Gå til innhold

Skal han være med i begravelsen?

con_energia

Anbefalte innlegg

Vår sønn er så heldig å ha hatt alle sine oldeforeldre i live, men nå er oldemor død.... :cry: Vår sønn er fire og ett halvt år og kjente henne godt. Vi var mye på besøk der. Nå blir det begravelse om noen dager, og jeg lurer på om det er lurt at han blir med? Jeg har aldri vært i begravelse selv engang, og gruer meg som bare det... (Det var min manns bestemor.) Noen som har erfaring på området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt han med, men gått ut med ham hvis han laget bråk. Synes det er naturlig at du (eller et fjernere familiemedlem) tar han med ut, din mann bør få være i begravelsen.

Siden han kjente henne godt kan dette være en fin avslut ing på deres forhold. Barn har ikke vondt av å lære seg hva lei seg voksne og døde folk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns egentlig det! En begravelse er en verdig avslutning på livet og bør ikke nødvendigvis representere noe negativt....ihvertfall ikke når et menneske går bort, gammel og mett av dage....Prøv å forklare ham på forhånd at d er helt naturlig når noen snufser og gråter en skvett...sånn at han ikke blir litt forskrekket over det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville og tatt han med. Jeg syns en begravelse er en fin avslutning på livet. Og barn har veldig godt av å få være med i denne prossessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta barnet med!

Jeg mistet bestemoren min da datteren min var omtrent 5 år og hun varmed i begravelsen. Hun syns det var trist, men fikk se "oldemor" i kista og syns det hele var veldig greit.

Tror det er bra å eksponere barn for døden så tidlig som mulig så de skjønner hva det er.

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte en diskusjon på radioen om dette med småbarn og begravelser, og der var det en barnepsykriater som sa at barn har veldig godt av og delta i begravelser.

Synes du skal prate litt med sønnen din om det og være stille, sitte pent og slikt, og ta ham med.

Tror det er noe han i ettertid vil sette pris på.

Gi oss tilbakemelding på hva du bestemmer deg for, da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange svar!

Jeg er redd for at han skal bli helt bajas og ikke forstå "alvoret".... Men det er jo som en sier her, bare å ta han med ut. Vi trenger kanskje ikke sitte så langt frem heller? Har ikke helt bestemt meg enda, men er enige med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt, da får en svar på hva som skjedde med oldemor, en begravelse er en verdig slutt på livet, har ikke tro på at barn skal skånes for en så naturlig del av livet. Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sønnen min var i sin oldemors begravelse da han var 6. Det var på farens side av slekta, og vi er skilt. Da begravelsen startet satt han fremme med faren og familien, men når han ble litt urolig kom han lenger bak til meg. Vi tok oss et par turer ut av kirka slik at han fik "løpe av seg" litt energi, nok til at han klarte å sitte stille en stund til (han har ADD). Det gikk bare bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden barnet kjennte den avdøde godt er det riktig å ta det med i begravelsen,synes jeg.Men det kan være lurt å snakke om hva som skal skje på forhånd.

Vi var i begravelse i vår.Min sønn(5) fikk vite i detalj hvordan det skulle forgå..Altså gangen i gudstjenesten..Når vi skulle synge,når vi skulle høre på presten osv.Han ønsket å lære seg salmene før vi skulle i begravelsen og han var med å sang (han elsker å synge/lære seg nye sanger).Det var en positiv opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lillesøsteren min døde i november i fjor var mine barn ni og fem år gamle.

De var med på absolutt alt, satt i sengen sammen med henne etter at hun var død, var med og stelte henne, var med og la henne i kisten, var med og bar kisten, de var med og kjørte kortesje, de var med og pyntet kirken og de var selvfølgelig med i bisettelsen.

Opplevelsen var nydelig og dyptgripende, og jeg ville absolutt gjort det igjen. De fikk være med og hadde ingen ubesvarte spørsmål.

Så, ja, uten tvil, ta med deg barnet ditt i begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de aller fleste barn er det ikke noe problem at de er urolige i kirka. Det er ofte en veldig spesiell stemning under en begravelse, og dette preger også barna. For et par måneder siden døde min manns bestemor, og de aller fleste av hennes oldebarn var med både ved syninga av den åpne kista og i begravelsen. Det gikk veldig fint, og ingen av dem lagde bråk eller problemer. Selv de som vanligvis er "høyt og lavt" satt rolig og andektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også barn bør tas med i begravelser. Vi har alltid hatt vår datter med. Hun var kun ett år da hun var i sin første begravelse (til sin onkel, - min lillebror).

Siden har det vært slag i slag med begravelser - nå er det heldigvis to år siden den siste... (Og jeg håper det blir leeeeeeeenge til neste gang)...

Det gir i allefall barnet en fornemmelse for døden, og kan være viktig for bearbeiding og forståelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...