Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg har noen spørsmål om abort:

tar det lang tid fra man har vært hos legen til man får time til abort?

koster det penger eller blir det dekt?

hvor lang tid tar det?

er det vondt og får man arr eller merker man noe til det senere?

hvor gammel må man være for å ta abort alene uten foreldrene tilstede?

er det veldig vanlig å få psykiske problemer etter å ha tatt abort?

kan man se fosteret?

på forhånd, takk

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok litt an på hvor langt du er på vei før du får time. Men vil ikke tro det tar så lang tid. Jeg tror du må betale ca 200 kr for å dekke noen medisiner eller noe. Selve aborten tar under 30 minutter (kirurgisk abort i narkose). Ikke vondt, men du får kraftige blødninger eterpå. Ingen arr. Du må være over 16 år for at ikke foreldrene dine skal få vite det. Du får ikke se fosteret. Noen får psykiske problemer etterpå. Jeg fikk ingen :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tiden det tar før du får time for abort er avhengig av hvor langt på vei du er ja. Det koster ca 200, som hun over meg sa. Jeg vet ikke hvor lang tid kirurgisk abort tar, men medisinsk abort tar noen dager. Ingen arr. Først drar du til sykehuset og får en tablett som skal stoppe utviklingen av embryoet/fosteret, i tillegg til en underlivsundersøkelse. Dette tar ca 30 minutter. Så drar du hjem og kommer tilbake etter to dager. Da blir du lagt inn på dagpost, og får en (eller 2?) stikkpille i skjeden, som gjør at du aborterer. Da må du ligge flatt i to timer. Dette kan være veldig vondt, iallefall var det det for meg. Jeg fikk sterk smertestillende i skinka, fordi det var så vondt at jeg gråt. Det kjentes ut som veldig, veldig sterke menssmerter. Så ble jeg susete og kvalm og spydde noen ganger. Jeg ble vel der i totalt 5 timer, og blødde veldig mye etterpå, hadde mye vondt fysisk.

Jeg prøvde å fokusere på grunnen til at jeg gjorde det, og det hjalp nok meg. Men jeg har vært mye trist, fordi tankene om den bittelille skapningen innimellom snek seg inn. Da hjelper det å snakke med noen om det.

Lykke til, uansett hvilken måte du tar abort på, så ikke hold negative og vonde tanker inni deg :klem:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Forløpet da jeg gjorde det (noen år siden);

Ble påført en av disse nydelige sykehusfrakkene og fikk en stikkpille ca en time før inngrepet, fikk deretter en sprøyte med narkose og beskjed om å telle ned fra 100 - tror jeg kom til ca 30 før jeg sloknet. Selve inngrepet vet jeg lite om hvordan foregikk, men jeg var tilbake i sykerommet ca en halvtime senere. Tok meg vel en times tid å våkne skikkelig opp igjen, var litt skjelven og hadde problemer å stå på beina en liten stund, men gjorde ikke vondt. Hadde kun normale (relativt svake) menstruasjonssmerter den neste uka.

Hadde forøvrig med meg kjæresten og han satt ved siden av meg nesten hele tiden, vil anbefale å ha med deg noen du kan stole på (kjæreste, venninne, mor/søster).

Har ikke hatt noen psykiske ettervirkninger, hender jeg tenker på barnet som kunne vært selvfølgelig, men ikke med sorg eller lengsel eller følelsen av å ha gjort noe galt. Uansett, dersom du føler du trenger det, finn noen å snakke med i etterkant slik at du ikke brenner inne med eventuelle vonde følelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...