysisk heilt ok. Eg kjenner sorten, berre sei minst mogeleg og løft hovudet. Dette kjem til å gå heilt fint. Her får du ein til. :-) :klem:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Neida, du treng ikkje ta sjukmelding, du kan seie du har ein urinveisinfeksjon el.l., og ta tre dagar eigenmelding. Etter tre dagar er du fysisk heilt ok. Eg kjenner sorten, berre sei minst mogeleg og løft hovudet. Dette kjem til å gå heilt fint. Her får du ein til. :-) :klem:

Urinveisinfeksjon var et kjempetips, tusen takk! Og takk for oppmuntring, føler meg langt nede og alene nå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke ta sykmelding, evt kan du ta et par dagers egenmelding og skylde på halsbetennelse om du ikke orker sladring på arbeidsplassen. Husk at dersom du trenger noen å snakke med i etterkant, så må du ikke være redd for å kontakte fastlege eller gyn.pol for å bli henvis videre. Det kan også være lurt å få en venninne til å hente seg, så slipper du å være alene etterpå. Lykke til.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

noen som aner noe om hvor lang ventetid det kan være? Sånn ca? Snakker vi et par dager, en uke, flere uker?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal du ta medisinsk eller kirurgisk? For det er en forskjell hvor lang tid det tar.

Selve inngrepet på kirurgisk tar under en halv time, men du må regne med hele dagen til venting og oppvåkning, og du kan ikke kjøre selv.

Ved medisinsk så tar det flere dager, to eller tre tror jeg. Det kan være ganske så smertefullt, men mere skånsomt for livmoren din.

Frem til uke 9 så er det vanligst å ta medisinsk, men det er ikke alltid.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal du ta medisinsk eller kirurgisk? For det er en forskjell hvor lang tid det tar.

Selve inngrepet på kirurgisk tar under en halv time, men du må regne med hele dagen til venting og oppvåkning, og du kan ikke kjøre selv.

Ved medisinsk så tar det flere dager, to eller tre tror jeg. Det kan være ganske så smertefullt, men mere skånsomt for livmoren din.

Frem til uke 9 så er det vanligst å ta medisinsk, men det er ikke alltid.

Jeg aner ikke, og jeg får vel ikke bestemme det selv. Vil helst ta kirurgisk sånn ut i fra beskrivelser og erfaringer fra andre, men tviler på at det har noe å si hva jeg vil, det må vel legen bestemme? Googla litt og ser ut til at medisinsk abort er standard på sykehuset mitt, så blir nok det.

Skrevet

Å, du har jammen vært uheldig, ja!!!

Jeg vet ikke så mye om abort, men søkte på det nå for jeg er litt svett selv her jeg sitter. Er en uke over på mensen og det er jeg aldri....

Men antagelig er det falsk alarm for min del, jeg bruker spiral...(krysse fingre!)

Vil bare si lykke til!

:kose:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke, og jeg får vel ikke bestemme det selv. Vil helst ta kirurgisk sånn ut i fra beskrivelser og erfaringer fra andre, men tviler på at det har noe å si hva jeg vil, det må vel legen bestemme? Googla litt og ser ut til at medisinsk abort er standard på sykehuset mitt, så blir nok det.

Vil ønske deg lykke til, og håper at alt går bra på dagen :klemmer:

Gjest SmallTalk
Skrevet

Dersom du får time til abort f.o.m uke 7, så har du faktisk rett på kirurgisk abort dersom du vil ha det. Ihvertfall ifølge lommelegen.

http://www.lommelegen.no/322880/selvbestemt-abort

Skrevet

:filer:

Ung mamma ... ?

Skrevet

hei! Jeg vil bare si at enkelte mangler medfølelse og bare tenker negativt når de er imot noe som noen skriver, og da må de absolutt få sagt det og! kan ikke de bare holde kjeft synes nå jeg. Så en trøst fra meg til deg, dette går bra, selv om det sikkert er vondt å må gjøre dette :( Man må jo tenke på både sitt og barnets beste!

:klemmer:

Skrevet

jeg har dessverre vært borti medisinsk og kirurgisk inngrep. jeg syntes at medisinsk var mye bedre, jeg kom på sykehuset og fikk noen piller husker ikke hvor mangen.... men når jeg følte meg klar nok til å reise så fikk jeg dra. hadde nødvendigvis ikke blitt ferdig med prossessen men følte meg trygg nok. Er vel noe med om man kan få store blødninger og at komplikasjoner kan oppstå.

Ved kirurgisk følte jeg meg helt ødelagt i flere dager etterpå.... husker narkosen satt i når vi skulle gå i 17. mai tog.... altså dagen etter inngrepet. jeg hadde ikke valgt dette om igjen hvis jeg hadde kommet i en situasjon der valget var abort..

Men jeg var ikke mer enn 16 år når jeg hadde kirurgisk inngrep.

Lykke til og jeg føler virkelig med deg... :klemmer:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 17 år da jeg tok abort. Var på sykehuset i uke 6-7, tror jeg, og tok ultralyd for å finne ut hvor langt jeg var på vei. Ultralyden var så vond, kjentes ut som en diger dildo, og jeg skrek sånn, at de sa at jeg burde ta kirurgisk, siden jeg taklet smertene så dårlig :sjenert: Så kirurgsk ble det, og det var ikke noe vondt :) Selve inngrepet ble utført ca i uke 10 på sykehuset i stavanger.

Har ikke hatt noe psykiske problemer med det i etterkant heller, og nå, 8-9 år etter, er jeg høygravid :)

Skrevet

Huff, ingen god situasjon du er kommet opp i. Du har tatt det valget som er rett for deg.

En ting du kanskje skal være obs på, som jeg husker fra ei venninne av meg tok abort i 17-årsalderen, og kun hadde fortalt meg om dette. Hun hadde fått kanyle i hånda, noe som selvfølgelig ga merker. Hennes mor som var sykepleier la merke til dette, og forsto straks hva som var hendt.

Lykke til :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...