Gå til innhold

Her er de nye norske ordene


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

For min del kan vi bare ta imot disse utenlandske ordene. Hva gjør det om vi snakker mer og mer likt en stor andel av verden? Mange er jo så dårlige til å skrive bokmål/nynorsk at det nesten ikke er håp. Kunne gjerne byttet over til engelsk/amerikansk.

Ja for det hjelper. Når de ikke kan skrive sitt norske morsmål er det ikke noe håp om at de blir bedre i et fremmedspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

# * Food processor – Matmølle

Nei nei nei. Det heter - og det har det gjort en stund: Kjøkkenmaskin. Det er da for f... ingen mølle.

Litt uenig med deg der, for etter mitt syn er det en forskjell på en kjøkkenmaskin og en food processor. Førstnevnte er en slik: link1 og sistnevnte er en slik: link2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for det hjelper. Når de ikke kan skrive sitt norske morsmål er det ikke noe håp om at de blir bedre i et fremmedspråk.

Det tror jeg egentlig de vil siden engelsk er overalt. Tv, film, musikk, bøker, blader, internett, spill og så videre. Litt spennende å se hvor lenge det norske språket egentlig kommer til å leve etterhvert som de nye generasjonene kommer til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det tror jeg egentlig de vil siden engelsk er overalt. Tv, film, musikk, bøker, blader, internett, spill og så videre. Litt spennende å se hvor lenge det norske språket egentlig kommer til å leve etterhvert som de nye generasjonene kommer til :)

Å SKRIVE godt engelsk er akkurat som norsk og har ingenting med å HØRE godt engelsk. Behersker man ikke sitt morsmål skriftlig får man det heller ikke noe bedre med språk 2 og 3 ... osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Litt uenig med deg der, for etter mitt syn er det en forskjell på en kjøkkenmaskin og en food processor. Førstnevnte er en slik: link1 og sistnevnte er en slik: link2.

Og nøyaktig HVA er forskjellen? Bortsett fra at den ene kalles foodprocessor og den andre kjøkkenmaskin?

En kjøkkenmaskin kan være stor og liten vet du. Og jeg er totalt uenig i at en foodprocessor kan hete matmølle på norsk hvis alt den kan gjøre er å elte deig og vispe krem. Hvor kommer "mølle" inn i bildet?

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nøyaktig HVA er forskjellen? Bortsett fra at den ene kalles foodprocessor og den andre kjøkkenmaskin?

Foodprocessor aka matmølle er laget for å kutte mat opp i mindre biter, en kjøkkenmaskin har utstyr for dette, men er primært for å blande ting sammen/elte.

Foodprocessorer har ikke eltekrok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Foodprocessor - på engelsk - er alt som ikke er mixmaster. Noen av disse har eltekroker, andre har ikke det.

En kjøkkenmaskin - foodprocessor - har flere funksjoner, kutte, elte, vispe, røre, kverne (minst elte, vispe, elte).

En mixmaster har kun vispeutstyr og eltekroker. Kaltes ofte før for elektrisk visp (i alle fall når jeg vokste opp).

F.eks. Braun kaller alle sine kombimaskiner for foodprocessor.

Uansett: Matmølle er feil, hva med matkvern hvis man absolutt må. Synes ikke det er dekkende heller. Jeg har ALLTID kalt min kjøkkenmaskin for akkurat det, mens mixmasteren har blitt kalt mixmasteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foodprocessor og kjøkkenmaskin er ikke det samme. En foodprocessor har langt færre funksjoner enn en kjøkkenmaskin, selv om det også er stor forskjell mellom ulike foodprocessorer.

Kenwood kjøkkenmaskin Kenwood foodprocessor

Jeg har Kenwood kjøkkenmaskin hvor det finnes en menge ulike deler med tilbehør og ekstrautstyr. Dette er for eksempel kjøttkvern, blender, pastamaskin, saftsenrifuge, mandelkvern og kornmølle. Det går også an å kjøpe foodprocessor som en av flere deler til kjøkkenmaskinen. Foodprocessor som ekstra del

Her er også en oversikt over tilbehør som finnes til Kenwood-maskinen min. Dette er ikke mulig for en vanlig foodprocessor.

Utstyr kjøkkenmaskin

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...