Gå til innhold

glemt p-pille


Gjest ingunn

Anbefalte innlegg

Gjest ingunn

Hei Jeg går på carzette og har gjort det i vell over en mnd nå. Og jeg har i det siste slurvet litt med å ta pillen. Det lengste jeg har gått siden jeg egentlig skulle ta den er 11 timer, ellers har det vært mellom 2-6 timer. Jeg har hatt sex i denne perioden, og jeg er livredd for at jeg kan ha blitt gravid. Jeg leste på det arket som følger med pakken, og der stod det at hvis jeg går 12 timer eller lengre blir prevensjonen redusert. Bør jeg bekymre meg for en eventuell graviditet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke at jeg vet, men jeg tror at den 12-timersregelen gjelder èn pille. Har du slurva med flere piller, så er det kanskje lurt med en test. Du har brult pillen i litt over en måned? P-piller trenger vel og litt tid på seg før de beskytter. Mener å huske snakk om 2 uker fra den lille perioden for mange herrens år siden, da jeg gikk på trionetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør egentlig vente hvertfall ei uke med å ha sex etter at man har begynt på p-pillen. Av den grunn at kroppen må vende seg til hormonene og slikt og dermed beskytter de ikke med en gang..

Det er ikke så lurt å slurve med å få tatt p-pillen. Et lurt tips er å ha de liggende med f.eks nattbordet og ta den med en gang du våkner. Det gjør hvert fall jeg. :-)

Endret av Candreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingunn

Men det som er er at jeg har tatt pillen hver dag. Det er bare èn gang jeg har glemt den i 11 timer. Er det virkelig så lite om å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ejala

Starter man på første mensdag, er man beskyttet allerede etter noen timer. Starter man på en annen dag, tar det 7 dager før man er trygg.

Og det går bra så lenge det er under 12 timer. :) (Men det skader jo ikke å ta en test et par uker etter hendelsen, hvis du ikke klarer å få tankene ut av hodet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingunn

Takk, Jeg trenger å høre at det går bra. Er bare 19 år og er ikke klar for å få barn enda. Jeg vil selvfølgelig ha det en gang, men ikke nå. Barnet fortjener bedre enn en mor uten utdanning å penger. Jeg tror heller ikke jeg er gravid, har tross alt tatt pillene mine hver dag. Men jeg er nesten nettop blitt sammen med en fyr (2 mnd) og vi er ganske forelsket, og det resulterer jo i mye kos.

Men tanken har svirret rundt i hodet mitt så lenge at jeg begynner å overbevise meg selv om at jeg er det. Skal kjøpe meg en test i morgen for å se og håper det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, Jeg trenger å høre at det går bra. Er bare 19 år og er ikke klar for å få barn enda. Jeg vil selvfølgelig ha det en gang, men ikke nå. Barnet fortjener bedre enn en mor uten utdanning å penger. Jeg tror heller ikke jeg er gravid, har tross alt tatt pillene mine hver dag. Men jeg er nesten nettop blitt sammen med en fyr (2 mnd) og vi er ganske forelsket, og det resulterer jo i mye kos.

Men tanken har svirret rundt i hodet mitt så lenge at jeg begynner å overbevise meg selv om at jeg er det. Skal kjøpe meg en test i morgen for å se og håper det beste.

Gratulerer med kjæresten :)

Skaff deg en rutine med når du tar pillen. F.eks ha de liggende på badet ved tannbørsten. Så tar du pillen enten ved morgentannpussen, eller kveldstannpussen. Om du fortsatt er litt usikker, så kan dere kanskje bruke kondom en ukes tid, så du kanskje kommer litt mer inn i pillespiserutina?

Lykke til, og kos deg med typen :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommeline

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser logikken i å ha ubeskyttet sex når man er nervøs for at p-pillene ikke virker...? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...