Jordbæra Skrevet 19. juli 2010 #1 Del Skrevet 19. juli 2010 Jeg har alltid hatt problemer med magen. Så mellom alderen 14-16år holdt jeg meg helt unna kjøtt, for jeg trodde at det var problemet. Likevel dukket det opp netter og dager med diarè. (ekkelt) Det året har jeg begynt å spise kjøtt igjen, det går veldig bra. Jeg spiser normalt vil jeg tro. Ingen godteri utenom lørdag, sunn mat og jeg elsker frukt og salat. Jeg spiser jo også kjøtt nå. Likevel kan det være flere dager på rad, eller bare en og annen dag i ny og ne hvor jeg virkelig blir syk. Det starter med at det kjennes ut som jeg blør i mage-tarm region. Så kommer det kramper på samme sted. Steder som gjør vondt er spesielt rundt navnlen og nede ved utgangen av tarmen. Når jeg da går på do må jeg enten lene meg inn til veggen eller besvime. Noen ganger blir jeg sittende å nesten kaste opp. Samtidig gjør det så forferdelig vondt at jeg bare vil skrike. Hele kroppen min blir så utrolig varm. I tillegg hender det at det kommer blod og slim derfra. Det er mest blødt deg som kommer. Når jeg er ferdig kaldsvetter jeg og får nesten feber. Jeg sliter med å sitte fordi det gjør så forferdelig vondt videre opp. Jeg har tatt urin- og avføringsprøve, koloskopi og blodprøve. Ennå har de ikke funnet noe. Noen som har tips til hva det kan være? (Unnskyld for at innlegget kan være litt ekkelt, men jeg må jo skrive det akkurat som det oppleves) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 20. juli 2010 #2 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg skulle til å be deg om å få bestilt en koloskopiundersøkelse, men så så jeg at du hadde vært på det. Har du vært på tynntarmsrøntgen? Det kan være morbus chron, det er ihvertfall det eneste jeg kan komme på. Det fins medisiner for det, men det er litt individuelt hvor godt de virker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I.am.me Skrevet 20. juli 2010 #3 Del Skrevet 20. juli 2010 Min første tanke var at du kanskje hadde cøliaki. At du er allergisk mot gluten. Da oppstår de samme symptomene med magesmerter, kvalme, høy kroppsvarme. Men siden du har tatt blodprøver og alt mulig rart, burde de jo ha funnet det ut ved hjelp av det. Siden det ikke er noen sykdommer eller lidelser som kommer frem ved hjelp av verken blodprøve eller urinprøve, kan det godt tenkes at det er stress. Men jeg syns ikke at symptomene dine er normale stress-symptomer. Kroppen reagerer jo uansett annerledes fra person til person, så kanskje det er din kropps måte å si "ro ned" på. Hva har legen din sagt i forhold til dette? Legen er jo den første personen som bør komme med hint om hva det kan være. Har du vært i CT eller MR-scan? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 20. juli 2010 #4 Del Skrevet 20. juli 2010 Min første tanke var også morbus chrons. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jordbæra Skrevet 20. juli 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg har tenkt meg en tur til legen igjen i høst. Da både for flere prøver og muligens en psykolog/voksen psykiatrien. Jeg har også sjekket ut chrons, men det hadde vel kommet frem under koloskopi i hvert fall. Det blir vel noe røntgen og litt sånn forskjellig. Tenkte å komme meg til en spesialist også, men jeg er redd for at jeg må til koloskopi igjen, noe jeg ikke vil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 20. juli 2010 #6 Del Skrevet 20. juli 2010 Du har sjekket om du er allergisk mot noe? Melk, cøliaki osv? Vil også anbefalle deg å bare prøve deg fram. Mange er sensitive ovenfor melke-og kornprodukter uten at det gir noen utslag på allergitester. Likevel er det slik at man kjenner seg selv best, og hvis kroppen din har det bedre uten visse matvarer er det jo greit å holde seg unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jordbæra Skrevet 20. juli 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 20. juli 2010 Hvis jeg skal holde meg unna melk og mel, hva skal jeg da ha i meg? Noen som har tips? Jeg vet at jeg kan kjøpe med meg fra bakeriet i byen, hvilke merker på brød uten mel/melk er godt? Heldigvis er jeg ikke spesielt kresen av meg, men det blir jo til at jeg ikke kan spise det jeg er aller mest glad i da. Børd, loff, baguetter, boller, pizza. Føler jeg selv i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #8 Del Skrevet 20. juli 2010 Hvis jeg skal holde meg unna melk og mel, hva skal jeg da ha i meg? Noen som har tips? Jeg vet at jeg kan kjøpe med meg fra bakeriet i byen, hvilke merker på brød uten mel/melk er godt? Heldigvis er jeg ikke spesielt kresen av meg, men det blir jo til at jeg ikke kan spise det jeg er aller mest glad i da. Børd, loff, baguetter, boller, pizza. Føler jeg selv i hvert fall. Bare rene produkter, som rent kjøtt (ikke pølser o.l), frukt og grønnsaker. De fleste voksne som ikke tåler melk er laktoseintolerante, men de tåler melkeproteinet og kan derfor drikke/spise laktosefrie produkter. Tåler du ikke melkeprotein, kan du ikke bruke laktosefrie produkter heller. Begge deler kan måles med en blodprøve, men ved laktoseintoleanse må du først ta en blodprøve, så drikke en laktoseblanding og så ta en blodprøve igjen. Det er også forskjellige grader av laktoseintoleranse. Ved mel så har du cøliaki (tåler ikke gluten) og hvetemelallergi. Cøliaki behøver ikke å vises på blodprøver, men siden du har tatt coloskopi så burde de da ha tatt en vevsprøve og sjekket dette. Hvetemelallergi må du nesten bare prøve deg fram. Candida er en sopp som mange har i tarmen og som kan lage store problemer. Da er det sukker og gjær man skal holde seg unna, en streng diett i noen uker. Men dette burde du ta opp med legen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå