Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juli 2010 #1 Skrevet 17. juli 2010 Du har endelig møtt noen du liker, er interessert i. Dere er kanskje litt småforelska eller betatt? Du kunne tenke deg å bli kjent med denne personen. H*n har bra jobb/studerer og er selvstendig, har orden på det meste, og utseende faller i smak hos deg. Sunne interesser har h*n også, og er sosial slik du liker det, og etter hvert blir dere bedre kjent. Men så får du vite - h*n har en kjønnssykdom. Hvordan hadde du reagert da?
Daniel84 Skrevet 18. juli 2010 #2 Skrevet 18. juli 2010 Du har endelig møtt noen du liker, er interessert i. Dere er kanskje litt småforelska eller betatt? Du kunne tenke deg å bli kjent med denne personen. H*n har bra jobb/studerer og er selvstendig, har orden på det meste, og utseende faller i smak hos deg. Sunne interesser har h*n også, og er sosial slik du liker det, og etter hvert blir dere bedre kjent. Men så får du vite - h*n har en kjønnssykdom. Hvordan hadde du reagert da? Hva mener du man skal gjøre.. ? Bra at personen vet det, og har testet seg da, så får dere bare holde dere unna sex til h*n er cleeean.. eller kondom da er ikke værre enn det. De fleste har et sexliv før man møter den dem vil være sammen med og!
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #3 Skrevet 18. juli 2010 Hva hvis man ikke kan bli kvitt det? Hva hvis det er hiv? Hilsen TS
Daniel84 Skrevet 18. juli 2010 #4 Skrevet 18. juli 2010 Hva hvis man ikke kan bli kvitt det? Hva hvis det er hiv? Hilsen TS ooh... den er litt værre.. Har aldri vært sammen noe med HIV, så vet egentlig ikke hvordan jeg hadde reagert.. :/ du må iallefall være veeldig forsiktig ang beskyttelse å sånn, så du ikke får det selv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #5 Skrevet 18. juli 2010 Ja, jeg hadde aldri trodd at denne personen kunne ha det ... H*n er så ren og frisk og skikkelig. Har aldri møtt noen som har dette. Men h*n var ærlig mot meg da vi begge har følelser for hverandre, og h*n stoler nok på meg til at jeg ikke sier det til noen. Derfor er jeg her, for jeg kan ikke si det til noen av mine nærmeste ... Lurer sånn på hva andre hadde gjort, eller om noen har opplevd dette?
Frk Snasen Skrevet 18. juli 2010 #6 Skrevet 18. juli 2010 (endret) Ja, jeg hadde aldri trodd at denne personen kunne ha det ... H*n er så ren og frisk og skikkelig. Har aldri møtt noen som har dette. Men h*n var ærlig mot meg da vi begge har følelser for hverandre, og h*n stoler nok på meg til at jeg ikke sier det til noen. Derfor er jeg her, for jeg kan ikke si det til noen av mine nærmeste ... Lurer sånn på hva andre hadde gjort, eller om noen har opplevd dette? Det kommer veeeeldig an på hva slags kjønnsykdom. Vil anta du snakker om HIV eller Herpes, for f.eks med klamydia, eller sopp, eller lignende, vel det kan man bli kvitt, så skjønner egentlig ikke problemet hvis det hadde vært disse sykdommene. Det som er, er at det er fint han/hun sa i fra. Hadde det vært snakk om HIV hadde jeg ikke ønsket å fortsette forholdet, tror jeg. Men når det er sagt, så kan jeg fort bite meg selv i halen... (men jeg tviler). La oss si du fint kunne ha sex med han/hun med kondom, og ikke være redd for at den sprekker og slikt under samleie, da burde det fungert for deg. Personlig hadde jeg nok hatt litt for mye noia hvis jeg hadde sex med han/hun, i frykt for at kondomen sprakk. Jeg tenker også på smittefaren generelt sett, men spesielt hvis du ønsker å bli gravid, men antar det finnes sikre måter å bli gravid med en HIV-smittet på for tiden. HIV er jo ikke så farlig nå lenger. Mange lever jo lenge med HIV, og det er ikke så smittsomt heller. Så en reklame om HIV en gang. Det sto noe ala; "Problemet med HIV, ligger i hodet på de som ikke har det.". Sikkert mye i det. Hadde det vært Herpes hadde jeg trolig fortsatt forholdet, og passet på å vite når han/hun hadde utbrudd. Endret 18. juli 2010 av Frk Snasen
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 18. juli 2010 #7 Skrevet 18. juli 2010 Vanskelig... I utgangspunktet tror jeg ikke at jeg ville gått inn i et forhold til noen med HIV, fordi dette fører så mye med seg. Men med sterke følelser inni bildet er det ikke lett å si før man har vært i situasjonen selv. Kanskje det kan være lurt å ta en dag om gangen og se hvordan det utvikler seg? Og fokusere på kommunikasjonen!
Frk Snasen Skrevet 18. juli 2010 #8 Skrevet 18. juli 2010 (endret) Ja, jeg hadde aldri trodd at denne personen kunne ha det ... H*n er så ren og frisk og skikkelig. Har aldri møtt noen som har dette. Men h*n var ærlig mot meg da vi begge har følelser for hverandre, og h*n stoler nok på meg til at jeg ikke sier det til noen. Derfor er jeg her, for jeg kan ikke si det til noen av mine nærmeste ... Lurer sånn på hva andre hadde gjort, eller om noen har opplevd dette? For et samfunn. Man kan ikke fortelle folk at man har HIV. Sprøtt... Jaja... Jeg har møtt en person som har HIV. Veldig pen, sjarmerende, økonomi, jobb og alt i boks. Ressursterk, og man kunne aldri trodd personen hadde HIV. Barn og samboer hadde personen også. H*n levde et normalt liv. Jeg vil tørre å påstå at personen hadde en bedre helse enn den "vanlige mannen i gata". Trolig pga HIV'en. Fordi h*n ble så opptatt av å leve sunt (mosjon og riktig god kost), som en følge av sykdommen. Altså, man kan ikke se at noen har HIV. Like lite som man kan se at noen har klamydia. Endret 18. juli 2010 av Frk Snasen
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #9 Skrevet 18. juli 2010 Ja, det kunne jeg. Min mann har HIV. Vi har og et barn i sammen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #10 Skrevet 18. juli 2010 Kan jeg spørre hvordan han/hun fikk det? Jeg vet ikke selv, men tror jeg hadde gått for det hvis jeg virkelig var forelsket.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #11 Skrevet 18. juli 2010 TS her! Er veldig glad for alle svar jeg kan få For å si det sånn - så er jeg veldig forelsket i denne personen. Og helt ærlig - så var det en skikkelig nedtur å få vite at h*n hadde hiv... Men det at jeg er forelsket gjør kanskje at jeg ikke tenker klart? Og vi prater veldig bra sammen, er helt på bølgelengde ... H*n sa det til meg rett før h*n skulle på en lengre reise. H*n skal være borte en stund nå, og jeg skulle få tenke på dette i fred... Jeg vet at man kan leve et godt og langt liv med hiv, og jeg vet at gravide med hiv får hjelp slik at de ikke smitter fosteret og kan t.o.m. amme barnet uten smittefare. Så vet jeg at selv om det kommer sæd i kontakt med skjeden, så er det ikke sikkert det smitter - det må visst være en rift i skjeden for at det skal smitte? Har ikke så mye peiling på dette, men vi skal prate mer når h*n kommer tilbake. Nei, uff, jeg vet ikke, tviler litt nå ... h*n kunne jo vært en veldig god venn istedenfor. Vi har så mange felles interesser men samtidig tenker jeg at det kan jo fungere bra med et forhold ... *tenke tenke* Syns det du, frk.Snasen, skrev over her var bra: Problemet med hiv ligger i hodet på de som ikke har det
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #12 Skrevet 18. juli 2010 Ja, det kunne jeg. Min mann har HIV. Vi har og et barn i sammen. Hei, dette TS. Hadde han hiv før dere møttes? Evnt hvordan reagerte du da? Og vet alle rundt dere dette?
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #13 Skrevet 18. juli 2010 Kan jeg spørre hvordan han/hun fikk det? Jeg vet ikke selv, men tror jeg hadde gått for det hvis jeg virkelig var forelsket. H*n sa det var pga ubeskyttet sex. H*n sa h*n angret mye på det, og skulle så gjerne skrudd tiden tilbake den ene gangen. I ettertid sier h*n at h*n er blitt formet som den personen h*n er idag, og at h*n "på en måte" ikke ville vært foruten. H*n har et helt annet syn på livet etter dette... Kanskje mer takknemlig for det en har... TS
Gjest Nanette Skrevet 18. juli 2010 #14 Skrevet 18. juli 2010 Det er snakk om en livsfarlig sykdom. Jeg ville ha løpt langt vekk. Du vurderer ubeskytta sex med han? Vel, da får du sykdommen du også. Er du ikke glad i livet ditt?
Steinar40 Skrevet 18. juli 2010 #15 Skrevet 18. juli 2010 (endret) Nei, uff, jeg vet ikke, tviler litt nå ... h*n kunne jo vært en veldig god venn istedenfor. Vi har så mange felles interesser men samtidig tenker jeg at det kan jo fungere bra med et forhold ... *tenke tenke* Syns det du, frk.Snasen, skrev over her var bra: Problemet med hiv ligger i hodet på de som ikke har det Herregud, nå må du prøve å bruke litt sunn fornuft selv om du er forelska! HIV er ikke noe man frivillig roter seg borti. DU har bare EN ting å gjøre. Livet er ikke rettferdig, og et individ som har vært så dum/uheldig og fått HIV, må bare forberede seg på å leve alene og uten seksuelle relasjoner resten av livet. Endret 18. juli 2010 av Steinar40
fruBeist Skrevet 18. juli 2010 #16 Skrevet 18. juli 2010 Hva hvis man ikke kan bli kvitt det? Hva hvis det er hiv? Hilsen TS Nå er vel strengt tatt HIV ikke en kjønnsykdom men en seksuelt overførbar sykdom? (ikke at det nødvendigvis har noe å si for spørsmålt til TS, ville bare poengtere)
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #17 Skrevet 18. juli 2010 Bare av nysgjerrighet til dere som har hiv positive partnrere. Er de norske eller utenlandske, og er de blitt smittet av andre norske eller av utenlandske? Og ikke minst, hvordan oppdaget de at de var smittet?
Rosalie Skrevet 18. juli 2010 #18 Skrevet 18. juli 2010 Da hadde jeg nok takket pent for meg og ønsket han lykke til videre i livet. Jeg ønsker ikke å sette mitt eget liv og helse i fare, og jeg ønsker ikke å leve et liv i sølibat. Så å fortsette et forhold med denne mannen, samme hvor forelsket jeg var, hadde vært fullstendig utelukket.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #19 Skrevet 18. juli 2010 Er jeg den eneste her som har hørt om kondom? Svært så fordommsfulle folk her inne er da. Dersom man har blitt hivsmittet skal man aldri mer leve i et forhold. Mener også å ha hørt at det finnes en medisin som hindrer at man smitter ved sex.
kristian82 Skrevet 18. juli 2010 #20 Skrevet 18. juli 2010 Du har endelig møtt noen du liker, er interessert i. Dere er kanskje litt småforelska eller betatt? Du kunne tenke deg å bli kjent med denne personen. H*n har bra jobb/studerer og er selvstendig, har orden på det meste, og utseende faller i smak hos deg. Sunne interesser har h*n også, og er sosial slik du liker det, og etter hvert blir dere bedre kjent. Men så får du vite - h*n har en kjønnssykdom. Hvordan hadde du reagert da? Personlig syns jeg det er den verste sykdommen i verden. Sett en del dokumentarer om temaet som også knuser den forestillingen om at "man kan leve normalt med hiv". De fleste som kommer med den påstanden er folk som nylig har fått påvist smitte og således har såpass lavt virusantall at de ikke trenger medisiner enda osv. Ser man på de som f.eks. har hatt hiv i 10-15 år er det rett og slett en grusom skjebne, med medisiner mange ikke tåler, kronisk diare, nyreproblemer, omfordeling av kroppsfett, sopp, økt kreftrisiko, fullstendig slått ut av f.eks. en forkjølelse osv. For min egen del hadde jeg egentlig uavhengig av de siste tingene, uansett ansett det som den verste sykdommen en kan få, og jeg hadde aldri under noen som helst omstendigheter ønsket å hatt et forhold til en person som var smittet av Hiv. Men all min sympati til de, og er såklart veldig bra om andre tenker ulikt og ikke har noe problem med å ha et kjæresteforhold med en hiv smittet. Da må man jo imidlertid være villig/klar over den risikoen man løper for å få smitten selv. En kondom kan ryke, og selv om personen går på medisner (har lavere virusandel = smitter mindre hyppig) er det jo langt fra 100% sikkert. Ting som ubeskyttet oralsex en/begge veier må man jo også bare glemme. Bare av nysgjerrighet til dere som har hiv positive partnrere. Er de norske eller utenlandske, og er de blitt smittet av andre norske eller av utenlandske? Og ikke minst, hvordan oppdaget de at de var smittet? Tallene over hiv smittede viser at det både er norske som smittes av norske, og av utenlandske personer som har det før de ankommer Norge (sistnevnte gruppe er større). Eneste måten å oppdage smitten på er å ta en Hiv test. De som har normale antenner tar jo en hiv test etter 3 mnd om de har hatt ubeskyttet sex med en partner de ikke vet hiv statusen på. Ellers oppdages Hiv ved at man f.eks. blir syk - etter man har hatt smitten i f.eks. 4 år, og viruset har utviklet seg til et anntall som tilsvarer aids, og personen blir veldig syk. Akutt syk kan man bli, eventuelt lungebetennelser som ikke går vekk, sopp i munnen osv. kan være ting som gjør at legen aner mulig smitte og tar Hiv test. Hiv test er jo noe alle bør ta samtidig som de sjekker seg for kjønnssykdommer, og som en annen sa anses det som en seksuelt overførbar sykdom man må ta blodprøve for å sjekke. Bare sjekke for klamydia blir som å sjekke vindusviskerne på EU kontroll på bilen, men gi faen i bremser, hjulfester osv. Man er ikke akkurat "trygg" etter kontroll, for å si det sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå